۹ اشتباه رایج در آشپزی که غذای شما را از دهان می اندازد

۹ اشتباه رایج در آشپزی که غذای شما را از دهان می اندازد


13 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اشتباهات آشپزی

آشپزی یک هنر است. هر هنری برای درست انجام شدن آن، دارای تکنیک هایی است که باید آن ها را رعایت کرد. با اینکه همه ما با آشپزی حداقل آشنایی‌هایی داریم؛ اما فقط تعداد افراد خاصی هستند که دستپخت آن ها بین فامیل و بقیه زبانزد است و آن هم به دلیل رعایت نکات و تکنیک های آشپزی است. ما سعی کرده ایم تا در این مقاله نکات و تکنیک ها در قالب اشتباهات بیان کنیم. بسیاری از تکنیک ها وقتی رعایت نشود، باعث بروز اشتباهاتی می شود که در نتیجه دستپخت غذایی شما را بد می کند. در مجله کوروش سعی کرده‌ایم به ۹ اشتباه رایج در  آشپزی اشاره کنیم تا با توجه به این نکات غذای شما خوب و عالی از آب در بیاید.

 

 

اشتباهاتی که در آشپزی نباید انجام داد

 

۱- از اشتباهات آشپزی به دستورات پخت توجه ویژه ندارید

 

به دستورات پخت توجه ویژه ندارید

 

درست کردن هر غذایی یک دستور پختی دارد. این دستورپخت شامل معرفی مواد تشکیل دهنده، مقدار آن ها و مراحل پخت است. ابتدا باید کل دستور را به مو به مو مطالعه کنید و سپس براساس آن شروع به پخت غذای خود کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روز جهانی آشپزی مردها؛ طرز تهیه کازان بادمجان خوشمزه و سنتی ترکیه‌ای

 

 

۲-در آشپزی مقدار پیمانه ها را رعایت کنید

 

برای اشتباه نکردن در آشپزی مقدار پیمانه ها را رعایت کنید

 

غذا شور است، کم نمک است، فلفل ندارد، ادویه اش کم است، همه این ها به خاطر عدم دقت به مقدار و پیمانه مواد تشکیل دهنده است. ابتدا برای پخت غذایی مقدار پیمانه مواد را کامل بدست بیاورید و هر کدام در مرحله مربوط به خود اضافه کنید.

 

 

۳- در آشپزی مواظب باشید روغن نسوزد

 

مواظب باشید روغن نسوزد

 

بیش از ۹۰ درصد پخت غذاها با روغن همراه است. در واقع مرحله ابتدایی هر غذا، داغ کردن روغن است. عدم توجه به میزان زمان داغ کردن روغن باعث سوخته شدن آن و در نتیجه بد طعم شدن غذا خواهد شد. روغن باید به محض داغ شدن، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره روغن پالم و مضرات و فواید آن

 

 

۴- از اشتباهات آشپزی غذا را زیاد به هم نزنید

 

غذا را زیاد به هم نزنید

 

هم زدن هرچند که مانع سوختگی غذا می شود؛ اما باید دقت کرد هم زدن زیادی بیش از حد مانع ترکیب ادویه و رنگ دادن آن ها به غذا می شود و از این رو غذای شما نمی تواند طعم دلخواه را به دست بیارود.

 

 

۵- شستن زیادی گوشت از اشتباهات آشپزی

 

شستن زیادی گوشت از اشتباهات آشپزی

 

گوشت باید در هنگامی که خریداری می شود، حتما یک بار به صورت کامل و در آبکش شسته شود تا تمامی کثیفی های آن گرفته شود؛ اما متاسفانه بعضی از خانم های خانه دار وسواس شدیدی داشته و حتی قبل از استفاده باز آن ها را می شویند. شستن چندباره گوشت باعث بد طعم شدن و ورود باکتری های بیشتری به آن می شود.

 

 

۶- در آشپزی از قاشق فلزی استفاده نکنید

 

در آشپزی از قاشق فلزی استفاده نکنید

 

شاید از خودتان بپرسید که قاشق فلزی چه ارتباطی با طعم غذا دارد! هنگام استفاده از قاشق های فلزی برای هم زدن قابلمه، خش هایی در کف آن ها ایجاد می شود. خش هایی که ممکن است حتی دیده نشود. از آنجا که در ساخت این قابلمه ها از کربن استفاده شده است، کشیده شدن قاشق فلزی باعث کنده شدن کربن ها و ورود آن ها به غذا می شود که این سلامتی افراد به شدت تهدید می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: روز جهانی غذا؛ ۲۰ کشور که معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای دنیا را دارند

 

 

۷- در آشپزی مواد را یک باره مخلوط نکنید

 

در آشپزی مواد را یک باره مخلوط نکنید

 

در تمامی دستورات آشپزی که مشاهده کنید، همه مواد تشکیل دهنده همان ابتدا با هم مخلوط نمی شوند، بلکه مرحله به مرحله باید آن ها را به هم اضافه کرد. ترکیب مرحله به مرحله آن ها باعث می شود که خاصیت بعضی از آن ها در برابر دیگری از بین برود و این مساله می تواند بر طعم غذا اثر منفی داشته باشد. هر ماده باید اول به خوبی با مواد قبلی ترکیب شده و سپس سراغ مواد بعدی رفت.

 

 

۸- از اشتباهات آشپزی قابلمه یا ماهیتابه را پر می‌کنید

 

از اشتباهات آشپزی قابلمه یا ماهیتابه را پر می‌کنید

 

یکی از اشتباهات آشپزی این است که هنگامی که قابلمه را ماهیتابه را پر از مواد غذایی می کنید، باعث می شود که تمامی آن ها به صورت یک دست نپزند. مواد را کم کم به قابلمه اضافه کنید و تا تمامی مواد به صورت یکپارچه پخته شوند، در این غیر بعضی از مواد که سطح بیشتری با آتش دارند، خواهند سوخت و بقیه خام خواهند ماند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۳۳ راز خوشمزه شدن خورش قیمه جا افتاده نذری و مجلسی

 

 

۹- از اشتباهات آشپزی سبزیجات زیادی نرم می‌شوند

 

از اشتباهات آشپزی سبزیجات زیادی نرم می‌شوند

 

یکی از اشتباهات آشپزی این است که وقتی سبزیجات را با آب می پزید، در واقع در آن ها در حال داغ و نرم شدن هستند. هنگامی که سبزیجات تا حد مناسبی پخته شدند، باید سریعا آن ها را با آب سرد بشویید تا مانع پخته شدن بیش از حد آن ها به خاطر حرارت داخلی شوید، در غیر این صورت باعث نرم شدن زیادی سبزیجات و عدم پخت و شکل گیری خواهد شد.

 

کالابرگ الکترونیک