چگونه از پوست خود در تابستان مراقبت کنیم؟

چگونه از پوست خود در تابستان مراقبت کنیم؟


6 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراقبت از پوست در تابستان

فصل زیبا و پر بار تابستان در راه است. حتماً از اینکه در این فصل خواهید توانست با بودن در طبیعت، در کنار دوستان، آشنایان و عزیزانتان از مواهب این فصل لذت ببرید، خوشحالید؛ اما احتمالاً توجه کرده‌اید که پوست شما در گرمای تابستان، به نسبت فصل قبلش، اندکی متفاوت به نظر می‌رسد شاید در نگهداری از پوست خود دچار مشکل شوید. بهترین روش‌های مراقبت از پوست در تابستان را با هم در مجله کوروش میخوانیم. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

شاید از کیفیت پوست خود در تابستان خیلی راضی نباشید؛ شاید سوال شما این باشد که چگونه از پوست خود در تابستان محافظت کنیم؟ اما راه‌هایی هست که به پوستتان کمک کنید که در کیفیت اصلی خود باقی بماند و نزد دوستانتان، زیبایی شما را به بهترین نحو، جلوه‌گر کند. پیش از آن‌که این راهکارها را با شما در میان بگذاریم، بد نیست چند نکته کلیدی را باهم مرور کنیم. نگهداری از کیفیت پوست، یکی از مهم‌ترین مراحل جذاب بودن است. مطمئناً خانم‌های جذابی که می‌دانند رازهای حفظ این زیبایی خدادادی چیست، تا به‌ حال این چند کار را انجام داده‌اند.

 

 

نوع پوست خود را بشناسید

 

نوع پوست خود را بشناسید

 

برای مراقبت از پوست در تابستان پوست خود را بشناسید. پوست صورت و بدن انسان، انواع مختلفی دارد که در چند دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند. شناخت پوست اولین گام در راه مراقبت صحیح است. تشخیص نوع پوست کار سختی نیست و هرکسی به‌راحتی می‌تواند با یک تست ساده نوع آن را تشخیص دهد.

 

پوست‌ صورت به‌ طور کلی سه دسته‌ی خشک، چرب و مختلط دارد. برای تشخیص اینکه صورت شما کدام‌یک از این سه نوع پوست را دارد، از ۴ ساعت قبل از انجام تست نه از مواد لوازم‌آرایشی و بهداشتی استفاده کنید و نه صورت خود را بشویید. به این شکل پوست شما در حالت طبیعی خود قرار می‌گیرد. اگر شب‌ها هنگام خواب هم از هیچ نوع کرمی استفاده نمی‌کنید می‌توانید این آزمایش را صبح پس از بیدار شدن از خواب انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ روش طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک

 

 

یک دستمال خشک یا یک‌تکه کاغذ بر روی گونه‌ها و پیشانی خود بکشید. اگر پس‌ازاین کار بر روی دستمال یا کاغذ لکه‌های چربی دیدید پوست شما از نوع چرب است اما اگر هیچ لکه‌ای بر روی آن‌ها نماند و حتی کاغذ بر روی پوستتان حالتی اصطکاکی ایجاد کرد پوست شما از نوع خشک است.

 

پوست‌های مختلط ترکیبی از این دو هستند در قسمت Tشکل صورت یعنی پیشانی، بینی و چانه چرب هستند و در قسمت‌های دیگر خشک به همین علت اگر پوستی مختلط داشته باشید در کاغذی که بر پیشانی کشیده‌اید لکه‌های چربی می‌بینید و در دیگری اثری از چربی نیست.

 

 

کشف کنید که کدام لوازم‌ آرایشی و بهداشتی برای پوست شما مناسب هستند.

 

کشف کنید که کدام لوازم‌ آرایشی و بهداشتی برای پوست شما مناسب هستند

 

حتماً شما هم تابه‌حال این تجربه را داشته‌اید که مبلغ زیادی برای خرید یک کرم یا لوسیون، خرج کرده‌اید، اما نتیجه لازم را از آن نگرفته‌اید، چه‌بسا برای پوستتان مضر هم بوده است. بهتر است این را در نظر داشته باشید که برخلاف تبلیغات، هر نوع کرم و مواد آرایشی برای هر نوع پوستی مناسب نیستند. شاید کرمی که برای پوست چرب دوستتان مناسب بوده، با پوست چرب شما، سازگاری خوبی نداشته باشد. پس بگردید و مواد و کرم‌ها و … مناسب پوست شخص خودتان را پیدا کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک فیله بوقلمون با لوبیا به 2 روش

 

مسائل دیگری هم در زمینهٔ مراقبت کلی از پوست هستند که بهتر است رعایت شوند، مانند این نکته که نباید گذاشت مواد آرایشی مدت‌زمان بیش از چند ساعت روی پوست بمانند. یا اینکه شست‌و‌شوی زیاد پوست، موجب از دست رفتن چربی طبیعی آن می‌شود…

 

حالا بهتر است ببینیم که در فصل تابستان، پوست ما ناچار است با چه تغییراتی کنار بیاید؟ در گرمای زیاد، تعریق بدن زیاد می‌شود. این امر، گرچه فواید زیادی دارد اما تا حدی ناخوشایند است و موجب مشکلاتی چون کم‌آبی در بدن یا بعضی از بیماری‌های پوستی می‌شود. خوب در برابر این تغییر چه باید کرد؟

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کرم ها برای خشکی پوست صورت

 

 

اگر شما قادر به تشخیص پوست خود شده‌اید حال می‌توانید به‌راحتی روش‌های مراقبت صحیح و محافظت از پوست در تابستان را بیاموزید.

 

 

اول: شست‌ و شوی صورت برای مراقبت از پوست در تابستان

 

شست‌ و شوی صورت برای مراقبت از پوست در تابستان

 

استفاده از صابون و شست‌وشوی پوست باید کاملاً هماهنگ با نوع پوست شما انجام بگیرد. بهتر است در تابستان بیشتر از فصل‌های عادی سال، پوست خود را بشویید. شست‌وشو با آب ولرم و صابون ملایم مناسب پوست، اثر عرق را از پوست صورت شما خواهد شست. اگر برنامه روزانه شما طوریست که ساعات زیادی را در هوای آزاد و در معرض گرما قرار می‌گیرید و زیاد عرق می‌کنید، حتماً روزی سه بار صورت خود را شست‌وشو دهید.

 

برای این شست‌وشو از آب سرد و شوینده‌های خیلی قوی استفاده نکنید. چراکه پوستتان خشک خواهد شد. کسانی که پوستی خشک دارند در انتخاب صابون‌های ملایم بیشتر دقت کنند تا همان مقدار کم‌چربی پوست خود را از دست ندهند. بهتر از این افراد پس از شست‌و‌شو از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای که چربی کمی دارند استفاده کنند تا از خشک شدن و پوست خود جلوگیری کنند.

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

دوم: ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در تابستان

 

ضد آفتاب برای حفاظت از پوست

 

حتماً و حتماً با پوشاندن پوست خود با لایه‌ای از یک کرم ضد آفتاب خوب، به پوست خود خدمت کنید. برای پوست لطیف و حساس صورت، چیزی بدتر از این نیست که مدت طولانی بدون محافظ زیر نور قوی آفتاب و اشعه‌ی مضر آن قرار بگیرد. انتخاب ضد آفتاب یکی از مسائلی است که باید وقت کافی برای آن صرف کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید. ضد آفتاب‌های با SPF های بالا به نظر برای پوست بهتر هستند اما مطمئناً مواد شیمیایی قوی‌تری دارند که خود به پوست ضرر می‌رساند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ توصیه مهم برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب با چربی و SPF مناسب پوست

 

 

سعی کنید با شناخت نوع پوست خود ضد آفتابی که SPF مناسب و متوسط دارد انتخاب کنید. کسانی که پوست چرب دارند بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب با SPF پایین بهره ببرند.

 

 

سوم: آب‌رسانی به پوست در تابستان

 

آب‌رسانی به پوست در تابستان 

 

در کنار ضد آفتاب‌ها و شست‌و‌شوی مناسب، بهتر است حواستان به این نکته هم باشد که پوست صورت، باید همیشه به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. گرمای زیاد و تعریق، پوست را از رطوبت مناسب خود محروم می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، از دو راه وارد عمل شوید. یکی اینکه زیاد آب بخورید! بله. مقدار آبی که شما به‌طورکلی به بدن خود می‌رسانید هم در تنظیم رطوبت پوست شما بسیار مؤثر و مفید است.

 

دوم اینکه از کرم‌های مناسب مرطوب‌کننده بهره ببرید. این کرم، لازم نیست زیاد گران باشد. فقط کافی است در عین داشتن کیفیت قابل‌قبول، امتحان خود را روی پوست شما پس داده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره افتادگی پلک و بهترین روش های درمان آن

 

 

قدم آخر: تقویت پوست با انواع ماسک برای مراقبت در تابستان

 

تقویت پوست با انواع ماسک برای مراقبت از پوست در تابستان

 

بانوان زیبا و جذابی که مراقبت از پوست خود را در اولویت قرار می‌دهند، حتماً تمام مسائلی که در بالا گفته شد را رعایت خواهند کرد. حالا می‌توان به‌عنوان توصیه نهایی، از آن‌ها خواست که با صرف اندکی وقت بیشتر، کمی هم معجزه ماسک‌های طبیعی و خانگی را امتحان کنند. ماسک‌ها هم مانند ضد آفتاب و صابون و مواد شوینده مطابق با نوع پوست انتخاب شوند. پس با دانستن اینکه پوست شما خشک، چرب یا از نوع مختلط است بهتر می‌توانید ماسک مناسب را انتخاب کنید و به نحو صحیح از آن استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای کدو حلوایی نرم و مجلسی با آهک و بدون آهک

 

از بهترین ماسک‌هایی که در فصل تابستان می‌توانید برای پوستتان به کار ببرید، ماسکی از میوه‌های فصل است. میوه‌های فصل تابستان، دارای خواصی هستند که از مضرات گرمای هوا روی بدن انسان، کم می‌کنند. پر آب هستند. طبع خنکی دارند و سرشار از انواع ویتامین‌هایی هستند که بدن به آن‌ها در این فصل بیشتر نیاز دارد.

 

پس علاوه بر آنکه میل کردن میوه‌ها، کمک به حفظ سلامت بدن شما خواهد کرد، گذاشتن پوره این میوه‌ها روی پوست صورت در قالب ماسک‌های تقویتی و آب‌رسان نیز، راه‌حلی است که به پوست شما برای آسیب ندیدن در این فصل، بسیار کمک می‌کند. در ادامه چند ماسک مناسب با انواع پوست‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

ماسک موز و عسل برای پوست‌های خشک

 

ماسک موز و عسل برای پوست‌های خشک

 

عسل به حبس شدن رطوبت در پوست کمک می‌کند و موز و همچنین مقدار کمی روغن زیتون اثرات بد رادیکال‌های آزاد بر روی پوست را کم می‌کنند. برای ساخت این ماسک از ترکیب یک نصفه موز، یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق عسل استفاده کنید و به مدت ده دقیقه لایه‌ای از آن را بر روی پوست خود قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش طرز تهیه ۴ ماسک خانگی با عسل

 

 

ماسک خیار؛ آبرسان عالی

 

ماسک خیار؛ آب‌رسان عالی

 

خیار موجب خنکی و آرامش پوست می‌شود و پوست را نرم و درخشان می‌کند و به آبرسانی آن نیز کمک شایانی می‌کند. با رنده کردن خیار و اضافه کردن یک قاشق کوچک شکر به آن و سپس فریز کردن این مواد با هم برای چند دقیقه ماسک شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. این ماسک به‌خصوص برای پوست‌های خشک مناسب است با اینحال می‌توان از آن برای دیگر انواع پوست نیز استفاده کرد.

 

 

ماسک پودر کاکائو برای پوست‌های مختلط

 

ماسک پودر کاکائو برای پوست‌های مختلط

 

آنتی‌اکسیدان و خواص پاک‌کنندگی در کاکائو موجب شادابی و تازگی پوست‌های خسته و تیره شده می‌گردد. برای ساختن این ماسک یک و نیم قاشق پودر کاکائو را همراه با یک و نیم قاشق عسل، یک قاشق شیر نارگیل و یک قاشق جوی دوسر آسیاب شده مخلوط کنید و برای چند دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ماسک صورت با گوجه فرنگی

 

 

ماسک توت‌فرنگی برای مراقبت از پوست‌های چرب در تابستان

 

ماسک توت‌فرنگی برای مراقبت از پوست‌های چرب در تابستان

 

توت‌فرنگی دارای خواص ضد پیری است که موجب می‌شود خطوط و لکه‌های حاصل از پیری بر روی صورت دیرتر ایجاد شوند و پوست شاداب و جوان بماند. این ماسک بخصوص برای پوست‌های چرب مناسب است. با له کردن چند عدد توت‌فرنگی و چکاندن چند قطره آب لیمو می‌توانید ماسکی خنک‌کننده و عالی برای پوسست خود بسازید.

تنظیم ویتامین‌های بدن هم در هوای گرم تابستان، ضروری است. می‌توانید برای اینکه مطمئن شوید ویتامین‌های موردنیاز بدن خود را دریافت کرده‌اید، از قرص‌ها و مکمل‌های حاوی مولتی‌ویتامین نیز مصرف کنید.

 

برای تهیه این قرص‌ها، یا مواد آرایشی و بهداشتی، کرم‌های ضد آفتاب یا آب‌رسان و …بهترین راه‌ کار این است که به یک فروشگاه بزرگ معتبر مراجعه کنید و پس از مشورت با مسئول فروش بخش لوازم‌ آرایشی و بهداشتی که متخصص این کار است، اقدام به خرید کنید. آن‌ها با انواع ویژگی‌های محصولات آشنایی خوبی دارند و می‌توانند به شما مشاوره‌های خوبی بدهند.

 

کالابرگ الکترونیک