۱۲ خوراکی که نیاز به یخچال ندارند و روش نگهداری مواد غذایی

۱۲ خوراکی که نیاز به یخچال ندارند و روش نگهداری مواد غذایی


18 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش نگهداری مواد غذایی

می‌دانستید بعضی مواد غذایی را به هیچ‌وجه نباید در یخچال نگهداری کنید؟ شاید به نظرتان عجیب باشد اما نگهداری برخی مواد غذایی در یخچال نه تنها آن‌ها را تازه و خوشمزه نگه نمی‌دارد، بلکه طعم‌شان تغییر می‌کند و اتفاقا سریع‌تر کهنه و فاسد می‌شوند. اما برایتان در بخش سبک زندگی از مجله  کوروش توضیح می‌دهیم که چرا نگهداری مواد غذایی در یخچال همیشه جواب نمی‌دهد.

۱- گوجه‌فرنگی: در یخچال مزه خود را از دست می‌دهد

 

خوارکی های خارج از یخچال

 

بله گوجه‌فرنگی عجیب است اما برخلاف تصور عموم ، گوجه‌فرنگی از جمله مواد غذایی است که تمام عطر و طعمش را در یخچال از دست می‌دهد . در واقع هوای سرد داخل یخچال پروسه سیاه و گندیده شدن گوجه‌فرنگی را به تعویق می‌اندازد . علاوه بر این سرمای یخچال بافت گوجه را تغییر می‌دهد و در نتیجه طعم آن عوض می‌شود . بهترین کار این است که سبزی و صیفی‌جاتی مثل گوجه‌فرنگی را به صورت روزانه یا هر دو یا سه روز یک‌بار و به اندازه نیاز روزانه بخرید تا مجبور به نگهداری آن در یخچال نباشید . بهتر است گوجه‌فرنگی‌های شسته را داخل یک سبد یا ظرف روی در کابینت یا روی میز آشپزخانه نگهداری کنید .

 

 

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ترشی آسان گوجه فرنگی تند

 

 

۲- ریحان: خواص ریحان را حفظ کنید

 

ریحان را خارج از یخچال نگه دارید

 

نگهداری مواد غذایی در یخچال گاهی شبیه یک جنایت در حق آن‌هاست . ریحان هم از آن‌دسته مواد غذایی است که نباید در یخچال نگهداری کنید . این سبزی خوش‌رنگ و بو، نه تنها در یخچال زوتر پلاسیده می‌شود بلکه به جذب بوی تمام مواد غذایی موجود در یخچال بوی و طعم نامطبوعی پیدا می‌کند . بهتر است ریحان‌ها را مثل یک دسته گل در یک لیوان یا پارچ آب بگذارید . و البته چه بهتر که سبزیجاتی مثل ریحان را روزانه از بازار بخرید . اگر یک آشپزخانه نورگیر یا بالکن دارید بهترین کار این است که در یک گلدان متوسط بکارید و طعم لذیذ این سبزی خوش‌خوراک را تازه بچشید .

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسپاگتی با ریحان

 

 

۳- سیب‌زمینی: در یخچال شیرین می شود

 

سیب‌زمینی در خارج از یخچال نگهداری شود

 

نگهداری سیب‌زمینی خام در یخچال یک ظلم بزرگ در حق این خوراکی خوشمزه است . زمانی که سیب‌زمینی را در یخچال نگهداری می‌کنید نشاسته موجود در آن به سرعت تبدیل به قند می‌شود . تبدیل نشاسته سیب‌زمینی به قند سبب می‌شود ، تا طعم سیب‌زمینی شیرین شود که طعم مطبوعی برای سیب‌زمینی نیست . به جای قرار دادن سیب‌زمینی در یخچال آن را در جاهای خنک و تاریک ، نه سرد ، مثل کابینت آشپزخانه ، نگهداری کنید . نور زیاد سبب می‌شود تا سیب‌زمینی‌ها جوانه بزنند و سبز شوند . بهتر است دمای محل نگهداری سیب‌زمینی حدود ۸ درجه سانتی‌گراد باشد . پاکت‌های کاغذی هم بهتر از پلاستیکی است چون سبب جریان هوا می‌شود و سیب‌زمینی جوانه نمی‌زن . این روش‌های نگهداری برای انواع سیب‌زمینی مناسب است .

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی | غذاهای مفید و مضر برای کلیه

 

 

بیشتر بخوانید:  چگونه با بودجه متوسط یک تغذیه سالم داشته باشیم

 

 

۴- پیاز: بیرون از یخچال نگهداری شود

 

رطوبت موجود در یخچال به سرعت پیاز را نرم و گندیده می‌کند . سرمای یخچال نه تنها پیاز را تازه نگه نمی‌دارد بلکه سبب می‌شود پیاز زودتر از حد معمول کپک بزند . پیاز را در جای خشک و خنک نگهداری کنید . یادتان باشد پیاز و سیب‌زمینی را کنار هم نگهداری نکنید . پیاز و سیب‌زمینی روند فاسد شدن همدیگر را سریع‌تر می‌کنند . یادتان باشد پیازچه را به خاطر آب بیشتری که دارد بهتر است در یخچال نگهداری کنید.

 

 

۵- آووکادو: هوای سرد یخچال مانع از رسیدن سریع میوه می‌شود

 

آووکادو میوه ای باید خارج از یخچال باشد

 

نگهداری مواد غذایی کال در یخچال سبب می‌شود که دیرتر برسند . آووکادو یکی از آن‌هاست . اگر آووکادویی که خریده‌اید کال و نارس است و می‌خواهید نرم و رسیده شود به هیچ‌وجه آن را در یخچال نگهداری نکنید. اما در مورد آووکادوهای رسیده که همان لحظه نمی‌خواهید استفاده کنید، بهترین محل برای نگهداری آن یخچال است.

 

 

۶- سیر: در یخچال سریع خراب می شود

 

سیر در یخچال به سرعت در یخچال نرم می‌شود، جوانه می‌زند و کهنه می‌شود. بهترین محل برای نگهداری سیر یک جای خنک و خشک و بدون رطوبت است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آسان سیر ترشی

 

 

۷- نان: نگهداری در یخچال بیش از دو روز مجاز نیست

 

نگهداری نام خارج از یخچال

 

شما هم عادت دارید برای مصرف یک هفته نان بخرید و در یخچال کنید؟ بهتر است بدانید دمای یخچال رطوبت نان را می‌گیرد و آن را به سرعت خشک می‌کند. نگهداری مواد غذایی مثل نان برای یک یا دو روز در یخچال مانعی ندارد اما برای زمانی بیشتر از این توصیه نمی‌شود ، چون نان در یخچال کپک می‌زند. اگر فرصت ندارید هر روز نان تازه بخرید بهتر است نان را فریز کنید . نان‌هایی مثل سنگک و بربری به سرعت بیات می‌شوند و برای نگهداری بیش از یک روز بهتر است فریز شوند . نان لواش را مدت بیشتری می‌توانید نگهداری کنید ولی برای زمان طولانی در یخچال نگذارید و آن را هم فریز کنید . زمانی که نان یخ‌زده را از فریزر نگهداری کردید ، حتما اجازه دهید به مرور و کم‌کم یخ نان آب شود. بعد از آب شدن یخ نان آن را به همان صورت میل یا در صورت تمایل تست یا داغ کنید . یادتان باشد به هیچ‌وجه نان را مستقیما در فریز نگذارید . نان‌ها را بسته‌بندی کنید تا طعم‌شان تغییر نکند و بوی مواد غذایی یخچال را به خودشان نگیرند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان بدون فر

 

 

۸- روغن زیتون: خارج از یخچال نگهداری شود

 

بهترین محل برای نگهداری مواد غذایی مثل روغن زیتون یا هر روغن دیگری به شکل مایع کابینت یا هر محل خنک و تاریک است  . به هیچ‌وجه روغن زیتون را در یخچال نگهداری نکنید . سرمای یخچال بافت روغن زیتون را متراکم و سخت می‌کند .

حتما بخوانید  16 مورد از نکات ضروری در سفر خانوادگی با ماشین شخصی

 

 

۹- قهوه: یخچال عطر آن را از بین می‌برد

 

خوراکی هایی که باید خارج از یخچال نگهداری شوند

 

قهوه میوه نواحی گرمسیری است . برای حفظ بو و طعم قهوه از نگهداری این ماده خوش‌عطر و طعم در یخچال خودداری کنید . یخچال بوی خوش قهوه را از بین می‌برد . بهتر است دانه یا پودر قهوه را در یک جای خنک و تاریک نگهداری کنید تا طعم و تازگی آن حفظ شود .

 

 

۱۰- عسل: هیچ نیازی به یخچال ندارد

 

عسل را داخل یخچال نگذارید

 

بافت عسل در دمای یخچال تغییر می‌کند. عسل طبیعی در یخچال سفت می‌شود. یک اصطلاح معروف در مورد نگهداری عسل در یخچال می‌گوید مگر زنبورهای عسل به عنوان صاحب قانونی عسل در کندو یخچال دارند؟ بهترین روش برای نگهداری عسل نگهداری آن در دمای اتاق است؛ یعنی دمایی که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است. نگهداری عسل در یخچال سبب سفت‌شدن عسل می‌شود، برداشتن عسل از ظرف را مشکل می‌کند و به احتمال زیاد فرایند «رُس کردن» را تسریع می‌کند.  رُس کردن همان فرایند شکرک زدن عسل است که البته یکی از نشانه‌های خوب طبیعی بودن عسل است و ظاهر عسل را شبیه روغن حیوانی می‌کند. نگران تخمیر و فاسد شدن عسل نباشید. عسل یک ماده ضد‌میکروب است و اگر در یک ظرف دربسته و بدون نفوذ آب داخل آن نگهداری شود در بیرون از یخچال سالم می‌ماند و تخمیر نمی‌شود. بهترین درجه حرارت برای نگهداری عسل ۱۸ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص دارویی عسل

 

 

۱۱ _ موز: خارج از یخچال تازه‌تر می‌ماند

 

موز یکی از مواد مواد غذایی مفید برای بدن است . که باید خارج از یخچال و در دمای پایین نگهداری شود ، که در این حالت تازه تر می‌ماند.

سرما باعث می شود، موز زودتر فاسد شود. قرار دادن کوتاه مدت موز در یخچال، باعث تغییر رنگ و مزه در موز نمی شود.

 

 

۱۲ _ میوه های هسته دار: در یخچال کال می‌مانند

 

میوه های هسته دار مانند شفتالو ، انبه ، آلو و کیوی در صورت نگهداری در یخچال کال می مانند و مواد غذایی آنها از بین می رود . آنها را می‌توانیم در جای خشک نگهداری کنیم.

 

 

اصول نگهداری غذا در یخچال

 

نگهداری مواد غذایی

 

متخصصان معمولا فریز کردن غذای پخته شده را جایز نمی‌دانند. این غذا‌ها ارزش غذایی نیز دارند اما ارزش تخریبی‌ای که بر بدن می‌گذارند از ارزش غذایی آن بیشتر است. در زمانی که ماده غذایی پخته شده در یخچال نگهداری می‌شود در ساختار نشاسته و پروتئین آن تغییراتی ایجاد می‌شود که برای بدن مضر است.

در‌باره غذاها می‌توان گفت نحوه نگهداری از آنها در یخچال مهم است؛ اگر حجم زیادی از بار و غذا را داخل یخچال انبار کنید ممکن است سرمای یخچال به مواد غذایی داخلی‌تر نرسیده و باعث فاسد شدن غذا شود. این گرم ماندن غذا در این مدت باعث ایجاد سمومی خطرناک در غذا شده که باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود. بنابراین غذاهای پخته شده را طولانی مدت فریز نکنید یا در یخچال نگه ندارید.

 

 

منبع: huffingtonpost

 

کالابرگ الکترونیک