ترکیب ادویه هندی چیست | ۳ طرز تهیه خوشمزه ترین ادویه های هندی

ترکیب ادویه هندی چیست | ۳ طرز تهیه خوشمزه ترین ادویه های هندی


31 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ادویه هندی

ترکیب ادویه هندی چیست؟ ادویه‌های هند شامل چه مواردی می‌شوند؟ ادویه‌های هندی برای چه غذاهایی مناسب هستند؟ احتمالا شما هم وقتی نام هند و غذاهای هندی را می‌شنوید، دنیای از رنگ‌ها و بوها در ذهنتان زنده می‌شوند. ادویه‌های متنوع و رنگارنگ، هر یک با عطر، طعم، خواص و کاربردهای مختلف، حتی در آشپزی ما ایرانی‌ها هم جای خود را باز کرده‌اند. اما ترکیب ادویه هندی چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش شما را با دنیای متنوع ادویه هندی آشنا خواهیم کرد.

ترکیب ادویه هندی چیست؟

ترکیب ادویه هندی چیست؟

هند را با غذاهای تند و عطرهای تند می‌شناسند. اما همه ادویه‌های هندی تند نیستند. شاید فکر کنید که هندی‌ها در غذاهایشان فقط دستشان به فلفل قرمز تند می‌رود اما چنین نیست. هر چند فلفل تند نقش پررنگی در ترکیب ادویه هندی دارد ولی اجزای ترکیب ادویه هندی به قدری متنوع است که شاید اسم برخی از آنها را نشنیده باشید. در ادامه برخی از ادویه‌های پرکاربرد هندی را به شما معرفی خواهیم کرد.

در ضمن شما می‌توانید انواع ادویه از جمله ادویه‌های ترکیبی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۱- ادویه چارولی

«چارولی» یکی از ادویه‌های بسیار پرکاربرد در آشپزی هندی است و معمولا با ادویه‌های دیگر ترکیب می‌شود. این ادویه، به صورت دانه‌ای برداشت می‌شود و طعم آن شبیه بادام است. ادویه چارولی در شمال هند و دیگر نقاط آن، کشت و برداشت می‌شود.

۲- تمر هندی

همه ما تمر هندی را می‌شناسیم و طعم ترش و خوشمزه آن را چشیده‌ایم. اصالت تمر هندی به هندوستان برمی‌گردد و به عنوان چاشنی به انواع خورشت‌ها اضافه می‌شود و حتی برای مزه‌دار انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی هم به کار می‌رود.

۳- کبر

گیاه «کبر» در اصل از تیره «کاپاریس» است. کبر به شکل یک غنچه نشکفته است که با آن ترشی تهیه می‌شود ولی به صورت خشک و پودر شده جزو ادویه‌های خوش‌عطر و خوشمزه در آشپزی هندی است.

۴- آمله یا انگور فرنگی

«آمله» در اصل میوه یک درخت به نام «ماکالا» است. این میوه هم به صورت خشک شده در طرز تهیه انواع خورش هندی به کار می‌رود یا به صورت پودر شده در تهیه انواع دسر و به صورت مخلوط با ماست هم استفاده می‌شود.

۵- ادویه ماسالا دبای

«ماسالا دبای» در اصل یک ادویه ترکیبی است که در آن از ادویه گرام ماسالا، زیره، زنجبیل، خردل، زردچوبه و فلفل قرمز استفاده می‌شود. این ادویه هم جزو ادویه‌های پرکاربرد هندی است.

۶- پوست کاسیا

«کاسیا» یک ادویه شبیه دارچین است و از پوست درخت به دست می‌آید. کاسیا به خاطر خواص زیادی که برای پاکسازی کبد و درمان کبد چرب که دارد، شناخته می‌شود. ادویه کاسیا یکی از ادویه‌های مناسب برای طعم‌دار کردن گوشت است. پوست کاسیا در چای و شکلات داغ (مثل چوب دارچین) هم استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی های مشهور قزوین

۷- آمچور

در هند به پودر انبه «آمچور» هم گفته می‌شود. پودر انبه یکی از معروف‌ترین ادویه‌های هندی است. این ادویه از میوه نارس انبه که خشک و آسیاب شده است، به دست می‌آید. این ادویه به طور گسترده‌ای در انواع غذاهای هندی یا ترکیب ادویه هندی به کار می‌رود.

۸- آلکانت

«آلکانت» یک ادویه پر کاربرد برای رنگ دادن به غذاها به حساب می‌آید. ادویه آلکانت انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها شامل آلکانت سبز، قرمز، زرد، آلکانت با گل‌های آبی و برگ‌های همیشه سبز می‌شوند. آلکانت از خانواده گل گاو زبان محسوب می‌شود و معمولا به صورت خشک شده و آسیاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که ادویه آلکانت معمولا در آب، قابل حل شدن نیست و در زمان استفاده، آن را در روغن یا کره حل می‌کنند.

۹- فلفل قرمز کشمیری

یکی دیگر از انواع ادویه‌های هندی تند، «فلفل قرمز کشمیری» است که رنگی بسیار سرخ و درخشان دارد! استفاده از این فلفل در غذا باعث خوشرنگ شدن آنها می‌شود همچنین این فلفل قرمز خاص، طعم دودی به غذا می‌دهد.

فرق فلفل چیلی قرمز کشمیری و فلفل قرمز معمولی، به میزان تندی آنها برمی‌گردد. فلفل چیلی قرمز معمولی طعمی بسیار تند و تیز دارد ولی فلفل چیلی کشمیری، تندی ملایم‌تر و طعم دودی دارد.

۱۰- گل سنگ سیاه

«گلسنگ سیاه» هم جزو ادویه‌ها و هم جزو گیاهان با خواص دارویی برای سلامت کلیه و کبد است. کاربرد ادویه گل سنگ سیاه معمولا در خوراکی‌های گوشتی هندی مثل خورشت گوشت بز و بریانی است. البته از گل سنگ سیاه در انواع غذاهای بدون گوشت و مناسب گیاهخواران هم استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه ادویه هندی مَدرس یا مدراس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق چای‌خوری
ریشه جوز ۱ قاشق چای‌خوری
پوست جوز ۱ قاشق چای‌خوری
زیره سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
زیره سبز ۱ قاشق چای‌خوری
جوز هندی ۱ قاشق چای‌خوری
رازیانه ۱ قاشق چای‌خوری
هل سبز ۱ قاشق چای‌خوری
هل سفید ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
میخک نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری

روش ترکیب ادویه هندی مَدرس

روش ترکیب ادویه هندی مَدرس

«مدرس» یا «مدراس»، یکی از ادویه‌های هندی با ترکیب منحصر به‌فرد و عطر و طعم جذاب است که در طرز تهیه انواع خورش، خوراک، انواع غذا با گوشت و مرغ به کار می‌رود. ترکیب این ادویه مثل ترکیب ادویه هندی برای مرغ است.

برای تهیه این ادویه ترکیبی هندی، اگر خودتان در خانه می‌خواهید مواد را آسیاب کنید، ابتدا میخک، فلفل سیاه، هل، رازیانه، تخم گشنیز، زیره سیاه و سبز و دارچین را در تابه بریزید و تفت دهید تا عطر آنها آزاد شود.

سپس در آسیاب برقی آنها را پودر کرده و با دیگر ادویه‌ها ترکیب کنید. برای یکدست‌تر شدن ادویه، آنها را الک کرده و در یک بطری دربسته تیره بریزید و در جای خشک و خنک و ترجیحا در یخچال نگهداری کنید. ادویه هندی را ۶ ماه تا ۱ سال بدون تغییر طعم و عطر می‌توانید استفاده کنید.

نکته: اگر پودر تمام این ادویه‌ها را دارید به نسبت گفته شده و بدون تفت دادن با هم ترکیب کنید، البته در این صورت عطر ادویه هندی کمتر می‌شود.

مواد لازم برای تهیه ادویه هندی کاری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
زیره ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
خردل ۱ قاشق مرباخوری
دارچین ۱ قاشق مرباخوری
جوز هندی ۱ قاشق مرباخوری
میخک ۱ قاشق چای‌خوری
هل ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
حتما بخوانید  طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی به سبک اصیل

روش ترکیب ادویه کاری هندی اصل

ترکیب ادویه کاری هندی اصل

ادویه کاری شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین ادویه‌ها برای ما ایرانی‌ها است و در بسیاری از شهرهای جنوبی مثل آبادان، اهواز، بندر عباس و … در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درباره خواص و طبع و مصلح ادویه کاری چیزی می‌دانید؟

برای درست کردن ادویه کاری ترکیبی هندی، هل، دانه‌های فلفل سیاه، دانه خردل، چوب دارچین، میخک، جوز هندی، سیاه دانه، زیره و تخم گشنیز را در تابه بریزید و روی حرارت تفت دهید. بعد از آزاد شدن عطر ادویه‌ها، شعله را خاموش کنید. سپس ادویه‌ها را در آسیاب پودر و الک کنید. به مقدار گفته شده از پودر این ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید.

ترکیب ادویه کاری هندی را در یک بطری دربسته و ترجیحا تیره بریزید و در جای خشک و خنک مثل یخچال نگهداری کنید. ادویه هندی را ۶ ماه تا ۱ سال بدون تغییر طعم و عطر می‌توانید در انواع غذاها استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه هندی گرام ماسالا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زنجبیل ۱ قاشق مرباخوری
دارچین ۱ قاشق مرباخوری
جوز هندی ۱ قاشق مرباخوری
فلفل قرمز ۱ قاشق مرباخوری
هل ۱ قاشق مرباخوری
میخک ۱ قاشق چای‌خوری
زیره ۱ قاشق غذاخوری

روش ترکیب ادویه هندی گرم ماسالا

ترکیب ادویه هندی گرم ماسالا

گرَم ماسالا یکی از معروف‌ترین ادویه‌های هندی است که در بسیاری از خورش‌ها یا غذاهای پلویی و همچنین در طرز تهیه چای ماسالا قابل استفاده است. این ادویه در افغانستان، بنگلادش، مراکش، نپال و سریلانکا هم محبوبیت زیادی دارد.

برای تهیه این ادویه، چوب دارچین، زیره، میخک و هل را در تابه بریزید و روی حرارت تفت دهید. بعد از اینکه عطر این ادویه‌ها آزاد شد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شوند. سپس آنها را در آسیاب بریزید و پودر کنید. در آخر ادویه را الک کرده و در ظرف دربسته و ترجیحا تیره بریزید و در جای خشک و خنک مثل یخچال نگهداری کنید.

سوالات متداول درباره ادویه های هندی

ادویه تند هندی چیست؟

ادویه‌های هندی معمولا به خاطر استفاده از ترکیب چند ادویه، درست می‌شوند و به همین خاطر طعم تند می‌گیرند. ادویه‌هایی که در ترکیبات آنها از مقدار زیادی فلفل سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل و زیره به کار بروند، طعم تند دارند.

ادویه هندی برای مرغ چیست؟

اگر می‌خواهید مرغ را مزه‌دار کنید، یکی از بهترین ادویه‌ها، ادویه چیکن ماسالا است. ترکیب ادویه هندی مرغ، مشابه ادویه مدراس است.

محصولات مرتبط