۴۰ خواص و عوارض عجیب به برای سلامت بدن + طبع و مصلح به

۴۰ خواص و عوارض عجیب به برای سلامت بدن + طبع و مصلح به


17 آبان 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
40 خواص و عوارض عجیب میوه برای سلامت بدن + طبع و مصلح به

میوه به میوه‌ای پاییزی و بسیار خوش طعم است که از قرن‌ها قبل کشت آن رواج داشته است. این میوه پر خاصیت علاوه بر اینکه در بسیاری از اشکال طب سنتی اصلی محسوب می‌شود، از زمان‌های بسیار قدیم نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. میوه به، به خاطر خواص درمانی برای یونانیان باستان و رومیان به‌عنوان بخشی برجسته از رژیم غذایی محسوب می‌شده است. در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از مطالعات، اثرات درمانی این میوه قدرتمند را تأیید کرده‌اند، تحقیقات نشان می‌دهد که میوه به می‌تواند مزایای مختلفی از تنظیم ضربان قلب گرفته تا سلامت کلی بدن را به همراه داشته باشد. در مورد خواص و فواید میوه به برای لاغری، بارداری، دیابت، سرطان و … این مقاله را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس سلامت همراه باشید.

 

به؛ میوه جشن‌ها و عروسی‌های یونان باستان

 

به؛ میوه جشن‌ها و عروسی‌های یونان باستان

 

میوه به همچنین با نام علمی «کیدونیا ابلنگا» (Cydonia oblonga) شناخته می‌شود، میوه‌ای به شکل میوه گلابی و به رنگ زرد روشن است. اگرچه اغلب افراد آن را ترکیب سیب و گلابی می‌دانند؛ اما رایحه‌ای قوی‌تر، بافتی محکم‌تر و گوشتی اسفنجی دارد. درخت به علاوه بر میوه خوشمزه خود، به لطف شکوفه‌های بنفش و صورتی کم رنگش، به‌عنوان یک گیاه زینتی نیز رشد می‌کند.

 

۶ خواص به؛ با این میوه جادویی آشنا شوید

 

میوه به، به عنوان میوه‌ای خوش طعم و پرخاصیت، تاریخچه جالبی نیز دارد؛ به در یونان باستان به نمادی از عشق و باروری تبدیل شد و حتی در مراسم جشن و عروسی جزو میوه‌های اصلی محسوب می‌شد. طبق افسانه‌های یونان، سیب طلایی که باعث جنگ تروا شد، در واقع سیب نبود، بلکه یک به بود.

 

ارزش غذایی میوه به

 

همه چیز درباره خواص و فواید عجیب میوه به برای لاغری، بارداری، دیابت و ...

 

از جمله خواص و فواید میوه به باید به منبع غنی از ویتامین C و فیبر اشاره کرد. همچنین به حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مهم دیگر از جمله مس، پتاسیم و آهن است. یک عدد میوه به (حدود ۹۲ گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

 

کالری: ۵۲.۴
کربوهیدرات: ۱۴.۱ گرم
پروتئین : ۰.۴ گرم
چربی: ۰.۱ گرم
فیبر: ۱.۷ گرم
ویتامین C : ۱۳.۸ میلی‌گرم (درصد مصرف مجاز روزانه: ۲۳٪)
مس: ۰.۱ میلی‌گرم (درصد مصرف مجاز روزانه: ۶٪)

پتاسیم: ۱۸۱ میلی‌گرم (درصد مصرف مجاز روزانه: ۵٪)
آهن: ۰.۶ میلی‌گرم (درصد مصرف مجاز روزانه: ۴٪)
منیزیوم : ۷.۴ میلی‌گرم (درصد مصرف مجاز روزانه: ۲٪)
فسفر: ۱۵.۶ میلی‌گرم (درصد مصرف مجاز روزانه: ۲٪)

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده، میوه به حاوی مقدار کمی ویتامین  A، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، کلسیم و سلنیوم نیز هست.

 

فواید و خواص میوه به برای دیابت، بارداری، سرطان، لاغری و …

 

۱- میوه به سرشار از آنتی‌اکسیدان است

 

یکی از خواص و فواید میوه به این است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. میوه به منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات قدرتمندی هستند که از بیماری‌های مزمن مثل تکثیر سلول‌های سرطانی محافظت می‌کنند.

این میوه نه تنها سرشار از ویتامین C، ویتامینی محلول در آب با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است، بلکه همچنین منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌های دیگر از جمله «اسید کافوئیل کلینئیک» (caffeoylquinic acid) و روتین (rutin) است.

 

۲- میوه به، به رفع یبوست، لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند

 

میوه به به رفع یبوست، لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند

 

یکی دیگر از خواص و فواید میوه به درمان یبوست و کمک به گوارش بهتر است. در طب سنتی، از هسته میوه به شیرین اغلب برای درمان اختلالات گوارشی، مانند یبوست و اسهال استفاده می‌شد.

تحقیقات اخیر، خواص هسته به را تأیید کرده و خاطرنشان کرده است که میوه به می‌تواند به رفع یبوست و منظم‌شدن عملکرد دستگاه گوارشی کمک کند. آزمایشات روی حیوانات نشان داد که خواص هسته به باعث افزایش حرکت دستگاه گوارش می‌شود و در عین حال شل‌ شدن عضلات را نیز افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید  فواید رژیم زیتون و انجیر برای لاغری و درمان بیماری ها + دستور رژیم

همچنین میوه به سبب تحریک گیرنده‌های خاصی در روده برای تحریک انقباضات می‌شود و می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. میوه به همچنین غنی از فیبر است، فیبر موجود در میوه به، به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کنند و علاوه بر این سبب دفع راحت‌تر می‌شود.

طبق یک بررسی منتشر شده در مجله جهانی گوارش (World Journal of Gastroenterology)، دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی می‌تواند به افزایش دفعات دفع در افراد مبتلا به یبوست و درمان بواسیر کمک کند.

 

۳- میوه به از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند

 

همه چیز درباره خواص و فواید عجیب میوه به برای لاغری، بارداری، دیابت و ...

 

نتایج چندین مطالعه نشان داده است که میوه به قدرتمند می‌تواند از رشد باکتری‌های مضر در بدن جلوگیری کند. به‌عنوان مثال، مطالعه‌ای در شرایط آزمایشگاهی نشان داد که آب میوه به از رشد هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori)، که می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شود، جلوگیری می‌کند.

به همین ترتیب، یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که عصاره‌های میوه و هسته به می‌توانند در برابر چندین باکتری دیگر از جمله اشریشیا کلی (Escherichia coli) و کلبسیلا پنومونی (Klebsiella pneumonia) محافظت کنند. این باکتری‌های بیماری‌زا در بدن انسان باعث ایجاد عفونت‌ها می‌شوند.

 

۴- میوه به سلامت قلب را افزایش می‌دهد

 

۶ خواص به؛ با این میوه جادویی آشنا شوید

 

حتما درمورد خواص میوه به برای قلب شنیده‌اید. برخی تحقیقات نشان داده است که این میوه قدرتمند می‌تواند به سلامت بیشتر قلب کمک کند. به‌ عنوان مثال، آزمایشات روی حیوانات نشان داد که مصرف عصاره میوه به به موش‌های مبتلا به بیماری دیابت، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کند، که همگی فاکتورهای اصلی بیماری‌های قلبی هستند.

مدل حیوانی دیگری نشان داد که عصاره برگ‌ها و خواص هسته‌ به در کاهش فشار خون در موش‌ها مؤثر است، این مسئله دیگری است که می‌تواند خواص میوه به برای قلب را اثبات کند.

 

۵- میوه به روند ترمیم زخم را تسریع می‌کند

 

یکی دیگر از خواص و فواید به بهبود و ترمیم زخم‌هاست. از لحاظ تاریخی، از دانه‌ها و برگ‌های درختان به برای کمک به ترمیم زخم و ترمیم بافت استفاده می‌شد. اخیرا چندین مطالعه تأیید کرده‌اند که این میوه می‌تواند دارای خواص درمانی قدرتمندی باشد.

یک مطالعه در شرایط آزمایشگاهی نشان داد که هسته میوه به با تحریک رشد بافت جدید پس از آسیب می‌توانند به‌عنوان عوامل ترمیم‌کننده زخم عمل کنند. مطالعه دیگری روی موش‌ها نشان داد که استفاده از پماد عصاره دانه به، به صورت موضعی در بهبود زخم‌های سوختگی درجه ۲ مؤثر است.

 

۶- میوه به از بروز رفلاکس معده جلوگیری می‌کند

 

بیماری رفلاکس معده (GERD)  هنگامی رخ می‌دهد که اسید معده به سمت مری برگشته و علائمی مانند دل درد، حالت تهوع و باد گلو را ایجاد می‌کند. تحقیقات امیدوار‌کننده‌ای نشان می‌دهد که میوه به می‌تواند در درمان و پیشگیری از GERD کمک کند. به‌عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف میوه به بعد از غذا به اندازه داروی تجویزی برای درمان ریفلاکس در زنان باردار مؤثر است.

 

۷- خواص به برای مردان

 

به از میوه‌های مفید برای انرژی بخشی است و می‌تواند قوای جنسی مردان را تقویت کند. این میوه را مردان می‌توانند به صورت دمنوش مصرف کنند. مصرف آن به صورت خام نیز مزایای زیادی برای تقویت نیروی جنسی مردان دارد.

میوه به همچنین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، مصرف آن برای مردان توصیه می‌شود. این میوه با فرایندهای التهابی غده پروستات و مثانه مقابله می‌کند. فرایندهای التهابی می‌تواند منجر به ایجاد عوارض و اختلال در عملکرد اندام‌های تناسلی مردانه شود.

 

۸- خواص و فواید به برای پوست صورت

 

میوه به، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث حذف بسیاری از عوامل مضر برای سلامت پوست می‌شوند و از این طریق به بهبود چین و چروک‌ و از بین بردن لکه‌های پوستی کمک می‌کنند. میوه به، در محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش نیز موثر و کمک‌کننده خواهد بود. می‌توانید به را به صورت ماسک بر روی پوست قرار دهید یا این که آن را به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید.

حتما بخوانید  18 خواص هسته سیب | خوردن هسته سیب باعث مرگ می شود؟

 

۹- خواص به برای رحم زنان، سقط جنین و زیبایی جنین

 

قدیمی‌ها می‌گفتند میوه به بچه زن باردار را زیبا می‌کند. علاوه بر این میوه به رحم زنان را تقویت کرده و از سقط جنین پیشگیری می‌کند به همین دلیل پزشکان مصرف میوه به را در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

یک مطالعه دیگر نیز یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که شربت گیاه به، به اندازه دارویی معمول در کاهش علائم GERD در کودکان و نوزادان مؤثر است. میوه به، به تقویت رحم کمک می‌کند و مصرف آن پیش از دوره قاعدگی توصیه می‌شود.

این میوه خونریزی‌هایی شدید را که منجر به کم خونی و فقر آهن می‌شود، کنترل می‌کند. به خاطر وجود مواد و ریز مغذی‌های موجود، میوه به می‌تواند با قطع خونریزی، به جبران کمبود آهن، تقویت دیواره رگ‌های خونی و بهبود گردش خون کمک کند.

همچنین برای زنان بارداری که در خطر سقط جنین هستند، میوه به با خاصیت قابض و تقویت‌کنندگی سلول‌های دیواره رحم، در پیشگیری از سقط جنین موثر است.

 

۱۰- خواص به برای کبد

 

به یکی از میوه‌هایی است که در طب سنتی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های کبد و روده استفاده می‌شود. این میوه مقاومت بدن در مقابل عفونت ناشی از باکتری‌ها را بالا می‌برد و سموم بدن را از کبد پاک می‌کند.

 

۱۱- خواص و فواید به برای تخمدان

 

میوه به، طبع گرم دارد و مصرف آن و فرآورده‌هایش به تقویت رحم و تخمدان کمک کرده و مانع سقط جنین خواهد شد. البته برای درمان ناباروری و تنبلی تخمدان، بهتر است این میوه به صورت خام مصرف نشود.

 

۱۲- خواص به برای چشم

 

در طب سنتی شرقی و غربی از میوه به برای درمان بیماری‌های چشم استفاده می‌شود. مطالعات تایید شده‌ای در این زمینه وجود دارد که میوه به، علاوه بر بهبود قوه بینایی، برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی نیز موثر است.

 

طبع میوه به

 

همه چیز درباره خواص و فواید عجیب میوه به برای لاغری، بارداری، دیابت و ...

 

میوه به شیرین طبیعت گرم و ‌تر، میوه به ترش طبیعت سرد و خشک و میوه به ملس هم طبع معتدل دارد.

 

میوه به را چگونه مصرف کنیم؟

 

میوه به را به صورت خام (پوست و پرزهای میوه را جدا کنید)، به صورت کمپوت به  و آب‌پز، ورقه‌های میوه به خشک شده، همچنین به صورت مربای به میل کنید. دمنوش برگ درخت به یک روش درمانی برای بی‌خوابی و بدخوابی شبانه است.

برای افرادی که دچار عطش می‌شوند شربت به‌لیمو بسیار مفید است. طرز تهیه شربت به‌لیمو به این ترتیب است:  این شربت ۲۵۰ گرم آب «به» را با سرکه، آب لیمو و گلاب (از هر کدام ۱۵۰ گرم) و مقداری قند بجوشانید تا قوام بیاید و به صورت شربت خنک میل کنید.

 

خواص دانه به یا به دانه

 

به دانه براى درمان سرفه، خشونت حلق، رفع عطش، حرارت معده، رفع سوزش دهان و زبان و رفع گرفتگى صدا مفید است. برای استفاده از دانه به باید ۳۰ گرم به دانه را در نیم لیتر آب بجوشانید و صبح و ظهر و شب یک استکان میل کنید. اگر مشکل سوزش دهان دارید آن را چند دقیقه در دهان نگه دارید و سپس قورت دهید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله مضرات و خواص هسته به یا به دانه را مطالعه کنید.

 

عوارض و مضرات میوه به

 

در طب سنتی ایرانی و اسلامی توصیه شده که میوه به را به صورت خام میل نکنید چون باعث انسداد رگ‌ها می‌شود. افرادی هم که طبع و مزاج گرم دارند نباید در مصرف میوه به زیاده‌روی کنند.

 

سوالات متداول

 

خواص به پخته و عسل چیست؟

 

معجون به و عسل برای درمان اسهال، یبوست و عفونت‌های روده بسیار مفید است. از دمنوش به و عسل، برای درمان سرماخوردگی نیز می‌توانی استفاده کنید. این دمنوش سیستم ایمنی را تقویت کرده و گلو را صاف می‌کند. در ضمن اگر خواب نامنظمی دارید، دمنوش به و عسل با آرامش اعصاب، خواب راحتی را به ارمغان آورد.

 

مصلح میوه به چیست؟

 

در طب سنتی از عسل طبیعی به عنوان مصلح میوه به یاد می‌شود. علاوه بر عسل، انیسون (بادیان رومی) نیز مصلح «به» معرفی شده است. افراد دارای طبع گرم، ممکن است در صورت مصرف بیش از حد مربای به، دچار جوش صورت شوند.

 

منبع: draxe

کالابرگ الکترونیک