۵ مدل طرز تهیه مرنگ یلدایی هندوانه، انار، پاپس مرنگ و …

۵ مدل طرز تهیه مرنگ یلدایی هندوانه، انار، پاپس مرنگ و …


28 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ مدل طرز تهیه مرنگ یلدایی هندوانه، انار، پاپس مرنگ و ...

مرنگ یلدایی یا شیرینی پفکی با طرح یلدا جزو شیرینی‌های مخصوص شب یلدا است. انواع مرنگ یا برای تزیین شیرینی‌های دیگر به کار می‌روند و یا خودشان به تنهایی و به شکل‌های مختلف، تهیه و سرو می‌شوند. برای مناسبت‌های خاص مثل شب چله انواع شیرینی مرنگ یلدایی می‌توانند روی میز پذیرایی، حسابی جلوه کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه چند مدل مرنگ یلدایی به شکل هندوانه، انار و … را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مرنگ یلدایی به شکل هندوانه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سفیده تخم مرغ ۲ عدد
پودر قند ۱ پیمانه شیرینی‌پزی (۱۴۰ گرم)
آبلیمو ۱/۴ قاشق چای‌خوری
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
کرم تارتار نوک قاشق چای‌خوری
رنگ خوراکی قرمز و سبز به میزان دلخواه
شکلات چیپسی به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرنگ هندوانه: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه مرنگ یلدایی به شکل هندوانه

مراحل طرز تهیه مرنگ یلدایی به شکل هندوانه

مرنگ‌های یلدایی را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف می‌توانید درست کنید. این شیرینی‌های ساده پفکی، می‌توانند به عنوان خوراکی‌های خوشمزه و ساده یلدایی، حسابی مهمان‌هایتان را سر ذوق بیاورند. برای تهیه مرنگ هندوانه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: تخم مرغ‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرنگ یلدایی به شکل هندوانه، همه مواد را خارج یخچال قرار دهید تا هم‌دما با محیط شوند. سفیده و زرده تخم‌ مرغ‌ها را از هم جدا کنید. سفیده‌ها را در یک کاسه شیشه‌ای یا استیل بریزید. (بهتر است پلاستیکی نباشد) سپس با همزن برقی، به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بزنید تا کاملا از لختگی خارج شوند.

برای خرید تخم مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: پودر قند را اضافه کنید

در این مرحله، پودر قند را قاشق قاشق به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. بعد از اضافه کردن هر قاشق پودر قند، با همزن حدود ۱ تا ۲ دقیقه مواد را بزنید. باید این کار را تا تمام شدن پودر قند انجام دهید و در آخر، مایه مرنگ باید حجیم و پف‌دار شود. سپس آبلیمو، وانیل و پودر تارتار را به مایه سفیده تخم مرغ اضافه کنید و این بار با دور کند، هم بزنید تا کاملا با مواد مخلوط شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای پوست گریپ فروت بدون تلخی، شکرک و کپک

در صورت تمایل می‌توانید وانیل، قند و آبلیمو را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: رنگ خوراکی مرنگ را اضافه کنید

بعد از آماده شدن مایه مرنگ، آن را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت رنگ سبز و به یک قسمت رنگ قرمز اضافه کنید. یک قسمت را هم، بدون رنگ نگه دارید. حتی می‌توانید رنگ سفید را حذف کنید رنگ‌های خوراکی را با مایه مرنگ کاملا مخلوط کنید تا سه مایه مرنگ قرمز، سبز و سفید یا دو رنگ قرمز و سبز داشته باشید.‌

مرحله چهارم: مواد مرنگ را فرم دهید

در یک سینی فر، کاغذ روغنی بیندازید و سینی را روی یک سطح قرار دهید. سپس هر کدام از رنگ‌های مرنگ را در قیف‌های جداگانه بریزید. با فشار به شکل هندوانه، شروع به پایپ کردن مواد داخل قیف بپردازید. اول با مرنگ سبز رنگ، یک دایره روی کاغذ روغنی پایپ کنید. سپس یک لایه نازک، رنگ سفید و در آخر رنگ قرمز را پایپ کنید. همه مرنگ‌ها را به همین شکل فرم دهید و در سینی فر با فاصله بچینید.

مرحله پنجم: مرنگ‌ها را در فر بپزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مرنگ یلدایی هندوانه، فر را روشن و روی کمترین دما (به طور معمول ۸۵ درجه سانتی گراد) تنظیم کنید. سینی حاوی مرنگ‌ها را در فر بگذارید. به مدت ۲ ساعت صبر کنید تا مرنگ‌ها کاملا بپزند. سپس سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید سرد شوند. مرنگ‌ها را از کاغذ روغنی به آرامی جدا کنید و روی آنها را با شکلات چیپسی، تزیین و سرو کنید.

روش تهیه مرنگ یلدایی به شکل قاچ هندوانه

طرز تهیه مرنگ یلدایی به شکل قاچ هندوانه

روش دیگر برای درست کردن مرنگ یلدا به شکل هندوانه، کاملا در شیوه درست کردن مواد مرنگ و روش پخت آن مشابه روش بالا است، با این تفاوت که برای فرم دادن مرنگ، ابتدا یک هلال با مرنگ سبز روی کاغذ روغنی پایپ کنید. سپس داخل هلال سبز را با مرنگ قرمز پر کنید. مرنگ‌ها کاملا باید به هم بچسبند و فاصله‌ای بین آنها نباشد. همه مرنگ‌ها را به همین شکل درست کنید و در فر با دمای ۸۵ درجه، به مدت ۲ ساعت قرار دهید تا بپزند. در نهایت روی مرنگ برای هسته هندوانه شکلات چیپسی بگذارید.

روش تهیه مرنگی یلدایی هندوانه با چوب بستنی (پاپس مرنگ یلدایی)

طرز تهیه مرنگی یلدایی هندوانه با چوب بستنی

اگر می‌خواهید با چوب بستنی مرنگ‌ هندوانه یلدایی یا پاپس مرنگ هندوانه برای یلدا درست کنید، ابتدا چوب‌های بستنی را کف سینی فر که کف آن کاغذ روغنی انداخته‌اید، بچینید. سپس مایه مرنگ را به روش قاچ هندوانه، یعنی یک یا دو لایه پایپ مرنگ سبز رنگ و ۴ تا ۵ لایه مرنگ قرمز رنگ، روی چوب بستنی‌ها پایپ کنید.

معمولا مرنگ در این صورت، شکل یک کاج رنگی با طرح هندوانه به خودش می‌گیرد. می‌توانید مثل روش دوم توضیح داده شده در بالا، مرنگ را به شکل هلالی هم فرم دهید. سپس مرنگ‌های بستنی را در فر بگذارید و وقتی پخت و آماده شد، آن را از کاغذ روغنی جدا کرده و سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی و نذری + مواد برای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر

دستور تهیه مرنگ یلدایی به شکل انار

برای درست کردن مرنگ انار برای شب یلدا، مایه مرنگ را مانند روش اول گفته شده در این مقاله درست کنید و فقط رنگ قرمز به آن اضافه کنید تا یک مایه مرنگ یکدست قرمز رنگ داشته باشید. سپس مرنگ قرمز رنگ را در قیف بریزید و به شکل دایره مسطح، مایه مرنگ را روی کاغذ روغنی پایپ کنید. بعد در قسمت بالای دایره را به حالت اشکی، ۳ بار از مایه مرنگ پایپ کنید تا شکل تاج انار بگیرد. همه مرنگ‌ها را به همین شکل فرم دهید و در فر بگذارید تا بپزد.

روش تهیه مرنگ یلدایی بدون فر

طرز تهیه مرنگ یلدایی بدون فر 

برای درست کردن مرنگ ساده پفکی بدون استفاده از فر، می‌توانید از بخاری استفاده کنید. به این شکل که مرنگ‌ها را به رنگ دلخواه و به شکل‌های دلخواه فرم دهید و در سینی فر که داخل آن کاغذ روغنی انداخته‌اید، بگذارید. سینی فر را روی بخاری قرار دهید. دمای بخاری را روی حالت متوسط تنظیم کنید. حدود ۲ ساعت صبر کنید تا مرنگ‌ها بپزند و سپس آنها را بردارید تا سرد شوند. در آخر، مرنگ‌ها را از کاغذ روغنی به آرامی جدا و آن را سرو کنید.

نکات طرز تهیه مرنگ یلدایی

نکات طرز تهیه مرنگ یلدایی

  • مرنگ‌های یلدایی را به رنگ‌های نارنجی با شکل خرمالو یا کدو حلوایی هم می‌توانید درست کنید.
  • برای اینکه مرنگ‌ها به راحتی از کاغذ روغنی جدا شوند، حتما بعد از پختن، اجازه دهید کاملا سرد شوند و بعد اقدام به جدا کردن آنها کنید. در غیر این صورت ممکن است مرنگ‌هایتان خرد شوند.
  • به هیچ عنوان پودر قند را یکباره به مایه مرنگ اضافه نکنید. هر بار یک قاشق از پودر قند را اضافه کنید و بلافاصله آن را با همزن بزنید.
  • وقتی مرنگ‌ها را در فر قرار دادید، هر ۵ یا ۱۰ دقیقه یکبار، مرنگ‌ها را بررسی کنید. ممکن است بسته به ضخامت مرنگ‌ها، زودتر بپزند و اگر متوجه نشوید، ممکن است شیرینی‌هایتان بسوزند.
  • برای درست کردن مرنگ، فر را از قبل روشن نکنید تا گرم شود. به محض گذاشتن سینی در فر، آن را روشن کنید.
  • اگر دمای فر را روی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کردید، برای پخت مرنگ‌ها به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نیاز دارید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مرنگ یلدایی

از چه رنگ خوراکی در تهیه مرنگ شب یلدا استفاده کنیم؟

بهترین رنگ‌ها برای استفاده در طرز تهیه مرنگ یلدایی، رنگ‌های خوراکی ژله‌ای است. رنگ‌های خوراکی مایع، باعث شل شدن بافت مرنگ می‌شوند و آن را خراب می‌کنند.

نسبت سفیده تخم مرغ و شکر برای طرز تهیه مرنگ چقدر است؟

حتما به ازای ۲ سفیده تخم مرغ، یک پیمانه شیرینی‌پزی شکر اضافه کنید. بهتر است به جای شکر از پودر قند استفاده کنید. اگر پودر قند ندارید، شکر را در آسیاب برقی بریزید و آن را نرم و پودر کنید، سپس به مایه مرنگ اضافه کنید.

کالابرگ الکترونیک