۲ روش پاکسازی کبد با روغن زیتون مرحله به مرحله

۲ روش پاکسازی کبد با روغن زیتون مرحله به مرحله


15 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روغن زیتون برای پاکسازی کبد

بیشتر از ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری های مربوط به کبد رنج می برند. سموم و مواد شیمیایی مهم ترین دلایل بروز مشکلات مربوط به کبد هستند. پاکسازی کبد با روغن زیتون یکی از جذاب ترین خواص این روغن برای سلامت جسم است که توسط برخی کارشناسان طب سنتی توصیه می شود. اما روغن زیتون چقدر در پاکسازی کبد مؤثر است؟ در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با خواص روغن زیتون برای کبد و پاکسازی آن آشنا شوید.

 

 

 

نقش کبد در پاکسازی سموم بدن

 

نقش کبد در پاکسازی سموم بدن

 

کبد در بدن ما وظیفه تصفیه خون و دفع مواد شیمیایی و سموم مضر را بر عهده دارد. در واقع کبد وظیفه فیلتر کردن خونی را که از دستگاه گوارش به سمت آن سرازیر می‌شود بر عهده دارد. کبد خون را از سموم و مواد شیمیایی تمیز می کند. سپس این خون تصفیه شده به سایر بخش های بدن جریان پیدا می کند. کبد با ترشح صفرا به دفع سموم کمک می کند و خون ما را تصفیه می سازد.

 

 

فواید پاکسازی کبد

 

فواید پاکسازی کبد

 

پاکسازی کبد به معنای حذف صفرای اضافی و دفع سموم بدن است. به طور کلی سلامت کبد ما به سبک زندگی و رژیم غذایی که دنبال می ‌کنیم وابسته است. هر چقدر غذاهای سالم تری بخورید و سبک زندگی بهتری داشته باشید کبد شما نیز سالم تر خواهد بود.

 

افراد کم تحرک و کسانی که از رژیم پرچرب و ناسالم استفاده می‌ کنند معمولاً بیشتر با مشکلات کبدی روبرو می شوند. پاکسازی کبد به ما کمک کند تا به سلامت بدن خود کمک کنیم و از طرف دیگر احساس انرژی بیشتری را تجربه کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون واقعا باعث لاغری می شود؟

 

 

فواید روغن زیتون برای پاکسازی کبد

 

فواید روغن زیتون برای پاکسازی کبد

 

همان طور که می دانید روغن زیتون فواید زیادی برای سلامت دارد. یکی از بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد محسوب می شود. مصرف روغن زیتون می تواند با ارسال سیگنال هایی به کبد مجاری صفراوی را باز کند و  به دفع  راحت تر سموم بدن کمک کند.

 

از طرف دیگر روغن زیتون برخلاف سایر روغن ها از تجمع تری گلیسیرید در کبد جلوگیری می کند. این روغن به خاطر آنتی اکسیدان‌ های قوی که دارد سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و به کبد کمک می کند تا راحت تر سموم را از بدن دفع نمایند.

 

 

بیشتر بخوانید: فواید خوردن روغن زیتون ناشتا برای درمان انواع بیماری

 

 

بهترین روغن زیتون برای پاکسازی کبد

 

بهترین روغن زیتون برای پاکسازی کبد

 

روغن زیتون یک ماده مؤثر برای پاکسازی کبد محسوب می شود. مهم ترین نکته‌ ای که باید در مورد انتخاب روغن زیتون برای پاکسازی در نظر داشته باشید این است که روغن‌ زیتون شما کاملاً طبیعی باشد. در واقع روغن زیتون فرابکر تنها روغن زیتونی است که به صورت کاملاً طبیعی و بدون هیچ گونه مواد شیمیایی عرضه می شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوپ گوجه و خامه خوشمزه به روش ایتالیایی و مدیترانه ای

 

این روغن به دلیل وجود خواص مغذی زیاد فواید بی شماری نسبت به سایر روغن ها دارد. توجه داشته باشید که روغن زیتون فرابکری را که برای پاکسازی کبد استفاده می‌ کنید باید تازه و طبیعی باشد. روغن زیتون هایی که از تاریخ تولید آن ها بیشتر از دو سال گذشته برای این کار مناسب نیستند. سعی کنید به منظور بهره‌ مند شدن از خواص روغن زیتون برای کبد حتماً از روغن زیتون تازه و درجه یک استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن زیتون چه ویژگی هایی دارد؟

 

 

روش استفاده از روغن زیتون برای پاکسازی کبد

 

روش استفاده از روغن زیتون برای پاکسازی کبد

 

برای پاکسازی کبد با روغن زیتون علاوه بر یک روغن زیتون بکر به نمک اپسوم یا همان نمک حمام یا منیزیم سولفات نیز احتیاج دارید. منیزیم سولفات و روغن زیتون به شل شدن مجاری صفراوی کبد به حذف سموم بدن کمک می‌ کنند و نقش مؤثری بر پاکسازی کبد دارند. در ادامه می‌ توانید با روش استفاده از روغن زیتون برای پاکسازی کبد آشنا شوید.

 

 

مرحله قبل از پاکسازی کبد با روغن زیتون

 

قبل از شروع پاکسازی کبد با روغن زیتون باید برای چند روز غذاهای حاوی اسید مالیک و گوگرد مصرف کنید. اسید مالیک یک ترکیب آلی این است که در بسیاری از میوه ها و نوشیدنی ها مثل سیب یا سرکه سیب یافت می شود. برای نتیجه بهتر می ‌توانید چند روز قبل از پاکسازی سیب آب و یا سرکه سیب مصرف کنید.

 

استفاده از غذاهای حاوی گوگرد و میوه ها و سبزیجات ارگانیک مثل کلم بروکلی و سایر کلم ها برای پاکسازی کبد مفید هستند. بهتر است تا ۴ روز قبل از شروع پاکسازی کبد از این سبزیجات استفاده شود.

 

 

روز پاکسازی کبد با روغن زیتون و نمک اپسوم

 

در اولین روز پاکسازی برای تمام وعده های غذایی باید تنها از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید چند ساعت قبل از خواب و حدود ساعت ۷ عصر بهترین زمان برای مصرف نمک اپسوم می باشد. برای استفاده از این نمک باید یک قاشق از آن را با ۰/۲ لیست آب مقطر ترکیب کنید و بنوشید.

 

این ترکیب ملین است و احتمالاً حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از نوشیدن این محلول نیاز به دستشویی پیدا می کنید. قبل از خواب حدود ساعت ۱۰ شب حدود ۱۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر بنوشید. بلافاصله به مدت ۳۰ دقیقه در رختخواب به پهلوی راست خود دراز بکشید. بعد از این زمان می ‌توانید در حالت عادی بخوابید روز بعد باید صفرا را دفع کنید و حتی ممکن است سنگ کبد را به حرکات روده خود مشاهده کنید.

 

نوشیدن ۱۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون به طور همزمان کار چندان ساده ای نیست. بنابراین شما می‌ توانید برای این کار روغن زیتون را با آب گریپ فروت تازه یا آب پرتقال ترکیب کنید. قبل از نوشیدن حتماً ترکیب را خوب هم بزنید و سپس آن را مصرف نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص درمانی عجیب ماساژ بدن با روغن زیتون

 

 

روز بعد از پاکسازی کبد

 

بعد از این که پاکسازی کبد را انجام دادید بهتر است برای ارتقای سلامت کبد از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید و روزانه ورزش کنید. برای کمک به حفظ سلامت کبد از غذاها و گیاهان سالم استفاده نمایید. پاکسازی کبد را تا سه بار در سال می توان انجام داد. در صورت نیاز می توان پاکسازی کبد را پشت سر هم و با چند روز استراحت نیز انجام دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش رستوران

 

 

بیشتر بخوانید: خواص عجیب زیتون برای مشکلات معده

 

 

روش پاکسازی کبد با روغن زیتون و آبلیمو

 

روش بعدی برای پاکسازی کبد و همچنین جلوگیری از ورود مواد سمی به کبد استفاده از ترکیب آبلیمو و روغن زیتون است. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با هم ترکیب کنید و سپس به صورت ناشتا مصرف نمایید.

 

مصرف روغن زیتون و آبلیمو برای یبوست نیز مفید است. استفاده از این ترکیب برای افرادی که به مشکلات گوارشی و زخم معده مبتلا هستند مناسب نیست. آبلیمو و روغن زیتون برای سنگ کلیه و سنگ صفرا نیز مفید است. استفاده از ترکیب آبغوره و روغن زیتون و خواص زردچوبه و روغن زیتون برای کبد نیز برای پاکسازی کبد استفاده می شوند.

 

 

آیا مصرف روغن زیتون برای پاکسازی کبد مؤثر است؟

 

آیا مصرف روغن زیتون برای پاکسازی کبد مؤثر است؟

 

هر چند که عده زیادی استفاده از روغن زیتون برای پاکسازی کبد را مؤثر می دانند، اما باید بدانید محققان هنوز در مورد ایمنی و اثربخشی این ترکیب مطمئن نیستند. در واقع از آن جا که مطالعات علمی زیادی در زمینه تثبیت خواص روغن زیتون برای کبد انجام نشده است، بنابراین نمی ‌توان به طور قطع اعلام کرد که این روش راهکار مؤثری برای پاکسازی کبد محسوب می شود.

 

از طرف دیگر مصرف نمک اپسوم به عنوان ملین می تواند بدن را با کم آبی مواجه کند. بنابراین اگر از این روش استفاده می کنید حتماً میزان آب بیشتری مصرف کنید. در مورد مضرات روغن زیتون برای کبد چرب نیز باید بدانید که روغن زیتون به ‌هر حال چربی زیادی دارد و مصرف طولانی و زیاد آن برای افرادی که دارای کبد چرب هستند چندان مناسب نیست.

 

مطالعات انجام شده نشان می‌ دهد که مصرف روغن زیتون می ‌تواند به پیشگیری و کاهش آسیب های کبدی کمک کند. از طرف دیگر روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی است که التهاب و فشارهای اکسیداتیو را کاهش می دهند. از همین رو موجب بهبود عملکرد کبد می شوند.

 

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که روغن زیتون می تواند از پیشرفت بیماری کبد چرم جلوگیری کند. مصرف ۲۰ گرم روغن زیتون در روز به مدت ۳ ماه می ‌تواند شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد و موجب کمتر شدن میزان توده چربی بدن نیز شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

هر چند که اهمیت مصرف روغن زیتون در سلامت کبد در مطالعات زیادی تأیید شده است اما برخی از پزشکان توصیه می ‌کنند که به جای پاکسازی کبد با روش‌ های مختلف سبک زندگی خود را تغییر دهید. کاهش مصرف شکر و نمک در کنار غذاهای سالم و فعالیت بدنی مهم ترین عوامل برای سلامت کبد محسوب می شود.

 

 

منابع: globalhealing، livestrong

 

کالابرگ الکترونیک