۲ طرز تهیه کوکو گردو و گوشت با سیب زمینی و بدون آن با طعم عالی

۲ طرز تهیه کوکو گردو و گوشت با سیب زمینی و بدون آن با طعم عالی


14 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو گوشت و گردو

کوکو گردو و گوشت یا کتلت گردو، یکی از انواع کوکو خوشمزه و متفاوت شمالی است که با دستورهای متفاوتی پخته و سرو می‌شود. در اصل به خاطر استفاده از گوشت چرخ کرده در این کوکو، به کتلت گردو هم مشهور است و فقط برخی مواد دیگر در آن تغییر می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کوکو گردو و گوشت به ۲ روش مختلف با برنج و سیب زمینی و نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کوکو گوشت و گردو (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط ۲۰۰ گرم
مغز گردو ۲۰۰ گرم
برنج ایرانی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
سبزی خشک معطر به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکو گوشت و گردو: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکو گردو و گوشت (با برنج)

مراحل طرز تهیه کوکو گردو و گوشت

کتلت گوشت و گردو با برنج، علاوه بر طعم خوشمزه، بسیار پرخاصیت است و می‌توانید آن را به عنوان وعده اصلی ناهار یا شام سبک و یا پیش غذا، تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کوکو گوشت و گردو را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: برنج را آماده کنید

برای درست کردن کوکو گردو با گوشت و برنج، هم می‌توانید از برنج دانه بلند و هم از برنج نیم ‌دانه استفاده کنید ولی حتما برای کیفیت بالاتر و چسبندگی بیشتر مایه کوکو، از برنج ایرانی استفاده کنید. برنج را پاک کنید و بشویید. برنج را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط متمایل به ملایم بگذارید. به اندازه ۱ و نیم لیوان آب به برنج اضافه کنید.

برنج ایرانی با کیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله دوم: برنج را آبکش کنید

برنج را حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا کاملا نرم و شکفته شود، در حدی که آب، جذب برنج شود. در این مدت درب قابلمه را ببندید و هر از گاهی برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی برنج کاملا له شد، از روی شعله بردارید و در یک آبکش بریزید. اجازه دهید برنج پخته، کاملا از دما بیفتد و آبی را که در برنج مانده است، از دست بدهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کروسان شکلاتی و پرک بادام با مغز نوتلا به روش فرانسوی

مرحله سوم: گردو را آماده کنید

گردوها را پوست بگیرید و در آسیاب بریزید و پودر کنید. لازم نیست خیلی له شوند. اگر آسیاب ندارید، می‌توانید گردوها را در پاکت زیپ کیپ بریزید و با گوشتکوب بکوبید و کنار بگذارید.

برای خرید گردو می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه کوکو را چرخ کنید

برای اطمینان بیشتر در یک کاسه، برنج پخته و آبکش شده، گوشت چرخ شده و گردوی له شده را بریزید و با کمک چرخ گوشت، سه بار این مخلوط را چرخ کنید تا همه مواد به طور یکدست با هم ترکیب شوند. اگر چرخ گوشت ندارید می‌توانید آنها را با گوشتکوب هم بکوبید.

برای خرید گوشت چرخ کرده می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه کتلت گردو را آماده کنید

پیازها را جداگانه پوست بگیرید و رنده کنید. پیازها را بعد از رنده کردن، با دست بفشارید تا آب آنها گرفته شود. سپس تفاله پیاز را به مایه کوکو اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را هم در یک کاسه جدا بشکنید و با چنگال بزنید تا از لختگی دربیایند. سپس به مایه کوکو گردو و گوشت اضافه کنید. در آخر مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و سبزی خشک معطر (سبزی دلخواه) به مایه کوکو اضافه کنید.

تخم مرغ، انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و انواع سبزی خشک معطر را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: مایه کوکو را استراحت بدهد

مواد کوکو را با دست به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا کاملا منسجم شوند. سپس روی ظرف را بپوشانید و در یخچال به مدت ۳۰ دقیقه استراحت دهید تا بعد از سرخ شدن، از هم وا نرود.

مرحله هفتم: کوکو گوشت و گردو را سرخ کنید

بعد از استراحت کردن مایه کوکو، آن را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز بدهید. سپس در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. از مایه کوکو به اندازه یک نارنگی بردارید و بین دست‌هایتان گلوله‌ کنید. گلوله را فشار دهید تا صاف شود. سپس در تابه قرار دهید. همه کوکوها را به همین شکل در تابه بگذارید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا مغز کوکوها هم بپزد.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هشتم: کوکو گوشت و گردو را سرو کنید

یک طرف کوکوها که سرخ شد، آنها را برگردانید تا سمت دیگر آنها هم سرخ شود. در یک بشقاب، یک دستمال حوله‌ای بگذارید و هر کدام از کوکوها که سرخ شدند، روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه از آنها خارج شود. همه کوکوها را به همین صورت درست کنید و در ظرف سرو بگذارید. کوکو را با نان یا برنج و سبزیجات تازه و ترشی می‌توانید سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش خیار چنبر به 2 روش اراک و همدان

روش تهیه کوکو گوشت و گردو با سیب زمینی

طرز تهیه کوکو گوشت و گردو با سیب زمینی

برای تهیه کوکو گوشت و گردو با سیب زمینی، به جای برنج پخته، از ۳ عدد سیب زمینی متوسط استفاده می‌شود. سیب زمینی را می‌توانید به صورت آبپز یا به صورت خام در مایه کوکو استفاده کنید. اگر به صورت خام، سیب زمینی را استفاده می‌کنید، با قسمت ریز رنده، آنها را رنده و سپس آبگیری کنید.

اگر سیب زمینی را به صورت آبپز، استفاده می‌کنید، آنها را پوست بگیرید و بکوبید و سپس به مایه کوکو اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید و مایه کوکو را آماده کرده و سرخ کنید.

نکات طلایی طرز تهیه کوکو گوشت و گردو

فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو گوشت و گردو

  • اضافه کردن نمک به برنج در زمان پخت، اختیاری است. می‌توانید بعد از پخت و هنگام ترکیب کردن با مواد دیگر، نمک اضافه کنید.
  • اگر به برنج نمک اضافه نکنید، برنج زودتر می‌پزد و له می‌شود.
  • هر چه گردوها بیشتر پودر و له شوند، بیشتر روغن پس می‌دهند. میزان پودر کردن آنها سلیقه‌ای است ولی شمالی‌ها، در حدی که گردوها را زیر دندان احساس کنند، له می‌کنند.
  • در طرز تهیه کتلت گردو و گوشت، میزان گردو و گوشت باید به یک اندازه باشد. بقیه مواد را می‌توانید کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.
  • به خاطر استفاده از گردوی خرد شده در این کوکو، رنگ آن بعد از سرخ شدن، تیره خواهد شد.
  • کوکوی گردو بعد از سرخ شدن، روغن پس می‌دهد و هر چقدر گردوها بیشتر له شده باشند، بیشتر روغن می‌دهند. پس مراقب میزان استفاده از روغن سرخ کردنی باشید.
  • در زمان سرخ کردن کوکو گردو و گوشت، حتما حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید چون به خاطر استفاده از گردو، ممکن است کوکوی شما خیلی زود بسوزد.
  • روش تهیه آغوز کوکو یا کوکو با گردو و رب انار هم یک مدل دیگر از انواع کوکوهای شمالی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو گوشت و گردو

چرا کوکو گردو و گوشت از هم می‌پاشد؟

  • نسبت ترکیبات کوکو را رعایت نکرده‌اید.
  • از برنج ایرانی استفاده نکرده‌اید.
  • آب پیاز یا آب سیب زمینی را نگرفته‌اید.
  • مواد کوکو را به خوبی ورز نداده‌اید.
  • مواد کوکو را استراحت نداده‌اید.
  • موقع سرخ کردن، روغن کاملا داغ نبوده است.
  • کوکوهای گردو را زود برگردانده‌اید.

برای جلوگیری از وا رفتن کوکو گردو چه کنیم؟

برای اینکه مایه کوکو کاملا منسجم شود، نکات وا نرفتن کوکو را رعایت کنید و در صورت لزوم، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد یا پودر سوخاری به مایه کوکو گردو اضافه کنید و ورز دهید تا مایه آن منسجم‌تر شود.

بهترین برنج برای تهیه کوکو گردو چیست؟

برنج ایرانی نیم دانه، به خاطر چسبندگی که بعد از پخت ایجاد می‌کند، برای استفاده در این کوکو بسیار مناسب است. به هیچ وجه از برنج هندی استفاده نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک