دونات لقمه ای ۵ دقیقه ای با شیر خوشمزه تر میشه یا با ماست؟

دونات لقمه ای ۵ دقیقه ای با شیر خوشمزه تر میشه یا با ماست؟


27 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دونات لقمه‌ای
فهرست محتوا نمایش

دونات لقمه ای یک مدل دونات فوری است. دونات در اصل یک شیرینی خوشمزه و قدیمی است که در دسته پیراشکی‌ها قرار می‌گیرد. به جز دونات‌های حلقه‌ای یا پیراشکی‌های حلقه‌ای، دونات‌های لقمه‌ای ساده و شکم پر جزو محبوب‌ترین انواع شیرینی در سراسر دنیا هستند. دونات‌ها هم می‌توانند یک عصرانه ساده و لذیذ و هم یک میان وعده برای بچه‌ها در مدرسه یا خانه باشند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ طرز تهیه دونات لقمه‌ ای با ماست و دونات لقمه ای با شیر، ارزش غذایی دونات برای بچه‌ها و نکات پخت و خوشمزه شدن دونات لقمه‌ ای فوری و دو سوته را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه دونات لقمه ای با ماست

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماست (پرچرب و شیرین) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد قنادی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۲ قاشق غذاخوری
 تخم مرغ ۲ عدد
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دونات لقمه‌ای: ۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه دونات لقمه ای فوری

مراحل طرز تهیه دونات لقمه ای فوری

دونات لقمه ای با پیمانه لیوان، نیازی به خمیر مایه و استراحت کردن خمیر یا مایه دونات ندارد. شما به راحتی با دنبال کردن مراحل طرز تهیه دونات لقمه ای ساده و سریع می‌توانید این دونات فوری را در زمان کمی تهیه کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه دونات فوری لقمه ای، مواد یخچالی مثل تخم مرغ، کره و ماست را ۳۰ دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا هم دما با محیط شوند. در این فاصله آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کنید تا تمام ناخالصی‌های آن گرفته شود و بافت لطیفی پیدا کند. این مواد خشک را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید برای خرید آرد گندم و بیکینگ پودر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد دونات را با هم مخلوط کنید

در یک کاسه دیگر، تخم مرغ‌های هم‌دما شده با محیط را بشکنید. شکر و وانیل را اضافه کنید و با قاشق یا لیسک، ۲ تا ۳ دور مواد را هم بزنید. سپس با همزن برقی یا دستی، همه مواد را با هم به خوبی هم بزنید تا یک مایه یکدست داشته باشید. حدود ۲ تا ۳ دقیقه هم زدن را ادامه دهید تا رنگ مخلوط، کرمی رنگ شود.

شما می‌توانید برای خرید شکر و تخم مرغ به روش حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه دونات را آماده کنید

بعد از آماده کردن مایه تخم مرغی، ماست را اضافه کنید و هم بزنید تا به طور یکدستی در کل مخلوط پخش شود. سپس آرد و بیکینگ پودر را به تدریج و طی ۳ تا ۴ مرحله به کاسه اضافه کنید. بعد از هر بار افزودن ترکیب آرد، مواد را هم بزنید. در نهایت باید یک مایه یکدست و کمی غلیظ داشته باشید.

شما می‌توانید ماست را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: وسایل درست کردن دونات را آماده کنید

در این مرحله، خمیر دونات را در قیف یک بار مصرف بریزید. اگر قیف ندارید می‌توانید از بطری پلاستیکی آب معدنی یا از پلاستیک فریزری استفاده کنید. سپس درِ بطری یا یکی از گوشه‌های پلاستیک فریزری را برای پمپ کردن مایه دونات، سوراخ کنید. در ادامه یک تابه را روی حرارت بگذارید و در آن روغن سرخ کردنی بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا با کدو تنبل یا کدو حلوایی مرحله به مرحله

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید آنلاین و حضوری اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه دونات لقمه ای را در تابه پایپ کنید

اجازه دهید روغن روی حرارت کاملا داغ شود. سپس از خمیر دونات، داخل تابه به اندازه حدود ۱ بند انگشت پایپ کنید و با قیچی خمیر را بچینید تا داخل تابه و روغن داغ بیفتد (مشابه طرز تهیه بامیه). همه خمیر دونات را به همین شکل، با کمی فاصله از هم، پایپ کنید.

مرحله ششم: دونات لقمه‌ای را سرخ کنید

بعد از حدود ۳۰ ثانیه یا ۱ دقیقه، وقتی دونات‌های لقمه‌ای خودشان را گرفتند، تابه را تکان دهید تا دونات‌ها تکان بخورند و روغن به همه قسمت‌های دونات‌ها برسد. سپس به آرامی با قاشق آن‌ها را هم بزنید. همه دونات‌ها که سرخ شدند، آن‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک توری بگذارید تا روغن اضافه آنها خارج شود.

مرحله هفتم: دونات لقمه‌ای را سرو کنید

بعد از اینکه دونات‌ها از داغی افتادند، روی آنها را با شکر دانه درشت، شکلات ذوب شده یا مواد دلخواه خود تزیین و همراه با چای یا قهوه، سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دونات کرم دار به روش بازاری

مواد لازم برای تهیه دونات لقمه‌ ای با شیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۵ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۲ قاشق مرباخوری
هل (پودر شده) ۱ قاشق چای‌خوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دونات لقمه ای: ۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه دونات لقمه ای بدون ماست

مراحل طرز تهیه دونات لقمه ای بدون ماست

در این روش در مایه دونات لقمه ای، از شیر و خمیر مایه برای حجم گرفتن پیراشکی لقمه ای یا دونات لقمه‌ای استفاده می‌شود. در ادامه مراحل تهیه دونات لقمه ای با پیمانه لیوان را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

ابتدا شیر را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت بگذارید تا ولرم شود. میزان داغی شیر باید به حدی باشد که وقتی انگشت را در آن فرو می‌برید، دست را نسوزاند. سپس شیر را در یک کاسه بریزید و به آن، شکر، کره و خمیر مایه را اضافه کنید و هم بزنید. روی کاسه را بپوشانید و ۷ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل کند.

شما می‌توانید به صورت حضوری شیر و انواع کره حیوانی و گیاهی را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید یا به صورت اینترنتی، آنها را سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

مرحله دوم: مواد خشک دونات را اضافه کنید

در این فاصله، آرد را ۳ بار الک کنید و پودر هل را هم به آن بیفزایید. بعد از گذشت ۷ دقیقه، مخلوط آرد و پودر هل را به شیر اضافه کنید. این کار را به صورت تدریجی و طی چند مرحله انجام دهید. بعد از هر بار افزودن آرد، مواد را با هم ورز دهید تا خمیر جمع شود.

مرحله سوم: دونات‌های لقمه ای را سرخ کنید

وقتی خمیر آماده شد، آن را در یک قیف بدون ماسوله بریزید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و در آن روغن بریزید. خمیر داخل قیف را در روغن پامپ کنید. به اندازه یک بند انگشت از خمیر که از قیف خارج شد، با قیچی خمیر را برش بزنید. سپس دونات‌ها را در روغن سرخ کنید تا همه قسمت‌های آنها طلایی شود.

مرحله چهارم: دونات لقمه ای را سرو کنید

در آخر، وقتی دونات‌ها سرخ شدند، در یک بشقاب، یک دستمال حوله‌ای بگذارید و دونات‌ها را روی آن بریزید. اجازه دهید دونات‌ها روغن اضافی خود را از دست بدهند. سپس آنها را با مواد دلخواه مثل سس شکلات، دانه‌های شکر، گاناش و … تزیین و سرو کنید.

ارزش غذایی دونات لقمه ای برای میان وعده بچه مدرسه‌ای‌ها

ارزش غذایی دونات لقمه ای برای میان وعده بچه مدرسه‌ای‌ها

دونات را می‌توانید به عنوان یک میان وعده مقوی و خوشمزه برای بچه مدرسه‌ای‌ها درست کنید و به عنوان شیرینی یا تنقلات برای زنگ تفریح مدرسه یا مهدکودک، در پک خوراکی مدرسه بچه‌ها بگذارید.

از آنجایی که در مواد دونات از شیر، ماست، کره، تخم مرغ و چاشنی‌هایی مثل دارچین، هل، گلاب و … استفاده می‌شود، فواید سلامتی زیادی برای بچه‌ها خواهد داشت و یک میان وعده مقوی و سالم است. البته بهتر است روغن دونات‌ها را بعد از پختن، به خوبی بگیرید تا به سلامت فرزند دلبندتان آسیبی نرسد.

شیر (خواص شیر) و ماست (خواص ماست) از لبنیات ضروری برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودکان هستند. برای بچه‌هایی که به خوردن لبنیات علاقه‌ای ندارند، درست کردن خوراکی‌هایی که در آنها از لبنیات استفاده شده است، یک راه عالی برای گنجاندن محصولات لبنی در رژیم غذایی آنها است.

حتما بخوانید  کره بهتر است یا روغن و مقایسه کاربردهای آن ها در پخت و پز

تخم مرغ (خواص تخم مرغ) یک غذای کامل برای کودکان و بزرگسالان است و اگر می‌خواهید کودکتان رشد مناسب و انرژی کافی برای یادگیری درس‌ها و فعالیت بدنی در مدرسه داشته باشد، دونات لقمه ای با تخم مرغ، یک گزینه عالی به حساب می‌آید.

تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ از انواع اسیدهای چرب غیراشباع هستند که در عملکرد غشای سلولی اندام‌های حیاتی بدن نقش مؤثری دارند. مصرف ۲ عدد تخم مرغ می‌تواند ۱۸۰ میلی‌گرم از نیاز روزانه بدن به امگا ۳ را تأمین کند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

یکی دیگر از فواید تخم مرغ برای بدن بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است. تخم مرغ سرشار از ویتامین A، ویتامین B و ویتامین D است و از همین رو مصرف آن سطح ایمنی بدن کودک را افزایش می‌دهد. مصرف تخم مرغ به صورت روزانه می‌تواند از بدن کودکان و بزرگسالان در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا نیز جلوگیری کند.

«کره» نیز یک ماده غذایی با چربی سالم است که ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند. در کره، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ رشد مغز و سیستم عصبی کودکان را تقویت می‌کنند. در ضمن چربی موجود در کره حیوانی به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K2 کمک می‌کند.

علاوه بر این‌ها، ارزش غذایی هر چاشنی که در مواد دونات به کار می‌رود، می‌تواند به صورت مستقیم برای سلامت کودکان تاثیر بگذارد. بنابراین می‌توانید دونات خانگی را به سادگی درست کنید تا کودکتان از خوردن تنقلات ناسالم در مدرسه و عوارض آن، در امان بماند.

نکات مهم در طرز تهیه دونات لقمه‌ ای

نکات تکمیلی طرز تهیه دونات لقمه‌ ای

  • اگر می‌خواهید روی دونات لقمه ای را با پودر قند (طرز تهیه پودر قند) یا شکر تزیین کنید، حتما اجازه دهید دونات از داغی بیفتد. چون اگر دونات خیلی داغ باشد، شکر یا پودر قند ذوب می‌شوند.
  • اگر مایه دونات لقمه ای، زیادی سفت بود، کمی شیر یا آب به آن اضافه کنید و ورز دهید. اگر زیادی روان بود، کمی آرد به آن بیفزایید.
  • میزان شکر را می‌توانید بنا به سلیقه خود کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن دونات‌ها و عطر و طعم بیشتر آنها، می‌توانید به خمیر یا مایه دونات، مقداری پودر دارچین، گلاب، پودر هل، وانیل و حتی زعفران دم کرده هم اضافه کنید.
  • بهتر است تابه‌ای که دونات‌ها را در آن سرخ می‌کنید، عمیق باشد تا دونات‌ها کاملا در روغن فرو بروند و همه قسمت‌های دونات به خوبی سرخ شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دونات لقمه‌ای

غلظت خمیر دونات چقدر باید باشد؟

غلظت خمیر دونات باید به اندازه غلظت خمیر بامیه (نه خیلی شل و نه خیلی سفت) باشد. در حدی که وقتی خمیر دونات را در قیف می‌ریزید، به راحتی از قیف خارج شود.

دونات لقمه ای رو با چی تزیین کنیم؟

برای تزیین دونات لقمه ای، می‌توانید از شکر دانه درشت، پودر قند، شکلات ذوب شده، انواع گاناش و … تزیین کنید.

چرا داخل دونات لقمه ای خمیر میشه؟

اگر خمیر دونات بیش از حد غلیظ و سفت باشد، داخل دونات بعد از پخت حالت خمیری می‌گیرد.

چرا خمیر دونات داخل روغن پهن میشه؟

دلیل پهن شدن و شکل نگرفتن خمیر دونات، داخل روغن، شل بودن بیش از حد خمیر دونات است. در این صورت می‌توانید کمی آرد یا نشاسته به خمیر دونات اضافه کنید تا سفت‌تر شود.

 

محصولات مرتبط