رازهای طرز تهیه خورش قلیه پسته به روغن افتاده به روش درباری

رازهای طرز تهیه خورش قلیه پسته به روغن افتاده به روش درباری


6 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش قلیه پسته به روش مجلسی و درباری

خورش قلیه پسته یک غذای سنتی و مجلسی ایرانی با پسته است که بیشتر به عنوان یک غذای کرمانی و دامغانی شناخته می‌شود. این خورشت مجلسی که با برنج سرو می‌شود از دو مواد اولیه اصلی یعنی گوشت گوسفندی و پسته تهیه می‌شود. این خورشت به واسطه استفاده از پسته در طرز پخت آن یک غذای مقوی است و خواص پسته را در خود دارد. اگر سوال شما هم این است که با پسته چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه خورش قلیه پسته می‌پردازیم و نکات مهمی طبخ این خورشت خوشمزه درباری را به شما می‌گوییم تا به عنوان یک غذای خوشمزه برای لیست شام و غذای ناهار آن را در برنامه غذایی هفتگی خانواده جای دهید.

مواد لازم برای تهیه خورش قلیه پسته مجلسی (برای ۴ الی ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
مغز پسته یا خلال پسته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
آبغوره به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج برای سرو کنار خورش قلیه پسته

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت خورش قلیه پسته: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه خورشت قلیه پسته درباری

مراحل طرز تهیه خورشت قلیه پسته درباری 

خورش قلیه پسته اگرچه غذای گران و سختی به نظر می‌رسد اما در واقع به مواد اولیه زیادی نیاز ندارد و دستور پخت ساده‌ای دارد. در استان‌ کرمان و شهرهایی مثل دامغان پخت خورش قلیه پسته رایج است.

مرحله اول: پسته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قلیه پسته، باید پسته را آماده کنید. پوست سخت و پوست نرم پسته را از آن جدا کنید و فقط قسمت گوشتی آن را در مخلوط کن و یا غذاساز بریزید و آن را آسیاب کنید تا کاملا به صورت پودر دربیاید.

از خلال پسته (طرز تهیه خلال پسته) نیز می‌توانید برای تهیه خورش پسته استفاده کنید، فقط کافی است یک پیمانه از خلال پسته را نیز آسیاب کنید تا کاملا پودر شود.

می‌توانید برای تهیه مغز پسته و خلال پسته به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

برای تهیه خورش قلیه با پودر پسته یک عدد پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشویید و سپس آن را با رنده ریز رنده کنید یا با چاقو به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک تابه را با مقدار کافی از روغن روی حرارت قرار دهید و وقتی که روغن داغ شد پیاز خرد شده یا تفاله پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید. پیاز را در روغن داغ تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی هلو به ۳ روش خامه ای، آلاسکا و بدون ثعلب

می‌توانید برای تهیه پیاز منجمد و روغن سرخ کردنی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: گوشت را با پیاز تفت دهید

مقدار لازم از گوشت گوسفندی را به صورت مکعبی و در ابعاد خورشتی برش بدهید و کاملا تمیز بشویید. تکه‌های گوشت را به پیاز طلایی شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که گوشت تغییر رنگ دهد. در این مرحله از طرز تهیه خورش قلیه پسته، مقداری فلفل سیاه هم به گوشت در حال تفت خوردن اضافه کنید تا گوشت هنگام پخت ترد شود و طعم بگیرد.

می‌توانید برای تهیه گوشت گوسفندی فلفل سیاه به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: پسته آسیاب شده را به همراه ادویه‌ها اضافه کنید

زمانی که گوشت به همراه پیاز به اندازه کافی تفت خوردند نوبت اضافه کردن پودر پسته است. پسته را که از قبل آسیاب کردید به محتویات قابلمه روی حرارت اضافه کنید و آن را کمی تفت دهید تا از حالت خامی درآید. در این مرحله زردچوبه را هم اضافه کنید و با بقیه مواد خوب هم بزنید.

می‌توانید برای تهیه زردچوبه به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: خورشت قلیه پسته را بپزید

برای پختن خورش پسته با پودر پسته یا پوره پسته، به ترکیب گوشت، پسته و پیاز داغ، مقداری آب جوش اضافه کنید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که سطح روی مواد را بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا محتویات درون آن به جوش بیاید.

بعد از به جوش آمدن، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید خورش قلیه پسته برای سه ساعت روی حرارت ملایم باقی بماند تا کاملا جا بیفتد، گوشت بپزد و خورشت غلیظ شود. در اواسط پخت خورشت چند تکه یخ کوچک در خورشت بیندازید تا به پسته‌ها شوک وارد شده و خورش به روغن بیفتد. در نیم ساعت پایانی پخت خورش پسته، نمک و آبغوره را اضافه و آن را اندازه کنید.

می‌توانید برای تهیه نمک و آبغوره به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: خورشت قلیه پسته را سرو کنید

بعد از حدود سه ساعت گوشت کاملا پخته و خورش پسته جا می‌افتد و روغن می‌اندازد. این خورش را با برنج کته یا برنج چلو سرو کنید و از طعم متفاوت و خواص بی‌نظیرش لذت ببرید.

می‌توانید برای تهیه انواع برنج به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورش قلیه پسته مجلسی

نکات مهم در طرز تهیه خورش قلیه پسته به روش خانگی

  • می‌توانید از پودر پسته آماده در تهیه این خورشت مجلسی استفاده کنید.
  • حتما از پسته تازه و سالم در تهیه خورش قلیه پسته استفاده کنید. پسته تازه و سالم در طعم نهایی خورش تاثیر زیادی می‌گذارد.
  • از آنجا که پسته طعم شیرینی به غذا می‌دهد حتما از یک چاشنی ترش مثل آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید تا طعم غذا را متعادل کند.
  • خورش قلیه پسته به زمان کافی برای پخت نیاز دارد. اجازه دهید خورش سر فرصت و روی حرارت ملایم جا بیفتد تا هم پسته به روغن بیفتد و هم گوشت کاملا بپزد.
  • برای جدا کردن پوست نازک پسته چند دقیقه مغز پسته‌ را در آب گرم قرار دهید تا پوست آن راحت‌تر گرفته شود.
  • برای اینکه خورش پسته مغذی‌تر شود می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری کنجد را به همراه مغز پسته آسیاب کنید و در خورشت استفاده کنید.
حتما بخوانید  ۱۶ طرز تهیه انواع آبگوشت‌ سنتی و مجلسی ایرانی + فیلم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی با فیلم آموزشی

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن خورشت قلیه پسته کرمانی و دامغانی

برای آنکه خورش قلیه با پسته به روغن بیفتد چه کار باید کرد؟

برای به روغن افتادن این غذا می‌توانید ترفندی که برای خورش فسنجان استفاده می‌کنید به کار ببرید. فقط کافی است چند قالب کوچک یخ به خورش در حال پخت اضافه کنید تا با ایجاد شوک، خورش به روغن بیفتد.

آیا می‌توان از مرغ به جای گوشت قرمز برای درست کردن خورشت پسته استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید از ران و یا سینه مرغ به جای گوشت در تهیه خورشت پسته استفاده کنید. استفاده از مرغ زمان پخت غذا را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

چرا گوشت در خورش قلیه پسته دیر می‌پزد و سفت می‌شود؟

سفت شدن گوشت در غذا به سه عامل بستگی دارد:

  • نمک عاملی است که باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود؛ بنابراین تا وقتی گوشت نپخته و جا نیفتاده اصلاً به آن نمک اضافه نکنید.
  • گوشت باید با حرارت کم و برای مدت طولانی‌تر بپزد. اگر دمای پخت گوشت بالا باشد، بافت پروتئینی آن سریع سفت می‌شود، و هرچه بماند و بپزد دیگر نرم نمی‌شود.
  • برای آنکه گوشت خوب بپزد و دیرپز نشود، وقتی گوشت را با پیاز و ادویه سرخ کردید، روی گوشت آب سرد به هیچ عنوان نریزید. آب سرد باعث می‌شود گوشت دیر بپزد. برای پختن گوشت از آب جوش استفاده کنید.
  • موادی مثل آبلیمو و آبغوره را بعد از پخت گوشت به خورش اضافه کنید.

 

محصولات مرتبط