۲۳ خواص آب گوجه فرنگی و مضرات آن + بهترین زمان مصرف

۲۳ خواص آب گوجه فرنگی و مضرات آن + بهترین زمان مصرف


2 آبان 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
23 خواص آب گوجه فرنگی و مضرات آن + بهترین زمان مصرف

آب گوجه فرنگی یکی از نوشیدنی‌های مفید برای سلامت بدن و زیبایی پوست است. از این عصاره حتی می‌توان به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا در رژیم غذایی کودکان، بزرگسالان و ورزشکاران استفاده کرد. شاید تا پیش از این درباره خواص آب گوجه فرنگی اطلاع چندانی نداشتید، ولی در این مقاله از سرویس سلامت، به بررسی فواید آب گوجه فرنگی خواهیم پرداخت. همچنین مضرات احتمالی مصرف بیش از اندازه آب گوجه فرنگی را مرور خواهیم کرد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

 

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

 

آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن است. در ۱۰۰ گرم آب گوجه فرنگی بدون افزوده شدن نمک، مواد مغذی و ویتامین‌های زیر وجود دارند:

 

• انرژی (کالری): ۱۷ کیلوکالری
• کربوهیدرات: ۴.۲۴ گرم
• پروتئین: ۰.۷۶ گرم
• چربی: ۰.۰۵ گرم
• آب: ۹۳.۹۰ گرم
• فیبر: ۰.۴۰ گرم
• قند: ۳.۵۶ گرم
• کلسترول: ۰.۰۰ میلی گرم
• ویتامین A 23.00 میکروگرم
• ویتامین D 0.00 میکروگرم
• ویتامین E 0.32 میلی گرم
• ویتامین K 2.30 میکروگرم
• ویتامین C 18.30 میلی گرم
• تیامین (B1) 0.05 میلی گرم
• ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
• نیاسین (B3): 0.67 میلی گرم
• کلسیم: ۱۰.۰۰ میلی گرم
• آهن: ۰.۴۳ میلی گرم
• منیزیم: ۱۱.۰۰ میلی گرم
• فسفر: ۱۸.۰۰ میلی گرم
• پتاسیم: ۲۲۹.۰۰ میلی گرم
• سدیم: ۱۰.۰۰ میلی گرم
• روی: ۰.۱۵ میلی گرم
• مس: ۰.۰۶ میلی گرم
• منگنز: ۰.۰۷ میلی گرم
• سلنیم: ۰.۳۰ میکروگرم

 

فراموش نکنید که در عصاره‌های گوجه فرنگی فروشگاهی، مقداری نمک افزوده می‌شود که همین موضوع می‌تواند بر میزان کالری و دیگر مواد مغذی آن تاثیر مستقیمی بگذارد. بنابراین بهتر است از آب گوجه فرنگی خانگی برای مصرف روزانه خود استفاده کنید.

 

خواص آب گوجه فرنگی برای سلامتی و زیبایی

 

خواص آب گوجه فرنگی برای لاغری

 

۱- خواص آب گوجه فرنگی برای لاغری

 

آب گوجه فرنگی یکی از نوشیدنی‌های مفید برای کاهش وزن است که ورزشکاران و کسانی که می‌خواهند بدون دردسر، لاغر شوند، می‌توانند آن را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. به دلیل میزان بالای فیبر و کالری پایین، آب گوجه فرنگی می‌تواند فرد را تا مدت زمان زیادی سیر نگه دارد و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم آورد.

علاوه بر این، می‌توانید با آب گوجه فرنگی بدنتان را هیدراته و پرآب نگه دارید. آب گوجه فرنگی و کرفس، یک ترکیب عالی برای کاهش وزن است.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات کرفس برای سلامت بدن

 

۲- خواص آب گوجه فرنگی برای قلب

 

ویتامین ب۶، یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در آب گوجه فرنگی است که در تجزیه ترکیبی به نام «هوموسیستئین» به مولکول‌های بی‌ضرر دیگر کمک می‌کند. این ترکیب مضر، به دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب می‌زند و منجر به بیماری قلبی می‌شود. آب گوجه فرنگی مانع تشکیل این ترکیب شده و به سلامت قلب کمک می‌کند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کتلت قارچ با گوشت و بدون گوشت به روش مجلسی

 

۳- خواص آب گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان

 

آب گوجه فرنگی، رنگ قرمز خود را از یک آنتی اکسیدان محلول در چربی به نام «لیکوپن» دارد. این آنتی اکسیدان از بدن در مقابل انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده، سرطان لوزالمعده و … محافظت می‌کند.

 

۴- آب گوجه فرنگی برای کاهش التهاب

 

آب گوجه فرنگی برای کاهش التهاب

 

از جمله خواص گوجه فرنگی کاهش التهاب است. یکی از خواص آب گوجه فرنگی هم، التیام دردهای مفاصل دست و پا است. آب گوجه فرنگی‌های خانگی که نمک به آن‌ها اضافه نمی‌شود، می‌تواند التهاب و آرتریت را کاهش داده و از بروز آنها پیشگیری کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این نوشیدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا از بروز درد خودداری کنند.

 

۵- خواص آب گوجه فرنگی برای روده

 

علاوه بر خواص آب گوجه فرنگی برای جلوگیری از سرطان روده، این نوشیدنی به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. آب گوجه فرنگی سرشار از فیبر است و هضم غذا را بهبود می‌بخشد. بنابراین با نوشیدن آن، می‌توانید از عارضه یبوست و بیماری اسهال در امان بمانید.

 

۶- سم زدایی بدن با آب گوجه فرنگی

 

برای از بین بردن سموم بدن و سم‌های موجود در کبد، می‌توانید از خواص آب گوجه فرنگی بهره ببرید. مصرف مداوم آب گوجه فرنگی ارگانیک باعث از بین بردن سنگ صفرا می‌شود. همچنین کبد و کلیه‌ها را از حمله عفونت‌ها در امان نگه می‌دارد. به دلیل وجود کلر و گوگرد در گوجه فرنگی، عصاره آن به خوبی از عهده پاکسازی بدن برمی‌آید و برای پاکسازی کبد چرب یک ماده غذایی مفید است.

 

۷- خواص گوجه فرنگی برای انرژی‌رسانی به بدن

 

خواص گوجه فرنگی برای انرژی رسانی به بدن

 

همان طور که گفته شد، آب گوجه فرنگی یک نوشیدنی انرژی‌زا است و به آزادسازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. بر اساس آزمایش‌ها، افرادی که بعد از تمرینات و فعالیت‌های بدنی، آب گوجه فرنگی می‌نوشند، تنش و فشار عضلانی بسیار سریع‌تر بهبود می‌یابد و سطح قند خون، زودتر به حالت نرمال برمی‌گردد.

 

۸- آب گوجه فرنگی برای دیابت

 

معمولا افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند، باید و نباید‌ها تغذیه‌ای زیادی را باید رعایت کنند. آب گوجه فرنگی جزو نوشیدنی‌های مفید برای مبتلایان به قند خون است. این نوشیدنی حاوی یک ماده معدنی به نام «کرومیم» است که میزان قند خون را کنترل می‌کند و علاوه بر آن کلسترول بد خون را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. یعنی علاوه بر کاهش قند خون، می‌توان با خوردن آب گوجه فرنگی، کلسترول خون را نیز کاهش داد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

 

۹- خواص آب گوجه فرنگی برای پوست

 

برای بهره بردن از خواص آب گوجه فرنگی برای پوست، بهتر است هم آن را به صورت ماسک گوجه فرنگی روی پوست استفاده کنید و هم آن را در رژیمم غذایی‌تان قرار دهید. عصاره گوجه فرنگی برای درمان و پیشگیری از جوش و آکنه‌های پوستی به کار می‌رود. همچنین استفاده از آن می‌تواند به کوچک‌تر کردن منافذ پوستی کمک کند و ترشح چربی در پوست‌های چرب را به حالت تعادل برساند.

 

۱۰- خواص آب گوجه فرنگی برای مو

 

اگر موهایتان به خاطر استفاده مداوم از رنگ مو و دکلره، خشک و آسیب دیده است، یا دچار خارش پوست و شوره سر هستید، می‌توانید آب گوجه فرنگی را مثل شامپو به موها و پوست سرتان بمالید و ۱۰ دقیقه آن را بپوشانید. سپس موهایتان را با شامپو بشویید. آب گوجه فرنگی می‌تواند موهای آسیب دیده از دکلره را درخشان کند و التهاب، خارش و شوره سر را متوقف کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای گلابی خرده شده و سالم + فوت و فن خوشرنگ شدن

 

۱۱- کنترل کلسترول خون با آب گوجه فرنگی

 

کنترل کلسترول خون با آب گوجه فرنگی

 

با نوشیدن آب گوجه فرنگی می‌توانید از بالا رفتن میزان کلسترول خون جلوگیری کنید. فیبر موجود در این عصاره، به تجزیه کلسترول بد خون کمک می‌کند. همچنین آب گوجه فرنگی حاوی نیاسین یا ویتامین ب۳ است که این ویتامین می‌تواند سطح کلسترول خون را به حالت تعادل برساند.

 

۱۲- خواص آب گوجه فرنگی برای چشم

 

ویتامین‌های آ و ث موجود در آب گوجه فرنگی می‌توانند به تقویت بینایی کمک کنند. ترکیب این دو ویتامین با هم، می‌تواند از بروز بیماری‌های مربوط به چشم پیشگیری کرده و به سلامت آن کمک کند.

 

۱۳- خواص آب گوجه فرنگی برای سلامت استخوان‌ها

 

آب گوجه فرنگی سرشار از کلسیم است و می‌تواند نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها داشته باشد. نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

همچنین ماده‌ای به نام «ﺗﻠﻮﭘﭙﺘﻴﺪ ﻛﺮﺑﻮﻛﺴﻲ ﺗﺮﻣﻴﻨﺎل» در خون که نشان‌دهنده شاخص سلامت استخوان است، در صورت حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه آن، تحلیل استخوانی اتفاق می‌افتد. توصیه می‌شود مخصوصا خانم‌های یائسه به طور مرتب برای سلامت استخوان‌های و کاهش علائم یائسگی آب گوجه فرنگی بنوشند.

 

۱۴- خواص آب گوجه فرنگی برای کاهش استرس

 

خواص آب گوجه فرنگی برای کاهش استرس

 

آب گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی «سروتونین» است و خوردن یک لیوان آب گوجه فرنگی، باعث ترشح هورمون شادی می‌شود. این هورمون باعث بهبود خلق و خو شده و علاوه بر آن، تنش عضلانی را کاهش می‌دهد. بنابراین افسردگی و اثرات استرس را از بین می‌برد.

 

۱۵- آب گوجه فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یک فنجان آب گوجه فرنگی حاوی ۷۴ درصد از نیاز روزانه ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. نوشیدن این عصاره در طول فصل سرما و زمستان و زمانی که بدن فاقد ویتامین و مستعد ابتلا به سرماخوردگی است، مفید است و جز بهترین نوشیدنی‌های خانگی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود.

مضرات آب گوجه فرنگی

 

مضرات آب گوجه فرنگی

 

مصرف متعادل و به اندازه آب گوجه فرنگی، فواید زیادی برای سلامتی دارد ولی به خاطر وجود «لیکوپن»، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بروز استفراغ، سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شود. همچنین در کسانی که معده حساسی دارند، ممکن است سوزش سر معده، رفلاکس معده و برگشت اسید معده به مری اتفاق بیفتد. از دیگر عوارض آب گوجه فرنگی می‌توان به:

• اسهال
• مشکلات ادراری
• مشکلات تنفسی
• بالا رفتن سدیم خون

اشاره کرد.

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان مصرف آب گوجه فرنگی کی هست؟

 

به خاطر اسیدی بودن آب گوجه فرنگی، توصیه می‌شود آن را با معده خالی و ناشتا میل نکنید. بهترین زمان مصرف آب گوجه فرنگی بین وعده‌های اصلی غذایی است.

 

آیا آب گوجه فرنگی برای گلودرد خوب است؟

 

بله. برای کسانی که دچار گلودرد به خاطر سرماخوردگی شده‌اند، خوردن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی با کمی نمک برای درمان خانگی گلودرد، توصیه می‌شود. از آن جایی که آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ث است، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و به بهبود گلودرد و درمان سرماخوردگی در خانه کمک کند.

 

 

منبع: stylecraze

کالابرگ الکترونیک