۶ طرز تهیه لواشک زردآلو در ۵ مرحله ساده با طعم بازاری

۶ طرز تهیه لواشک زردآلو در ۵ مرحله ساده با طعم بازاری


22 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۶ طرز تهیه لواشک زردآلو در ۵ مرحله ساده با طعم بازاری

چطور در خانه لواشک زردآلو درست کنم؟ طرز تهیه انواع لواشک میوه‌ای در تابستان با میوه‌هایی مثل زردآلو از قدیم‌الایام یکی از سنت‌های خانه‌ مادربزرگ‌ها بود. لواشک زردآلو خواص زیادی هم برای سلامتی بدن دارد. این لواشک را می‌توانید به روش‌‌های مختلف به راحتی، با کمترین امکانات و سالم‌ترین روش، در خانه درست کنید. طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی به چند روش ساده را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه لواشک زردآلو آفتابی (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زردآلو ۲ کیلوگرم
آب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری (در صورت دلخواه)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مت زمان آماده شدن لواشک زردآلو در آفتاب: ۲ تا ۳ روز

میزان کالری در یک ۱۰۰ لواشک زردآلو: ۱۸۸ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لواشک زردآلو در آفتاب

طرز تهیه لواشک زردآلو در آفتاب

لواشک زردآلو آبکی و لواشک زردآلو خشک هر دو پرطرفدارند. اما لواشک زردآلو خشک را برای مدت طولانی‌تری می‌توان نگهداری و استفاده کرد. این لواشک سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از تنقلات سالم به حساب می‌آید. برای درست کردن لواشک زردآلو به ترتیب زیر عمل کنید.

مرحله اول: زردآلوها را بشویید و با آب بپزید

ابتدا زردآلوهای نرم و رسیده را بشویید و در یک قابلمه بریزید. می‌توانید بعد از شستن زردآلوها، هسته‌ها را جدا کنید. چون جدا کردن هسته‌های زردآلو راحت است. لازم نیست برای درست کردن لواشک به زردآلوها آب اضافه کنید.

در این مدت مدام زردآلوها را هم بزنید تا ته نگیرند. وقتی که میوه‌ها خوب پختند و نرم شدند، در حدی که قاشق به آنها بزنید، له شوند، شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: زردآلوها را از صافی رد کنید

صبر کنید زردآلوهای له و پخته شده در قابلمه سرد شوند. صبر کنید مایه لواشک زردآلو خنک شود و سپس از صافی رد کنید. برای این کار، یک صافی را روی یک کاسه یا قابلمه بگذارید و زردآلوهای پخته را در آن بریزید. زردآلوها را با دست به صافی بمالید تا گوشت و آب زردآلوها در کاسه بریزد ولی هسته و پوست زردآلو، در صافی باقی بماند.

مرحله سوم: عصاره زردآلو را بجوشانید

معمولا در این مرحله، عصاره زردآلو هنوز به اندازه کافی غلیظ نیست. پس عصاره زردآلو را دوباره روی حرارت بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شده و کمی غلیظ شود. چند دقیقه یک بار این عصاره را هم بزنید که ته نگیرد. در اواخر پخت لواشک، کمی آبلیمو هم می‌توانید به محتویات قابلمه اضافه کنید. این کار از تغییر رنگ و تیره شدن لواشک جلوگیری می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید به مایه لواشک کمی نمک هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر احساس کردید مایه لواشک زردآلو آبکی و شل است کمی دیگر روی حرارت بگذارید تا غلیظ‌تر شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع لواشک آماده، آبلیمو و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه لواشک زردآلو را در سینی پخش کنید

برای خشک کردن مایه لواشک زردآلو خانگی، چند راه دارید: یا کف سینی مورد نظرتان را با روغن مایع کمی چرب کنید و یا اگر سلفون مخصوص لواشک دارید، کف سینی پهن کنید. این سلفون یا نایلون باید کمی ضخیم باشد. مایه لواشک زردآلو را در سینی و روی نایلون یا سلفون بریزید. اگر مایه لواشک خیلی غلیظ است، با لیسک یا پشت قاشق، آن را صاف کنید تا ضخامت مایه لواشک کمتر شود.

مرحله پنجم: لواشک زردآلو را خشک کنید

سینی را به سطح کار بکوبید تا مایه کاملا در سینی یکدست پخش شود. این سینی را در مجاورت نور خورشید بگذارید یا اگر آفتاب ندارید در هوای آزاد و جایی که هوا جریان داشته باشد قرار دهید. ۳ روز تا ۱ هفته، بسته به ضخامت لواشک و دمای هوا، زمان لازم است که لواشک در آفتاب خشک شود.

برای اینکه لواشک زردآلو گرد و خاک نگیرد، یک توری نازک و لطیف روی آن پهن کنید. طرز تهیه لواشک با تمام میوه‌های تابستانی به همین ترتیب است.

طرز تهیه لواشک زردآلو آبپز (روش دوم)

طرز تهیه لواشک زردآلو آبپز
شما می‌توانید به جای اینکه زردآلو را با آب بجوشانید، آن را آبپز کنید. ۲ روش برای آبپز کردن زردآلوها وجود دارد که هر کدام از روش‌ها را که برایتان راحت‌تر است، می‌توانید دنبال کنید. این روش، باعث می‌شود، هم رنگ زردآلو در لواشک بیشتر حفظ شود و هم مواد مغذی بیشتری در لواشک بماند.

حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد گیلاس گازدار و بدون گاز به 3 روش کافی شاپی

روش اول: آبپز به روش بخار پز

در این روش، زردآلوها را بشویید. هسته‌ها را بیرون بیاورید. در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. زردآلوهای هسته گرفته را در یک صافی بریزید. صافی‌ را در دهانه قابلمه بگذارید و روی آن یک سینی یا درب قابلمه بگذارید تا بخار حبس شده و باعث نرم شدن زردآلوها شود.

بعد از آبپز شدن زردآلوها، آنها را در صافی بریزید، یک کاسه زیر صافی بگذارید و با دست زردآلوها را له کنید تا عصاره و گوشت زردآلو در کاسه بریزد. عصاره زردآلو را در آفتاب به روش اول یا به روش‌های دیگر که در ادامه می‌آید، خشک کنید.

روش دوم: آبپز کردن در فر

یک روش دیگر برای آبپز کردن زردآلوها این است که زردآلوها را بشویید. هسته‌های آنها را بگیرید. کف یک سینی فر یک ورقه پخت یا کاغذ روغنی ببندازید و قسمت گوشت زردآلو را سمت بالا بگذارید. همه زردآلوها را به همین ترتیب در سینی بچینید. فر را روشن و روی دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

سینی را در فر بگذارید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا زردآلوها نرم شوند. بعد آنها را پوره کرده و در سینی چرب شده یا پوشیده شده با سلفون‌ بریزید. سپس آنها را مانند روش اول یا روش‌هایی که در ادامه به آنها می‌‌پردازیم، خشک کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو در فر (روش سوم)

طرز تهیه لواشک زردآلو در فر

تهیه لواشک زردآلو در فر، نسبت به طرز تهیه لواشک زردآلو در آفتاب، سریع‌تر است. برای این کار، زردآلوها را بشویید. هسته‌های آن‌ها را بگیرید و آن‌ها را بپزید (مثل روش اول) یا آبپز کنید (مثل روش دوم).

سپس زردآلوهای پخته را پوره کنید. کف یک سینی فر، کاغذ روغنی بیندازید، به طوری که دیواره‌های سینی را هم کمی بپوشاند. سپس از مایه یا عصاره زردآلو در سینی فر بریزید و آن را صاف کنید.

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی را در فر بگذارید. لای درب فر را کمی باز بگذارید تا هوای خشک به داخل فر راه پیدا کند. به مدت ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید. بسته به ضخامت مایه زردآلو، زمان خشک شدن زردآلو در فر فرق می‌کند.

بعد از اینکه آب اضافی مایه لواشک بخار شد، سینی را به مدت ۱ شبانه روز در دمای محیط بگذارید. سپس لواشک زردآلو را به اندازه دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو با رب انار (روش چهارم)

طرز تهیه لواشک زردآلو با رب انار

اگر می‌خواهید زردآلو طعم ملس بگیرد، می‌توانید رب انار (طرز تهیه رب انار) هم به لواشک زردآلو اضافه کنید. در این روش، رنگ لواشک طبیعتا تیره‌تر می‌شود البته می‌توانید رب انار ترش در لواشک به کار ببرید که طعم لواشک به ترشی بزند.

برای درست کردن لواشک زردآلو با رب انار، مانند روش‌های بالا، زردآلو را بپزید یا آبپز کنید و عصاره آن را بگیرید. سپس عصاره را با میزان دلخواه رب انار مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا طعم رب انار و زردآلو با هم ترکیب شود. وقتی عصاره لواشک به غلظت و طعم دلخواهتان رسید، آن را در آفتاب یا فر خشک کنید.

برای خرید رب انار با کیفیت می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو با غذاساز (روش پنجم)

طرز تهیه لواشک زردآلو با غذاساز

شما می‌توانید با یک روش دیگر هم لواشک با زردآلو درست کنید. در این روش، زردآلوها را بشویید و هسته آنها را بگیرید. زردآلوهای هسته گرفته شده را در غذاساز بریزید و پوره کنید یا با گوشتکوب برقی آنها را له کنید.

باید مایه به دست آمده، کاملا نرم و یکدست شود. این پوره را روی حرارت بجوشانید تا کمی غلیظ شود. اگر لواشک زردآلو ترش می‌خواهید، می‌توانید مقداری آبلیمو و نمک یا حتی عصاره زرشک را به آن اضافه کنید. سپس لواشک را در فر یا آفتاب خشک کنید.

طرز تهیه لواشک با زردآلو خشک یا قیسی (روش ششم)

طرز تهیه لواشک زردآلو خشک
زردآلو خشک در اصل همان قیسی یا برگه زردآلو است، برای درست کردن لواشک با زردآلو خشک یا لواشک با برگه زردآلو، قیسی زردآلو یا برگه‌های زردآلو را در یک کاسه بریزید و به آنها مقداری آب اضافه کنید.

یک سبد روی قیسی بگذارید تا قیسی‌ها در آب فرو بروند. چون قیسی و برگه سبک هستند و روی آب می‌مانند. برای چند ساعت زردآلوها را در آب بگذارید تا گرد و خاک آنها در آب ته نشین شده و خود قیسی‌ها رطوبت را به خود بگیرند و نرم شوند. سپس قیسی‌ها را آبکش کنید.

دوباره در یک قابلمه کمی آب بریزید و قیسی‌ها را در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید زردآلوهای خشک و خیسانده شده، کاملا نرم شوند. سپس آنها را در یک آبکش که زیر آن قابلمه گذاشته‌اید، بریزید و با دست فشار دهید تا هسته و پوست زردآلوها جدا شود. این عصاره را در سینی بریزید و در آفتاب (مثل روش اول) یا در فر (مثل روش سوم) خشک کنید.

قیسی را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع میوه خشک در هواپز (ایرفرایر)

چطور قیسی یا برگه زردآلو درست کنیم؟

طرز تهیه قیسی یا برگه زردآلو

اگر می‌خواهید با زردآلو، قیسی یا برگه زردآلو درست کنید و بعدا در غذا یا برای تهیه لواشک زردآلو استفاده کنید، ۲ کیلوگرم زردآلو را بشویید. هسته‌ها را می‌توانید بیرون بیاورید یا با هسته قیسی درست کنید. در یک قابلمه ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب را با ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی شکر مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا نذری زعفرانی برای ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر

۱ قاشق غذاخوری جوهر لیمو در این شربت بریزید. به مدت ۵ دقیقه این شربت را بجوشانید تا کمی غلیظ شود. سپس زردآلوهای هسته گرفته را در قابلمه بریزید و ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا شربت به خورد قیسی‌ها برود.

بعد از ۵ دقیقه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید قیسی‌ها در شربت بمانند و دمای مواد داخل قابلمه سرد شوند. بعد از سرد شدن، قیسی‌ها را در آبکش بریزید و در آفتاب بگذارید تا خشک شوند.

از برگه زردآلو برای درست کردن اسموتی زردآلو و گردو هم می‌توانید استفاده کنید.

برای خرید شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه لواشک زردآلو

نکات طرز تهیه لواشک زردآلو

  • برای اینکه لواشک زردآلو در آفتاب گردو غبار و آلودگی نگیرد، روی سینی حاوی لواشک، یک توری نازک بیندازید. یا بعد از خشک شدن لواشک، با یک دستمال پارچه‌ای خشک و تمیز، روی لواشک بکشید تا خاک آن گرفته شود.
  • می‌توانید لواشک زردآلو را با چند میوه دیگر درست کنید. برای طرز تهیه لواشک چند میوه، میوه‌هایی مثل آلو سیاه، انار، زرشک و … را می‌توانید با زردآلو بجوشانید و وقتی نرم شدند، آنها را صاف کرده، ترکیبی از عصاره میوه‌ها را در سینی بریزید و خشک کنید.
  • در تمام روش‌های طرز تهیه لواشک زردآلو می‌توانید برای طعم ملس لواشک زردآلو، به پوره زردآلو یا به عصاره زردآلو، مقداری شکر اضافه کنید.
  • برای اینکه لواشک زردآلو رنگ‌های دلخواهتان بگیرد، می‌توانید در زمان پخت، چند قطره رنگ خوراکی به عصاره لواشک اضافه کنید.
  • بهترین مکان برای نگهداری لواشک زردآلو، یخچال است. در این صورت از خشک شدن یا کپک زدن لواشک، جلوگیری می‌شود. لواشک زردآلو را به مدت ۱ سال می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر می‌خواهید لواشک زردآلو را در خارج یخچال نگهداری کنید، حتما از خشک شدن آن کاملا مطمئن شوید. چون رطوبت باقی‌مانده در لواشک زردآلو می‌تواند باعث کپک و فساد آن شود.

خواص لواشک زردآلو و  برگه زردآلو برای سلامت بدن

خواص زردآلو، برگه زردآلو و قیسی یا قیصی برای سلامت بدن

  • خواص برگه زردآلو برای لاغری بی‌نظیر است. مقدار کالری قیسی یا قیصی در هر ۱۰۰ گرم فقط ۲۴۷ کیلوکالری است. این به معنی است که برگه زردآلو یک ماده غذایی سیر‌کننده، سرشار از فیبر، کم کالری و مفید برای بدن در دوران رژیم لاغری است.
  • خوردن زردآلو خشک در دوران بارداری مفید است یا مضر؟ زردآلو خشک برای زنان باردار بسیار مفید است. اما برخی مضرات میوه زردآلو، لواشک زردآلو و برگه زردآلو در دوره بارداری سردرد در صورت زیاده‌روی در خوردن آن، ناراحتی یا مشکلات دستگاه گوارش و واکنش‌های آلرژیک است. در غیر این صورت زردآلو و مشتقات آن سرشار از اسید فولیک، آهن و فیبر است و برای رفع یبوست در دوران بارداری بسیار مفید است.
  • لواشک خانگی زردآلو و برگه زردآلو یا همان قیسی مثل میوه زردآلو به عنوان یک تنقلات برای کودکان بسیار مفید و مغذی است. زردآلو سرشار از ویتامین A است و برای تقویت اعصاب بینایی و رشد جسمی کودکان بسیار مفید است. قیسی به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین‌های گروه B برای رفع ناآرامی و بی‌خوابی کودک مفید است و یک میان وعده مفید و مقوی برای کودکان است.
  • طبع لواشک و برگه خشک زردآلو مثل طبع میوه زردآلو سرد و تر است و برای کسانی که به اصطلاح گرمایی هستند یک تنقلات مفید است و افرادی که مزاج سرد دارند، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لواشک زردآلو

طبع برگه و لواشک زردآلو در طب سنتی چیست؟

چرا برگه و لواشک زردآلو بعد از خشک شدن تیره می‌شود؟

۱- علت تیره شدن برگه و لواشک زردآلو قرار گرفتن در مجاورت آفتاب زیاد یا حتی باد پنکه و کولر است. برای خشک کردن لواشک یا برگه‌های زردآلو، آن‌ها را یک روز در آفتاب بگذارید، سپس آنها را به مکان سایه‌دار منتقل کنید تا رنگ لواشکتان در نهایت شفاف شود.

۲- اضافه کردن کمی آبلیمو به عصاره لواشک در زمان جوشیدن، می‌تواند به تثبیت رنگ آن کمک کند.

۳- اگر لواشک را نجوشانید و به صورت پوره آن را درست کنید و در آفتاب خشک کنید، رنگ آن تغییر نمی‌کند.

چرا لواشک زردآلو کپک می‌زند؟

۱- اگر لواشک زردآلو در زمان خشک شدن، ضخامت زیادی داشته باشد.

۲- اگر لواشک به خوبی قالب‌زنی نشده و در یک قسمت نازک و قسمت دیگر ضخیم باشد.

۳- اگر جریان هوا در جایی که لواشک را در آن خشک می‌کنید،‌ مناسب نباشد.

 

 

محصولات مرتبط