۶ روش آسان خشک کردن گردو تازه و سبز در خانه بدون آسیب به آن

۶ روش آسان خشک کردن گردو تازه و سبز در خانه بدون آسیب به آن


2 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۶ روش آسان خشک کردن گردو تازه و سبز در خانه بدون آسیب به آن
فهرست محتوا پنهان

چگونه گردو را خشک کنیم؟ پروسه خشک کردن گردو تازه در منزل برای خیلی افراد کار چالش‌برانگیزی است. هر چند که نحوه خشک کردن گردو تازه بسیار ساده است، اما اگر با ترفندها و فوت و فن‌های این کار آشنا نباشید، ممکن است مغز گردوی شما سیاه شود و یا با کیفیت پایینی خشک شود. اما بهترین روش خشک کردن گردو تازه چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش خشک کردن گردو تازه به چند روش مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه خشک کردن گردو در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

۱- خشک کردن گردوی تازه و با پوست مرحله به مرحله

آموزش خشک کردن گردو تازه با پوست در منزل

 به طور معمول گردوی تازه به روش‌های مختلفی خشک می‌شود. بهترین زمان برای چیدن و خشک کردن گردوی تازه اوایل پاییز است که گردوها به خوبی رسیده‌اند و پوسته سبز آن‌ها به راحتی جدا می‌شود. خشک کردن گردو به هیچ عنوان کار سختی نیست.

برخی افراد گردوی تازه را در خانه و بدون هیچ دستگاه خاصی خشک می‌کنند و در برخی موارد هم برای خشک کردن گردو از روش صنعتی یا دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود. خشک کردن گردو با پوست به هیچ عنوان کار سختی نیست. تنها باید کمی حوصله و دقت به خرج دهید. در ادامه مراحل روش خشک کردن گردو تازه در خانه را به شما یاد می‌دهیم.

مرحله اول: گردوی مناسب و باکیفیت را برای خشک کردن انتخاب کنید

روش خشک کردن طبیعی گردو، محبوب‌ترین و راحت‌ترین نوع خشک کردن گردو با پوست و بدون پوست است. اما به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که گردوی شما کاملاً رسیده و آماده چیدن نباشد، حتی با استفاده از بهترین روش خشک کردن گردو با پوست سبز نیز در نهایت یک گردوی خشک باکیفیت نخواهید داشت. اولین قدم نخست انتخاب گردوی مناسب است.

پوست گردوی تازه باید نرم باشد و روی آن سیاه و دارای لکه‌های قهوه‌ای پر رنگ نباشد. برای برداشت گردو از درخت می‌توانید با یک چوب یا میله به گردو ضربه بزنید و یا اجازه دهید گردوهای رسیده از پوست خارج شوند و خودشان روی زمین بیفتند. یادتان باشد در زمان برداشت گردو حتماً از دستکش استفاده کنید تا دست‌هایتان سیاه نشود.

مرحله دوم: پوست گردوها را جدا کنید

برای خشک کردن گردو باید پوست گردوها را جدا کنید

بعد از این که گردوی مناسب و رسیده‌ای برای خشک کردن انتخاب کردید، باید پوست گردو را جدا کنید. معمولاً روش جدا کردن پوست سبز گردو سخت‌ترین مرحله خشک کردن آن است. در اکثر مواقع پوست سبز گردو به راحتی جدا نمی‌شود و از همین رو این مرحله نیاز به توجه زیادی دارد.

۱- برای جدا کردن پوست سبز گردو می‌توانید گردوها را زیر یک تخته چوبی یا یک جسم سنگین قرار دهید و بغلتانید. زمانی که گردو را به سمت جلو و عقب حرکت دهید، پوست سبز آن راحت‌تر جدا خواهد شد.

۲- اگر تعداد گردوهای شما خیلی زیاد نیست، می‌توانید یک دستکش ضخیم بپوشید و با کمک چاقو پوست سبز گردو را جدا کنید. در این مرحله باید مراقب باشد که پوست سخت گردو آسیب نبیند و تنها لایه سبز رنگ روی آن جدا شود.

۳- یکی دیگر از روش‌های جدا کردن پوست سبز گردو ریختن گردوها در آب گرم است. در این روش پوست گردو نرم می‌شود و راحت‌تر جدا خواهد شد.

مرحله سوم: گردوها را بشویید

بعد از جدا کردن پوست سبز گردو، باید گردوها را در یک ظرف بزرگ بریزید و با آب سرد بشویید. در این مرحله باید گردوهایی که روی آب شناور می‌شوند را جدا کنید و دور بریزید. این گردوها معمولاً مغز ندارند و پوچ هستند. در زمان شستن پوست گردو دقت کنید که اگر تکه‌هایی از پوست سبز روی گردو باقی مانده، آن را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های سریع و آسان پاک کردن لکه سیاه گردو از دست و لباس

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه آش خشیل آذری خوشمزه با بلغور و بدون بلغور با آرد

مرحله چهارم: گردوها را در معرض هوا خشک کنید

گردوها را در معرض هوا خشک کنید

در این مرحله برای خشک کردن گردوی تازه باید گردوها را داخل یک سینی بزرگ یا روی یک پارچه بچینید و سپس در محلی مثل تراس خانه، حیاط، زیر‌زمین و هر جایی که نور مستقیم آفتاب با گردوها برخورد نمی‌کند و گردش هوای مناسبی دارد، قرار دهید.

توجه داشته باشید که گردوها نباید در معرض نور مستقیم خورشید و یا بارش باران قرار بگیرند. برای تسریع در روند خشک شدن گردوها بهتر است هر از چند گاهی آن‌ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های گردو به خوبی خشک شود.

مرحله پنجم: گردوی خشک شده را به روش درستی نگهداری کنید

بعد از چند روز که گردوها ظاهراً خشک شده‌اند، یک یا دو عدد از آن‌ها را بشکنید و مطمئن شوید که مغز گردو به خوبی خشک شده است. اگر مغز گردو هنوز حالت مرطوب و نرم دارد، بهتر است چند روز دیگر در معرض هوا بماند تا کاملاً خشک شود.

بعد از این که گردوها کاملاً خشک شدند، آن‌ها را داخل یک کیسه پارچه‌ای یا توری بریزید و در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید. معمولاً گردوی خشک شده را با توجه به کیفیتی که دارد می‌توانید برای ۱ تا ۲ سال نگهداری کنید.

در ضمن گردو با پوست و مغز گردو را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲- خشک کردن مغز گردوی تازه

خشک کردن گردوی تازه به صورت مغز شده

مغز گردوی خیس را چگونه خشک کنیم؟ طریقه خشک کردن گردو تازه بدون پوست هم مشابه روش قبلی است ولی دیگر دردسر گرفتن پوست سبز روی آن را ندارید. برای خشک کردن مغز گردوی تازه در خانه ابتدا گردوها را مغز کنید و بعد خشک نمایید. در ادامه مراحل روش خشک کردن گردوی تازه مغز شده را دنبال کنید.

مرحله اول: گردوهای تازه را مغز کنید

یک روش مغز کردن گردو تازه به این صورت است که گردوهای با پوست را به مدت یک شب تا صبح، در مقداری آب نمک قرار دهید و بعد آن‌ها را آبکش کنید. قبل از آن که گردوها خشک شوند، آنها را بشکنید و با احتیاط مغز گردو را بیرون بیاورید.

روش دیگر قرار دادن گردوها در آب جوش است. ابتدا مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس گردوها را در آب در حال جوش بریزید و ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. سپس آنها را آبکش کرده و قبل از خشک شدن، بشکنید. در این روش هم مغز گردو به صورت درسته بیرون می‌آید.

اگر گردو پوست سبز داشت، ابتدا آن را مانند روش بالا، پوست‌گیری کنید. سپس گردوها را بشویید. بعد می‌توانید با استفاده از گردوشکن یا یک چکش گردوها را بشکنید. در این مرحله باید به آرامی پوست گردو را بشکنید تا مغز گردو له نشود.

مرحله دوم: مغز گردو را داخل سینی بچینید

برای خشک کردن مغز گردوی تازه در خانه باید آن‌ها را روی سینی بچینید و در معرض هوا قرار دهید. گردوها را در جایی قرار دهید که نور آفتاب مستقیم نباشد، یا نور ملایم آفتاب به سینی بتابد و تهویه مناسبی هم داشته باشد. معمولاً خشک شدن مغز گردوها چند روز طول می‌کشد. در این مرحله مغز گردو باید کاملاً خشک و ترد شود.

مرحله سوم: نگهداری مغز گردو

روش نگهداری مغز گردوی تازه و خشک شده

بعد از خشک کردن مغز گردو می‌توانید آن‌ها را در ظرف درب‌دار بریزید و در یخچال یا مکانی خشک، خنک و تاریک قرار دهید. اگر دوست دارید مغز گردوی شما به رنگ قهوه‌ای طلایی شود، می‌توانید برای چند دقیقه گردوها را در یک تابه تفت دهید و بعد از خنک شدن در یک ظرف درب‌دار بریزید.

بیشتر بخوانید: روش های خشک کردن بادام تازه در خانه

۳- خشک کردن گردوی تازه به روش صنعتی

خشک کردن گردوی تازه به روش صنعتی

برای خشک کردن گردو به مقدار زیاد معمولاً از روش صنعتی استفاده می‌شود. در این روش گردوها را روی یک تورهای مشبکی داخل اتاقکی قرار می‌دهند. سپس گردوها با قرار گرفتن در معرض هوای گرم و باد بعد از یک روز کاملاً خشک می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین معایب خشک کردن گردو تازه به روش صنعتی این است که رطوبت گردوها بیش از حد گرفته می‌شود و از طرفی انرژی زیادی برای این کار مصرف می‌شود.

۴- خشک کردن گردو با دستگاه خشک کن

اگر در خانه دستگاه خشک‌کن میوه دارید، می‌توانید با استفاده از آن نیز گردوها را خشک کنید. برای خشک کردن گردو به این روش باید ابتدا گردوها را مغز کنید و بعد مغز گردو را داخل دستگاه بچینید. دستگاه خشک‌کن میوه را با دمای مناسب تنظیم کنید و سپس اجازه دهید گردوها به آرامی خشک شوند.

۵- خشک کردن گردو در فر

خشک کردن گردو در فر

اگر زمان کافی یا حتی مکان مناسب برای خشک کردن گردو در منزل ندارید، می‌توانید از فر برای این کار استفاده کنید. بهترین روش خشک کردن گردو تازه در فر این است که فر را روی دمای ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی بادام به ۴ روش با ثعلب، بدون ثعلب و با قهوه

سپس گردوها را داخل سینی فر بچینید. اجازه دهید گردوها به مدت ۲ الی ۳ ساعت در فر با همین درجه حرارت بمانند تا به آرامی خشک شوند. توجه داشته باشید که دمای فر باید خیلی کم باشد، وگرنه گردوها خراب و چروک می‌شوند. در ۳۰ دقیقه پایانی دمای فر را تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد افزایش دهید.

در نهایت گردوهای خشک شده را در یک سینی پهن کنید تا خنک شود. در نهایت گردوها را در یک کیسه پارچه‌ای در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

۶- خشک کردن گردو در کیسه

برای خشک کردن گردو در کیسه گردوها را داخل کیسه‌های پارچه‌ای بریزید و آن‌ها را در یک فضای خشک در هوای آزاد آویزان کنید. کیسه را هر روز تکان دهید تا گردوها جا به جا شوند و هوا به راحتی داخل کیسه‌ها گردش و جریان پیدا کند و گردوها بهتر خشک شوند. در این روش گردوها به ۲ هفته زمان برای خشک شدن نیاز دارند.

بهترین دما برای خشک کردن گردوها چقدر است؟

بهترین دما برای خشک کردن گردوی تازه دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۳۰ درصد است. گردوی تازه باید طوری خشک شود که میزان رطوبت آن بعد از خشک شدن حدود ۷ تا ۸ درصد باشد. در این شرایط گردوها بعد از ۳ تا ۴ روز با بالاترین کیفیت خشک می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای چاقاله گردو با آهک و بدون آهک

سوالات متداول درباره خشک کردن گردوی تازه

چرا مغز گردو سیاه می‌شود؟

چرا مغز گردو سیاه می‌شود؟

خشک شدن گردو با پوست سبز آن اولین و مهم‌ترین علت سیاه شدن مغز گردو است. درواقع زمانی که گردو بیش از حد در پوست سبز بماند و خشک شود، رنگ پوست سبز گردو به داخل رسوخ می‌کند و مغز گردوی شما تیره و سیاه می‌شود. مورد بعدی که موجب سیاه شدن مغز گردو می‌شود، خشک کردن گردو در معرض نور خورشید است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گردو به ۲ روش با پوست و بدون پوست

بهترین روش خشک کردن گردو تازه چیست؟

متداول‌ترین روش، خشک کردن گردو به صورت طبیعی و در محیط آزاد یا در معرض آفتاب است. شما برای خشک کردن گردو می‌توانید آن را در معرض هوا قرار دهید و یا به صورت مغز شده در فر و دستگاه خشک‌کن گردوها را خشک کنید. گردو در حجم زیاد و به صورت عمده معمولا با استفاده از تجهیزاتی مخصوصی به روش صنعتی خشک می‌شود.

نحوه خشک کردن گردو تازه در خشک‌کن چگونه است؟

برای خشک کردن گردو به این روش باید ابتدا گردوها را مغز کنید و بعد مغز گردو را داخل دستگاه بچینید. دستگاه خشک کن را با دمای مناسب تنظیم کنید و سپس اجازه دهید گردوها به آرامی خشک شوند.

گردو را در آفتاب خشک کنیم یا سایه؟

هر چه نور مستقیم کمتری به گردو برسد، مغز گردو سفید‌تر می‌ماند. برای خشک کردن گردو، چه به صورت مغز شده و چه با پوست، مکانی را انتخاب کنید که نور ملایمی داشته باشد و آفتاب مستقیم و تند به آن نتابد. در غیر این صورت، مغز گردویتان سیاه می‌شود.

وزن گردو بعد از خشک شدن چقدر می‌شود؟

در حالت کلی، نمی‌توان عدد دقیقی را در نظر گرفت چون پوست کاغذی یا ضخیم بودن پوسته گردو، می‌تواند روی وزن گردوی خشک شده تاثیر بگذارد. به طور متوسط وزن هر ۹۰ تا ۱۰۰ عدد گردو، ۱ کیلوگرم است و هر ۱ کیلوگرم گردو با کیفیت بالا، حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم مغز می‌دهد. البته این عدد، به طور میانگین و برای گردوی ایرانی خوب و باکیفیت است. ممکن است در برخی نژادهای گردو، مغز گردوی کمتری به دست آید یا در برخی نژادها مثل گردوی خارجی، مغز بیشتری از هر کیلوگرم گردو بتوان گرفت.

برای گردو با پوست سبز هم عدد چندان دقیقی نمی‌توان گفت ولی به طور میانگین حدود یک پنجم وزن گردو با پوست سبز را گردو با پوست قهوه‌ای در تشکیل می‌دهد. یعنی برای ۱۰ کیلو گردو با پوست سبز، حدود ۲ کیلوگرم گردو با پوست قهوه‌ای می‌دهد و از این مقدار حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم مغز گردو به دست می‌آید.

چرا گردو تلخ می‌شود؟

علت تلخ شدن گردو به موارد زیر برمی‌گردد:

۱- نژاد گردو. هر چقدر گردو تانن و گلیکوزین بیشتری داشته باشد، تلخ‌تر می‌شود. این مواد در حالت عادی در پوسته سبز، غشای نازک روی مغز و داخل مغز گردو وجو دارند.

۲- رسیدن بیش از حد گردو

۳- نگهداری نادرست گردو و قرار دادن در گرما یا جای مرطوب

۴- کهنه شدن گردو

چرا گردو پوک می‌شود؟

۱- اگر درخت گردو، طبق روال و به درستی، آبیاری نشود گردو پوک می‌شود.

۲- اگر هوا گرم باشد و رطوبت کافی به گردو نرسد گردو پوک می‌شود.

 

منابع: wikihow، garden

کالابرگ الکترونیک