طرز تهیه آغوز کوکو | کوکوی خوشمزه گیلانی با گردو و رب انار

طرز تهیه آغوز کوکو | کوکوی خوشمزه گیلانی با گردو و رب انار


7 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آغوز کوکو | کوکوی خوشمزه گیلانی با گردو و رب انار

آغوز کوکو یک کوکوی خوشمزه با گردو و رب انار است. این رسپی کوکوی ساده اصالتا شمالی است و در شهرهای مختلف استان‌های گیلان و مازندران با دستورات متفاوتی تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه آغوز کوکو یا همان کوکو گیلانی با گردو و رب انار به عنوان یک غذای گیلانی سنتی را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه کوکو گردو با رب انار (آغوز کوکو) (برای ۴ تا ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز گردو ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
تخم مرغ ۲ عدد متوسط
جعفری، چوچاق، وارنبو (سبزیجات محلی شمالی) ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
رب انار (ملس) ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت کوکو آغوز: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آغوز کوکو شمالی با سس مخصوص

مراحل طرز تهیه کوکوی گردوی شمالی با سس مخصوص

برای درست کردن آغوز کوکو ابتدا باید کوکو را آماده کنید و بعد آن را در سس مخصوصی که با رب انار و رب گوجه تهیه می‌شود، غوطه‌ور کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کوکو گردو با رب انار را دنبال کنید.

مرحله اول؛ مغز گردو را پودر کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آغوز کوکو باید گردو را در غذاساز یا دستگاه مولینکس بریزید و خوب میکس کنید تا روغن آن خارج شود.

شما می‌توانید مغز گردو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ پیاز را خرد کنید

در این مرحله پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به گردوهای میکس شده اضافه کنید.

مرحله سوم؛ مواد کوکو آغوز را ترکیب کنید

در این مرحله از طرز پخت کوکو گردو گیلان با سس انار مخصوص باید سبزیجات ریز و ساطوری خرد شده، نمک، فلفل سیاه و تخم مرغ‌ها را به ترکیب پیاز و گردو اضافه کنید. سپس مواد را با چنگال هم بزنید. بعد از ترکیب شدن مواد باید مایه کوکو را در دمای آشپزخانه بگذارید و به سراغ درست کردن سس بروید.

حتما بخوانید  ۱۰ کاری که متخصصین قلب و عروق هر روز انجام می‌دهند تا سکته نکنند

شما می‌توانید نمک، فلفل سیاه و تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ سس کوکو را آماده کنید

برای تهیه سس کوکو گردو باید مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید. سپس رب انار و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید. حدود ۵ تا ۷ دقیقه زمان دهید تا رب‌ها به خوبی روی شعله ملایم گاز سرخ شوند، سپس مقداری آب جوش، نمک و فلفل سیاه به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید سس غلیظ شود.

برای تهیه روغن سرخ کردنی، رب انار و رب گوجه فرنگی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم؛ کوکو آغوز را در روغن سرخ کنید

کوکوی گردو بافت چسبنده‌ای دارد و از همین رو برای سرخ کردن آن باید از روغن زیادی استفاده کنید تا خمیر نشود. برای تهیه این کوکو ابتدا باید مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس می‌توانید دستانتان را خیس کنید و از مایه کوکو بردارید و مثل کوکوهای دیگر در دست خود شکل دهید یا اینکه مقداری از مایه کوکو را با قاشق بردارید و در روغن داغ بریزید.

سپس با پشت قاشق کوکو را پهن کنید. این کوکو باید در اندازه کوچک تهیه و به خوبی در روغن سرخ شود. زمانی که یک سمت کوکو سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. بعد از سرخ شدن کوکوها می‌توانید آن‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه کوکو خارج شود.

مرحله ششم؛ آغوز کوکو را با سس مخصوص سرو کنید

بعد از سرخ کردن کوکو گردو، زمانی که سس به غلظت مناسب رسید، باید کوکوها را در سس مخصوص قرار دهید. اجازه دهید کوکوها برای چند دقیقه در سس بجوشند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و کوکو آغوز را سرو کنید. از طعم این غذای بی‌نظیر با نان یا برنج در کنار سبزی خوردن لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو گردو با رب انار

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو گردو با رب انار

  • کوکوی گردو با رب انار یا همان آغوز کوکو در هر منطقه‌ گیلان به روش متفاوتی طبخ می‌شود، اما اصالت این کوکو متعلق به منطقه شاندرمن ماسال است.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه این کوکو از مقدار سبزی بیشتر یا کمتری استفاده کنید.
  • برای افزایش حجم کوکوی گردو و همچنین کاهش چسبندگی آن می‌توانید یک عدد تخم مرغ دیگر به این مقدار مواد اضافه کنید.
  • کوکوی گردو بافت نسبتا خشکی دارد و از همین رو باید در کنار سس مخصوص با رب انار (طرز تهیه رب انار) سرو شود یا آن را در سس بجوشانید تا نرم و لطیف شود.
  • اگر به سبزی‌های محلی تازه در این دستور دسترسی ندارید، می‌توانید از سبزی خشک یا سبزی‌های معطر دیگر مثل نعناع و مرزه استفاده کنید.
  • برای تهیه کوکو گردو باید از مقدار روغن بیشتری برای سرخ کردن استفاده کنید تا بافت کوکو خمیر نشود.
  • برای درست کردن این کوکو می‌توانید مغز گردو را کمی درشت‌تر خرد کنید تا حالت چسبندگی آن کاهش پیدا کند و گردو زیر دندان بیاید.
  • به جای قرار دادن کوکو گردو در سس رب انار می‌توانید سس را در کنار کوکو سرو کنید تا هر کس هر مقداری که دوست دارید از این سس برای روی غذا استفاده کنید.
  • برای پف کردن آغوز کوکو می‌توانید از ۱ قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر نیز استفاده کنید. برای تهیه بیکینگ پودر به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برخی افراد رب انار را به مایه کوکو اضافه و این کوکو را بدون سس مخصوص درست می‌کنند.
  • محلی‌ها معمولا کوکو گردو را همراه با خورش فسنجان و برنج کته سرو می‌کنند.
  • در برخی از مناطق گیلان برای تهیه کوکوی گردو از سیب زمینی و در برخی مناطق از پنیر در مایه کوکو استفاده می‌شود.
  • برای تهیه این کوکو می‌توانید پیاز را به صورت خلالی سرخ و در روغن سرخ کنید و سپس به مایه کوکو اضافه کنید.
  • بعد از آماده کردن مایه کوکو به هیچ عنوان آن را بلافاصله سرخ نکنید. حتما برای ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مایه کوکو کمی استراحت کند و بعد آن را آماده کنید.
  • اضافه کردن مقداری سیر تازه و رنده شده یا پودر سیر به مایه کوکو گردو با رب انار طعم لذیذ می‌بخشد. می‌توانید پودر سیر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای مزه‌دار کردن سس کوکو گردو با رب انار می‌توانید یک قاشق سبزی محلی هم در آن بریزید تا معطر شود.
  • برای تهیه کوکو گردو با گوشت می‌توانید از مقداری گوشت چرخ کرده در مایه کوکو استفاده کنید. می‌توانید گوشت چرخ کرده را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه کوکو سبزی گردویی با رب انار می‌توانید از مقداری سبزی مخصوص کوکو برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • از زمان‌های قدیم در گیلان از این کوکو به عنوان غذای شب یلدا یا برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌شد.
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه شربت انار ترش، ملس و عسلی بدون شکرک و تیرگی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو گردو با رب انار

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو گردو با رب انار

علت خمیری شدن کوکو گردو چیست؟

در صورتی که برای تهیه کوکو گردو با رب انار از مقدار روغن کمی استفاده کنید، کوکوی شما خمیری می‌شود. برای سرخ کردن این کوکو باید به اندازه‌ای روغن در ماهیتابه بریزید که مایه کوکو کاملا در روغن شناور شود.

بهترین جایگزین سبزی محلی برای تهیه کوکو گردو با رب انار چیست؟

اگر به سبزی‌های تازه محلی دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری سبزی خشک محلی یا انواع سبزی معطر مثل نعناع و مرزه و جعفری نیز استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک