طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی و رستورانی با گوشت

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی و رستورانی با گوشت


30 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قیمه بادمجان

قیمه بادمجان از انواع خورش قیمه و جزو خورشت‌های سنتی و معروف ایرانی است. هر چند طرز تهیه خورش قیمه بادمجان شباهت زیادی به قیمه مجلسی دارد، اما استفاده از بادمجان در این غذا طعم شگفت‌انگیزی به آن می‌بخشد. طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی با گوشت خورشتی بیشتر مرسوم است اما قیمه بادمجان را با گوشت قلقلی و همچنین قیمه بادمجان مرغ هم درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی و همه فوت و فن‌های درست کردن این خورشت رستورانی لذیذ آشنا شوید.

 

مواد لازم تهیه قیمه بادمجان با گوشت خورشتی و لپه (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی (ران گوساله یا سردست گوسفند) ۴۰۰ گرم
بادمجان قلمی ۶ عدد
لپه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد بزرگ
لیموعمانی ۲ عدد
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
دارچین  نصف قاشق چای‌خوری
گوجه فرنگی رنده شده ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
آب جوش ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت خورش قیمه بادمجان با گوشت: ۲ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم قیمه بادمجان: ۱۵۱ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت تکه‌ای

مراحل طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت تکه‌ای

در محبوب‌ترین روش درست کردن قیمه بادمجان معمولا از گوشت تکه‌ای و لپه استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت خورشتی آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن لپه‌ها

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان باید لپه‌ها را در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید چند ساعت یا یک روز در آب بمانند. این کار موجب از بین رفتن نفخ لپه و پخت سریع‌تر آن می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید لپه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

سرخ کردن پیاز برای قیمه بادمجان

در این مرحله باید ابتدا پوست پیاز را جدا کنید و آن را بشویید. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در قابلمه‌ای که می‌خواهید قیمه را در آن درست کنید در مقداری روغن تفت دهید تا کاملا طلایی شود.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد و روغن سرخ کردنی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ سرخ کردن گوشت با گوجه فرنگی و ادویه‌ها

بعد از این که پیازها طلایی شدند، در این مرحله از طرز تهیه قیمه بادمجان باید تکه‌های گوشت خورشتی را اضافه کنید. در ادامه فلفل سیاه و زردچوبه را هم به مواد اضافه کنید. گوشت‌ها را به اندازه‌ای که تغییر رنگ بدهند، سرخ کنید. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. صبر کنید تا آب گوجه فرنگی کشیده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش امام قزوین (آش امام سجاد) با تمام فوت و فن ها

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوساله، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن لپه‌ها به قیمه بادمجان

اضافه کردن لپه‌ها به قیمه بادمجان

در این مرحله از دستور تهیه خورش قیمه بادمجان باید لپه‌های خیسانده شده را آبکش و به سایر مواد اضافه کنید. لپه‌ها را با گوشت خوب تفت دهید. تفت دادن لپه‌ها از له شدن آن‌ها بعد از پخت جلوگیری می‌کند.

مرحله پنجم؛ رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

مواد قیمه بادمجان را در یک طرف قابلمه جمع کنید و رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید. رب گوجه فرنگی را خوب در روغن تفت دهید تا رنگ آن باز و طعم خامی‌اش گرفته شود، سپس با سایر مواد قیمه در قابلمه مخلوط کنید.

در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ خورش قیمه بادمجان را بپزید

ریختن مواد در قابلمه برای تهیه قیمه بادمجان

در این مرحله ۵ لیوان آب جوش به مواد قابلمه اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب کاملا به جوش بیاید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید تا خورشت قیمه بادمجان به آرامی بپزد و جا بیفتد.

مرحله هفتم؛ گرفتن تلخی بادمجان‌ها و سرخ کردن آن‌ها

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی باید به سراغ درست کردن بادمجان‌ها بروید. ابتدا پوست بادمجان‌ها را جدا کنید و آن‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. مقداری نمک روی بادمجان‌ها بریزید تا تلخی آن‌ها گرفته شود و در زمان سرخ کردن روغن کمتری جذب کنند. بعد از نیم ساعت بادمجان‌ها را آبکشی کنید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله آخر؛ سرو خورش قیمه بادمجان

در آخرین مرحله از طرز تهیه قیمه بادمجان رستورانی بعد از این که گوشت و لپه به خوبی پختند در نیم ساعت پایانی نمک و لیمو عمانی را به خورش اضافه کنید. صبر کنید تا خورش حسابی جا بیفتد و غلیظ شود. در ۱۵ دقیقه نهایی پخت دارچین، زعفران و بادمجان‌ها را به خورشت اضافه کنید. درنهایت قیمه بادمجان را در ظرف مورد نظرتان بریزید و همراه با برنج چلو آبکش و سالاد شیرازی میل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، لیمو عمانی، نمک، دارچین و انواع برنج ایرانی و برنج خارجی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

دستور پخت قیمه بادمجان با مرغ

طرز تهیه قیمه بادمجان با مرغ

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین روش‌های پخت قیمه بادمجان، جایگزین کردن تکه‌های مرغ به جای گوشت در این غذا است. از آنجایی که مرغ سریع‌تر گوشت می‌پزد، این خورش سریع‌تر از قیمه بادمجان با گوشت آماده می‌شود. برای تهیه خورش قیمه بادمجان با مرغ برای ۴ نفر باید از حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم مرغ استفاده کنید. مراحل پخت این خورش با طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت هیچ تفاوتی ندارد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خاگینه خرما ساده و رولتی به سبک سنتی زنجانی

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه قیمه بادمجان با گوشت قلقلی

طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت قلقلی

می‌توانید به جای گوشت یا مرغ از گوشت قلقلی نیز در خورشت قیمه بادمجان استفاده کنید. برای تهیه خورش قیمه بادمجان با گوشت قلقلی باید خورشت را به روش قبل و بدون گوشت آماده کنید. سپس پیاز رنده شده، گوشت چرخ کرده و ادویه‌هایی مثل نمک، فلفل و زردچوبه را با هم ترکیب کنید و مایه گوشتی را خوب ورز دهید. مواد را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از آماده شدن گوشت قلقلی می‌توانیددر نیم ساعت پایانی پخت به خورشت اضافه کنید.

خورش بادمجان با گوشت قلقلی نسبت به قیمه بادمجان با گوشت تکه‌ای، سریع‌تر آماده می‌شود. می‌توانید گوشت چرخ کرده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه بادمجان

  • قبل از اضافه کردن لیمو عمانی به قیمه بادمجان حتما هسته‌های آن را جدا کنید. این کار از تلخ شدن خورش شما جلوگیری می‌کند.
  • در طرز تهیه قیمه بادمجان در واقع بادمجان جایگزین سیب زمینی در خورش قیمه نذری است. می‌توانید به قیمه نذری و مجلسی به جای سیب زمینی سرخ کرده، بادمجان اضافه کنید و قیمه بادمجان نذری بدهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه قیمه بادمجان از گوشت گوسفندی با استخوان نیز استفاده کنید.
  • برای خوش طعم شدن و جذاب‌تر شدن خورش قیمه بادمجان می‌توانید چند عدد گوجه فرنگی را به صورت ورقه‌ای خرد کنید، در روغن سرخ کنید و روی خورشت قرار دهید.
  • در طرز تهیه قیمه بادمجان می‌توانید به جای لیمو عمانی از آبلیمو، آبغوره، غوره تازه یا گرد لیمو نیز استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو، آبغوره و گرد لیمو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • دارچین مهم‌ترین طعم‌دهنده خورشت قیمه بادمجان است، بنابراین به‌هیچ‌عنوان آن را حذف نکنید. ترکیب ادویه مخصوص انواع قیمه را بلد هستید؟
  • برای این که قیمه بادمجان شما خوشمزه‌تر و خوش‌رنگ‌تر شود، می‌توانید غذا را در قابلمه مسی بپزید.
  • برخی افراد برای طعم بخشیدن به قیمه بادمجان از مقداری رب انار ملس استفاده می‌کنند. می‌توانید رب انار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • آب خورشت قیمه بادمجان بعد از پخت باید غلیظ باشد، بنابراین اجازه دهید خورشت با شعله ملایم بجوشد و حسابی جا بیفتد.
  • برای پخت خورشت قیمه بادمجان برای ۱۰ نفر باید مواد لازم برای تهیه این غذا را تقریبا ۳ برابر کنید.
  • می‌توانید از سیب زمینی سرخ شده نیز در قیمه بادمجان استفاده کنید. برای تهیه سیب زمینی خلالی منجمد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی، خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اگر به قیمه بادمجان لپه اضافه نکنید تبدیل به خورش بادمجان می‌شود.

سوالات متداول

در طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت تکه‌ای از چه گوشتی استفاده می‌شود؟

برای تهیه قیمه بادمجان با گوشت بهتر است از گوشت مغز ران گوساله یا گوشت سردست گوسفندی استفاده کنید.

چطور قیمه بادمجان را به صورت گیاهی درست کنم؟

برای تهیه قیمه بادمجان گیاهی می‌توانید به جای گوشت و مرغ از قارچ یا سویا در این خورشت استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک