طرز تهیه ۹ شیرینی‌ سنتی اصفهان برای عید نوروز

طرز تهیه ۹ شیرینی‌ سنتی اصفهان برای عید نوروز


25 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شیرینی‌های اصفهان برای عید
فهرست محتوا پنهان

محبوب‌ترین شیرینی‌ های اصفهان برای عید نوروز جزو معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی اصفهان هستند. طرز تهیه شیرینی‌های اصفهان برای عید به صورت خانگی در صورت آگاهی از فوت و فن‌ها، ساده است. اما محبوب‌ترین شیرینی‌های استان اصفهان برای عید چه شیرینی‌هایی هستند؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن انواع شیرینی‌ های سنتی استان اصفهان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شیرینی‌ های خانگی و بازاری اصفهان برای عید پاسخ خواهیم داد.

 

 

شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان

 

 

کالری یک عدد شیرینی کرکی: ۱۱۶ کالری

زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

 

انواع شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان

 

«شیرینی کرکی» یا «شیرینی بهشتی» اصالتاً متعلق به شهر نایین اصفهان است و به عنوان یکی از شیرینی‌ های بسیار محبوب اصفهان برای مراسم و اعیاد، به ویژه عید نوروز شناخته می‌شود. شیرینی کرکی بهشتی بافت بسیار نرمی دارد و شما هم به راحتی می‌توانید با مواد ساده یعنی آرد، پودر قند و روغن، این شیرینی خوش‌طعم و مقوی را در منزل تهیه کنید.

 

طرز تهیه این شیرینی معروف اصفهانی برای عید هم در فر و هم بدون فر و روی گاز امکان‌پذیر است. راحت‌ترین روش برای درست کردن این شیرینی‌ خانگی اصفهان تهیه آرد مخصوص شیرینی کرکی از قنادی‌ها است. این آرد که به آن «آرد شکر پاره» می‌گویند، معمولاً در قنادی‌های شهرهای استان اصفهان به راحتی یافت می‌شوند. برای خواندن طرز تهیه انواع شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع شیرینی کرکی مراجعه کنید.

 

 

گز خانگی آردی و ساده اصفهان

 

کالری هر ۱۰۰ گرم گز: ۳۸۰ کالری

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۸۰ دقیقه

 

گز خانگی آردی و ساده از شیرینی های محبوب اصفهان برای عید نوروز

 

«گز» هم مثل سوهان یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای ایرانی است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این شیرینی خوشمزه سوغات شهرهای اصفهان و کرمان است که به دو صورت آردی و ساده و با انواع مغزها مثل پسته و بادام و … تهیه می‌شود. گز از جمله شیرینی های مخصوص و سنتی اصفهان برای عید نوروز است.

 

بد نیست بدانید ماده اصلی تشکیل دهنده و شیرین کننده بهترین گز اصفهان، عصاره و شهدی منحصربه‌فرد به نام انگبین یا گزانگبین است که از درختچه‌هایی به همین نام یعنی گزانگبین در نواحی خوانسار و برخی نواحی چهارمحال و بختیاری به دست می‌آید. شما می‌توانید به راحتی در خانه یک گز آردی یا لقمه‌ای خوشمزه تهیه کنید و عید نوروز امسال با این گزها از مهمان‌های خودتان پذیرایی کنید. برای خواندن طرز تهیه گز خانگی آردی و ساده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گز خانگی کلیک کنید.

 

 

پولکی اصفهان

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم پولکی: ۳۱۳ کالری

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

 

پولکی اصفهان از شیرینی های سنتی برای عید نوروز

 

«پولکی» یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی استان اصفهان برای عید نوروز است. پولکی معمولاً مثل گز و بریان اصفهان یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌ها و خوراکی‌های استان اصفهان است که احتمالاً آن را در کنار سینی چای همه اصفهانی‌ها پیدا می‌کنید.

 

پولکی‌ها با طعم‌های مختلف و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند و درست کردن آن در خانه آن قدر راحت است که اگر طرز تهیه آن را بدانید، همین امروز برای درست کردن این پولکی‌های خوشمزه اقدام می‌کنید. برای خواندن طرز تهیه پولکی اصفهان می‌توانید به لینک مقاله طرز تهیه پولکی اصفهان مراجعه کنید.

حتما بخوانید  12 روش طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک به توصیه انجمن پوست آمریکا

 

 

شیرینی برشتوک اصفهان

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم شیرینی برشتوک: ۳۶۰ کالری

مدت زمان پخت و آماده سازی: ۱ ساعت

 

شیرینی برشتوک اصفهان

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

«شیرینی برشتوک» یکی دیگر از محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی استان اصفهان برای عید نوروز است که طرفداران زیادی در سراسر ایران هم دارد. شیرینی برشتوک نخودچی از آن دسته شیرینی‌ها و دسرهای اصیل و سنتی ایرانی است که هم برای اعیاد مختلف آن را درست می‌کنند و هم برای میان وعده مقوی بچه‌ها و پذیرایی از مهمان.

 

شیرینی برشتوک نخودچی را به دو صورت ساده و رنگی با شکلات درست می‌کنند. برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی به فر نیازی ندارید. برای خواندن طرز تهیه شیرینی برشتوک خوشمزه اصفهانی اصفان می‌توانید به لینک مقاله طرز تهیه شیرینی برشتوک مراجعه کنید.

 

 

گوشفیل اصفهان

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم گوشفیل: ۷۰ کالری

زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۰ دقیقه

 

گوشفیل اصفهان

 

«گوش فیل» یا «گوش فیلی» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های اصفهان برای عید است که معمولاً با دوغ سرو می‌شود و در میان اصفهانی‌ها محبوبیت خاصی دارد. این شیرینی با دوغ طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارد و البته می‌توانید در صورت تمایل آن را با چای دو رنگ مجلسی نیز سرو کنید.

 

واقعیت این است که دستور پخت زولبیا و بامیه و گوشفیل تقریباً یکی و بسیار شبیه یکدیگر است. تنها شکل ظاهری این شیرینی ها با هم متفاوت است و البته به روش متفاوتی نیز سرو می شود. برای خواندن مراحل طرز تهیه یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های استان اصفهان برای عید نوروز می توانید به مقاله طرز تهیه گوشفیل مراجعه کنید.

 

فیلم طرز تهیه گوشفیل را تماشا کنید:

 

 

 

 

باقلوا کاشان

 

کالری هر عدد باقلوا: ۱۰۰ کالری

کالری در هر ۱۰۰ گرم باقلوا: ۵۴۰ کالری

مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه

 

طرز تهیه باقلوا کاشان از شیرینی های مخصوص عید در اصفهان

 

کاشان به عنوان یکی از شهرهای استان اصفهان باقلوای مخصوصی دارد که در دسته خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌های اصفهان برای عید قرار می‌گیرد. در ظاهر طریقه درست کردن «باقلوای کاشان» شباهت زیادی به سایر انواع باقلواها دارد، اما در جزئیات کمی متفاوت است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه باقلوا کاشان آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه باقلوای کاشان

 

  • آرد برنج: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آرد سفید: به مقدار لازم
  • هل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر قند: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن جامد: ۱ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • شیر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • مغز پسته: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • بادام و گردو: هر کدام نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • دارچین: به مقدار لازم
  • روغن مایع: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آبلیمو: نصف قاشق غذاخوری
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: به مقدار کافی
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

 

 

طرز تهیه باقلوای کاشان

 

برای درست کردن باقلوا کاشانی ابتدا باید خمیر باقلوا را درست کنید. برای این کار باید پودر قند و روغن جامد را با همزن بزنید. سپس ۱ عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید و ۱/۴ لیوان روغن مایع و نصف لیوان شیر را نیز به آن‌ها اضافه کنید و با همزن ترکیب کنید. وانیل را اضافه کنید و آرد را تا جایی که خمیر بافت مناسبی پیدا کند در مایه باقلوا بریزید.

 

سپس باید به سراغ درست کردن بیسکویت میانی باقلوای کاشانی بروید. برای این کار نصف لیوان آرد برنج و یک لیوان آرد سفید و نصف لیوان آب، ۱/۴ لیوان روغن مایع، نصف لیوان شکر و ۱ قاشق چای‌خوری هل را ترکیب کنید. سپس خمیر را ورز دهید و داخل سینی پهن کنید و با ضخامت ۳ میلی‌متر برای ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه در فر قرار دهید. سپس اجازه دهید بیسکویت سرد شود. حالا بیسکویت را با غذاساز میکس کنید.

 

برای درست کردن شهد باقلوا نیز باید ۱ لیوان آب را با نصف استکان شکر ترکیب کنید و روی حرارت بجوشانید تا غلیظ شود. سپس ۱ قاشق آبلیمو اضافه کنید. نصف شهد را بردارید و کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

 

به بقیه شهد که در قابلمه است ۱ قاشق کره اضافه کنید. سپس برای درست کردن مواد میانی باقلوا کاشانی مغزها را با شهد و بیسکویت دست ساز خرد شده ترکیب کنید و کمی دارچین به آن اضافه کنید.

 

بعد از آماده شدن مواد میانی خمیر باقلوا را در قالب چرب شده پهن کنید و سپس مواد میانی را روی آن قرار دهید و دوباره یک لایه خمیر روی آن بگذارید. در نهایت به صورت لوزی خمیر را برش دهید و برای ۱۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. در پایان کار شهد زعفرانی را به باقلوا اضافه کنید و سپس باقلوای کاشانی را برش بزنید و در ظرف مناسب سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۲۰ مدل دسر با بستنی سریع و ساده به روش کافی شاپ

 

 

سوهان عسلی اصفهان

 

کالری یک عدد سوهان عسلی: ۶۰ کالری

مدت زمان پخت و آماده سازی: ۲۵ دقیقه

 

سوهان عسلی از معروف ترین شیرینی های عید در اصفهان

 

«سوهان عسلی» از جمله خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که در شهرهای مختلفی تهیه می‌شود. اما یکی از خوشمزه‌ترین انواع سوهان عسلی مربوط به اصفهان که جزو شیرینی های سنتی اصفهان برای عید نوروز هم محسوب می‌شود. سوهان عسلی برخلاف اسمش یکی از آسان‌ترین انواع شیرینی خانگی است که در خانه می‌توانید درست کنید.

 

اگر اهل درست کردن شیرینی‌های آسان و دسرهای ساده و کم هزینه و سریع و ارزان برای عید هستید این مدل سوهان را امتحان کنید. برای خواندن طرز تهیه سوهان عسلی اصفهان به روشی ساده و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه سوهان عسلی مراجعه کنید.

 

 

لوز مخلوط اصفهان

 

لوز مخلوط از شیرینی های خوشمزه عید در اصفهان

 

کالری در هر ۱۰ گرم لوز: ۴۰ کالری
زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

 

«لوز» یکی از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های اصفهان برای عید است که معمولاً با بادام و زعفران تهیه می‌شود و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. شما می‌توانید این شیرینی را در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه لوز مخلوط اصفهانی آشنا شوید.

 

 

مواد لازم تهیه لوز مخلوط اصفهان

 

  • خلال بادام: ۲۵۰ گرم
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر قند: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه لوز زعفرانی اصفهان

 

برای درست کردن لوز مخلوط زعفرانی باید خلال بادام را آسیاب کنید تا کاملاً به صورت آرد شود. سپس پودر قند را با آن ترکیب کنید و کنار بگذارید. آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شهد مانند عسل غلیظ شود. سپس آن را به دو نیم تقسیم کنید. به نیمی از آن گلاب و زعفران بزنید و به نیم دیگر آن فقط گلاب اضافه کنید.

 

سپس شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. شربت را برای ۱۰ دقیقه با همزن بزنید تا کاملاً شفاف شود. این کار را برای هر دو رنگ از شربت‌ها انجام دهید. در ادامه پودر بادام و پودر قند را به هر دو ظرف اضافه کنید. حالا مواد را به خوبی ترکیب کنید و ورز دهید تا زمانی که خمیر لوز به دست نچسبد.

 

خمیر را داخل قالب سلفون بگذارید و سپس ابتدا لایه زرد و بعد لایه سفید را داخل قالب بریزید. می‌توانید شیرینی‌ها را جداگانه در دو قالب بریزید و دو رنگ لوز تهیه کنید. مقداری پودر نارگیل و پسته روی لوز بریزید و با پشت قاشق فشار دهید. سپس آن را برای ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید تا آماده شود.

 

 

شیرینی نخودچی زعفرانی

 

شیرینی نخودچی زعفرانی از شیرینی های عید اصفهان

 

کالری یک عدد نخودچی: ۳۸ کالری
زمان پخت: ۲۰ دقیقه
زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

 

شیرینی‌های عید باید هم خشک باشند و هم ترجیحاً کوچک و ریزه میزه تا هم به صرفه باشند و هم تا روزهای آخر تعطیلات دوام بیاورند. از قدیم هم رسم بر این بوده که از اواسط اسفند خانم‌های خانه شروع به درست کردن شیرینی‌های خشک مختلف می‌کردند.

 

یکی از این شیرینی‌ها «نخودچی» یا «شیرینی نخودی» است که مثل بسیاری از شهرهای دیگر، جزو شیرینی‌های خانگی اصفهان برای عید نیز محسوب می‌شود و میل کردن آن در کنار چای در روزهای عید بسیار محبوب و پرطرفدار است. علاوه بر این آرد نخودچی خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد.

 

به جای خریدن شیرینی نخودچی بازاری بد نیست طریقه درست کردن آن را یاد بگیرید. برای خواندن طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه شیرینی کرکی اصفهان مخصوص عید از چه نوع آردی استفاده می‌شود؟

 

راحت‌ترین روش برای درست کردن این شیرینی‌های خانگی اصفهان تهیه آرد مخصوص شیرینی کرکی از قنادی‌ها است که به آن «آرد شکر پاره» می‌گویند.

 

محبوب‌ترین شیرینی‌ های سنتی اصفهان برای عید نوروز کدامند؟

 

محبوب‌ترین شیرینی‌ های سنتی اصفهان برای عید نوروز شیرینی کرکی، گز، پولکی، برشتوک و گوشفیل است.

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم شیرینی برشتوک چقدر است؟

 

هر ۱۰۰ گرم از شیرینی برشتوک حاوی ۳۶۰ کالری است.

 

کدام شیرینی اصفهان را با دوغ می‌خورند؟

 

گوشفیل یکی از شیرینی‌ های اصفهان برای عید نوروز است که با دوغ سرو می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک