۶ روش طرز تهیه لواشک سیب ساده و مخلوط روی بخاری و در فر

۶ روش طرز تهیه لواشک سیب ساده و مخلوط روی بخاری و در فر


24 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 روش طرز تهیه لواشک سیب ساده و مخلوط روی بخاری و در فر
فهرست محتوا پنهان

لواشک سیب یکی از میان وعده‌ها و تنقلات خوشمزه و مقوی است که گزینه‌ای مناسب برای استفاده شخصی و پذیرایی به حساب می‌آید. لواشک سیب را به سیب به تنهایی، یا به صورت میکس شده با میوه‌ها و طعم‌های دیگر می‌توان به راحتی در خانه، هم در فر و هم بدون فر تهیه کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه لواشک سیب به ۶ روش و فوت و فن‌های پخت و درست کردن آن می‌پردازیم.

 

 

۱- طرز تهیه لواشک سیب ساده

 

طرز تهیه لواشک سیب ساده

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت لواشک سیب: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه لواشک سیب روی بخاری

 

• سیب: ۱ کیلوگرم
• شکر یا نمک: ۱ قاشق غذاخوری
• آب: به میزان لازم
• جوهر لیمو یا آبلیمو: در صورت دلخواه

 

 

مراحل طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشمزه و خوشرنگ

 

برای طرز تهیه لواشک سیب روی بخاری، ابتدا سیب‌ها را بشویید و خرد کنید. سپس آنها را با مقداری آب بپزید تا نرم شوند. چاشنی‌های لواشک سیب را اضافه کنید و آنها را از صافی عبور دهید. دوباره مایه لواشک را روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. برای مشاهده جزییات و ادامه مراحل پخت و تهیه لواشک سیب، ادامه مقاله را بخوانید.

 

مرحله اول: سیب‌ها را‌ آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک سیب، سیب‌ها را بشویید و به ۴ قسمت برش بزنید. لازم نیست پوست سیب‌ها را بگیرید ولی هسته و چوب آن‌ها را جدا کنید. سپس آنها را در یک قابلمه بریزید و به آنها را آب اضافه کنید، در حدی که روی آنها را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت ملایم به مدت ۱ ساعت قرار دهید.

 

مرحله دوم: شکر و چاشنی‌های دیگر را اضافه کنید

 

بعد از اینکه سیب‌ها پختند و نرم شدند، آنها را بچشید و شکر یا نمک را اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید به آنها آبلیمو، کمی سرکه یا جوهر لیمو اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه بعد، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مواد داخل قابلمه از دما بیفتند و سرد شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی توت فرنگی سنتی با ثعلب و بدون دستگاه

 

مرحله سوم: سیب‌های پخته را از صافی رد کنید

 

بعد از سرد شدن سیب‌ها، روی یک قابلمه را صافی قرار دهید و سیب‌ها را در آن بریزید. با پشت قاشق با دست، به سیب‌ها فشار بیاورید تا گوشت سیب از پوست آن جدا شده و پوست و تفاله‌ها، داخل آبکش بماند و مایه لواشک داخل قابلمه بریزد. دوباره قابلمه را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد و غلیظ شود.

 

مرحله چهارم: لواشک سیب را در سینی بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه لواشک سیب، داخل یک سینی را پلاستیک یا کاغذ روغنی بیندازید تا کاملا کف آن را بپوشاند. سپس مایه سیب را روی پلاستیک بریزید، طوری که غلظت مایه لواشک در همه قسمت‌ها به یک اندازه باشد. ضخامت لواشک نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد.

 

مرحله پنجم: لواشک سیب را خشک کنید

 

سینی حاوی مایه لواشک را در برابر نور خورشید یا روی حرارت بخاری قرار دهید تا آب اضافی خود را از دست بدهد و خشک شود. سپس لواشک‌ها را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و در یک ظرف یا پلاستیک فریزری قرار دهید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بهترین مکان برای نگهداری از لواشک سیب، یخچال است.

 

 

۲- طرز تهیه لواشک سیب و انار

 

طرز تهیه لواشک سیب و انار

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان پخت لواشک سیب و انار: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه لواشک انار و سیب

 

• سیب: ۱ کیلوگرم
• انار: ۳ عدد
• نمک یا شکر: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه لواشک سیب و انار خانگی

 

این لواشک با ترکیب دانه‌های انار و سیب درست می‌شود و طعم بسیار جذابی دارد. برای درست کردن این لواشک باید سیب و دانه‌های انار را با هم بپزید و بعد با عصاره آنها، لواشک درست کنید. برای تهیه این لواشک سیب و انار خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: سیب و انار را آماده کنید

 

در اولین قدم برای تهیه لواشک سیب و انار، میوه انار و میوه سیب را بشویید. پوست انارها را بگیرید و آنها را دانه‌ کنید. پوست‌های نازک هم باید از دانه‌های انار جدا شوند تا لواشک، تلخ نشود. سپس سیب‌ها را خرد کنید و هسته و چوب آنها را بگیرید. سیب و دانه‌های انار را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید تا رویشان را بپوشاند.

 

مرحله دوم: مواد لواشک را بجوشانید

 

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب بجوشد و دانه‌های انار و سیب‌ها نرم شوند. بعد که آب اضافی داخل قابلمه بخار شد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مواد سرد شوند. با گوشتکوب برقی یا داخل میکسر، سیب و انار را پوره کنید تا یکدست شود. می‌توانید مواد را از صافی هم رد کنید تا یکدست‌تر شود.

 

مرحله سوم: لواشک سیب و انار را خشک کنید

 

کف یک سینی را در آخرین مرحله از طرز تهیه لواشک سیب و انار، پلاستیک نازک بیندازید و مواد لواشک را روی آن بریزید تا همه‌ جای سطح لواشک به یک اندازه، ضخامت داشته باشد. سپس سینی را در مجاورت آفتاب قرار دهید یا روی حرارت بخاری بگذارید تا خشک و آماده شود.

یک روز هم لواشک‌ها را در محیط آشپزخانه بگذارید. سپس آنها را به قطعات دلخواه برش بزنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

 

۳- طرز تهیه لواشک سیب با رب انار

 

طرز تهیه لواشک سیب با رب انار

 

برای درست کردن لواشک سیب با رب انار، کافی است به عنوان چاشنی، به سیب‌هایی که شسته و پخته شده‌اند، چند قاشق غذاخوری (به میزان دلخواه) رب انار اضافه کنید. بهتر است رب انار را بعد از پختن و صاف کردن سیب‌ها به عصاره لواشک سیب اضافه کنید.

دوباره عصاره را بجوشانید تا غلیظ شود. در آخر، عصاره لواشک سیب با رب انار را در سینی و روی سلفون بریزید و اجازه دهید خشک شود.

 

۴- طرز تهیه لواشک سیب با سرکه

 

طرز تهیه لواشک سیب با سرکه

 

در این روش از تهیه لواشک سیب، به عنوان چاشنی، از سرکه سیب استفاده می‌شود. سرکه به لواشک طعم ترش می‌دهد و از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند. میزان اضافه کردن سرکه به عصاره یا پوره سیب پخته شده، به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید از تند و تیزی لواشک کم شود، کمی شکر هم به عنوان چاشنی به لواشک اضافه کنید.

 

۵- طرز تهیه لواشک سیب و کیوی

 

طرز تهیه لواشک سیب و کیوی

 

برای تهیه لواشک سیب با کیوی، بعد از شستن و گرفتن هسته‌ها و چوب سیب، کیوی‌ها را هم بشویید و آنها را خرد کنید. اندازه اضافه کردن کیوی‌ها، کاملا سلیقه‌ای است. لازم نیست حتما پوست کیوی‌ها را جدا کنید. سیب و کیوی‌ها را به مدت ۱ ساعت بپزید. سپس مواد را از صافی رد کنید. عصاره به دست آمده را در سینی روی سلفون بریزید و خشک کنید.

 

۶- طرز تهیه لواشک سیب و آلو

 

در این شیوه، به همراه سیب، به میزان دلخواه آلو هم باید بپزید. هم از آلوهای تازه و هم از آلو بخارا می‌توانید استفاده کنید و بعد از پخت، آنها را با هم صاف کنید. بقیه مراحل را مانند روش‌های قبل تکرار کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک آلو زرد و قرمز

 

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک سیب خانگی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک سیب خانگی

 

*از سیب‌های تازه، سالم و بدون زدگی برای طرز تهیه لواشک سیب استفاده کنید تا لواشک، هم طعم و هم رنگ خوبی داشته باشد.

*از چاشنی‌های مختلف بنا به دلخواه و طبع خود می‌توانید در طرز تهیه لواشک سیب استفاده کنید. اگر می‌خواهید لواشک سیب شما ترش شود، از سرکه سیب، آبلیمو، جوهر لیمو، رب آلوچه و رب انار استفاده کنید و اگر طعم شیرین می‌خواهید شکر یا نبات ساده به کار ببرید.

*برای طرز تهیه لواشک سیب ترش، به جای سیب معمولی از سیب ترش و کمی چاشنی ترش استفاده کنید. اضافه کردن کمی شکر هم طعم آن را ملس می‌کند.

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه لواشک سیب در فر چگونه است؟

 

به هر کدام از روش‌های بالا می‌توانید لواشک سیب را آماده کنید ولی در این روش، به جای گذاشتن سینی در آفتاب یا روی بخاری، عصاره لواشک را در سینی فر که از قبل چرب کرده‌اید بریزید و فر را روی کمترین دما، تنظیم کنید. بسته به ضخامتی که عصاره لواشک دارد، زمان خشک شدن لواشک سیب متغیر خواهد بود.

 

چه کار کنیم که رنگ لواشک سیب، شفاف شود؟

 

برای خوشرنگ شدن لواشک سیب، از سیب‌های تازه و سالم استفاده کنید و در هنگام پخت سیب‌ها، درب قابلمه را باز بگذارید. دما باید روی حالت ملایم باشد و در صورت وجود کف روی سیب‌ها در ابتدای پخت، کف‌ها را جدا کنید.

 

کالابرگ الکترونیک