۱۵ محلول جادویی تمیز کردن انواع لکه فرش بدون قالیشویی

۱۵ محلول جادویی تمیز کردن انواع لکه فرش بدون قالیشویی


12 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 محلول جادویی تمیز کردن انواع لکه فرش بدون قالیشویی
فهرست محتوا پنهان

معمولاً در لیست کارهای خانه تکانی عید از بین بردن انواع لکه روی فرش و تمیز کردن فرش جایگاه ویژه‌ای دارد. ریختن چای، غذا، آب میوه و سبزیجات به خصوص آب هویج، خون، ژله، جوهر، لکه‌های زرد شده و هر چیز دیگری روی فرش می‌تواند لکه‌هایی زشت و زننده روی آن ایجاد کند. در این مقاله سرویس سبک زندگی می‌‌توانید روش‌هایی مؤثر برای تمیز کردن و پاک کردن انواع فرش و از بین بردن انواع لکه‌ها از روی فرش را در مجله کوروش بخوانید تا قالیشویی در خانه تبدیل به یک کار ساده شود. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین محلول‌ها برای تمیز کردن انواع لکه فرش پاسخ به عنوان یکی از اصول نگهداری از فرش خواهیم داد.

 

چطور از شر لکه‌های روی فرش خلاص شویم؟

چطور از شر لکه‌های روی فرش خلاص شویم؟

لکه‌های روی فرش معمولاً به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. راه رفتن با کفش کثیف روی فرش‌ها، ریختن مواد غذایی و مایعات رنگی روی فرش و بازیگوشی کودک و یا حیوان خانگی‌تان روی فرش می‌تواند تنها بخشی از دلایل کثیف شدن فرش باشد.

ممکن است تا به حال روش‌های مختلفی را برای از بین بردن لکه فرش استفاده کرده باشید و یا حتی اقدام به شستن فرش دستبافت در خانه یا شستن فرش ماشینی در خانه کرده باشید. اما باید بدانید برای تمیز کردن هر لکه فرش باید از روش مناسب با آن ماده استفاده کنید.

بهتر است قبل از اینکه از تمیز کننده‌های شیمیایی برای پاک کردن لکه فرش استفاده کنید، یک پارچه سفید و مرطوب بردارید و سعی کنید با کمک آن لکه را از روی فرش بردارید. آشنا بودن به نکات مهم در خانه تکانی عید و روش‌های تمیز کردن لکه‌های فرش می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر از شر لکه‌ها راحت شوید.

بهترین راهکار برای از بین بردن لکه لباس و پارچه یا لکه فرش این است که ابتدا ببینید این لکه با چه ماده‌ای ایجاد شده و فرش شما چه جنسی دارد. تمیز کردن فرش با بخارشو همیشه راه حل مناسبی نیست و گاهی اوقات بهتر است ابتدا از یک ماده تمیز کننده مناسب برای رفع لکه قالی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل کلی از بین بردن لکه فرش آشنا شوید.

۱- از بین بردن ماده رنگی از روی فرش

اولین مرحله برای تمیز کردن و از بین بردن ماده رنگی روی فرش این است که در همان لحظه و بدون معطلی، به وسیله یک قاشق یا چاقوی تیر مواد رنگی را از روی فرش بردارید. زمانی که به موقع برای تمیز کردن لکه‌های فرش اقدام کنید، این لکه‌ها راحت‌تر و زودتر از بین می‌روند.

بعد از برداشتن مواد رنگی از روی فرش، یک پارچه سفید و تمیز که رطوبت را به خوبی جذب می‌کند روی محل لکه قرار دهید. این کار موجب می‌شود لکه در سایر بخش‌های فرش پخش نشود. یادتان باشد هیچ‌گاه برای تمیز کردن لکه فرش آن را مالش ندهید. این کار موجب آسیب دائمی به الیاف فرش و پخش شدن رنگ آن می‌شود.

برای خرید دستمال تنظیف می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

۲- لکه فرش را تمیز کنید

لکه فرش را تمیز کنید

بعد از اینکه مرحله اول به اتمام رسید، حال باید به وسیله یک تمیز کننده متناسب با نوع لکه اقدام به تمیز کردن فرش کنید. یکی از بهترین تمیز کننده‌های طبیعی برای پاک کردن لکه فرش، سرکه سفید است. برای این کار می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با یک چهارم لیوان آب گرم و ۱/۴ قاشق چای‌خوری سرکه سفید ترکیب کنید. این ترکیب قوی‌ترین لکه بر فرش است که بهتر است قبل از استفاده آن را روی بخش کوچکی از فرش تست کنید.

مواد را داخل یک شیشه اسپری بریزید و روی پارچه اسپری کنید. سپس با نوک پارچه محل لکه را آرام تمیز کنید. توجه داشته باشید که محل لکه را بیش از حد خیس نکنید و نسابید. اجازه دهید مواد ۱۰ دقیقه روی لکه قرار بگیرد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوا کاسه شیرازی مجلسی با فوت و فن های طلایی

ذکر این نکته ضروری است که این روش بیشتر برای تمیز کردن لکه روی فرش کرمی یا روشن کاربرد دارد و ممکن است به رنگ فرش‌های تیره آسیب وارد کند. بهتر است قبل از امتحان کردن هر ماده تمیز کننده‌ای ابتدا آن را روی یک نقطه کوچک از فرش امتحان کنید و مطمئن شوید که رنگ فرش پخش نمی‌شود و ماده به بافت فرش شما آسیب وارد نمی‌کند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

مایع ظرفشویی و انواع سرکه را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۳- از شر لکه رنگی روی فرش راحت شوید

پس از تمیز کردن فرش با ماده تمیز کننده، یک پارچه تمیز، سفید و جاذب را کمی مرطوب کنید و به آرامی روی محلی که به تمیز کننده آغشته شده بکشید. بهتر است برای مرطوب کردن پارچه از آب سرد استفاده کنید و آن را کامل فشار دهید و بعد از آن برای تمیز کردن لکه فرش استفاده کنید.

در نهایت یک دستمال کاغذی حوله‌ای روی محل لکه قرار دهید تا آب اضافی را به خود جذب کند و تا خشک شدن کامل فرش روی آن بخش قدم نزنید.

برای خرید دستمال کاغذی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

ترفندهای از بین بردن انواع لکه از روی فرش

از بین بردن انواع لکه از روی فرش

اولین قدم برای خانه تکانی فوری این است که با روش‌های از بین بردن انواع لکه‌ها به خوبی آشنایی داشته باشید که زیاد وقتتان را تلف نکنید. اگر بدانید هر لکه با چه حلالی راحت‌تر تمیز می‌شود، به سادگی می‌توانید فرش‌هایتان درست مثل روز اول تمیز و بدون لکه کنید.

۱- از بین بردن لکه آب میوه از روی فرش

بهترین روش برای از بین بردن لکه انواع آب میوه و سبزیجات مثل آب هویج از روی قالی، اسپری کردن مقداری نوشابه «سون آپ» روی محل لکه است. مقداری نوشابه سفید و بدون رنگ روی محل لکه آبمیوه روی فرش اسپری کنید و سپس با کمک یک پارچه میکروفایبر لکه را تمیز کنید.

برای خرید انواع نوشابه می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

۲- از بین بردن لکه شکلات از روی فرش

از بین بردن لکه شکلات از روی فرش

برای تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش ابتدا باقی‌‌مانده شکلات را به کمک نوک چاقو از روی فرش بردارید. سپس یک یخ داخل کیسه پلاستیکی بیندازید و آن را روی محل لکه قرار دهید. بعد از سفت شدن شکلات آن را با چاقو از روی فرش جدا کنید. بعد از برداشتن شکلات باید ۱/۴ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز این محلول را روی محل لکه بزنید. ۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با پارچه تمیز مرطوب تمیز کنید تا لکه روی فرش از بین برود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های رفع بوی بد فرش

۳- از بین بردن لکه شمع از روی فرش

از بین بردن لکه شمع از روی فرش

برای از بین بردن لکه شمع از روی فرش باید یک کیسه یخ روی محل لکه قرار دهید. سپس با استفاده از چاقو شمع را خرد کنید و به آرامی خرده‌های شمع را با جارو برقی تمیز کنید. در انتها لکه شمع را به وسیله پارچه و آب گرم تمیز کرده و خوب خشک کنید.

۴- از بین بردن لکه چای یا قهوه از روی فرش ماشینی و دستباف

از بین بردن لکه چای یا قهوه از روی فرش ماشینی و دستباف

برای تمیز کردن لکه چای و قهوه و نسکافه از روی فرش ماشینی و دستباف روشن و کرم رنگ می‌توانید از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید ۳ درصد (حتما از پراکسید هیدروژن ۳ درصد باید استفاده کنید نه بیشتر) و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی استفاده کنید. این ترکیب را با نوک انگشت به محل لکه بمالید و چند ثانیه صبر کنید. سپس با یک پارچه مرطوب محل لکه را تمیز کنید.

از بین بردن لکه فرش با ماست نیز یک روش مؤثر دیگر برای از بین بردن لکه چای و قهوه از روی فرش است.

در صورت تمایل ماست را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری بخرید.

بیشتر بخوانید: بهترین روشهای شستن و تمیز کردن انواع لکه مبل سفید و فرش روشن

۵- تمیز کردن لکه خاک و گل از روی فرش

برای تمیز کردن لکه گل از روی فرش ابتدا باید کمی صبر کنید تا گل کاملاً خشک شود. سپس آن را با چاقو خراش دهید و جاروبرقی بزنید. سپس با استفاده از ترکیب هیدروژن پراکسید ۳ درصد و مایع ظرفشویی که در بالا طرز تهیه آن گفته شد محل لکه را تمیز کنید.

۶- تمیز کردن لکه خون از روی فرش

 روش از بین بردن لکه خون از روی فرش

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای تمیز کردن لکه خون از روی فرش می‌توانید از آب سرد یا نوشابه بدون رنگ استفاده کنید. برای این کار پارچه را به آب سرد یا نوشابه آغشته کنید و روی محل لکه بکشید تا لکه خون از روی قالی پاک شود.

۷- از بین بردن لکه آدامس از روی فرش

برای از بین بردن لکه آدامس از روی فرش ابتدا یک کیسه یخ روی محل لکه قرار دهید. سپس آدامس سفت شده را با کمک چاقو از روی فرش بردارید و در نهایت با استفاده از یک مایع لکه‌بر طبیعی مناسب فرش، مثل ترکیب سرکه سفید، آب و مایع ظرفشویی، لکه را برطرف کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سوپ مرغ غلیظ و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

۸- از بین بردن لکه چربی از روی فرش

از بین بردن لکه چربی از روی فرش

استفاده از خواص جوش شیرین به عنوان لکه بر فرش بسیار رایج است. برای این کار باید جوش شیرین را روی محل لکه قالی بپاشید و ۶ ساعت صبر کنید و سپس جاروبرقی بکشید. برای از بین بردن لکه روی فرش ماشینی و دستی می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. در مرحله بعد برای از بین بردن لکه زرد روی فرش باید یک پارچه آغشته به الکل سفید را روی محل لکه بکشید و آن را تمیز کنید.

جوش شیرین را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش‌های پاک کردن لکه لاک از روی تمام سطوح؛ فرش، مبل و لباس

۹- تمیز کردن لکه چسب قطره‌ای از روی فرش

تمیز کردن لکه چسب قطره‌ای از روی فرش

اگر چسب قطره‌ای روی فرش شما ریخته و نگران از بین بردن لکه آن هستید، در این بخش راهکار مؤثری به شما ارائه می‌دهیم. اولین راه حل برای پاک کردن لکه چسب قطره‌ای از روی فرش استفاده از «اتو بخار» است. برای این کار باید یک پارچه سفید و تمیز روی محل لکه قرار دهید. سپس اتو بخار را روی محل لکه قرار دهید تا بخار آن به محل لکه برخورد کنید. بخار داغ موجب می‌شود تا چسب نرم شود و به پارچه بچسبد.

راه حل بعدی برای از بین بردن لکه چسب قطره‌ای از روی فرش استفاده از چند قطره «استون» است. برای این کار باید مقداری استون روی محل لکه بریزید و سپس به آرامی آن را تمیز کنید. معمولاً استفاده از سرکه یا مقداری آمونیاک نیز برای از بین بردن لکه چسب مؤثر است.

برای خرید انواع لوازم مانیکور ناخن از جمله استون از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

چگونه فرش را براق کنیم؟

چگونه فرش را براق کنیم؟

معمولا پس از مدتی، رنگ فرش کدر می‌شود. برای براق کردن فرش می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • جوش شیرین و پودر بوراکس

«بوراکس» یک تمیز‌کننده سازگار با محیط است که گرد و خاک را از روی فرش حذف می‌کند. جوش شیرین نیز بو را به خوبی جذب می‌کند.

  • جوش شیرین و سرکه سفید

یکی از پاک کننده‌های بسیار عالی مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین است. سرکه حالت اسیدی دارد و زمانی که با جوش شیرین ترکیب شود، دی اکسید کربن تولید می‌کند و باعث می‌شود حباب‌های تمیز‌کننده ایجاد شوند. برای تمیز و براق کردن فرش روشن می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

  • آب لیمو و پر اکسید هیدروژن ۳٪

این پاک‌کننده به صورت آسان تهیه می‌شود و بسیار موثر است. چرا که پراکسید هیدروژن ۳ درصد یک سفید‌کننده عالی بوده و از اکسیژن برای شکستن پیوندهای بین باکتری خاک و سطح فرش استفاده می‌شود. اضافه کردن چند قطره لیموترش در این مایع باعث قوی‌تر شدن محلول شده و به این ترتیب ذرات چسبیده به فرش از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های رفع پایه مبل از روی فرش

سوالات متداول درباره تمیز کردن انواع لکه از روی فرش

سوالات متداول در مورد تمیز کردن لکه فرش

بهترین روش برای از بین بردن لکه آب میوه و آب سبزی از روی فرش چیست؟

برای از بین بردن لکه انواع آب میوه و آب سبزی مثل آب هویج یا آب کرفس و … می‌توانید مقداری نوشابه «سون آپ» روی محل لکه اسپری کنید و سپس با کمک یک پارچه میکروفیبر لکه را تمیز کنید.

چطور لکه شکلات را از روی فرش برطرف کنیم؟

برای تمیز کردن لکه شکلات ابتدا باقی‌ مانده شکلات را به کمک نوک چاقو از روی فرش بردارید. بعد از برداشتن شکلات باید ۱/۴ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و محلول را روی محل لکه بزنید و بعد از ۵ دقیقه محل را پاک کنید.

برای تمیز کردن لکه به جای شامپو فرش از چی استفاده کنیم؟

اگر شامپو فرش در دسترس ندارید، در خانه می‌توانید محلول تمیز کننده فرش دستساز تهیه کنید. برای این کار، در یک لیوان آب، ۳ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید بریزید و هم بزنید. از این محلول به جای شامپو فرش استفاده کنید. تکنیک‌های تمیز کردن فرش با شامپو فرش را بلد هستید؟

در ضمن شامپو فرش را می‌توانید از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

روش از بین بردن لکه قدیمی فرش با جوش شیرین چگونه است؟

برای پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش با جوش شیرین، باید مقداری جوش شیرین روی لکه بپاشید، ۶ ساعت صبر کنید و سپس محل مورد نظر را با جارو تمیز کنید.

بهترین روش از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ چیست؟

برای از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ می‌توانید یک پارچه سفید و نخی را با آب سرد خیس کنید و بعد در جوش شیرین فرو کنید و سپس شروع به تمیز کردن لکه کنید. برای از بین بردن لکه فرش دستباف نیز می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

 

منبع: bhg

 

کالابرگ الکترونیک