۱۲ روش ساده و سریع رفع رد پایه مبل از روی فرش

۱۲ روش ساده و سریع رفع رد پایه مبل از روی فرش


11 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۲ روش ساده و سریع رفع رد پایه مبل از روی فرش

چطور رد پایه مبل را از روی فرش برطرف کنیم؟ قرار گرفتن مبل به مدت طولانی روی فرش موجب ایجاد فرورفتگی و جمع شدن بافت فرش می‌شود و به الیاف فرش آسیب وارد می‌کند. اما بهترین روش برای رفع رد پایه مبل روی فرش چیست و زیر پایه مبل چی بزاریم تا آسیب کمتری به فرش وارد کند؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به عنوان یکی از نکات نگهداری از فرش به شما می‌گوییم که برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه کنیم.

چگونه از آسیب رساندن پایه مبل به فرش جلوگیری کنیم؟

چگونه از آسیب رساندن پایه مبل به فرش جلوگیری کنیم؟

برای رفع رد پایه مبل از روی فرش روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از زیر پایه یا ضربه‌گیرهای ژله‌ای موجب می‌شود تا پایه مبل فشار مستقیم کمتری روی فرش ایجاد کند و بافت آن را خراب نکند. از طرف دیگر می‌توانید با قرار دادن موکت زیر فرش و استفاده از یخ و باد سشوار فرورفتگی فرش را از بین ببرید. به طور کلی هر چقدر پرز فرش شما بلندتر و متراکم‌تر باشد، رد پایه مبل عمیق‌تر می‌شود. اما برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل چه کنیم؟ در ادامه روش‌های موثر از بین بردن جای مبلمان و وسایل سنگین مثل تخت از روی فرش به شما آموزش می‌شویم.

۱- هر چند روز یک بار جای پایه مبل را عوض کنید

اولین کاری که باید برای از بین بردن رد پایه مبل از روی فرش انجام دهید، عوض کردن دوره‌ای جای مبل است. در این روش باید هر چند وقت یک بار پایه‌های مبل را بلند کنید و مقداری جلوتر یا عقب‌تر قرار دهید. با این روش فشار مبل تنها به یک قسمت وارد نمی‌شود و فرش شما در یک نقطه خاص آسیب نمی‌بیند.

۲- از زیرپایه مبل استفاده کنید

قرار دادن زیر پایه مبل روی فرش از متمرکز شدن فشار پایه مبل به یک قسمت جلوگیری می‌کند و فشار را پخش می‌کند. با این روش بافت فرش متراکم و تو رفته نمی‌شود. پایه‌های مبلی انواع مختلفی دارند و هزینه آن‌ها نیز بسیار پایین است. با خرید زیر پایه مبل می‌توانید به راحتی از شر فرورفتگی روی فرش راحت شوید.

حتما بخوانید  ۲۲ روش سریع و موثر رفع بوی بد فرش و خوشبو کردن آن

۳- از یخ برای رفع رد پای مبل استفاده کنید

از یخ برای رفع رد پای مبل استفاده کنید

اگر بخشی از فرش شما به دلیل قرار گرفتن پایه مبل یا پایه تخت بدحالت و فرورفته شده، می‌توانید یک تکه یخ روی محل مورد نظر قرار دهید تا بافت فرش به حالت نرمال برگردد. فراموش نکنید که بعد از آب شدن یخ حتما یک دستمال روی محل فرو‌رفته فرش قرار دهید تا رطوبت کاملا جذب شود.

اگر بعد از قرار دادن یخ هنوز هم بافت فرش فرورفته به نظر می‌رسد، می‌توانید با یک چنگال به آرامی الیاف فرورفته فرش را باز کنید. به خاطر داشته باشید که این روش تنها برای از بین بردن فرورفتگی فرش‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه شده‌اند، کاربرد دارد.

۴- از یک تکه مقوا برای زیر پایه مبل استفاده کنید

اگر به ضربه‌گیر ژله‌ای پایه مبل دسترسی ندارید، می‌توانید یک تکه مقوا را تا کنید و زیر ۴ پایه مبل قرار دهید. بهتر است تکه‌های مقوا را با دقت به اندازه پایه مبل برش دهید تا ظاهر بدی پیدا نکنند. این کار موجب کاهش فشار پایه مبل روی فرش می‌شود.

۵- با مکش جارو برقی قسمت فرورفته فرش را برطرف کنید

برای این که بافت فرورفته فرش را درست کنید، می‌توانید قدرت مکش جاروبرقی را روی بیشترین درجه تنظیم کنید و سپس جارو را روی محل فرورفتگی قرار دهید تا فرش به حالت قبل برگردد. برای این که فرورفتگی فرش زیاد نشود، می‌توانید هفته‌ای ۱ بار این کار را تکرار کنید تا فرش آسیب نبیند.

۶- از ترمز فرش استفاده کنید

چکار کنیم پایه مبل فرش را خراب نکند؟ استفاده از ترمز فرش راهکار بعدی است. برای این کار باید مقداری از ترمز فرش را تا کنید یا به صورت چند لایه زیر پایه مبل قرار دهید تا پایه مبل فشار کمتری به فرش وارد کند. روش دیگر برای استفاده از ترمز فرش این است که ترمز فرش را زیر فرش بگذارید تا فشار کمتری به تار و پود فرش وارد شود.

۷- زیر فرش یک لایه موکت قرار دهید

قرار دادن موکت زیر فرش، به خصوص در قسمتی که پایه مبل روی آن قرار می‌گیرد، فشار پایه مبل روی فرش را کاهش می‌دهد و از جمع شدن و فرو رفته شدن فرش جلوگیری می‌کند.

۸- از بخارشوی استفاده کنید

راهکار بعدی برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل از روی فرش استفاده از بخارشوی است. در این روش باید یک حوله یا پادری زیر فرش قرار دهید و بعد برای چند ثانیه از بخارشوی روی فرش استفاده کنید. بعد از قرار دادن بخارشوی باید با یک برس یا شانه روی محل مورد نظر بکشید تا پرزهای فرش باز شوند.

۹- از دستگاه اتو بخار استفاده کنید

از دستگاه اتو بخار برای از بین بردن رد پایه مبل روی فرش استفاده کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

ساده‌ترین و بهترین راه برطرف کردن رد پایه مبل روی فرش استفاده از «اتو بخار» است. در این روش باید اتو بخار را روی درجه زیاد قرار دهید و بعد اتو را در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری محل کوبیدگی قرار دهید و دکمه بخار را فشار دهید تا بخار آب خارج شود. در ادامه با یک شانه و برس الیاف فرش را به حالت قبل برگردانید. به خاطر داشته باشید که نباید اتو بخار را به صورت مستقیم روی فرش قرار دهید، زیرا این کار موجب سوختن الیاف فرش می‌شود.

حتما بخوانید  لیست 30 مورد از ابزارهای لازم و ضروری خانه تکانی عید

روش بعدی برای رفع رد پایه مبل روی فرش این است که یک پارچه خیس روی فرش قرار دهید و اتو را برای یک دقیقه روی پارچه خیس قرار دهید. سپس اتو را بردارید و صبر کنید پارچه روی فرش بماند تا خشک شود.

۱۰- با سشوار رد پایه مبل را از روی فرش برطرف کنید

برای باز کردن بافت متراکم فرش ناشی از فشار پایه مبل باید مقداری آب روی فرش اسپری کنید و بعد باد گرم سشوار را در محل مورد نظر بگیرید تا رطوبت فرش کاملا بخار شود. در این روش باید سشوار را با فاصله از فرش نگه دارید تا بافت فرش نسوزد.

۱۱- از مقداری مایع شوینده استفاده کنید

برای رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل می‌توانید مقداری مایع شوینده لباس را با آب ترکیب کنید و در یک شیشه اسپری‌دار بریزید. سپس مقداری از این مایع را روی محل فرورفته فرش اسپری کنید. سپس با یک برس یا دستمال نرم پرزهای فرش را حرکت دهید تا به حالت نرمال برگردند. بعد از اتمام کار می‌توانید با یک پارچه مرطوب محل مورد نظر را پاک و در ادامه آن را خشک کنید.

۱۲- مقداری اسفنج زیر پایه مبل قرار دهید

برای این که پایه مبل فشار کمتری به فرش وارد کند، می‌توانید زیر پایه‌های مبل یک تکه اسفنج نرم یا ابر قرار دهید. در این روش باید اسفنج را به اندازه پایه مبل برش دهید و سپس تکه‌های اسفنج را زیر پایه‌های مبل بگذارید تا فشار پایه مبل روی فرش کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های رفع بوی بد فرش

سوالات متداول درباره رفع کوبیدگی فرش با پایه مبل

چکار کنیم پایه مبل فرش را خراب نکند؟

برای جلوگیری از رد پایه مبل روی فرش باید هر چند روز یک بار پایه مبل را حرکت دهید یا از زیر پایه مبلی ژله‌ای یا یک تکه مقوا برای کاهش فشار پایه مبل روی فرش استفاده کنید.

زیر پایه مبل چی بزاریم؟

برای زیر پایه مبل می‌توانید از زیرپایه‌های ژله‌ای، مقوا، ترمز فرش یا موکت استفاده کنید.

زیر پایه مبل چطور از فرورفتگی مبل جلوگیری می‌کند؟

زیر پایه مبل فشار پایه مبل را روی فرش کاهش می‌دهد و از فرو رفته شدن بافت فرش جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر استفاده از زیرپایه مبل از جابجایی مبل و کشیده شدن تار و پود فرش جلوگیری می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک