عدس پلو مشهدی با رب | خوشمزه ترین عدس پلویی که تا حالا خوردی!

عدس پلو مشهدی با رب | خوشمزه ترین عدس پلویی که تا حالا خوردی!


10 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه عدس پلو مشهدی | یک عدس پلوی متفاوت با رب و مرغ

عدس پلو مشهدی یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهدی است که تفاوت عمده آن با سایر انواع عدس پلو به استفاده از رب گوجه فرنگی در مواد اولیه آن برمی‌گردد. عدس پلو مشهدی با رب و مرغ درست می‌شود و با کشمش و پیاز داغ طعم لذیذی می‌گیرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه عدس پلو مشهدی با رب و گوشت مرغ را به شما آموزش می‌دهیم و در کنار آن نکات مهم طبخ و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن عدس پلو خراسانی را نیز خواهیم گفت.


مواد لازم برای تهیه عدس پلو مشهدی با رب و گوشت مرغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سینه مرغ (بدون پوست و استخوان) ۴۰۰ گرم
گوجه فرنگی ۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
کشمش پلویی ۱۰۰ گرم
 زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و دارچین  به مقدار لازم
روغن به مقدار کافی
کره به مقدار لازم
گلاب مقداری برای تفت کشمش

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت
مدت زمان لازم جهت تهیه عدس پلو مشهدی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه عدس پلو ربی به روش خراسانی

مراحل طرز تهیه عدس پلو خوشمزه مشهدی
عدس پلو مشهدی با یک تفاوت جزئی و کوچک طعمی متفاوت با عدس پلوهایی که تا به حال امتحان کرده‌اید به خود می‌گیرد. عدس پلو مشهدی با رب و گوشت مرغ و حتی با رب و بدون گوشت به صورت گیاهی درست می‌شود. برخی هم عدس پلوی ربی مشهدی را با گوشت چرخ کرده طبخ می‌کنند. در ادامه مراحل طرز تهیه عدس پلو با مرغ و رب را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه عدس پلو مشهدی را آماده کنید

در قدم اول طرز تهیه عدس پلو مشهدی باید برنج و عدس را در آب بخیسانید. عدس را حدودا یک ساعت قبل از پخت در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. برنج را هم یک ساعت قبل از پخت در آب و نمک قرار دهید. اضافه کردن نمک کمک می‌کند تا برنج در هنگام پخت نرم نشود.

کشمش پلویی را نیز در آب قرار دهید و چند بار آب آن را عوض کنید تا سنگریزه‌های لابلای آن کاملا تمیز شود.

می‌توانید برای تهیه برنج، عدس و کشمش پلویی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: مرغ را آماده کنید

در فاصله‌ای که برنج و عدس باید خیس بخورند شما می‌توانید دیگر مواد عدس پلو ربی مشهدی را آماده کنید. تکه‌های مرغ را کاملا تمیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن خارج و خشک شود.

سپس مرغ را به تکه‌های کوچکتر تقسیم و با یک پیاز آن را چرخ یا پوره کنید. برای چرخ کردن مرغ و پیاز می‌توانید از چرخ گوشت و یا غذاساز استفاده کنید و مرغ را به شکل پوره در بیاورید.

می‌توانید برای تهیه گوشت مرغ به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز داغ را آماده کنید

در این مرحله یک عدد پیاز متوسط را انتخاب کنید. پیاز را پوست بگیرید و بشویید. پیازها را با یک چاقوی تیز و تخته کار به صورت خلالی درشت خرد کنید. یک تابه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن سرخ کردنی به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۵ خواص برنج ایرانی برای کودک + بهترین طرز تهیه آن

بعد از آنکه روغن داغ شد پیازهایی را که به شکل خلالی خرد کرده‌اید به آن اضافه کنید. پیازها را تفت دهید تا جایی که کاملا طلایی شوند.

می‌توانید برای تهیه روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: عدس را بپزید

بعد از آنکه عدس به اندازه کافی خیس خورد، آن را آبکش کنید و با یک قابلمه آب روی حرارت آن را بپزید. مراقب باشید عدس‌های خیلی له نشوند.

مرحله پنجم: مرغ چرخ کرده را تفت دهید

زمانی که پیازها سبک و طلایی شدند نوبت اضافه کردن مرغ چرخ شده به آن است. در این مرحله باید مرغی را که چرخ کردید به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا به خوبی سرخ شود و رنگ آن تغییر کند.

در این مرحله ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را نیز به ترکیب مرغ و پیاز اضافه کنید و آنها را تفت دهید تا عطر آنها بلند شود. یادتان باشد در این روش پخت عدس پلو به جای گوشت چرخ کرده مرغ از گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله هم می‌توانید استفاده کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع ادویه شامل نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: گوجه و رب گوجه فرنگی را به مواد عدس پلو اضافه کنید

یک قاشق رب گوجه فرنگی را به مایه گوشت عدس پلو مشهدی اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ آن باز شود. گوجه‌ها را بشویید و به وسیله غذاساز و یا رنده آنها را به شکل پوره درآورید. پوره گوجه فرنگی را به دیگر مواد روی حرارت اضافه کنید.

مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا عطر و طعم آنها به خورد هم برود. سپس حرارت را کم کنید، در تابه را بگذارید و اجازه دهید مواد پخته شوند و آب گوجه فرنگی کشیده شود و مایه گوشت عدس پلو با گوجه به روغن بیفتد.

می‌توانید برای تهیه انواع رب گوجه فرنگی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: برنج را آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو مشهدی، برنج را که از قبل خیسانده‌اید باید بپزید. برای این کار یک قابلمه که دو سوم آن را با آب پر کرده‌اید روی حرارت قرار دهید مقداری نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. بعد از آن که آب جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید. وقتی سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت بود، آن را آبکش کنید.

مرحله هشتم: عدس پلو مشهدی را دم بگذارید

حالا تمام مواد عدس پلو مشهدی آماده است. کف یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و بنا بر سلیقه خود برای ته دیگ نان و یا سیب زمینی قرار دهید. به صورت لایه به لایه یک کفگیر برنج، کمی عدس و مایه گوشت عدس پلو را بریزید. این کار را تا تمام شدن تمام برنج، عدس و مواد عدس پلو ادامه دهید. لایه آخر باید برنج باشد. سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید عدس پلو با رب و مرغ با حرارت ملایم حدود ۴۰ دقیقه دم بکشد.

مرحله نهم: کشمش را تفت دهید

در فاصله دم کشیدن عدس پلو ربی فرصت کافی برای آماده کردن کشمشش عدس پلو دارید. کشمش‌ها را که از قبل شسته و تمیز کرده‌اید را در یک تابه مناسب و روی حرارت کم با مقداری روغن یا کره و در صورت دلخواه کمی زردچوبه یا دارچین و مقداری گلاب تفت دهید تا نرم شود. کشمش زود می‌سوزد پس مراقبت باشید.

گلاب و کره را به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر: عدس پلو مشهدی را سرو کنید

بعد از دم کشیدن عدس پلو مشهدی با مرغ، آن را در یک دیس مناسب بریزید و با کشمشش پلویی تفت داده شده تزیین و با سالاد و ماست و سایر مخلفات دلخواه سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک ردولوت یخچالی با پایه بیسکویت برای ولنتاین

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلوی مجلسی با مرغ

نکات مهم در طرز تهیه عدس پلو مشهدی مخصوص با مرغ

نکات مهم در طرز تهیه عدس پلو مشهدی مخصوص با مرغ

  • بهتر است از سینه مرغ بدون پوست و استخوان در طبخ این غذا اضافه کنید. سینه مرغ بافت نرم‌تری دارد و راحت‌تر چرخ می‌شود.
  • در صورتی که به غذاساز و یا چرخ گوشت دسترسی ندارید می‌توانید از مرغ ریش ریش در تهیه این غذا استفاده کنید. کافی است مرغ را با ادویه و پیاز بپزید و سپس آن را ریش ریش کنید، مقداری در کره یا روغن تفت دهید و عدس پلو مشهدی با مرغ ریش ریش سرو کنید.
  • برای تهیه عدس پلو از عدس‌های ریز استفاده کنید. عدس‌های درشت غذا ظاهر خوبی نمی‌دهند.
  • هنگام پخت عدس مراقب باشید تا خیلی له نشو، چون در این صورت پوست عدس از آن جدا می‌شود و در غذا ظاهری زیبایی پیدا نمی‌کند.
  • می‌توانید مقداری خرما هم تفت دهید و در تزیین عدس پلو مشهدی از آن استفاده کنید. همچنین از پیاز داغ، گردو و زرشک نیز برای تزیین این غذا می‌توانید استفاده کنید.
  • برای داشتن یک عدس پلو مشهدی مجلسی می‌توانید کشمش را با یک قالب کره و کمی گلاب تفت دهید.
  • علاوه بر ادویه‌های ذکر شده شما می‌توانید از زعفران، پودر هل و پودر گل محمدی نیز در ترکیب عدس پلوی خراسانی استفاده کنید تا عطر و طعم دلنشین‌تری پیدا کند.
  • می‌توانید عدس پلو ربی را بدون گوشت و ساده درست کنید و جداگانه مرغ سرخ شده به روش رستورانی طبخ کنید و موقع سرو مرغ را روی عدس پلو بچینید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو نذری و هیئتی

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن عدس پلو با رب به روش خراسانی

چرا عدس در عدس پلو به روش مشهدی سیاه می‌شود؟

برای این‌که رنگ عدس سیاه نشود هنگام پخت مقداری سرکه یا آبلیمو به آن اضافه کنید. ضمن آنکه درب قابلمه‌ای که عدس را در آن می‌پزید، نبندید. بستن درب قابلمه حین پخت باعث سیاه شدن عدس می‌شود.

چرا کشمش پلویی زیاد پف نمی‌کند؟

اگر روغنی که در آن کشمش را تفت می‌دهید داغ نشده باشد کشمش خوب پف نمی‌کند و نرم نمی‌شود.

عدس پلو با رب و گوشت چرخ کرده خوشمزه است؟

در رسپی اصلی عدس پلو مشهدی از مرغ به عنوان مواد اولیه این غذا استفاده می‌کنند اما شما می‌توانید بنا بر ذائقه خود از گوشت چرخ کرده به صورت تفت داده شده و یا قلقلی در کنار این غذا استفاده کنید و عدس پلوی ربی با گوشت چرخ کرده درست کنید.

 

محصولات مرتبط