۳ طرز تهیه آش خشیل آذری خوشمزه با بلغور و بدون بلغور با آرد

۳ طرز تهیه آش خشیل آذری خوشمزه با بلغور و بدون بلغور با آرد


8 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه آش خشیل آذری خوشمزه با بلغور و بدون بلغور با آرد

آش خشیل یک آش مخصوص شب یلدا و از جمله اصلی‌ترین غذاهای شب یلدا در استان‌های آذری زبان به خصوص استان اردبیل است که به خاطر وجود مقداری زیادی گندم و کره طبیعی می‌تواند به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن در هوای سرد کمک کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه آش خشیل محلی آذربایجانی و همه فوت و فن‌های درست کردن این آش متفاوت و خوشمزه برای شب یلدا آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه آش خشیل آذری با بلغور گندم (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بلغور گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری
آب سرد ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر به مقدار لازم
عسل به مقدار لازم
کره محلی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت آش خشیل: ۹۰ دقیقه
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم آش خشیل: حدود ۱۸۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خشیل اردبیلی با بلغور گندم

مراحل طرز تهیه خشیل اردبیلی با بلغور گندم

آش خشیل که بافت و طعمی تا حدودی شبیه به حلیم گندم دارد یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکی است که تبریزی‌ها و اردبیلی‌ها آن را برای وعده‌های مختلف از جمله صبحانه روزهای سرد زمستان هم تهیه می‌کنند و برای تهیه آن از بلغور گندم استفاده می‌شود. در مراحل طرز تهیه آش خشیل با بلغور گندم را دنبال کنید.

مرحله اول؛ بلغور را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه خشیل ترکی باید بلغور گندم را در یک ظرف آب بریزید و برای چند ساعت بخیسانید. سپس آن را بپزید تا آب بلغور کشیده شود و خوب نرم شود. معمولا پختن بلغورها حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

در صورت تمایل می‌توانید بلغور گندم را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ آرد و آب را با بلغور گندم ترکیب کنید

در این مرحله باید در یک ظرف ۴ قاشق آرد را با ۴ لیوان آب سرد ترکیب کنید. سپس ترکیب آب و آرد را همراه با بلغور گندم پخته شده در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  چگونه ترش شدن قورمه سبزی را رفع کنیم | ۱۲ روش سریع و ساده

مرحله سوم؛ ترکیب آرد و بلغور گندم را بپزید

اجاره دهید ترکیب آرد، آب و بلغور با شعله ملایم بجوشد و غلیظ شود. در این مدت باید مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرند و بوی خامی آرد به طور کامل از بین برود. در صورت نیاز می‌توانید از ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دیگر آرد برای افزایش غلظت آش استفاده کنید. غلظت آش خشیل باید از حلیم غلیظ‌تر شود.

مرحله چهارم؛ آش خشیل را سرو کنید

بعد از این که آش خشیل ترکی به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و خشیل را در ظرف مورد نظرتان بریزید. وسط آش را گود کنید و مقداری شیر و عسل روی آن بریزید. سپس مقداری کره آب شده به آش اضافه کنید. مقدار کره‌ای به این آش اضافه می‌شود، کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

شما می‌توانید شیر، عسل و کره را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز تهیه خشیل ساده بدون بلغور با آرد

طرز تهیه خشیل ساده بدون بلغور

در طرز تهیه خشیل ساده بدون بلغور باید بلغور گندم را حذف کنید و این آش را تنها با استفاده از آرد گندم تهیه کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه آش خشیل بدون بلغور باید آرد گندم را در ماهیتابه تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. سپس مقداری شیر و آب به آرد اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید.

اجازه دهید ترکیب آرد، شیر و آب برای چند دقیقه بجوشد و در این مدت مدام آش را هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. در انتها زمانی که خشیل به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و خشیل آذری را در ظرف مورد نظرتان بریزید.

در ادامه وسط خشیل را کمی گود کنید و کمی شیر، عسل یا شکر روی آن بریزید. مقداری کره روی آش قرار دهید و بعد آن را میل کنید. برای این که آش شما مقوی‌تر و خوشمزه‌تر شود، می‌توانید از مقداری مغز گردوی خرد شده نیز استفاده کنید.

روش تهیه خشیل با زردچوبه بدون بلغور

طرز تهیه خشیل با زردچوبه بدون بلغور

روش تهیه آش خشیل با زردچوبه کاملا شبیه به آش خشیل معمولی است. شما می‌توانید این آش را هم با بلغور گندم و هم با آرد درست کنید. تنها کاری که باید برای تهیه آش خشیل با زردچوبه انجام دهید، اضافه کردن نصف قاشق مرباخوری زردچوبه به ترکیب آرد، شیر و آب است. رنگ این آش برخلاف آش خشیل معمولی، زرد است و مزه آن هیچ تفاوتی با آش خشیل بدون زردچوبه ندارد.

می‌توانید زردچوبه را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه های افق کوروش تهیه کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خشیل

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خشیل

  • برای تهیه خشیل باید از کره محلی و باکیفیت استفاده کنید.
  • برای شیرین کردن خشیل آذربایجانی می‌توانید به جای عسل از شیره نیز استفاده کنید. در طرز تهیه خشیل با دوشاب می‌توانید از مقداری شیره انگور یا شیره خرما استفاده کنید. برای تهیه انواع شیره انگور و شیره خرما می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری، اینترنتی و تلفنی انجام دهید.
  • آش خشیل یکی از بهترین غذاها برای صبحانه مقوی است که می‌توانید همراه با نان تازه میل کنید.
  • در طرز تهیه خشیل اردبیلی با بلغور گندم برای مزه‌دار کرده آش می‌توانید از مقداری دارچین هم استفاده کنید. برای تهیه دارچین به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برخی افراد برای شیرین کردن آش خشیل از شکر به جای عسل و شیره استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود شکر را جایگزین شیره و عسل نکنید زیرا این آش با استفاده از عسل و شیره هم مزه بهتری پیدا می‌کند و هم مقوی‌تر است.
  • اگر برای پخت آش خشیل به کره محلی دسترسی ندارید، می‌توانید از کره معمولی نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آش خشیل با بلغور گندم می‌توانید به جای آرد سفید از مقداری آرد گندم سبوس‌دار استفاده کنید.
  • آش خشیل خیلی زود ته می‌گیرد، برای همین در تمام مراحل پخت خشیل باید مدام آن را هم بزنید و شعله گاز را کم کنید تا آش شما خراب نشود.
  • برای این که آش خشیل شما خوشرنگ‌تر شود، می‌توانید از مقداری زردچوبه یا زعفران در این آش استفاده کنید. برای تهیه زعفران به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اضافه کردن کنجد، خلال بادام، خلال پسته و مغز گردو به آش خشیل طعم لذیذتری می‌بخشد. برای تهیه خلال پسته، خلال بادام، مغز گردو و کنجد می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • بهتر است قبل از پخت بلغورها آن‌ها را حدود ۱۲ ساعت در آب بخیسانید. این کار به پخت سریع‌تر و بهتر بلغورها کمک می‌کند.
  • از مهم‌ترین خواص آش خشیل با بلغور می‌توان به افزایش اشتها، افزایش قوای جنسی، درمان سرفه، رفع گرفتگی صدا، ازدیاد شیر مادر و همچنین درمان ضعف بدن اشاره کرد. در طب سنتی از آش خشیل برای درمان لاغری استفاده می‌شود.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه برنجک پفکی نمکی و شیرین مرحله به مرحله

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش خشیل

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش خشیل

چطور آش خشیل را مزه‌دار کنیم؟

برای مزه‌دار کردن آش خشیل آذری می‌توانید در زمان پخت یا بعد از آماده شدن، مقداری دارچین به آش اضافه کنید.

برای تهیه آش خشیل از چه نوع کره‌ای استفاده کنیم؟

در طرز تهیه خشیل اردبیل می‌توانید از هر نوع کره‌ای استفاده کنید، اما اضافه کردن کره محلی به این آش طعم بسیار لذیذتری می‌بخشد.

برای تزیین آش خشیل از چه چیزی استفاده کنیم؟

بعد از اینکه آش خشیل آماده شد می‌توانید مقداری شیره خرما یا شیره انگور روی آن بریزید و کمی دارچین روی آش بپاشید. در ادامه می‌توانید مغز گردو را هم خرد کنید روی آش بریزید.

 

کالابرگ الکترونیک