طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ ساده و کاکائویی

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ ساده و کاکائویی


21 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ

اگر یک شیرینی پز حرفه ای باشید حتما فرق انواع کیک هایی را که در مراحل پختشان از تخم مرغ استفاده می شود با کیک هایی که تخم مرغ در آن ها جایی ندارد، متوجه خواهید شد. البته که اصلا مساله مهمی نیست و استفاده یا عدم استفاده از تخم مرغ در پخت انواع کیک، آن قدرها روی طعم کیک اثر ندارد. ما در سرویس آشپزی مجله کوروش، تلاش کرده ایم طرز تهیه ۳ مدل کیک اسفنجی ساده و کاکائویی بدون تخم مرغ را به شما آموزش دهیم تا حتی اگر تخم مرغ هم در دسترس نداشتید یا از بوی آن فراری هستید، خودتان را از خوردن و پختن یک کیک خوشمزه محروم نکنید.

 

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که خوردن تخم مرغ برایتان مضر است ولی دلتان برای چشیدن طعم کیک لک زده، این روش های طرز تهیه  کیک اسفنجی بدون تخم مرغ مخصوص شماست.

 

 

دلیل استفاده از تخم مرغ در کیک

 

دلیل استفاده از تخم مرغ در کیک

 

عموما تخم مرغ را به این خاطر در کیک به کار می برند که بافت پفکی پیدا کند. در اصل تخم مرغ برای هوادهی به کیک است و سفیده آن، این نقش را بر عهده می گیرد. زرده به خاطر چربی نسبتا زیادی که دارد، وقتی هم زده می شود، کف نمی کند و فقط باعث می شود رنگ و طعم کیک بهتر و خود کیک هم تردتر شود.

 

در عین حال سفیده تخم مرغ بعد از هم زدن کف می کند و هوا را در خود نگه می دارد. هر چه هم مرحله مربوط به زدن کیک را بهتر انجام دهید، بیشتر کف می کند و هوای بیشتری در خود نگه می دارد. البته که بیکینگ پودر هم در ایجاد بافت پفکی کیک بسیار موثر است.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ

 

فوت و فن های طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ

 

  • در طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ، اگر می خواهید کیک تان رژیمی شود و کالری کمتری داشته باشد، شکر را حذف و با عسل جایگزین کنید.

 

  • برای اینکه کیک به خوبی از قالب جدا شود، آن را با کره یا روغن (ترجیحا جامد) چرب و آردپاشی کنید. حدود ۱۰ دقیقه قالب را در فریزر قرار دهید.

 

  • بعد از این که مواد را در قالب ریختید، کف آن را چند بار به سطح بکوبید تا حباب ها خارج شوند.

 

  • قبل از اینکه کیک را از فر یا تابه بیرون بیاورید و حرارت را خاموش کنید، یک خلال دندان یا چنگال در کیک فرو کنید، اگر مواد کیک به چنگال نچسبید، کیکتان آماده است.
حتما بخوانید  طرز تهیه بال مرغ عسلی به 2 روش + نکات طلایی

 

  • در مورد تزیین کیک ها، انتخاب را بر عهده خودتان و سلیقه تان گذاشته ایم. می توانید کیک هایی را که درست می کنید با خامه، شکلات تخته ای سفید یا تلخ ذوب شده، پودر قند، انواع مغزها و برش های میوه تزیین کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کاپ کیک یا کیک شکلاتی در فر «

 

 

نکته مهم در طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ

 

نکته مهم در طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ

 

در نظر داشته باشید تمام کیک هایی که طرز تهیه آن ها را برای شما آورده ایم این قابلیت را دارند که بدون فر و در قابلمه یا تابه هم تهیه شوند. تنها کاری که لازم است در طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ بدون فر انجام دهید این است که تابه یا قابلمه نچسب را روی حرارت بگذارید و بعد از اینکه گرم شد، آن را چرب یا آردپاشی کنید.

 

سپس یک شعله پخش کن را روی حرارت گاز بگذارید و قابلمه را روی آن بگذارید. مواد کیک بدون تخم مرغ را در آن بریزید و دم کنی را روی قابلمه یا تابه بگذارید. دقت داشته باشید تا انتهای زمان پخت، درِ قابلمه یا تابه را برندارید تا پف کیک نخوابد. برای پخت هر کدام از کیک ها به حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان نیاز است.

 

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ ساده و کاکائویی

 

طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ ساده و کاکائویی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مواد لازم

 

آرد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن مایع: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری

وانیل: کمی (به اندازه نوک قاشق چایخوری)

پودر کاکائو: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

کیک بدون تخم مرغ

 

مرحله اول؛ مواد خیس مایه کیک را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ، در یک ظرف (کاسه) مناسب، شکر، وانیل و روغن مایع را با هم مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید. بهتر است از همزن برقی استفاده کنید ولی اگر از همزن دستی یا چنگال می خواهید استفاده کنید، مدت زمان هم زدن را بیشتر کنید.

 

 

مرحله دوم؛ مواد خشک کیک را اضافه کنید

 

آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کنید و به کاسه بیفزایید. شیر را طی چند مرحله و به آرامی به آرد اضافه کنید و هر بار به هم بزنید. پودر کاکائو را اضافه کنید. اضافه کردن پودر کاکائو اختیاری است. می توانید آن را از دستور پخت کیک حذف یا این که مایه کیک را به دو قسمت تقسیم و به یک قسمت، پودر کاکائو اضافه کنید. قسمت دیگر را به همان شکل ساده نگه دارید.

 

 

مرحله سوم؛ مایه کیک را در قالب بریزید

 

موقعی که می خواهید مایه کیک را در قالب بریزید، دو روش پیش رویتان قرار دارد. یا هر دو مایه (شکلاتی و ساده) را در قالب بریزید و کمی هم بزنید تا شکل ابر و بادی پیدا کند یا یک سمت قالب را مایه ساده و سمت دیگر را مایه شکلاتی بریزید تا از هر دو طعم و رنگ، کیک داشته باشید.

فر را از قبل، روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. قالب را چرب و آردپاشی کنید و مواد کیک را در آن بریزید. وقتی فر گرم شد، قالب را در فر قرار دهید و ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در فر بگذارید تا کاملا بپزد. بعد از اطمینان از پخت، آن را از فر بیرون بیاورید و بگذارید از دما بیفتد. بعد از سرد شدن، کیک را برش دهید یا روی آن را با گاناش با پودر قند و انواع میوه تزیین کنید.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم جاودانگان (Eternals)

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ماربل وانیلی و شکلاتی 

 

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ با ماست

 

طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ با ماست

 

مواد لازم

 

آرد: ۱۵۰ گرم

ماست ساده (شیرین): ۱۰۰ گرم

شیر: ۱۰۰ گرم

شکر: ۷۰ گرم

روغن مایع: ۶۰ گرم

پودر کیک: ۱/۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

دستور پخت کیک بدون تخم مرغ با ماست

 

مرحله اول؛ مایه کیک را آماده کنید

 

ابتدا ماست ساده را در یک ظرف بریزید و خوب به هم بزنید تا بافت بسیار نرمی پیدا کند. شکر را اضافه و با هم مخلوط کنید تا جایی که شکر کاملا حل شود. روغن مایع و پودر کیک را در همین مرحله به مواد اضافه کرده و خوب به هم بزنید. شیر را در چند مرحله اضافه کنید و هر بار خوب به هم بزنید. دوباره مواد را به هم بزنید تا پف کیک نخوابد.

 

 

مرحله دوم؛ مایه کیک را در قالب بریزید

 

قالب را با کره یا روغن چرب کنید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید. مواد کیک را در قالب بریزید و به مدت ۴۰ دقیقه در فر بگذارید. هنگام بیرون آوردن قالب از فر، آن را تست کنید تا پخته باشد. بعد از سرد شدن، آن را برش بزنید و به دلخواه خود تزیین کنید.

 

 

طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ پرتقالی

 

طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ پرتقالی

 

مواد لازم

 

آرد: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

خامه صبحانه: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

کره ذوب شده: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

آب پرتقال: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پوست پرتقال رنده شده: ۱/۲ قاشق چای خوری

وانیل: نوک قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

کیک اسفنجی بدون تخم مرغ پرتقالی

 

مرحله اول؛ مواد خیس مایه کیک را آماده کنید

 

در طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ با آب پرتقال، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. در یک ظرف آرد، نمک و بیکینگ پودر را مخلوط و ۳ بار الک کنید. در یک ظرف دیگر، شکر و وانیل را با روغن مایع یا کره ذوب شده مخلوط کنید تا یکدست و کرمی رنگ شود. خامه و آب پرتقال را به مخلوط اضافه کنید و به هم بزنید.

 

 

مرحله دوم؛ مواد خشک را به مایه کیک اضافه کنید

 

آرد و بیکینگ پودری را که الک کرده بودید در چند مرحله و به آرامی اضافه کنید و هر بار به هم بزنید تا مخلوط گلوله نشود. به مخلوط به دست‌ آمده، پوست پرتقال رنده شده را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا در مایه کیک به صورت یکدست، پخش شود.

 

 

مرحله سوم؛ مایه کیک را در قالب بریزید

 

کف قالب کیک را چرب کنید و یک کاغذ روغنی بیندازید. مواد را روی کاغذ بریزید. قالب را در فر بگذارید و ۵۰ دقیقه صبر کنید تا کیک به خوبی بپزد. بعد از اینکه کیک پخت، بگذارید از دما بیفتد، سپس آن را از قالب جدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کیک تولد شکلاتی « 

 

کالابرگ الکترونیک