تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

تجارت الکترونیک (E-commerce) برمبنای اومنی چنل یک رویکرد فروش در تجارت الکترونیکی است که از چندین کانال برای فروش کالا و یا ارائه خدمات به مشتریان استفاده می شود. در این نوع استراتژی به مشتریان تجربه یکپارچه ای در همه کانال ها اعم از از کانال های دیجیتالی، وبسایت، اپلیکیشن ها و حتی کیوسک های فروشگاهی داده می شود. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل در صنعت خرده فروشی انداخته‌ ایم.

 

 

پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه این مطلب مقاله پیش نیاز “اومنی چنل چیست و چه مفهومی دارد ” را مطالعه کنید.

 

 

اهمیت اومنی چنل بر مبنای تجارت الکترونیک

 

اهمیت اومنی چنل بر مبنای تجارت الکترونیک

 

تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل بدون توجه به اینکه از کدام دستگاه یا پلتفرم استفاده می شود، یک تجربه تجارت الکترونیک یکپارچه برای مشتریان ایجاد می کند. در عصر حاضر استفاده از استراتژی بازاریابی اومنی چنل در تجارت الکترونیک کاملا ضروری است. تحقیقات نشان داده ۷۳ درصد از خریداران آنلاین هنگام خرید آنلاین از چندین کانال استفاده می کنند. آن ها مدت زمانی را صرف جست و جو در کانال های مختلف اجتماعی، وب سایت ها و حتی اپلیکیشن ها می کنند. بنابراین پلتفرم های تجارت الکترونیک با بازاریابی مناسب و همه جانبه می توانند به گونه ای مقصد نهایی بسیاری از خریداران باشند.

 

 

رصد رفتار خرید مشتری در تمامی کانال ها

 

جالب توجه اینجاست که مشتریان زمان زیادی را صرف جست و جو در کانال های مختلف یک فروشگاه می کنند. پس از آن یا از طریق کانال و یا از طریق پلتفرم های آنلاین تجارت الکترونیک خرید خود را نهایی می کنند. در تجارت الکترونیک بر مبنای استراتژی اومنی چنل به موضوع رفتار خرید مشتری بسیار اهمیت داده می شود. برندها داده ها را از رفتار خرید مشتری را تجزیه و تحلیل می کنند. پس از آن پیش بینی می شود مشتریان ممکن است در مسیر جست وجو به کدام کانال ها بیشتر سر بزنند. بنابراین با یک استراتژی همه جانبه تمامی کانال ها به صورت یکپارچه با توجه به رفتار خرید مشتری به او خدمات ارائه می دهند.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره اومنی چنل در خرده فروشی «

 

 

مزایای تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

مزایای تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

استفاده از از استراتژی اومنی چنل در تجارت الکترونیک مزایای زیادی به همراه دارد. استفاده از این نوع استراتژی بازاریابی باعث می‌ شود تا پیام منسجمی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. برند های تجاری می توانند درک بهتری از سفر مشتری بر پلتفرم های آنلاین داشته باشند. در عین حال تجربه شخصی سازی شده بهتری برای مشتری ایجاد خواهد شد.

حتما بخوانید  روش های افزایش همدلی با مصرف کننده و ساخت نقشه راه آن

 

 

پیام منسجم برند

 

یکی از مزایای اصلی تجارت الکترونیک بر مبنای استراتژی بازاریابی اومنی چنل، قدرت برندها در ایجاد یک پیام منسجم برای مشتریان است. آن ها می‌ توانند پیام های منسجمی در مورد نام تجاری خود به مشتریان ارائه دهند. در بازاریابی اومنی چنل تلاش می شود تا پیام های منسجم، یکسان و حتی شخصی سازی شده ای به مشتریان در کانال های مختلف ارتباطی داده شود.

 

 

بیشتر بخوانید » برای برند شما بازاریابی اومنی چنل بهتر است یا مولتی چنل «

 

 

درک سفر مشتری

 

درک سفر مشتری با تجارب تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل

 

از جمله مزایای تجارت الکترونیک بر مبنای استراتژی اومنی چنل، جمع آوری دیتای مناسب و کاربردی است. در این روش برندهای تجاری این امکان را دارند تا داده‌ های مشتری را از چندین کانال جمع‌ آوری و تحلیل کنند. در مجموع این داده‌ ها به شما تصویر کاملی از انواع مشتریان علاقه‌ مند به نام تجاری شما ارائه خواهد داد. شما می توانید رفتار مشتریان را با توجه به این داده ها رصد کنید. رصد رفتار مشتری باعث می شود تا برندها بتوانند تجربه شخصی ساری شده بهتری را برای مشتریان ایجاد کنند.

 

 

شخصی سازی تجربه مشتری

 

با استفاده از از دیتا های به دست آمده در پلتفرم های آنلاین و کانال های مختلف، می توان درک بیشتری از سفر مشتری پیدا کرد. پس از تحلیل داده ها و درک سفر مشتری می توان تجربه شخصی سازی شده ای به او ارائه داد. تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل به شما این امکان را می دهد تا تجربه خرید شخصی سازی شده را به مشتری ارائه دهید. در عصر حاضر رقابت در میان برندها بر بستر تجارت الکترونیک تا حد زیادی افزایش یافته است. بنابراین ایجاد یک تجربه شخصی برای مشتریان از طریق اومنی چنل کاملا ضروری بوده و مزیت رقابتی محسوب می شود.

 

 

چالش های تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل

 

چالش های تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل

 

تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل با چالش هایی نیز مواجه است. برای اجرای چنین استراتژی بر روی پلتفرم های آنلاین باید توجه زیادی به چالش ها و نکات مهم داشت. از جمله چالش ها می توان به بحث موجودی کالا در کانال های مختلف، پاسخگویی به موقع به مشتری، بحث زیرساخت و پروسه تحویل کالا اشاره کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » مزایا و معایب تجارت الکترونیک در خرده فروشی «

 

 

موجودی کالا

 

بسیاری از برند ها و فروشگاه های خرده فروشی کالاهایی را در فروشگاه های فیزیکی خود به فروش می رسانند که در پلتفرم های آنلاین با قیمتی متفاوت به فروش گذاشته شده است. حتی بسیاری از کالاها در فروشگاه های فیزیکی موجود است. اما در کانال های  آنلاین موجود نیست. برند ها باید به موجودی کالا در کانال های مختلف فروش توجه کامل داشته باشند. اگر مشتری یکبار با عدم موجودی مواجه شود شاید برای خرید بعدی تغییر مسیر داده و به خدمات آنلاین برند تجاری شما توجهی نکند. بنابراین با آگاهی کامل از موجودی کالا و درج نرخ های برابر و یکسان در همه کانال ها می توان مانع از بروز چنین مشکلی شد.

حتما بخوانید  آیا خرده فروشان آماده ارائه تجربه های خرید هیبریدی (ترکیبی) هستند؟

 

 

کمبود زیرساخت

 

کمبود زیرساخت

 

برای ایجاد استراتژی بازاریابی اومنی چنل موضوع زیرساخت از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که برندهای تجاری تصمیم می گیرند از استراتژی اومنی چنل استفاده کنند، معمولاً با مشکل زیرساخت مواجه می شوند. اما باید توجه داشت که پرداخت هزینه نسبتا زیاد در این زمینه باعث از دست دادن چیزی نمی شود. ارتقای سطح فناوری و زیرساخت می تواند به شما کمک کند تا با فروش و ارائه خدمات بهتر هزینه انجام شده  را خیلی سریع جبران کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » ترندهای تجارت الکترونیک در آینده خرده فروشی «

 

 

تحویل کالا

 

بحث تحویل کالا در تجارت الکترونیک از اهمیت ویژه‌ا ی برخوردار است. برندها باید انتظار افزایش فروش در کانال های مختلف و پلتفرم های  آنلاین را داشته باشند. افزایش فروش به معنای داشتن نیروی بیشتر برای تحویل کالا است. شما می توانید از یک بیزینس واسط به عنوان شریک مناسب برای انجام پروسه تحویل و حمل و نقل کالا کمک بگیرید.

 

 

آینده تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل

 

آینده تجارت الکترونیک بر مبنای بازاریابی اومنی چنل

 

به طور کلی تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی مدام در حال تغییر است. در طول پاندمی کرونا تعداد افراد بیشتری به سمت خریدش پلتفرم‌ های آنلاین و کانال‌ های مختلف تبلیغاتی روی آورده اند. در این میان بازاریابی اومنی چنل تاثیر شگرفی بر رشد تجارت الکترونیک داشته است. پلتفرم های آنلاین تلاش کردند تا برای حرکت درست در مسیر  اومنی چنل و تجارت الکترونیک تغییرات زیادی ایجاد کنند.

 

 

پاسخگویی سریع با چت بات ها

 

استفاده از چت بات ها در کانال های مختلف باعث ایجاد بهبود تجربه کاربری شده است. یکی از نکات مهم در تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل رضایت مشتری است. در همین راستا به روش های متفاوت پرداخت و کم شدن تماس با مشتری به دلیل پاندمی بسیار اهمیت داده شده است. حالا بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی با ارائه روش های متفاوت در پرداخت سعی می کنند تا مشتریان را راضی نگه دارند. ارائه طیف گسترده استراتژی‌ های پرداخت، روش خوبی برای افزایش نرخ تبدیل در دستگاه های تلفن همراه است.

 

 

استفاده از واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

استفاده از واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

 

استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت افزوده، تاثیر زیادی در دنیای تجارت الکترونیک داشته است. خریداران می‌ توانند بدون حضور کالای مورد نظر خود را به صورت واقعی ببینند. استفاده از تلفن های هوشمند و جستجوی صوتی از طریق تلفن های هوشمند در پلتفرم های آنلاین یکی دیگر از تغییرات اساسی در این زمینه بوده است. برند ها حالا از هوش مصنوعی بر روی پلتفرم های آنلاین خود و حتی چت بات ها در کانال های مختلف استفاده می کنند. با کمک هوش مصنوعی داده های ارزشمندی را می‌توان از رفتار مشتری جمع آوری کرد. برندهای تجاری با استفاده از یادگیری ماشینی تجربه خرید شخصی سازی شده ای را با توجه به رفتار خرید مشتری در کانال های مختلف ارائه می دهند.

 

 

منابع: webdata-solutions , sana

 

 

کالابرگ الکترونیک