طرز تهیه ساطری پلو خراسانی | یک غذای مجلسی مشهدی خیلی آسون

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی | یک غذای مجلسی مشهدی خیلی آسون


5 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ساطری پلو خراسانی | پلوی مجلسی و آسون برای ناهار امروز

ساطری‌ پلو یکی از غذاهای ایرانی با گوشت چرخ کرده و متعلق به استان خراسان است که در طرز تهیه آن از گوشت قلقلی و کشمش استفاده می‌شود. این پلوی خوشمزه مجلسی با گوشت قلقلی مرغ یا گوشت قرمز پخته می‌شود. اگر ساطری پلو را با گوشت قرمز چرخ کرده درست کنید یک غذای خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده است اما اگر به گوشت قرمز حساسیت دارید، می‌توانید در طرز تهیه این پلوی مخلوط خوشمزه از گوشت مرغ یا بوقلمون چرخ‌کرده هم استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ساطری پلو خراسانی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه ساطری پلو خراسانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط ۴۰۰ گرم
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج ۴ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
کشمش پلویی ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۳ قاشق غذاخوری
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
کره، روغن حیوانی و روغن مایع به مقدار کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت ساطری پلو مشهدی: ۵۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ساطری پلو مشهد

مراحل طرز تهیه ساطری پلو مشهد

ساطری پلو یا خوشگل پلو یکی از پلوهای مخلوط و لذیذ اصالتا مشهدی است که جزو غذاهای مجلسی و مهمانی هم به حساب می‌آید. گرچه طرز تهیه ساطری پلوی خراسانی کمی زمان‌بر است، اما درست کردن این پلوی مخلوط مشهدی ارزشش را دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه ساطری پلو مشهد را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه ساطری پلو را آماده کنید

در ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. برنج‌ها را با مقداری آب ولرم و نمک خیس کنید. کشمش‌ها را هم بشویید و در مقداری آب به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بخیسانید. هویج‌ها را هم بشویید و پوست بگیرید. سپس به صورت خلالی خرد کنید. بعد از ۲۰ دقیقه کشمش‌ها را آبکش کنید تا خشک شوند.

در صورت تمایل برنج، نمک و کشمش را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: مایه گوشت چرخ کرده را درست کنید

برای تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده، پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. با دست آب پیاز را بگیرید و تفاله آن را در یک کاسه بریزید. گوشت چرخ کرده را در کاسه بریزید و فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و جعفری خرد شده را اضافه کنید.

سپس مایه گوشت چرخ کرده را با دست ورز دهید تا یکدست شود. هر چه مواد را بیشتر ورز دهید، انسجام بیشتری پیدا می‌کند. بعد از آماده کردن مایه گوشت قلقلی، روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت دهید تا به انسجام کافی برسد.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده، فلفل سیاه و زردچوبه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: کوفته قلقلی‌ها را درست کنید

بعد از استراحت کردن مایه گوشت چرخ کرده، ظرف را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه یک کشک از گوشت از گوشت بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید و به صورت قلقلی درآورید. همه گوشت‌ چرخ کرده‌ها را به همین صورت درآورید. برای انسجام بیشتر می‌توانید کوفته‌های قلقلی را برای چند دقیقه در یخچال بگذارید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه اسنک کالباس، در تابه، ساندویچ ساز، فر و با اتو در ۱۰ دقیقه

مرحله چهارم: گوشت قلقلی را سرخ کنید

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید روی حرارت بگذارید تا داغ شود. کوفته‌های قلقلی ‌را در تابه بریزید و آنها را تفت دهید، در حدی که روی آنها کمی طلایی شود. کوفته‌ها را خیلی سرخ نکنید چون هم تیره می‌شوند و هم بعد از ذوب شدن چربی‌‌هایشان، اندازه آنها ریزتر می‌شود.

کوفته قلقلی‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک بشقاب که کف آن دستمال حوله‌ای انداخته‌اید، بریزید تا روغن اضافه آن خارج شود. کوفته‌ها را کنار بگذارید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: هویج و کشمش را تفت دهید

سپس هویج‌ها را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگشان عوض شود. هویج‌ها را هم بیرون بیاورید و کنار کوفته‌ قلقلی‌ها بریزید. در آخر کشمش‌های آبکش شده را در تابه بریزید و به مدت ۱۵ ثانیه تفت دهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم: برنج را بجوشانید

در ادامه، در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. کمی روغن و نمک در قابلمه بریزید. برنج‌ها را از آبی که در آن خیسانده‌اید، جدا کنید و در آب در حال جوش بریزید. به مدت ۷ دقیقه (کمی بیشتر یا کمتر بسته به نوع برنج) برنج‌‌ها را بجوشانید تا دندان‌گیر شوند (سطح روی برنج نرم و مغز آن سفت باشد). سپس برنج را آبکش کنید.

انواع برنج ایرانی و خارجی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: مواد ساطری پلو را در قابلمه بریزید

در قابلمه‌ای که برنج‌ را می‌خواهید دم کنید، مقداری روغن بریزید. کف آن را سیب زمینی حلقه‌ای شده، نان یا ته‌ دیگ برنج دلخواهتان را بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید، یک لایه از مایه ساطری پلو شامل کوفته‌های قلقلی، هویج و کشمش سرخ کرده، دوباره یک لایه برنج، یک لایه مایه ساطری پلو بریزید.

به ترتیب مواد را در قابلمه بریزید تا تمام شوند. را به عنوان لایه آخر هم برنج بریزید.

مرحله آخر: ساطری پلو را دم کنید

وقتی موادتان تمام شدند، روی برنج زعفران دم کرده را بریزید. درب قابلمه را بگذارید و یکی، دو دقیقه بعد، شعله را گم کنید. حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا ساطری پلو خراسان بپزد و دم بکشد. در آخر، روی ساطری پلو کمی روغن حیوانی یا روغن مایع یا کره بریزید و به آرامی مواد را هم بزنید. ساطری پلو را در ظرف سرو بریزید و با سالاد دلخواه سرو کنید.

زعفران، روغن حیوانی و کره را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه ساطری پلو با مرغ

طرز تهیه ساطری پلو با مرغ
برای طرز تهیه ساطری پلو با مرغ، می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده، مرغ تکه‌ای فیله یا با استخوان را همراه با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب به مدت نیم ساعت بپزید تا کاملا نرم شود. بعد از پختن مرغ‌ها، آنها را می‌توانید به صورت ریش ریش هم دربیاورید و کمی در کره یا روغن تفت دهید.

سپس مرغ را لای ساطری پلو یا روی ساطری پلو در هنگام سرو قرار داده و آن را تزیین و سرو کنید. یک روش دیگر تهیه ساطری پلو با مرغ هم استفاده از مرغ چرخ کرده به جای گوشت چرخ کرده است. در این صورت باید مانند روش اول، ساطری پلو را بپزید و کوفته قلقلی‌ها را با مرغ چرخ کرده تهیه و سرخ کنید.

گوشت مرغ و چرخ کرده مرغ را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه ساطری پلو

  • اگر روغنی که کوفته قلقلی‌ها را در آن سرخ کرده‌اید، تیره شده یا ذرات کوفته قلقلی در آن ریخته و سوخته، حتما روغن را عوض کنید یا مقداری آرد را با آب حل کنید و در روغن بریزید تا این ناخالصی‌ها جذب این مخلوط شود. بعد این مخلوط آردی را از روی روغن جمع کنید. بقیه مواد را در روغن تمیز و شفاف سرخ کنید.
  • برای مجلسی شدن ساطری پلو مشهدی، برنج را به صورت کته‌ای نپزید. برنج را به صورت آبکش پخته و مواد را لابه‌لای برنج یا روی آن بریزید.
  • برای انسجام بیشتر کوفته قلقلی‌ها، می‌توانید کمی آرد نخودچی به مایه کوفته بیفزایید.
  • کشمش‌ها را می‌توانید با گلاب یا مخلوط آب و گلاب خیس کنید تا عطر آن بیشتر شود. سپس آن را آبکش و سرخ کنید.
  • برای تفت دادن کشمش‌ها، قبل از اینکه کشمش‌ها پف کنند، شعله را خاموش کنید. دقت کنید که کشمش خیلی زود می‌سوزد و رنگ آن تیره و طعم آن تلخ می‌شود.
  • از ادویه‌های دلخواه مثل پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر زیره و … می‌توانید برای طعم دادن به کوفته قلقلی‌ها استفاده کنید.
  • استفاده از زرشک به همراه کشمش یا خلال‌های دیگر مثل خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و … هم کاملا اختیاری است. می‌توانید این مواد را هم به عنوان تزیین، مثل کشمش و هویج تفت داده و روی برنج یا لابه‌لای ساطری پلو بریزید.
حتما بخوانید  طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده | غذای کریسمس آرژانتینی

شما می‌توانید خلال پسته و خلال بادام، گلاب و زرشک را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ساطری پلو

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ساطری پلو
ساطری پلو با چه گوشتی درست می‌شود؟

به صورت متداول، ساطری پلو با گوشت قلقلی سرخ شده تهیه می‌شود ولی می‌توانید با مرغ یا گوشت تکه‌ای هم آن را درست کنید. برخی هم ساطری پلو را بدون گوشت و به صورت وگان تهیه می‌کنند.

آیا می‌توان مواد ساطری پلو را لای برنج نریزیم؟

بله، می‌توانید مواد ساطری پلو را جدا آماده کنید و بعد از دم کردن برنج، با آنها، روی ساطری پلو را تزیین کنید. این روش برای مهمانی‌ها که ظاهر غذا مهم است، بیشتر مرسوم است تا فرم گوشت قلقلی‌ها عوض نشود.

ارزش غذایی ساطری‌ پلوی خراسانی چیست؟

ساطری پلو با مرغ یا گوشت به دلیل اینکه حاوی برنج و گوشت است، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. گوشت قرمز و گوشت سفید حاوی پروتئین و چربی است و‌ برنج نیز حاوی مقدار نسبتا زیادی کربوهیدرات و قند است. هویج میزان زیادی ویتامین A و C دارد. فیبر بالای هویج باعث جلوگیری از یبوست شده و برای سلامت معده بسیار مفید است. 

 

محصولات مرتبط