طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش و تکه به ۲ روش آبکش و دمی

طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش و تکه به ۲ روش آبکش و دمی


21 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش و تکه به ۲ روش آبکش و دمی

عدس پلو با مرغ را به شکل‌های مختلف از جمله عدس پلو با مرغ ریش ریش، عدس پلو با مرغ تکه‌ای، عدس پلو با مرغ چرخ کرده و نیز با کوفته قلقلی مرغ درست می‌کنند. همه این انواع عدس پلو مجلسی با شیوه‌های مشابهی و اندکی تفاوت در جزییات تهیه می‌شوند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه عدس پلو با مرغ به ۲ روش آبکش و دمی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مواد لازم عدس پلو با مرغ (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
سینه یا ران مرغ ۴ عدد (به ازای هر نفر یک تکه)
پیاز ۱ عدد بزرگ
چوب دارچین ۱ عدد
پودر زیره نصف قاشق چای‌خوری
پودر دارچین نصف قاشق چای‌خوری
کشمش پلویی ۴ قاشق غذاخوری یا بیشتر
پیاز داغ ۴ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
 روغن یا کره به میزان لازم

 

مدت آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت عدس پلو با مرغ: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم عدس پلو با مرغ: ۲۷۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه عدس پلو با مرغ

 

طرز تهیه عدس پلو با مرغ ساده و ریش ریش

 

عدس پلو با مرغ را معمولا به شیوه آبکش و دمی می‌توان درست کرد. برای مشاهده مراحل تهیه عدس پلو با مرغ به روش آبکش، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد عدس پلو را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با مرغ، از ۲ ساعت قبل، برنج را بشویید و در یک کاسه بریزید. روی آن را به میزانی که برنج‌ها را بپوشاند، آب بریزید و یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. عدس را هم بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه بخیسانید. کشمش پلویی را هم تمیز کنید و در آب بخیسانید.

برای خرید انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی باکیفیت، انواع حبوبات مثل عدس و کشمش پلویی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مرغ را با پیاز و ادویه تفت دهید و بپزید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز، یا خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تغییر رنگ دهند.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی طالبی کافی شاپی به 8 روش با طعم های مختلف

بعد از تغییر رنگ مرغ‌ها، به آن‌ها، زردچوبه، فلفل، نمک و چوب دارچین را اضافه کرده و ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد مرغ بروند. سپس به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش یا ولرم به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. بعد حرارت را کم کنید و درب قابلمه را روی آن بگذارید. به مدت ۴۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ‌ها بپزند و آب مرغ، غلیظ شود.

در صورت تمایل روغن مایع، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، نمک، پیاز داغ منجمد و گوشت مرغ را به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: عدس را بپزید

در این مرحله، عدس را آبکش کنید و در یک قابلمه جداگانه بریزید. روی آن مقداری آب بریزید (آب روی عدس را بپوشاند) و اجازه دهید عدس‌ها، روی حرارت ملایم، نرم و نیم‌پز شوند.

مرحله چهارم: برنج را آماده کنید

یک قابلمه دیگر را تا نیمه یا دو برابر اندازه برنج‌ها، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. آبی که برنج را در آن خیس کرده‌اید، دور بریزید و برنج را به قابلمه اضافه کنید. به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه (بسته به نوع برنج) برنج را در آب بجوشانید تا آماده آبکشی شود. یعنی لایه بیرونی برنج باید نرم و لایه داخلی برنج، سفت باشد. سپس برنج را آبکش کنید.

مرحله پنجم: عدس پلو را دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو با مرغ، در قابلمه‌ای با اندازه مناسب، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری، روغن بریزید. کف قابلمه را ته دیگی که دوست دارید، مثل نان یا سیب زمینی بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده بریزید و یک لایه عدس نیم پز را اضافه کنید. دوباره برنج و عدس را در قابلمه بریزید و مواد را به همین شکل تکرار کنید تا عدس و برنج تمام شوند. درب قابلمه را روی آن بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج بپزد (مراقب باشید عدس‌ها آب نداشته باشند چون برنج را شفته می‌کنند).

مرحله ششم: مرغ و کشمش را آماده کنید

در این فاصله که برنج در حال دم کشیدن است، مرغ‌های پخته شده را از قابلمه بیرون بیاورید و از آب آن جدا کنید. اگر می‌خواهید عدس پلو با مرغ ریش ریش داشته باشید، مرغ‌های پخته را ریش ریش کنید. کشمش را هم آبکش کنید. کشمش‌های آبکش شده را در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. مراقب باشید کشمش‌ها نسوزند. سپس آنها را از تابه بیرون آورید و کنار بگذارید.

بعد از ریش ریش کردن مرغ‌ها، آن‌ها را در تابه بریزید و سرخ کنید. مراقب باشید زیادی تفت ندهید تا خشک نشوند. مقداری پودر دارچین و پودر زیره یا ادویه‌های دلخواه دیگر را به مرغ‌های داخل تابه اضافه کنید تا طعم بگیرند. اگر می‌خواهید مرغ و کشمش را با هم مخلوط کنید، کشمش‌های تفت خورده را هم اضافه کنید.

حتما بخوانید   طرز تهیه حلیم بادمجان مجلسی + فیلم آموزش تهیه

مرحله آخر: عدس پلو را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با مرغ، زیر عدس پلو را خاموش کنید و کمی روغن جامد آب شده یا کره روی برنج بریزید و هم بزنید تا عدس‌ها در برنج پخش شوند. سپس عدس پلو را در دیس یا ظرف مخصوص سرو بریزید و با مرغ، کشمش و پیاز داغ مجلسی، تزیین و سرو کنید. طرز تهیه پیاز داغ را بلد هستید؟

برای خرید روغن جامد و نیمه جامد، کره و پیاز داغ آماده از افق کوروش می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی

طرز تهیه عدس پلو با مرغ به روش دمی

 

مراحل طرز تهیه عدس پلو با مرغ

 

برای تهیه عدس پلو با مرغ به روش دمی، باید مرغ را با پیاز و ادویه‌ها بپزید. سپس به مرغ‌های پخته شده در قابلمه، برنجی را که از قبل خیسانده و آبکش کرده‌اید، اضافه کنید. به اندازه‌ای روی برنج و مرغ‌ها آب بریزید که یک بند انگشت بالاتر از سطح مرغ‌ها و برنج باشد. اجازه دهید، روی حرارت، آب برنج و مرغ کشیده و برنج نرم شود. سپس عدس نیم‌پز شده را هم به برنج و مرغ اضافه کنید. درب قابلمه را با دم کنی روی آن بگذارید و ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید تا عدس پلو با مرغ دم بکشد و آماده سرو شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو نذری

طرز تهیه عدس پلو با مرغ چرخ کرده (کوفته قلقلی مرغ)

در این روش، عدس پلو و کشمش را به روش بالا آماده کنید. گوشت مرغ‌ چرخ کرده را با پیاز رنده شده و آب گرفته، نمک و فلفل سیاه به صورت کوفته قلقلی یا میت بال مرغ درآورید. میت بال مرغ را سرخ کرده و به عدس پلو دم کشیده اضافه کنید. یک روش هم این است که مرغ چرخ شده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و روی عدس پلو (با کشمش و پیاز داغ) بریزید.

در صورت تمایل گوشت چرخ کرده مرغ را از افق کوروش بخرید؛ می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی

سوالات متداول

عدس را برای تهیه عدس پلو چقدر بپزیم؟

قبل از اضافه کردن عدس به پلو و دم کشیدن برنج، باید عدس‌ها را به اندازه‌ای که نرم شوند ولی پوست آنها جدا نشود بپزید. بعد عدس‌ها را بین برنج بریزید. معمولا ۲۵ تا ۳۵ دقیقه برای پخت عدس جهت تهیه عدس پلو کافی است.

راز خوشمزه شدن عدس پلو رستورانی و مجلسی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل خوشمزه شدن عدس پلو نذری و رستورانی استفاده از پیاز داغ روی عدس پلو است. پیاز داغ را می‌توانید به همراه با کشمش و سایر مخلفات به عدس پلو اضافه کنید یا به صورت جداگانه روی عدس پلو بریزید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

عدس پلو را با چی تزیین کنیم؟

عدس پلو با مرغ را با زرشک، کشمش و گردوی تفت خورده می‌توانید تزیین کنید.

کالابرگ الکترونیک