۲۵ خواص ادویه کاری و مضرات آن + طبع، مصلح و طریقه مصرف

۲۵ خواص ادویه کاری و مضرات آن + طبع، مصلح و طریقه مصرف


17 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص ادویه کاری در طب سنتی

ادویه کاری یکی از محبوب‌ترین و خوش عطرترین ادویه‌ها است که علاوه بر بوی فوق‌العاده‌ای که دارد، به شدت برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مفید است. این ادویه از ترکیب چندین ادویه مختلف تهیه می‌شود و برای پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی، سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از آلزایمر مفید است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص ادویه کاری در طب سنتی و همچنین مضرات ادویه کاری آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ادویه کاری پاسخ خواهیم داد.

 

 

ادویه کاری چیست؟

 

ادویه کاری چیست؟

 

ادویه کاری یک نوع ادویه مخصوص است که از ترکیب چندین ادویه تهیه می‌شود. معمولاً در ترکیبات ادویه کاری از پودر زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر هل، زیره سبز و سیاه، چیلی، ریحان، فلفل قرمز، رازیانه، پودر زنجبیل، پودر سیر، پودر دارچین، دانه خردل و برخی ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود.

از این ادویه بی‌نظیر می‌توان برای خوش عطر و طعم کردن انواع غذاهای گوشتی، انواع خورشت و غذاهای گیاهی استفاده کرد. ادویه کاری طعم نسبتاً تندی دارد و در اکثر غذاهای هندی مصرف می‌شود.

 

طبع ادویه کاری و مصلح آن

 

طبع ادویه کاری و مصلح آن

 

در طب سنتی طبع ادویه کاری گرم و خشک است و از همین رو افراد گرم مزاج باید در مصرف آن احتیاط کنید. بهترین مصلح ادویه کاری آبلیمو است.

 

خواص ادویه کاری در طب سنتی

 

خواص ادویه کاری در طب سنتی

 

ادویه کاری فواید زیادی برای سلامتی جسم و روان دارد و به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با خواص ادویه کاری در طب سنتی آشنا شوید.

 

۱- تسکین درد

 

یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده ادویه کاری «زردچوبه» است. زردچوبه تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش و تسکین درد مفاصل دارد و برای کاهش التهاب در بدن نیز بسیار مفید است. مصرف ادویه کاری می‌تواند به بهبود سلامت مفاصل و جلوگیری از التهاب نیز کمک کند.

 

۲- سلامت قلب

 

از دیگر خواص ادویه کاری در طب سنتی می‌توان به گشاد کردن عروق و جلوگیری از بیماری‌های قلبی اشاره کرد. فیبر موجود در ادویه کاری به تنظیم کلسترول در بدن کمک می‌کند و برای سلامت قلب و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلب بسیار مفید است. مصرف ادویه کاری موجب کاهش فشارخون و تصلب شرایین می‌شود و از برو سکته نیز جلوگیری می‌کند.

 

۳- سلامت استخوان‌ها

 

ادویه کاری حاوی کلسیم، فسفر و منیزیم است که همگی نقش مؤثری بر سلامت استخوان‌ها دارند. مصرف ۱ قاشق غذاخوری پودر کاری حاوی ۳۰ میلی‌گرم کلسیم است و می‌تواند بخش زیادی از فسفر و منیزیم مورد نیاز استخوان‌ها را تأمین کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ادویه کاری و به خصوص زردچوبه می‌تواند به ترمیم بافت‌های استخوانی و استحکام آن‌ها کمک کند.

حتما بخوانید  تاثیر مکمل گلوتامین در عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه

 

۴- جلوگیری از بیماری‌های کبدی

 

جلوگیری از بیماری‌های کبدی با ادویه کاری

 

ادویه کاری حاوی زردچوبه است و در زردچوبه نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «کورکومین» وجود دارد که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ادویه کاری می‌تواند به تصفیه کبد و بهبود عملکرد آن کمک کند.

مصرف ادویه کاری موجب رفع سموم اضافی از کبد می‌شود و در پیشگیری و درمان بیماری‌های مربوط به کبد نیز بسیار مؤثر است.

 

۵- بهبود هضم

 

بهبود هضم از خواص ادویه کاری

 

یکی دیگر از خواص ادویه کاری در طب سنتی تقویت هضم و بهبود عملکرد سیستم گوارشی است. پودر کاری به جذب مواد مغذی در بدن، سلامت روده‌ها و همچنین بهبود حرکات روده کمک می‌کند.

 

۶- افزایش متابولیسم و کاهش اشتها

 

ادویه کاری حاوی مقدار زیادی پروتئین است که به انتقال مواد مغذی به بافت‌های بدن کمک می‌کند و با بهبود فرآیند هضم در تقویت سوخت و ساز بدن مؤثر است. مصرف پودر کاری موجب کاهش احساس گرسنگی و تمایل به غذا خوردن می‌شود و از این راه در کاهش وزن نیز نقش مؤثری دارد.

 

۷- ضد پیری بدن

 

از دیگر خواص ادویه کاری در طب سنتی می‌تواند به جلوگیری از پیری سلول‌های بدن اشاره کرد. ادویه کاری از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد مانع پیری بدن می‌شود.

 

۸- جلوگیری از سرطان

 

جلوگیری از سرطان از خواص ادویه کاری

 

ادویه کاری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از همین رو نقش مؤثری بر جلوگیری از سرطان دارد. کورکومین موجود در ادویه کاری تومورها و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و یک ماده مؤثر برای پیشگیری و درمان سرطان است.

 

۹- پیشگیری از آلزایمر

 

ادویه کاری به دلیل داشتن مقدار زیادی زردچوبه از آسیب رادیکال‌های آزاد در مسیرهای عصبی مغز جلوگیری می‌کند و مانع زوال شناختی و ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. مطالعات نشان می‌شود میزان ابتلا به آلزایمر در هندی‌ها بسیار کمتر از سایر کشورها است و این موضوع تا حد زیادی به مصرف پودر کاری بستگی دارد.

 

۱۰- خواص ادویه کاری برای کاهش قند خون

 

خواص ادویه کاری برای کاهش قند خون

 

مطالعه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم پودر کاری می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. از طرف دیگر پودر کاری می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری دیابت، قند خون را تنظیم کند و از افزایش آن جلوگیری کند.

 

۱۱- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی از بهترین خواص ادویه کاری تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ادویه سرشار از ویتامین C، A و ویتامین B6 است و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی محافظت می‌کند. مصرف ادویه کاری موجب سلامت اندام‌های بدن می‌شود و به تولید بیشتر گلبول‌های سفید خون برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

 

۱۲- افزایش چربی سوزی بدن

 

خواص ادویه مخلوط کاری برای افزایش چربی سوزی

 

از دیگر خواص ادویه مخلوط کاری افزایش تجزیه سلول‌های چربی و جلوگیری از رسوب چربی در بدن است. این ادویه می‌تواند در کنار فعالیت بدنی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش وزن و چربی سوزی بدن کمک کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورشت آلو مرحله به مرحله و فوت و فن های پخت

 

۱۳- جلوگیری از پیری پوست

 

پودر کاری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند پوست را به تولید کلاژن بیشتر تحریک کند. استفاده از ادویه کاری از پیری پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند و موجب کاهش تحریک، قرمزی پوست و مشکلات پوستی می‌شود. به خاطر داشته باشید که طبع ادویه کاری گرم است و مصرف زیاد آن می‌تواند سبب ایجاد التهاب و جوش روی پوست شود.

 

۱۴- کاهش فشارخون

 

مصرف ادویه کاری موجب کاهش فشارخون و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. این ادویه رگ‌ها و شریان‌ها را باز می‌کند و سبب بهبود گردش خون و جلوگیری از زیاد شدن فشارخون می‌شود.

 

۱۵- خواص ادویه مخلوط کاری برای بهبود سرماخوردگی

 

ادویه کاری طبع گرمی دارد و برای درمان خانگی سرماخوردگی و گرم کردن بدن مفید است. مصرف این ادویه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از بروز عفونت و گرفتگی و کیپ شدن بینی جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه زعتر لبنانی

 

عوارض و مضرات ادویه کاری

 

عوارض و مضرات ادویه کاری

 

هر چند که خواص پودر کاری در طب سنتی بسیار زیاد است، اما به هر حال مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در سلامتی شود. در ادامه می‌توانید با مضرات ادویه کاری آشنا شوید.

 

*پودر کاری یک ضد انعقاد قوی است، بنابراین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، نباید از پودر کاری استفاده کنند.

*افرادی که با مشکلات کیسه صفرا دست و پنجه نرم می‌کنند، باید از مصرف ادویه کاری اجتناب کنند.

*برخی افراد ممکن است با مصرف ادویه کاری دچار علائم آلرژی و حساسیت شوند، این افراد باید از مصرف پودر کاری در غذا پرهیز کنند.

*مصرف زیاد ادویه کاری موجب افزایش اسید معده و سوزش معده می‌شود.

*افرادی که به ورم معده مبتلا هستند، نباید از ادویه کاری استفاده کنند.

*مصرف بیش از حد ادویه کاری موجب تشدید علائم هموروئید می‌شود و فرد را با علائمی نظیر خارش، درد، تحریک و خونریزی روبرو می‌کند.

*یکی دیگر از عوارض ادویه کاری مشکلات گوارشی است. برخی افراد ممکن است بعد از مصرف ادویه کاری دچار علائم گوارشی مثل حالت تهوع، نفخ شکم و بیماری اسهال شوند.

*مصرف بیش از حد ادویه کاری در دوران بارداری مضر است و می‌تواند سبب سقط جنین شود.

 

سوالات متداول

 

ادویه کاری شامل چیست؟

 

پودر کاری شامل ترکیباتی مثل زردچوبه، تخم گشنیز، شنبلیله، زیره، چیلی، سیر، زنجبیل، دانه رازیانه، میخک، دارچین، زیره سیاه، هل سبز، دانه خردل، جوز هندی، هل سیاه، برگ کاری، زردچوبه سفید، فلفل سیاه و فلفل قرمز است.

 

پودر کاری برای چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

 

می‌توانید از پودر کاری در انواع خورشت، پیتزا، فلافل، انواع برنج مخلوط، غذاهای گوشتی و کتلت‌ها استفاده کنید. این ادویه طعم دلنشینی دارد و برای طعم دادن به اکثر غذاها مناسب است.

 

منابع: organicfacts، thaistreetkitchen، healthbenefitstimes، healthline، natureword

کالابرگ الکترونیک