۵ خواص برنج ایرانی برای کودک + بهترین طرز تهیه آن

۵ خواص برنج ایرانی برای کودک + بهترین طرز تهیه آن


19 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص برنج ایرانی برای کودک

آیا می‌دانید خواص برنج ایرانی برای کودک چیست؟ برنج ایرانی یکی از سالم‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع برنج در دنیاست که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، از آن به عنوان یکی از غذاهای اصلی برای رشد و سلامت کودک در سنین مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خاصیت‌های برنج ایرانی برای رشد کودکان و طرز تهیه برنج کته مقوی برای کودک آشنا شوید.

 

خواص برنج ایرانی برای کودک

 

خواص برنج ایرانی برای کودک

 

تغذیه کودک نقش مهمی بر رشد جسمی و ذهنی او دارد. برنج ایرانی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های گروه B است و می‌تواند به بهبود رشد و سلامت کودک کمک زیادی کند. از حدود ۶ ماهگی، پس از اینکه غذا دادن به کودک را شروع می‌کنید، برنج یکی از اصلی‌ترین موادی است که می‌توانید در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

برنج یک منبع عالی از کربوهیدرات است که انرژی مورد نیاز نوزادان را برای رشد و تکامل فراهم می‌کند و همچنین به دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین B آن‌ها کمک می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج و برنج ایرانی باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص برنج ایرانی برای کودک آشنا شوید.

۱- بهبود رشد ذهنی کودک

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های برنج ایرانی برای کودکان کمک به رشد ذهنی آن‌ها است. برنج سرشار از ویتامین‌های گروه B است و این ویتامین نقش موثری بر بهبود رشد ذهنی کودک دارد.

۲- جلوگیری از مشکلات گوارشی

 

جلوگیری از مشکلات گوارشی در کودک با برنج

 

تغذیه کودک با برنج ایرانی می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی جلوگیری کند. درواقع ویتامین‌ها و مواد مغذی برنج ایرانی برای تقویت سیستم گوارش مفید است و از بروز عارضه اسهال و یبوست در کودک جلوگیری می‌کند. برنج، به خصوص برنج سفید ایرانی هضم بسیار راحتی دارد. از آنجایی که سیستم گوارش کودکان به طور کامل تکامل پیدا نکرده است، مصرف غذاهای زودهضم برای کودکان بسیار مناسب‌تر است.

۳- کمک به رشد جسمی کودک

پروتئین‌های موجود در برنج ایرانی برای رشد عضلات کودک بسیار مفید هستند. اسیدهای آمینه موجود در برنج ایرانی به ترمیم و رشد عضلات در کودک کمک می‌کند. اسیدهای آمینه علاوه بر ترمیم ماهیچه‌ها، در ساخت رباط‌ها و تاندون‌ها نیز نقش موثری دارند.

۴- افزایش انرژی کودک

 

افزایش انرژی کودک با برنج ایرانی

 

تغذیه کودک با برنج ایرانی انرژی بیشتری به او می‌بخشد و موجب می‌شود تا کودک بتواند در طول روز با انرژی زیاد بازی کند و دنیای اطراف خود را کشف کند. ویتامین B موجود در برنج ایرانی و لعاب برنج موجب می‌شود تا کودک کمتر احساس ضعف را تجربه کند.

۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص برنج ایرانی برای کودک تقویت سیستم ایمنی بدن است. برنج ایرانی به دلیل وجود ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و ویتامین A می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک زیادی کند. منیزیم موجود در برنج تاثیر شگفت‌انگیزی بر جلوگیری از بیماری‌های مختلف دارد، از سوءتغذیه کودک جلوگیری می‌کند و موجب بهبود رشد و وزن‌گیری در کودک می‌شود.

حتما بخوانید  12 طرز پخت برنج در کشورهای مختلف دنیا از آسیا تا اروپا و آمریکا

آیا می‌توانم به کودک برنج سبوس‌دار ایرانی بدهم؟

 

آیا می‌توانم به کودک برنج سبوس‌دار ایرانی بدهم؟

 

تغذیه کودک با برنج ایرانی سبوس‌دار برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن کودک بسیار مناسب است. اما به خاطر داشته باشید که برای نوزادان و کودکان خردسال، مصرف بیش از حد فیبر مناسب نیست، زیرا فیبر زیاد موجب می‌شود که کودک قبل از اینکه مواد مغذی دیگر را به اندازه کافی دریافت کنند، به سرعت سیر شود.

برای کودکان زیر ۵ ماه، بهتر است در کنار برنج سبوس‌دار گاهی هم از برنج و غلات سفید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برنج سبوس‌دار خواص بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و تغذیه کودک با این نوع برنج برای برخی مواقع بسیار مناسب است.

لعاب برنج چه خواصی برای کودکان دارد؟

آیا می‌دانید خاصیت لعاب برنج برای نوزاد چیست؟ لعاب برنج درواقع آب به دست آمده از جوشاندن برنج است که فواید زیادی برای کودک دارد. به طور معمولا از آب برنج برای درمان یبوست و اسهال در کودکان استفاده می‌شود. برخی افراد نیز با لعاب برنج دسر فرنی درست می‌کنند و برای تقویت سیستم گوارش و رشد کودک از آن استفاده می‌کنند. اگر بدن کودک در اثر اسهال با کمک آبی روبرو شده است، می‌توانید از لعاب برنج برای هیدراته کردن بدن کودک استفاده کنید.

طرز تهیه لعاب برنج برای نوزاد

 

طرز تهیه لعاب برنج برای نوزاد

 

برای تهیه لعاب برنج برای کودکان باید ۱ پیمانه برنج ایرانی را بشویید. سپس ۲ تا ۳ پیمانه آب به آن اضافه کنید. برنج را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا برنج نرم شود. زمانی که آب غلیظی در برنج ایجاد شد، برنج را آبکش کنید و لعاب آن را جدا کنید. لعاب برنج ظاهری سفید رنگ دارد و سرشار از خاصیت است. مراقب باشید دانه برنج در لعاب نباشد تا کودک را اذیت نکند.

طرز تهیه برنج کته مقوی برای کودک

خواص برنج ایرانی برای کودک بسیار زیاد است و تهیه برنج در خانه می‌تواند به بهبود رشد و افزایش انرژی کودک کمک زیادی کند. برای تهیه برنج کته مقوی مخصوص کودک باید ۱/۲ پیمانه برنج ایرانی را به خوبی بشویید. سپس آن را با ۲ تا ۳ پیمانه آب بخیسانید. بعد از چند دقیقه می‌توانید برنج را با ۲ پیمانه آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید.

اجازه دهید برنج کاملا نرم شود. سپس آن را از صافی رد کنید و همراه با حریره بادام، شکر، گلاب یا هر چیزی که دوست دارید ترکیب کنید و به کودک بدهید. اما بهترین مدل کته مقوی برای کودک اضافه کردن گوشت ماهیچه، گوشت فیله مرغ، ماهی، آب مرغ، حبوبات، سبزیجات، کره و … به برنج است که بعد از ۶ ماهگی می‌توانید برای او تهیه کنید.

بهترین نوع برنج ایرانی برای کودک

حقیقت این است که برای تغذیه کودک با برنج تنها باید از برنج باکیفیت استفاده کنید. بهترین نوع برنج برای تغذیه کودک برنج باکیفیت ایرانی است. می‌توانید برخی اوقات در رژیم غذایی کودک از برنج قهوه‌ای یا برنج سبوس‌دار نیز استفاده کنید. در مورد فواید برنج قهوه‌ای برای کودکان باید بدانید که این برنج مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی با مرینیت رستورانی + مواد ۵۰ تا ۲۰۰ نفر

اما به خاطر داشته باشید که نباید از برنج قهوه‌ای و سبوس‌دار به طور دائم برای تغذیه کودک استفاده کنید. زیرا این کار موجب کاهش اشتهای کودک و عدم تمایل او به مصرف سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌شود. از طرف دیگر هضم برنج قهوه‌ای و سبوس‌دار برای کودک کمی مشکل است و از همین رو باید به مقدار کم مصرف شود.

خواص آرد برنج ایرانی برای نوزاد

آرد برنج ایرانی یکی از بهترین انواع آرد برای تهیه غذای کودک است. می‌توانید از آرد برنج برای تهیه فرنی و حریره بادام استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای تغذیه کودک با آرد برنج حتما از آرد برنج باکیفیت استفاده کنید و یا خودتان در خانه آرد برنج را با آسیاب کردن برنج ایرانی درست کنید. در صورت تمایل می‌توانید آرد برنج ایرانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

لعاب برنج ایرانی برای نوزاد سه ماهه

اگر نوزاد شما وزن کمی دارد، ممکن است پزشک پس از پایان ۳ ماهگی توصیه کند که از مقداری لعاب برنج در رژیم غذایی کودک استفاده کنید. برای شروع باید از مقدار بسیار کمی لعاب برنج استفاده کنید و سپس مقدار آن را با توجه به وزن و اشتهای نوزاد بیشتر کنید. به خاطر داشته باشد که زمان شروع مصرف لعاب برنج و مقدار آن باید توسط پزشک کودک شما مشخص شود.

خواص فرنی آرد برنج ایرانی برای نوزاد

 

خواص فرنی آرد برنج ایرانی برای نوزاد

 

فرنی با آرد برنج سرشار از کربوهیدرات، کلسیم و انواع ویتامین‌های ضروری برای رشد نوزاد است. می‌توانید از این فرنی پس از ۵ ماهگی نوزاد استفاده کنید. فرنی آرد برنج به تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در زمان سرماخوردگی کمک می‌کند و انرژی زیادی به نوزاد شما می‌بخشد.

سوالات متداول

تغذیه نوزاد با برنج ایرانی اشکالی دارد؟

برنج ایرانی یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رشد کودک است که می‌توانید بعد از ۶ ماهگی در رژیم غذایی کودک از آن استفاده کنید. از آنجایی که هضم برنج ایرانی راحت است و حساسیت‌زا نیست، بیشتر کودکان می‌توانند در این سن از برنج ایرانی به صورت له شده یا فرنی تهیه شده با آرد برنج استفاده کنند.

چه مقدار برنج به کودک بدهیم؟

هر چند برنج ایرانی یک غذای مناسب برای کودک است، اما نباید به مقدار زیاد به کودک بدهید، زیرا موجب احساس سیری و عدم تمایل کودک به مصرف سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌شود. سعی کنید خوراندن برنج به نوزاد را با ۱ تا ۳ قاشق مرباخوری در روز شروع کند و با توجه به اشتهای کودک، به مرور مقدار آن را کمی زیادتر کنید.

آیا لعاب برنج ایرانی برای چاقی نوزاد مفید است؟

در مورد خواص لعاب برنج ایرانی برای چاقی نوزاد باید بدانید که لعاب برنج هضم راحتی دارد و می‌تواند بخشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. شاید نشاسته موجود در لعاب برنج تا حدی در چاقی نوزاد موثر باشد، اما بهتر است از مواد مغذی مختلف برای رشد و وزن گیری کودکان استفاده شود.

آیا لعاب برنج برای نوزاد یبوست میاره؟

لعاب برنج ایرانی معمولا برای درمان یبوست و اسهال کودک مناسب است، اما در برخی کودکان ممکن است لعاب برنج موجب ایجاد یبوست شود.

 

منابع: srnutrition، parentinghealthybabies،

 

کالابرگ الکترونیک