طرز تهیه انواع غذا در هواپز (ایرفرایر) با ۱ قاشق روغن

طرز تهیه انواع غذا در هواپز (ایرفرایر) با ۱ قاشق روغن


7 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع غذا در هواپز (ایرفرایر) با ۱ قاشق روغن

در هواپز چی میشه درست کرد؟ روش پخت انواع غذا در هواپز یا سرخ کن بدون روغن، یک راه آسان و ساده برای طبخ آنها است. روش سرخ کردن و تهیه غذا در هواپز یا ایرفرایر، به خاطر اینکه در زمان سریعی انجام می‌شود و رژیمی و سالم‌تر است، محبوبیت زیادی دارد. لازم نیست برای پخت غذاها در ایرفرایر، مدام بالای سر ماهیتابه یا قابلمه بایستید. همچنین از این دستگاه برای سرخ کردن انواع سبزیجات و گوشت و حتی خشک کردن میوه‌ها می‌توانید استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند مدل طرز تهیه از انواع غذا در هواپز یا سرخ کن بدون روغن را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه و پخت انواع غذا در هواپز یا سرخ کن بدون روغن

طرز تهیه و پخت انواع غذا در هواپز یا سرخ کن بدون روغن

غذاهایی که می‌توانید در هواپز بپزید،‌ بسیار متنوع هستند. از انواع گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات و قارچ گرفته تا غذاهای سرخ کردنی مثل بادمجان، سیب زمینی، سمبوسه و حتی میوه خشک، همگی را می‌توانید با هواپز درست کنید.

در کنار همه مزایایی که دستگاه هواپز برای پخت و سرخ کردن غذاها دارد این است که وقتی مواد غذایی را در آن می‌پزید، خیالتان بابت سالم بودن آنها راحت است. فقط با مقدار کمی روغن زیتون یا روغن مایع می‌توانید بالاترین کیفیت را از غذایتان بگیرید.

برای پخت انواع غذا در هواپز، ممکن است به موادی مثل گوشت مرغ، سینه مرغ، ران مرغ، گوشت گوسفند یا گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، کتف و بال مرغ، خمیر پخت و پز، ماهی، انواع ادویه غذا، کشک، روغن مایع، کره، آرد سوخاری، تخم مرغ، انواع پنیر پخت و پز مثل موزارلا، پارمسان و … نیاز پیدا کنید.

برای تهیه این مواد غذایی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۱- بوفالو وینگز در ایرفرایر

بوفالو وینگز یک فینگر فود دلچسب در سرتاسر دنیا

«بوفالو وینگز» یک فینگرفود دلچسب در سرتاسر دنیاست و بین همه افراد با هر سن و سالی، طرفداران زیادی دارد. معمولا برای طبخ این غذا، به روغن زیادی نیاز است اما اگر آن را در هواپز درست کنید، می‌توانید با کمترین روغن از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

برای تهیه این غذای خوشمزه با مرغ در هواپز، بال و کتف مرغ را به‌خوبی شست‌وشو دهید و چربی‌های اضافی اطراف آن را جدا کنید. سپس، با کمک یک چاقوی تیز روی سطح بال‌ و کتف‌ها چند برش اریب ایجاد کنید. بال‌ها را در یک کاسه بریزید و سطح بال و کتف مرغ شسته، برش خورده و خشک شده را ابتدا با ترکیب آبلیموی تازه و روغن زیتون به‌خوبی آغشته کنید.

آبلیمو و روغن زیتون را روی بال‌ و کتف‌ها بریزید، سپس نمک، فلفل سیاه، پاپریکا و پودر سیر را اضافه کنید و با مرغ‌ها کاملا ماساژ دهید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه بوفالو وینگز در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲- سمبوسه رژیمی در هواپز

سمبوسه رژیمی در هواپز

«سمبوسه» یک غذای خیابانی محبوب بین ایرانی‌ها است که به صورت سنتی در روغن فراوان سرخ می‌شود ولی طرز تهیه سمبوسه در هواپز یک روش سالم برای درست کردن سمبوسه با کمترین میزان روغن است.

این اسنک ساده و پرطرفدار را می‌توانید با انواع و اقسام مواد اولیه و بسته به ذائقه و سلیقه خودتان در سرخ کن بدون روغن درست کنید. از ترکیبات حاوی گوشت چرخ کرده گرفته تا سبزیجات، میگو، سیب زمینی، ژامبون و سوسیس بندری را می‌توانید در نان لواش، خمیر یوفکا یا خمیرهای دست‌ساز و خانگی بپیچید و سمبوسه خوشمزه در ایرفرایر را طبخ کنید.

برای درست کردن مایه سمبوسه ابتدا پیاز و سیر را به‌خوبی بشویید و نگینی خرد کنید. یک تابه مناسبی را انتخاب کنید و یک قاشق روغن مایع سرخ کردنی داخل‌ آن بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود. پیاز را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. سیر را رنده کرده و پس از سبک شدن پیاز به آن اضافه کنید.

زردچوبه را هم به آن بیفزایید تا طعم خامی‌اش گرفته شود. فلفل دلمه‌ای و قارچ شسته شده را هم خرد کرده و به این ترکیب اضافه کنید.

برای آموزش ادامه جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه سمبوسه در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- ماهی ساده و  شکم پر در هواپز

ماهی ساده و  شکم پر

در میان انواع غذا در هواپز که می‌توان پخت، ماهی جزو غذاهای محبوب دریایی است که به شکل‌های مختلف باید در رژیم غذایی‌تان جا دهید. ولی بهترین راه طبخ آن این است که این منبع غذایی کم‌نظیر و محبوب را به‌صورت رژیمی و با کمترین میزان روغن در دستگاه سرخ کن بدون روغن یا ایرفرایر درست کنید. خصوصا اگر دستگاه هواپز شما گریل هم داشته باشد، نتیجه کار بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد شد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو با هویج مرحله به مرحله

در ابتدا، ظرف مناسبی را انتخاب کرده و روغن زیتون یا روغن مایع را همراه با زعفران، ادویه‌ مخصوص ماهی، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک ترکیب کنید. ماهی را بشویید و با حوله کاغذی خشک کنید.

سپس با کمک یک فرچه یا قلم‌موی آشپزی، آن را کاملا به ترکیب ادویه‌ها آغشته کنید. سپس آن را به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید.

برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه ماهی ساده و شکم پر در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۴- کشک بادمجان رژیمی در هواپز

کشک بادمجان یکی از غذاهای بسیار محبوب بین ایرانی‌ها

«کشک بادمجان» یکی از غذاهای بسیار محبوب بین ایرانی‌ها است که به خاطر استفاده از بادمجان سرخ شده، روغن زیادی دارد و اصلا رژیمی نیست. هر چند برخی افراد آن را با بادمجان کبابی درست می‌کنند. اما اگر هم می‌‌خواهید بادمجان را سرخ کنید و هم روغن کمی مصرف کنید، هواپز انتخاب عالی برای سرخ کردن بادمجان‌ها است.

برای پخت کشک بادمجون در ایرفرایر ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و بسته به ضخامت، هر یک از آن‌ها را به ۲ یا ۳ قسمت نسبتا مساوی تقسیم کنید. یک قاشق روغن مایع سرخ کردنی را با کمی آب، سرکه، مقداری نمک و اندکی زردچوبه مخلوط کنید.

سپس با فرچه آشپزی، سطح بادمجان‌ها را آغشته کنید. کف سبد هواپز را با کاغذ روغنی بپوشانید و بادمجان‌ها را در آن بگذارید. دمای هواپز را روی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد و مدت زمان ۱۴ دقیقه تنظیم کنید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه بادمجان‌ها را پشت و رو کنید. بعد بادمجان‌ها برای ۴ دقیقه دیگر در هواپز بگذارید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کشک بادمجان در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- مرغ سوخاری در هواپز

درست کردن مرغ سوخاری رستورانی در سرخ کن بدون روغن

طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز یا ایر فرایر یکی از دستور پخت‌های پرتکرار این روزهاست. شما می‌توانید با استفاده از هواپز یا سرخ کن بدون روغن فیله، سینه یا ران مرغ را با کمترین روغن و بالاترین کیفیت در هواپز، سوخاری کنید و از طعم آن لذت ببرید.

اگر فکر می‌کنید برای درست کردن مرغ سوخاری رستورانی، مجبور به استفاده از روغن فراوان هستید تا طعم اصیل آن را بچشید، سخت در اشتباهید. سینه‌های مرغ را بشویید و با چاقوی تیز، از پهنا برش بزنید تا چند لایه شود. پشت و روی لایه‌های مرغ را با پلاستیک بپوشانید و با بیفتک‌کوب روی لایه‌های مرغ بزنید تا همه قسمت‌های مرغ یکدست شود.

در یک ظرف، شیر (یا باترمیلک)، مقداری از نمک، پودر فلفل پاپریکا و پودر فلفل سیاه را بریزید و با قاشق هم بزنید تا یکدست شود. تکه‌های مرغ‌ را در این مخلوط بغلتانید تا همه‌ جای آن‌ها با مواد پوشانده شود. سپس مرغ‌ها را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت در یخچال بگذارید.

برای آموزش ادامه و جزییات مراحل طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۶- پخت مرغ در هواپز

پخت مرغ در هواپز

در میان پخت انواع غذاها در هواپز که می‌توانید تهیه کنید، پختن مرغ است که تهیه آن در ایرفرایر بسیار متداول و محبوب است. شما هم می‌توانید مرغ را به صورت تکه‌ای و هم به صورت شکم پر، در سرخ کن بدون روغن درست کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای درست کردن مرغ صورت شکم‌پر در ایرفرایر، باید ابتدا مرغ کامل را  مزه‌دار کنید و بعد آن را در دستگاه بپزید. فقط به هیچ وجه پوست مرغ را نگیرید. سپس آن را در یک قابلمه بزرگ بگذارید و سرکه را اضافه کنید. روی مرغ را آب بریزید و ۲ ساعت صبر کنید. سپس مرغ را از قابلمه بیرون بیاورید و بشویید.

در مرحله بعد در یک کاسه، زعفران دم کرده، فلفل سیاه، زردچوبه، آب یک پیاز، پودر پاپریکا و پودر سیر را بریزید و با هم مخلوط کنید. این مخلوط را به همه‌ قسمت‌های مرغ ماساژ دهید.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه مرغ در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- پخت انواع گوشت در هواپز

پخت گوشت به روش‌های مختلف در هواپز

شاید در نگاه اول فکر کنید که گوشت به خاطر بافت منسجم‌تر و سفت‌تری که نسبت به مرغ دارد، گزینه‌ خوبی برای پخت در هواپز نیست ولی اشتباه نکنید، شما در دستگاه سرخ کن بدون روغن، می‌توانید انواع غذا با گوشت از استیک گرفته تا دنده کباب، کباب لقمه و بیکن را درست کنید.

اتفاقا پخت گوشت در هواپز، آن را بسیار خوشمزه می‌کند. زمان پخت و نحوه مزه‌دار گوشت برای پخت یا سرخ کردن آنها، متفاوت است و ممکن است بین ۵ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد. همچنین درجه‌هایی که برای پخت هر کدام از غذاها با گوشت انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

در مقاله طرز پخت گوشت در هواپز می‌توانید جزییات روش تهیه مدل‌های مختلف گوشت در ایرفرایر را بخوانید. کافی است روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۸- هات چیپس (چیپس و پنیر) در هواپز با کمترین روغن

طرز تهیه هات چیپس( چیپس و پنیر) در ایرفرایر

یکی از انواع غذا در هواپز که می‌توانید درست کنید، «هات چیپس» است. هات چیپس در اصل همان چیپس و پنیر است که در ترکیبات آن معمولا از انواع ژامبون، سس کچاپ، سس سفید، پنیر پیتزا یا پنیر گودا و ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی بسیار لذیذ به 2 روش

این اسنک یا میان‌وعده، پای ثابت منوهای کافی شاپ‌ها است و عموما هم قیمت بالایی دارد اما شما به راحتی می‌توانید با روغن کمتر، سالم‌تر، با چاشنی‌های دلخواه خود و قیمت بسیار پایین‌تر، آن را در خانه هم تهیه کنید.

هات چیپس را می‌توانید با چیپس آماده درست کنید. اگر چیپس آماده ندارید می‌توانید صفر تا صد تهیه چیپس را خودتان انجام دهید. برای این کار، سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. سپس با رنده مخصوص چیپس، رنده کنید یا خیلی نازک با یک چاقوی تیز برش بزنید.

ورقه‌های سیب زمینی را در یک کاسه آب و یخ بریزید، طوری که آب و یخ سطح روی سیب زمینی‌ها را بپوشانند. بعد آنها را آبکش و خشک کنید. رویشان نمک، فلفل سیاه و با اسپری روغن زیتون بپاشید. سیب زمینی‌ها را هم بزنید تا به روغن و نمک آغشته شوند.

برای آموزش ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه هات چیپس روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- سیب زمینی سرخ کرده در سرخ کن بدون روغن

طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده در ایرفرایر یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت غذا

طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده در ایرفرایر یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت غذا در این دستگاه سرخ کن بدون روغن است. با هواپز می‌توانید سیب زمینی را به روش سالم و با کمترین روغن سرخ کنید.

برای این که سیب زمینی سرخ کرده سالم با بالاترین ارزش غذایی را تهیه کنید، ایرفرایر می‌تواند به شما کمک زیادی کند. برای درست کردن سیب زمینی در ایرفرایر، سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. آنها را به صورت خلالی خرد کنید. می‌توانید سیب زمینی‌ها را به صورت لایه‌ای، چیپسی یا خلالی ریز هم با رنده، آماده کنید. سپس سیب زمینی‌های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید و روی حرارت بگذارید.

اجازه دهید محتویات داخل قابلمه به مدت ۱ دقیقه بجوشد. سپس سیب زمینی‌ها را در سبد، آبکش کنید و روی آن‌ها مقداری آب یخ بریزید تا به آن‌ها شوک وارد شود.

برای آموزش جزییات طرز تهیه سیب زمینی در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- بادمجان سرخ کرده در ایرفرایر

سرخ کردن بادمجان در ایرفرایر

سرخ کردن بادمجان در ماهیتابه نیاز به روغن زیادی دارد، اما یک روش سالم و خوشمزه برای تهیه بادمجان سرخ شده استفاده از هواپز یا همان ایرفرایر است که به سرخ کن بدون روغن معروف است.

برای تهیه بادمجان در هواپز باید بادمجان‌ها را بشویید و آن‌ها را از طول به ۳ قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس ۲ قاشق سرکه، مقداری زردچوبه و کمی نمک به بادمجان‌ها اضافه کنید. با دست خوب مواد را به بادمجان‌ها آغشته کنید و حدود نیم ساعت تا یک ساعت صبر کنید تا بادمجان‌ها مزه‌دار شوند و تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس آنها را بشویید و در ایرفرایر بگذارید. روی بادمجان‌ها کمی روغن با اسپری بپاشید.

برای ادامه مراحل طرز تهیه بادمجان در هواپز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۱- خشک کردن میوه در هواپز

خشک کردن میوه در هواپز

«خشک کردن میوه در هواپز و سرخ کن بدون روغن»، یکی از روش‌های سریع، راحت و بی‌دردسر برای خشک کردن میوه و بالا بردن ماندگاری آنها برای استفاده در فصول مختلف سال است. هر چند خشک کردن میوه روش‌های مختلفی دارد اما می‌توانید این بار، هواپز را امتحان کنید و میوه‌های خود را با بالاترین کیفیت در ایرفرایر خشک کنید.

همین ابتدای کار باید بدانید که برای طرز تهیه میوه خشک فوری با هواپز، میوه‌هایی که آب خیلی زیادی دارند، مثل هندوانه، خربزه یا میوه‌هایی که زود تلخ می‌شوند، مثل گریپ فروت یا لیمو شیرین، برای خشک کردن گزینه‌های مناسبی نیستند.

علاوه بر اینها دقت کنید میوه‌هایی که انتخاب می‌کنید، در عین رسیده بودن، سفت و سالم باشند. اگر میوه‌ها، زیادی رسیده، نرم و لکه‌دار باشند، محصول نهایی اصلا کیفیت خوبی نخواهد داشت. برای مطالعه طرز تهیه انواع میوه خشک در هواپز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره درست کردن غذاهای مختلف در هواپز

زمان پخت مرغ در هواپز چقدر است؟

زمان موردنیاز برای پخت مرغ در هواپز، در صورتی که بخواهید مرغ را به صورت شکم‌پر درست کنید، اگر دما را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید، به حدود ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارید و اگر به صورت تکه‌ای بپزید، مرغ با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، حدود ۱ ساعت بعد می‌پزد.

طرز تهیه قارچ در هواپز چطور است؟

قارچ را می‌توانید به صورت سوخاری و سرخ کرده یا در کنار مواد غذایی دیگر مثل مرغ در هواپز، بپزید. زمان پخت قارچ در هواپز کوتاه است و کافی است ابتدا آن را مزه‌دار یا به روغن آغشته کنید و سپس در دستگاه هواپز، سرخ کنید یا بپزید.

آیا می‌توان در ایرفرایر، میوه خشک کرد؟

بله. یکی از کارایی‌های سرخ کن بدون روغن، خشک کردن انواع میوه‌ها است. انواع مختلف میوه را می‌توانید در هواپز درست کنید اما میوه‌هایی مثل هندوانه برای خشک کردن در ایرفرایر مناسب نیستند.

کالابرگ الکترونیک