چه کسانی نباید روزه بگیرند | روزه بر این ۲۵ گروه واجب نیست

چه کسانی نباید روزه بگیرند | روزه بر این ۲۵ گروه واجب نیست


22 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چه کسانی نباید روزه بگیرند

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟ آیا می‌دانید روزه‌داری برای چه کسانی ممنوع است؟ روزه یکی از واجبات دین اسلام در ماه مبارک رمضان است که می‌تواند برای برخی اشخاص با شرایط خاص مضر باشد. از همین رو آشنایی با این موضوع که چه کسانی در ماه رمضان نباید روزه بگیرند می‌تواند به سلامت این افراد کمک زیادی کند. در این مقاله از سرویس سلامت  لیست افرادی که روزه بر آن‌ها واجب نیست را آورده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد احکام روزه و منع روزه‌داری پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چه کسانی نباید در ماه رمضان روزه بگیرند؟

 

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

 

روزه‌داری برای کسانی که ممکن است نخوردن آب و غذا به بدن آن‌ها آسیب وارد کند و یا ضرری به فرد برساند، واجب نیست. در ادامه می‌توانید با ۱۱ دسته از افرادی که روزه بر آن‌ها واجب نیست آشنا شوید.

 

  • افراد مسنی که گرفتن روزه برای آن‌ها سخت است.
  • خانم بارداری که روزه گرفتن برای او و جنین مضر است.
  • خانم‌های شیرده که روزه گرفتن او هم برای خودش و هم کودک مضر است.
  • افرادی که دارای بیماری خاص هستند و روزه برای آن‌ها ضرر دارد.
  • افرادی که به دلیل بیماری قادر به تحمل تشنگی نیستند و نخوردن آب به بدن آن‌ها آسیب وارد می‌کند.
  • افراد ضعیف که روزه گرفتن برای آن‌ها سخت و غیرقابل تحمل است.
  • کودکانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند.
  • خانم‌هایی که در دوره قاعدگی هستند.
  • مسافری که نمازش شکسته است.
  • افرادی که بی‌هوش یا در کما هستند.
  • افرادی که دارای عقب ماندگی و مشکلات ذهنی هستند.

 

 

روزه گرفتن برای افراد مسن

 

روزه گرفتن برای افراد مسن

 

روزه گرفتن می‌تواند برای افراد مسن بسیار سخت باشد و به بدن آن‌ها آسیب وارد کند. کسی که روزه گرفتن بر او سخت است و بر اثر کهولت سن نمی‌تواند روزه بگیرد، روزه گرفتن بر او واجب نیست.

 

حکم روزه‌داری برای زنان باردار

 

حکم روزه‌داری برای زنان باردار

 

روزه گرفتن خانم باردار می‌تواند به جنین آسیب وارد کند. از همین رو توصیه می‌شود همه خانم‌ها نباید در دوران ۳ ماهه اول بارداری خود روزه بگیرند. به علاوه روزه گرفتن در ماه‌های آخر بارداری نیز هم برای مادر و هم جنین خطرناک است.

از نظر شرعی برخی علما بر این اعتقاد هستند که زن باردار در ماه‌های آخر نباید روزه بگیرد و بعد از وضع حمل می‌تواند روزه‌ها را قضا کند و برای هر روزه به اندازه ۷۵۰ گرم نان، آرد یا ماکارونی به عنوان کفاره به فقیر دهد.

 

حکم روزه‌داری برای زنان شیرده

 

حکم روزه‌داری برای زنان شیرده

 

از آنجایی که زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، باید تغذیه مناسبی داشته باشند و تغذیه آن‌ها می‌تواند روی سلامت کودک نیز تأثیر بگذارد، از همین رو مادر در این دوران نباید روزه بگیرد. از آنجایی که نوزاد تا ۶ ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند، از همین رو در این ۶ ماه گرفتن روزه برای مادر و نوزاد مضر است.

حتما بخوانید  2 روش پاکسازی کبد با روغن زیتون مرحله به مرحله

معمولاً بعد از ۶ ماهگی، کودک می‌تواند از غذاهای کمکی استفاده کند و از همین رو اگر مادر استراحت کافی داشته باشد و بدن او به اندازه کافی برای روزه گرفتن آماده باشد، می‌تواند بعد از ۶ ماهگی نوزاد روزه بگیرد.

البته این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت تا زمانی که روزه گرفتن برای بدن مادر و نوزاد مضر باشد و یا مادر را دچار مشکل کند، روزه بر او واجب نیست. از نظر شرعی مادر می‌تواند برای هر روز روزه به اندازه ۷۵۰ گرم گندم، نان، جو، برنج یا آرد به فقیر کمک کند و بعداً قضای روزه را به جای آورد.

 

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟

 

روزه گرفتن برای برخی بیماران می‌تواند به بدن آن‌ها آسیب وارد کند. در ادامه می‌توانید با بیمارانی که نباید روزه بگیرند، آشنا شوید.

 

روزه گرفتن برای بیماران دیابتی

 

روزه گرفتن برای بیماران دیابتی

 

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، در لیست کسانی که نباید روزه بگیرند، قرار دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید برای کنترل سطح قند خون خود از انسولین استفاده کنند روزه گرفتن به هیچ عنوان برای این افراد مناسب نیست.

از طرفی افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، باید دارو مصرف کنند. در صورتی که فرد دارای دیابت کنترل شده باشد و در طول روز بتواند قرص‌ها را در زمان سحری و افطار مصرف کند، می‌تواند با پزشک خود مشورت کند و در صورت اجازه پزشک روزه بگیرد.

از نظر شرعی نیز روزه گرفتن برای بیماران دیابتی که نخوردن غذا و آب می‌تواند به بدن آن‌ها آسیب وارد کند، نه تنها واجب نیست، بلکه به هیچ عنوان نیز توصیه نمی‌شود.

 

روزه گرفتن برای بیماران کلیوی

 

روزه گرفتن برای بیماران کلیوی

 

در بیماران کلیوی و افرادی که دارای نارسایی کلیه هستند و کراتنین خون آن‌ها بالای ۲ است، نخوردن آب در طول روز می‌تواند موجب وخیم شدن حال بیمار شود و مانع رسیدن مواد غذایی به بافت کلیه شود. از طرف دیگر افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند و هنوز یک سال از عمل آن‌ها نگذشته است، به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند.

دیگر چه کسانی نباید روزه بگیرند؟ افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند و در طول ۶ ماه کلیه‌ها ۲ بار سنگ بسازند، در دسته افرادی قرار دارند که نباید روزه بگیرند. زیرا نرسیدن به موقع مایعات به بدن می‌تواند موجب تشکیل سنگ در کلیه این افراد شود.

افراد دیالیزی که بدن آن‌ها نیاز به میزان آب فراوانی دارد نیز نباید روزه بگیرند. از لحاظ شرعی افرادی که نخوردن آب و مایعات در طول روز می‌تواند به کلیه آن‌ها آسیب وارد کند، نباید روزه بگیرند.

 

روزه گرفتن برای افراد دارای مشکلات گوارشی

 

افرادی که مبتلا به زخم معده هستند نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن برای افراد دارای مشکلات معده و گوارشی می‌تواند موجب ایجاد درد در معده شود و می‌تواند ترشح اسید معده را افزایش دهد. در بسیاری از مواقع گرسنگی‌های طولانی مدت می‌تواند موجب خونریزی معده و بروز مشکلاتی جدی در این افراد شود.

حتما بخوانید  9 غذایی که نباید دوبار گرم شوند

از طرف دیگر افرادی که دارای سنگ در کیسه صفرا هستند نیز نباید روزه بگیرند. هر فردی که به تازگی آندوسکوپی انجام داده و متوجه وجود زخم در معده خود شده نیز از گرفتن روزه در ماه رمضان معاف است.

 

روزه گرفتن برای بیماران دارای فشار خون

 

روزه گرفتن برای بیماران دارای فشار خون

 

افرادی که دارای فشار خون بالا و یا خیلی پایین هستند، به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند. در این افراد هر گونه تغییر در میزان حجم خون و عدم تعادل مایعات و الکترولیت‌های خون موجب افزایش فشار خون می‌شود و از همین رو روزه‌داری برای افرادی که دارای بیماری فشار خون هستند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

 

روزه گرفتن برای افرادی دارای بیماری قلبی

 

روزه گرفتن برای افرادی دارای بیماری قلبی

 

افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، باید از داروهای مشخصی استفاده کنند و از همین رو به هیچ عنوان نباید به خاطر روزه‌داری مصرف داروهای خود را به تعویق بیندازند.

دیگر چه کسانی نباید روزه بگیرند؟ افرادی که تحت عمل آنژیوپلاستی یا جراحی قلب قرار می‌گیرند، باید تحت کنترل پزشک باشند و تا مدت‌ها مراقب وضعیت سلامت خود باشند. این افراد حتی بعد از بهبود شرایط باید برای روزه‌داری حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

 

روزه گرفتن برای افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی

 

بیماران ریوی، افرادی مبتلا به آسم و برونشیت مزمن باید در طول روز به میزان زیاد آب مصرف کنند. کاهش مصرف آب موجب غلیظ شدن خلط و تشدید علائم بیماری در این افراد می‌شود. این موضوع به خصوص برای افرادی که در فضاهای باز کار می‌کنند و زمانی که هوا گرم‌تر است، افزایش پیدا می‌کند. از همین رو گرفتن روزه برای این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

روزه گرفتن برای افراد مبتلا به ام اس

 

بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس که مجبور به مصرف کورتون هستند، نباید روزه بگیرند. برخی از این بیماران در صورت گرسنگی دچار تشدید علائم می‌شوند و از همین رو به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند.

در صورتی که فرد مبتلا به بیماری ام اس نیاز به مصرف داروی خاصی ندارد و علائم بیماری نیز با مصرف غذا در ارتباط نیست، می‌تواند با مشورت پزشک خود روزه بگیرد.

 

چه افراد دیگری نباید روزه بگیرند؟

 

  • افرادی که به تازگی عمل‌های پیوند عضو انجام داده‌اند نباید روزه بگیرند.
  • افراد مبتلا به ویروس کرونا یا آنفولانزا
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند.
  • کسانی که مبتلا به هموفیلی هستند
  • افرادی مبتلا به تالاسمی ماژور
  • افراد مبتلا به آنمی داسی شکل

 

سوالات متداول

 

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

 

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، افرادی که دارو مصرف می‌کنند، خانم‌های باردار و شیرده، افراد دارای عقب ماندگی، خانم‌هایی که در چرخه قاعدگی هستند و کسانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند نباید روزه بگیرند.

 

چرا روزه گرفتن برای افراد دارای مشکلات گوارشی واجب نیست؟

 

روزه گرفتن برای افراد دارای مشکلات گوارشی می‌تواند موجب ایجاد درد در معده شود و می‌تواند ترشح اسید معده را افزایش دهد. در بسیاری از مواقع گرسنگی‌های طولانی مدت می‌تواند موجب خونریزی معده و بروز مشکلاتی جدی در این افراد شود.

 

کالابرگ الکترونیک