۱۱ نکته مهم برای درست کردن لواشک خانگی نرم و بدون کپک

۱۱ نکته مهم برای درست کردن لواشک خانگی نرم و بدون کپک


29 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 نکته مهم که برای درست کردن لواشک خانگی نرم باید بدانید

آیا نکات طرز تهیه لواشک خانگی نرم را می‌دانید؟ درست کردن انواع لواشک مخصوصا در فصل تابستان یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید به راحتی با میوه‌های خوشرنگ و خوشمزه انجام دهید. برای تهیه انواع لواشک تابستانی و زمستانی می‌توانید از میوه‌های متنوعی با طعم‌های مختلف استفاده کنید. اما برای اینکه کیفیت لواشک شما بالا برود و یک لواشک خوشرنگ و خوشمزه بدون تیرگی و تلخی یا کپک تهیه کنید، باید نکات مهمی را رعایت کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما نکات تهیه لواشک خانگی نرم و خوشمزه را به شما خواهیم گفت.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک خانگی نرم

نکات طرز تهیه لواشک خانگی نرم

۱- انتخاب میوه‌های تازه

در انتخاب میوه برای تهیه لواشک، نهایت دقت را داشته باشید چون هر چه کیفیت میوه‌های بالاتر باشد، کیفیت لواشک شما هم بالاتر خواهد رفت.

برای درست کردن لواشک باید میوه‌هایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی آبدار باشند و پژمرده و پلاسیده نباشند. همچنین در آنها آثاری از خرابی یا لهیدگی در آنها وجود نداشته باشد. اگر میوه خراب باشد، هم رنگ لواشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم باعث تلخ شدن لواشک می‌شود. پس حتما اگر آثاری از خرابی در میوه‌ها مشاهده کردید، آن را جدا کنید و فقط با قسمت‌های سالم و بدون خرابی یا کرم خوردگی میوه، لواشک تهیه کنید.

در ضمن شما می‌توانید انواع لواشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- انتخاب میوه‌های گوشتی

اگر چه میوه‌های تابستانی آبِ درون‌بافتی زیادی دارند ولی گوشتی بودن میوه‌ها هم، یک مورد مهم برای درست کردن لواشک خانگی است. برای تهیه لواشک، هر چه میوه گوشت‌دارتر باشد، حجم بیشتری از میوه، تبدیل به لواشک می‌شود چون آب زیاد میوه، بعد از جوشیدن و خشک شدن، بخار می‌شود و این پوره‌ها و فیبرهای میوه‌ هستند که بخش بیشتر لواشک را تشکیل می‌دهند.

میوه‌هایی مثل هلو، شلیل، آلو و گلابی میوه‌های گوشتی محسوب می‌شوند. بهتر است این میوه‌ها را با میوه‌های آبدار یا با بافت گوشتی کمتر مثل زرشک، انار، آلبالو و … ترکیب کنید تا بافت و طعم لواشک متناسب شود. بهتر است برای انتخاب میوه برای تهیه لواشک، میزان میوه‌های گوشتی را ۲ برابر میوه‌های کم‌گوشت‌تر در نظر بگیرید تا تناسب ترکیب رعایت شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک زرشک

۳- اصول جوشاندن میوه‌ها

میوه‌ها را بعد از شستن و در صورت لزوم، گرفتن هسته آنها (مثل زردآلو در طرز تهیه لواشک زردآلو)، باید با مقداری آب بجوشانید. لازم نیست به میوه‌ها آب زیادی اضافه کنید، مخصوصا اگر میوه‌هایی که با آنها لواشک درست می‌کنید، خودشان آبدار باشند. در صورتی که میوه‌ها را با چاقو برش بزنید تا نصف کنید، بهتر می‌پزند یا به عبارتی راحت‌تر آب آنها خارج و نرم می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین ترفندهای تهیه لواشک خانگی نرم، این است که بعد از اینکه میوه‌ها و آب داخل قابلمه که برای تهیه لواشک در نظر گرفته‌اید، جوشید، باید شعله را کم کنید. اگر روی سطح آب، کف‌های سفید تشکیل شد، این کف‌ها را با قاشق جدا کنید و دور بریزید. جداسازی این کف‌ها باعث روشن و شفاف شدن رنگ لواشک می‌شود.

همچنین پایین بودن شعله باعث می‌شود که میوه‌ها به اندازه کافی زمان داشته باشند تا نرم شوند و آب داخل قابلمه، حاصل از نرم شدن میوه‌ها، زود بخار نشود و گوشت میوه‌‌ها به خوبی از هسته جدا شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 6 مدل دسر با بستنی و ژله مجلسی و کافی شاپی

از طرفی بالا بودن حرارت زیر قابلمه باعث ته گرفتن یا سوختن مایه لواشک خواهد شد و اگر مایه لواشک بسوزد یا ته بگیرد، ‌لواشکتان تلخ و سیاه می‌شود.

۴- روش صحیح صاف کردن مایه لواشک

روش صحیح صاف کردن مایه لواشک

بعد از جوشاندن میوه‌ها و نرم شدن آنها، باید شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید میوه‌ها از دما بیفتند. بعد از سرد شدن میوه‌های نرم شده، باید آنها را از صافی رد کنید. در این مرحله، پوست و هسته‌های میوه از عصاره و گوشت آن جدا می‌شود.

در زمان صاف کردن میوه‌ها، باید به این موضوع دقت کنید که هر چه هسته میوه‌ها درشت‌تر باشند یا گوشت میوه بیشتر به هسته یا پوست چسبیده باشد، ممکن است عصاره یا گوشت میوه برای تهیه لواشک، کمتر شود. پس در زمان فشار دادن پوست و هسته، سعی کنید تا حد امکان عصاره و گوشت میوه را خارج کنید.

۵- روش صحیح پوره کردن میوه‌ها

بعد از پختن و جوشاندن میوه‌ها، اگر میوه‌ها هسته نداشته باشند، می‌توانید آنها را در مخلوط‌کن یا با گوشت‌کوب برقی، پوره کنید تا بافت یکدستی بگیرند. حتی برخی افراد قبل از جوشاندن میوه‌هایی مثل سیب (طرز تهیه لواشک سیب)، شلیل، هلو (طرز تهیه لواشک هلو) یا گلابی که هسته آنها راحت‌تر جدا می‌شود، ابتدا آن را پوره می‌کنند و بعد آن را می‌جوشانند.

در صورت پوره کردن پوست میوه به همراه گوشت آن، ارزش غذایی لواشک بالاتر خواهد رفت. در این روش باید مراقب باشید که هسته میوه‌ها را حتما جدا کنید. چون له شدن هسته‌ها، باعث تلخ شدن لواشک می‌شود. علاوه بر این، هسته برخی میوه‌ها مثل زردآلو، آلو، شلیل و … بسیار سخت بوده و نباید خرد شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک آلو زرد و سیاه بدون خشکی و کپک

۶- غلظت مناسب مایه لواشک

بعد از گرفتن عصاره لواشک یا پوره کردن میوه‌ها جوشیده  و برای اینکه یک لواشک حرفه‌ای داشته باشید، نباید مایه لواشک زیادی شل و روان یا زیادی سفت و غلیظ باشد. در صورت شل بودن مایه لواشک، مواد خیلی دیر خشک می‌شوند و اگر مایه شما زیادی غلیظ باشد، پخش کردن برای خشک کردن، کار راحتی نخواهد بود.

همچنین ممکن است مایه لواشک به دیواره‌ها و کف قابلمه بچسبد و هدر برود. غلظت مناسب برای مایه لواشک باید به اندازه «سس» باشد و اگر غلیظ‌تر یا رقیق‌تر باشد، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

۷- انتخاب ظرف مناسب برای خشک کردن لواشک

ظرف مناسب برای خشک کردن لواشک

یکی از نکات برای درست کردن لواشک خانگی نرم، دقت در انتخاب ظرف یا سینی است که می‌خواهید مایه لواشک را در آن خشک کنید. سینی‌های روحی یا سینی فر گزینه‌های خوبی برای خشک کردن لواشک هستند چون این ظروف، گرما را به خوبی به مایه لواشک انتقال می‌دهند و لواشک در زمان کمتری خشک می‌شود.

۸- انتخاب روکش مناسب برای لواشک

کف سینی یا ظرفی که مایه لواشک را در آن می‌ریزید تا خشک شود، باید یک لایه از پلاستیک فریزری یا یک نایلون مناسب وجود داشته باشد. هر چند برخی افراد سلفون می‌اندازند اما سلفون گزینه خوبی نیست چون هم خیلی نازک است و هم حالت چسبندگی دارد. بنابراین وقتی لواشک خشک می‌شود، اگر سلفون استفاده کرده‌ باشید، جدا کردن آن از لواشک سخت‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید لواشک را در فر خشک کنید، دیگر نباید از پلاستیک فریزری استفاده کنید چون این پلاستیک در مجاورت دمای بالا، ذوب می‌شود. در این صورت باید از کاغذ پخت یا کاغذ روغنی استفاده کنید.

در هر حال، روی سلفون یا کاغذ پخت و قبل از اینکه مایه لواشک را روی آن بریزید، بهتر است آن را با برس آشپزی و کمی روغن، چرب کنید تا چسبندگی مایه لواشک به لایه زیری، کم شود.

حتما بخوانید  ترفندهای درست کردن خورشت دروغگو گیلانی (دورگو) بدون گوشت

۹- ضخامت مناسب مایه لواشک

ضخامت مناسب مایه لواشک

یکی از اصلی‌ترین نکات در طرز تهیه لواشک خانگی نرم، دقت کردن به ضخامت مایه لواشک است. وقتی مایه لواشک را در سینی می‌ریزید باید همه قسمت‌های آن، به یک اندازه ضخامت داشته باشد. اگر برخی قسمت‌ها ضخیم‌تر و برخی قسمت‌ها نازک‌تر ریخته شوند،‌ یک قسمت لواشک خشک و قسمت دیگر مرطوب باقی می‌ماند. پس با یک کاردک ضخامت همه بخش‌های لواشک را یکسان در نظر بگیرید.

در تهیه لواشک، مناسب‌ترین ضخامت برای مایه لواشک باید در حدود نیم سانتی‌متر یا ۵ میلی‌متر باشد. بیش از این ضخامت باعث دیرتر خشک شدن یا حتی ترشیدگی و کپک زدن لواشک در زمان خشک شدن می‌شود و کمتر از این مقدار هم باعث می‌شود لواشک شما بسیار نازک شده و جدا شدن آن از لایه پلاستیکی زیر آن، سخت می‌شود. همچنین اگر ضخامت مایه لواشک خیلی کم باشد، لواشک زود سفت و زیادی خشک می‌شود.

۱۰- اصول خشک کردن لواشک خانگی

یکی از اصلی‌ترین نکات تهیه لواشک خانگی، چگونه خشک کردن مایه لواشک است. سنتی‌ترین روش خشک کردن لواشک، قرار دادن آن در مقابل نور خورشید است. باید لواشک را جایی قرار دهید که هوا به خوبی جریان داشته باشد و ساکن و راکد نباشد.

مکان‌های مرطوب و شرجی اصلا محیط مناسبی برای خشک کردن لواشک نیستند چون رطوبت لواشک را نه تنها خشک نمی‌کنند، بلکه آنها را مرطوب‌تر هم می‌کنند. در این مواقع از فر می‌توانید برای خشک کردن لواشک کمک بگیرید.

از قرار دادن سینی در مجاورت نور مستقیم خورشید خودداری کنید. این کار باعث می‌شود طعم و رنگ اصلی لواشک تغییر کند.

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار روی لواشک، روی سینی، طوری که به مایه لواشک برخورد نکند، یک پارچه نازک یا توری بیندازید تا لواشک کثیف و خاک گرفته نشود.

زمانی که لواشک بعد از خشک شدن، به دست نچسبید، می‌توانید از جلو آفتاب یا از داخل فر بیرون بیاورید.

زمان مورد نیاز برای خشک شدن لواشک خانگی، در لواشک‌هایی که در آفتاب خشک می‌شوند حدود ۳ تا ۵ روز در روزهای گرم و خشک است و اگر لواشک را در فر با دمای ۱۲۰ درجه خشک کنید این رمان به ۴ تا ۵ ساعت می‌رسد.

۱۱- اصول نگهداری از لواشک خانگی

اصول نگهداری از لواشک خانگی

برای جلوگیری از کپک زدن لواشک یا خشک و سفت لواشک خانگی،‌ بهترین مکان برای نگهداری لواشک، در یخچال و در ظرف دربسته است. قرار دادن لواشک در دمای محیط باعث می‌شود مستعد آلودگی، کپک، تغییر رنگ، تغییر طعم و سفت شدن لواشک شود.

سوالات متداول درباره اصول درست کردن لواشک نرم خانگی

چرا لواشک تلخ می‌شود؟

دلیل تلخ شدن لواشک، نگرفتن هسته میوه‌هایی مثل سیب یا گلابی است.

  • اگر میوه‌ها را بدون اینکه هسته آنها را بگیرید، آسیاب یا پوره کنید، موجب تلخی آنها می‌شود.
  • اگر میوه‌ها خراب باشند، لواشک تلخ می‌شود.
  • اگر مایه لواشک ته بگیرد و بسوزد، لواشک تلخ می‌شود.

چرا لواشک سفت می‌شود؟

سفت شدن لواشک به خاطر خشک شدن بیش از اندازه آب لواشک است. اگر لواشک را بیش از حد خشک کنید که کل رطوبت آن گرفته شود و همچنین اگر در دمای محیط و ظرف رو باز نگهداری کنید، لواشک خشک می‌شود.

 

محصولات مرتبط