طرز تهیه مربای خرمالو خوشمزه و براق به ۳ روش ساده بدون شکرک

طرز تهیه مربای خرمالو خوشمزه و براق به ۳ روش ساده بدون شکرک


3 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

مربای خرمالو یکی از انواع مرباهای خانگی است که طرز تهیه ساده‌ای دارد. مربا خرمالو به روش‌های مختلف درست می‌شود. برخی مربای خرمالو را به همراه سیب می‌پزند و برخی دیگر برای پخت آن یک روز زمان می‌گذارند. اما در ساده‌ترین حالت می‌توان مربای خرمالو را به سادگی و در عرض یک ساعت آماده کرد و از خواص خرمالو بهره برد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه مربای خرمالو به ۳ روش بدون شکرک و کپک را آموزش داده و علت گس شدن مربای خرمالو را توضیح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مربای خرمالو ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خرمالو تازه و رسیده ۱ کیلوگرم
شکر ۵۰۰ گرم
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای خرمالو: ۴۰ دقیقه

مراحل تهیه مربای خرمالو ساده (روش اول)

روش اول: طرز تهیه مربای خرمالو ساده

برای درست کردن مربا خرمالو، باید خرمالو را له کنید و در قابلمه به آرامی بپزید. این روش از تهیه مربای خرمالو، حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد و باید اجازه بدهید کاملا شهد آن غلیظ شود. برای درست کردن مربای خرمالو از آب استفاده نمی‌شود. برای درست کردن این مدل مربای خرمالو روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: خرمالوها را آماده کنید و بپزید

در مرحله اول از طرز تهیه مربا خرمالو به شیوه ساده، خرمالوهای شسته شده را پوست کنده و ریز خرد کنید. سپس خرمالوهای خرد شده را با چاقو له کنید و در یک قابلمه بریزید. شعله زیر قابلمه را کم کنید.

مرحله دوم: شکر را اضافه کنید

در مرحله دوم از طرز تهیه مربای خرمالو، شکر را آرام آرام به مخلوط خرمالو در قابلمه اضافه کنید و با خرمالوها کاملا هم بزنید. بعد از این که شکر و خرمالوها کاملاً با هم مخلوط شدند، آبلیمو را به محتوای قابلمه اضافه کنید.

در صورت تمایل شکر و آبلیمو را به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  ‌طرز تهیه بریان (بریون) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی

مرحله سوم: مربای خرمالو را بپزید

در مرحله آخر از طرز تهیه مربای خرمالو کافیست تا کمی شعله گاز را روی حالت متوسط بگذارید و ۴۰ دقیقه زمان دهید تا شکر و آبلیمو به خورد خرمالوهای له‌ شده بروند و شهد خرمالو غلیظ شود. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مربای خرمالو شما خنک شود. شما می‌توانید بعد از خنک شدن مربا آن را در شیشه‌های خشک و تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کامکوات به ۲ روش

مواد لازم برای تهیه مربا خرمالو و سیب مجلسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خرمالو ۵۰۰ گرم
سیب ۱ عدد
هل ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه مربا خرمالو و سیب مجلسی (روش دوم)

روش دوم: طرز تهیه مربای خرمالو به همراه سیب

در این روش از طرز تهیه مربا خرمالو باید سیب و خرمالوها را رنده کنید و روی شعله متوسط گاز بجوشانید. ابتدا شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس بقیه مواد را اضافه کنید. این مربای خوشمزه را می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، درست کنید.

مرحله اول: سیب را رنده کنید

در مرحله اول از طرز تهیه مربای خرمالو با سیب، ابتدا سیب را پوست بکنید و رنده کنید. سیب رنده شده را در داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. سپس شکر را به سیب اضافه کنید. گلاب را هم در مرحله بعد به مخلوط سیب رنده شده و شکر بیفزایید. مخلوط مواد مربا را آنقدر هم بزنید تا شکر کاملا در گلاب و سیب پخته شده حل شود.

در صورت تمایل گلاب را به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: خرمالوها را اضافه کنید

در مرحله دوم از طرز تهیه مربای خرمالو، خرمالوها را پوست بگیرید. پس از آن که مخلوط شکر و گلاب و سیب کاملاً غلیظ شد، خرمالوها را به قابلمه اضافه کنید. سعی کنید خرمالوها را در ۵ دقیقه آخر کار به مخلوط داخل قابلمه اضافه کنید.

مرحله آخر: هل و آبلیمو را اضافه کنید

همراه با خرمالوها آبلیمو و هل را هم به مواد اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه قابلمه مربا را از روی حرارت بردارید. ۱۲ ساعت زمان دهید تا مربای خرمالو خنک شود. بعد از آن شما می‌توانید مربا را در داخل ظروف شیشه‌ای خشک و تمیز ریخته و آن را در یخچال قرار دهید. اگر می‌خواهید مربای خرمالو را به صورت کمپوت خرمالو مصرف کنید، بهتر است میزان شکر آن را نصف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

حتما بخوانید  طرز تهیه کلم پلو شیرازی و تهرانی رستورانی با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه مربای خرمالو رسیده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خرمالو ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
چوب دارچین ۱ یا ۲ عدد

مراحل تهیه مربا خرمالوی رسیده (روش سوم)

طرز تهیه مربای خرمالو بدون آب

در این روش از درست کردن مربای خرمالو، باید خرمالو و شکر را با هم استراحت بدهید و بعد آن را بجوشانید تا غلیظ شود. برای مشاهده جزییات تهیه این مربا، ادامه مراحل را بخوانید.

مرحله اول: خرمالو‌ها را آماده کنید

در مرحله اول از طرز تهیه مربای خرمالو، ابتدا پوست خرمالوها را جدا کنید. به مدت یک روز خرمالوها را در دمای معمولی اتاق قرار دهید تا کاملاً نرم شوند. هم وزن خرمالوها به آن شکر اضافه کنید. مخلوط خرمالو با شکر را در داخل یخچال قرار دهید. مخلوط خرمالو و شکر باید به مدت یک شب در یخچال بماند تا خرمالوها کاملاً در شکر آب بیندازند.

مرحله دوم: شکر و خرمالو را بجوشانید

در مرحله دوم، مخلوط شکر و خرمالو را در قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. دقت داشته باشید تا مربا به نقطه جوش نرسد. خرمالوها را به مدت یک ساعت بپزید. بعد از ۳۰ دقیقه چوب دارچین را اضافه کنید. بعد از ۱ ساعت مربا خرمالو شما تقریباً آماده است. برای جلوگیری از شکرک زدن مربای خرمالو به آن کمی آبلیمو اضافه کنید و ۵ دقیقه بعد شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید مربای خرمالو خنک شود و سپس آن را در شیشه بریزید.

در صورت تمایل دارچین را به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای خرمالو

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای خرمالو

  • می‌توانید از چوب دارچین یا هل برای خوش طعم کردن مربای خرمالو استفاده کنید.
  • در صورت تمایل زمانی که آبلیمو را به مربای خرمالو اضافه می‌کنید، کمی هل و چوب دارچین یا هر دو را به مربا اضافه کنید.
  • علت گس شدن مربای خرمالو استفاده از خرمالو سفت و کال است. پس اگر از خرمالوی نرسیده در تهیه مربا استفاده می‌کند امکان تلخ و گس شدن مربای خرمالو وجود دارد.
  • برای تمام روش‌های طرز تهیه مربا خرمالو از خرمالو نرم و رسیده استفاده کنید تا طعم مربا گس نشود.

سوالات متداول

با خرمالو چی میشه درست کرد؟

طرز تهیه انواع کیک خرمالو، مربای خرمالو، سرکه خرمالو و … با این میوه خوشرنگ پاییزی مرسوم است.

علت تلخ شدن مربای خرمالو چیست؟

اگر از خرمالو کال و نارس و نرسیده برای درست کردن مربای خرمالو استفاده کنید مربای شما تلخ و گس می‌شود. اگر طعم مربای خرمالو گس شد برای درست کردن کیک خرمالو از آن استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک