۲ طرز تهیه شیرینی کرکی (شیرینی بهشتی) در فر و قابلمه

۲ طرز تهیه شیرینی کرکی (شیرینی بهشتی) در فر و قابلمه


22 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان برای عید نوروز

شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصالتا متعلق به شهر نایین اصفهان است و به عنوان یکی از شیرینی‌های سنتی اصفهان برای عید نوروز و اعیاد و مراسم مختلف شناخته می‌شود. شیرینی کرکی بهشتی یک شیرینی عید با ماندگاری بالا است که بافت بسیار نرمی دارد و شما هم به راحتی می‌توانید این شیرینی عید خوش‌طعم و مقوی را در منزل تهیه کنید. ما در این مطلب از مجله کوروش، طرز تهیه شیرینی کرکی ساده، شیرینی کرکی زعفرانی و شیرینی کرکی کاکائویی به عنوان یک شیرینی عید بدون فر و در فر به همراه فوت‌ و فن‌‌های پخت آن آورده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه شیرینی کرکی یا بهشتی پاسخ خواهیم داد. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی در فر

 

طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان در فر

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

میزان کالری یک عدد شیرینی بهشتی: ۱۱۶ کالری

 

مواد لازم برای شیرینی کرکی اصفهانی

 

  • آرد نخودچی: ۱۲۵ گرم
  • آرد برنج: ۱۲۵ گرم
  • آرد جوانه گندم: ۲۵۰ گرم
  • پودر قند: ۱۷۵ گرم
  • روغن جامد یا کره: ۲۲۵ گرم
  • پودر هل:  ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو: ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران: ۲ قاشق مرباخوری
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • پودر پسته و تخم خرفه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی

 

طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان با دستور امتحان شده

 

مرحله اول؛ الک کردن آرد و پودر قند

 

آرد برنج، آرد جوانه گندم و آرد نخودچی را با الک ریز الک کنید. روغن جامد را به دمای محیط برسانید ( از روغن صاف قنادی هم می‌توانید استفاده کنید). فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. پودر قند را جداگانه الک کنید تا یکدست شود. (اگر این سه نوع آرد را در دسترس نداشتید می‌توانید از آرد گندم استفاده کنید ولی بهتر است این ترکیب را رعایت کنید).

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ترش شمالی اصیل | دستور پخت در سایر شهرها

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن روغن و پودر قند

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی پودر قند را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و روغن را به آن اضافه کنید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به هم بزنید تا کرمی رنگ شوند.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی کرکی

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کرکی یا بهشتی آرد برنج، آرد نخودچی و آرد جوانه گندم را که از قبل الک کرده‌اید، با پودر هل و وانیل مخلوط کنید و در چند مرحله به آرامی به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید. آرد را در یک مرحله اضافه نکنید چون ممکن است نیاز به کم و زیاد کردن داشته باشد. اگر می‌خواهید شیرینی کرکی‌، کاکائویی باشد، در این مرحله پودر کاکائو را اضافه کنید و مخلوط کنید.

 

مرحله چهارم؛ استراحت دادن به خمیر شیرینی بهشتی

 

می‌توانید این میزان از خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت از آن پودر کاکائو و به یک قسمت زعفران دم کرده اضافه کنید و قسمت دیگر را به همان شکل خمیر اصلی نگه دارید. مواد را با دست ورز دهید البته تا جایی که به روغن نیفتد چون در صورتی‌که روغن خمیر جدا شود، شیرینی شما سفت خواهد شد.

اگر خمیرتان سفت‌ بود، به آن یک یا ۲ قاشق روغن مایع اضافه کنید. خمیر شیرینی کرکی را در پاکت پلاستیکی بگذارید و به مدت ۴ ساعت استراحت بدهید.

 

مرحله پنجم؛ ماسوره کردن خمیر شیرینی کرکی و چیدن در سینی فر

 

ماسوره کردن خمیر شیرینی کرکی و چیدن در سینی فر

 

اگر به فیلم طرز تهیه شیرینی بهشتی کرکی نیز نگاهی بیندارید، متوجه می شوید که این شیرینی اصفهان حالت چین دار و خاصی دارد. برای طرح دادن به شیرینی بهشتی باید از ماسوره شکوفه ای استفاده کنید.

در سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و آن را چرپ کنید. خمیر را بعد از استراحت، به شکل دایره‌های به اندازه گردو یا فندق جدا کنید و دایره‌ای شکل بدهید. روی خمیر را طرح بزنید. معمولا روی شیرینی کرکی، طرح چند دایره که همدیگر را قطع می‌کنند، زده می‌شود که به آن «پر زدن» می‌گویند. می‌توانید از ماسوره هم استفاده کنید و طرح شکوفه بزنید.

 

مرحله ششم؛ قرار دادن شیرینی کرکی در فر

 

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت گل پنیرک در رنگ‌های مختلف برای فصل تابستان

بعد از اینکه شیرینی‌ها را در سینی چیدید، روی شیرینی کرکی را با پودر پسته یا تخم خرفه تزیین کنید و در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید. برای ۱۵ دقیقه شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی را در فر بگذارید و سپس آن را خارج کنید. وقتی شیرینی‌ها از حرارت افتادند، آنها را از کاغذ جدا کنید و درب ظرف در بسته نگه دارید.

 

این بود طرز تهیه شیرینی کرکی اصفهان با دستور امتحان شده، نوش جان!

 

طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی بدون فر

 

طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان بدون فر

 

برای تهیه شیرینی کرکی بدون فر ابتدا یک قابلمه با اندازه مناسب، در حدی که سینی شیرینی کرکی در آن جا شود، انتخاب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کاملا گرم شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله‌پخش‌ کن را زیر قابلمه بگذارید و قالب را در قابلمه بگذارید، طوری که قالب با کف قابلمه تماس نداشته باشد.

برای طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر می‌توانید از پایه فلزی استفاده کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی کرکی بهشتی شما بپزد.

 

 

فوت و فن و نکات مهم طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی

 

فوت و فن و نکات مهم طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی 

 

*می‌توانید آرد مخصوص شیرینی کرکی را از قنادی‌ها نیز تهیه کنید. این آرد که به آن «آرد شکر پاره» می‌گویند، معمولا در قنادی‌های شهرهای استان اصفهان به راحتی یافت می‌شوند.

 

*بهتر است آرد برنج را خودتان در خانه و با برنج مرغوب تهیه کنید.

 

*اگر از روغن جامد در طرز تهیه شیرینی کرکی استفاده کرده‌اید، می‌توانید به مدت ۲ ماه آنها را نگه دارید و در صورتی‌که شیرینی بهشتی با کره درست می‌کنید، برای حدود ۲ هفته قابل استفاده است.

 

*شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان مثل شیرینی آلمانی یا مشهدی و شیرینی نخودچی از جمله شیرینی‌های سنتی عید نوروز ایرانیان است.

 

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد شیرینی کرکی

 

در طرز تهیه شیرینی کرکی کاکائویی چه زمانی باید پودر کاکائو را اضافه کنیم؟

 

برای درست کردن شیرینی کرکی کاکائویی باید بعد از آماده شدن خمیر پودر کاکائو را به آن اضافه کنید و سپس مواد را خوب ورز دهید.

 

طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی بدون فر چگونه است؟

 

برای طرز تهیه شیرینی کرکی بدون فر می‌توانید از پایه فلزی در قابلمه استفاده کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی کرکی بهشتی شما بپزد.

 

 

کالابرگ الکترونیک