۸ طرز تهیه چیپس موز (موز خشک) بدون سیاه شدن و تیرگی

۸ طرز تهیه چیپس موز (موز خشک) بدون سیاه شدن و تیرگی


12 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۸ طرز تهیه چیپس موز (موز خشک) بدون سیاه شدن و تیرگی

چیپس موز یا موز خشک شده یکی از بهترین تنقلات سالم و خوشمزه برای بچه‌ها و بزرگترها است. روش‌های مختلفی هم برای تهیه میوه خشک موز وجود دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش‌های مختلف طرز تهیه چیپس موز خانگی و طعم‌های مختلف چیپس موز را به همراه فوت و فن‌های کاربردی تهیه چیپس موز به روش‌های مختلف، به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه چیپس موز ساده بدون فر

مواد لازم مقدار مورد نیاز
موز ۱ کیلوگرم
آبلیمو به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده سازی مواد چیپس موز: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه چیپس موز روی بخاری یا شوفاژ

مراحل طرز تهیه چیپس موز روی بخاری یا شوفاژ

برای تهیه چیپس موز، کافی است موزها را آماده کنید و برش بزنید. سپس آنها را به روش دلخواه خشک کنید. این چیپس‌ها را بعد از آماده شدن در یخچال یا بطری‌های شیشه‌ای در بسته در جای خشک و خنک یا یخچال نگهداری کنید. برای آموزش مراحل تهیه چیپس موز خوشمزه و مقوی روی بخاری یا شوفاژ، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: موزها را آماده کنید

در اولین روش از طرز تهیه چیپس موز ساده روی بخاری یا شوفاژ، موزهای تازه و سفت را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌های نازک یا به صورت نوارهای باریک از طول موز، برش بزنید. فراموش نکنید که هر چه برش‌های موز نازک‌تر باشند، چیپس‌ها زودتر خشک می‌شوند. همچنین برش‌ها را به یک اندازه یکسان برش بزنید تا همگی به صورت یکدست خشک شوند.

مرحله دوم: روی موزها مقداری آبلیمو بمالید

برای خشک کردن موز در این مرحله، کف یک سینی را کاغذ روغنی بیندازید و موزهای حلقه حلقه شده یا نواری برش زده را با فاصله روی آن بچینید. در یک کاسه مقداری آبلیمو بریزید و با فرچه آشپزی در آبلیمو بزنید. فرچه را به آرامی روی لیموها بمالید. این کار از سیاه شدن موزها جلوگیری می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: موزها را روی بخاری یا شوفاژ خشک کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس موز، سینی حاوی برش‌های موز را روی بخاری با حرارت ملایم یا شوفاژ قرار دهید. چند ساعت بعد (۳ تا ۴ ساعت بعد) موزها را برگردانید تا سمت دیگر آن هم خشک شود. وقتی چیپس‌های موز آماده شدند، آنها را از روی حرارت بردارید و در ظرف دربسته قرار دهید یا آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس سیب زمینی ساده و فلفلی خانگی

مواد لازم برای تهیه چیپس موز سرخ شده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
موز ۱ کیلوگرم
آب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه نوک قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده سازی مواد چیپس موز سرخ شده: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه چیپس موز با ادویه

طرز تهیه چیپس موز سرخ شده

در این روش از تهیه چیپس موز، موزها را سرخ کنید و بعد چاشنی‌های حل شده در آب (نمک و زردچوبه) را به آن اضافه کنید. وقتی چیپس‌های موز سرخ و آماده شدند، آنها را از تابه بیرون بیاورید و بعد از سرد شدن سرو کنید. برای یادگیری جزییات بیشتر، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: موزها را با روغن سرخ کنید

در اولین قدم از طرز تهیه چیپس موز سرخ شده، موز‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌های باریک برش بزنید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. موزها را در تابه بریزید و آنها را هر از گاهی زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن سرخ شود.

روغن سرخ کردنی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: چاشنی‌ها را اضافه کنید

در یک لیوان، آب، نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. حرارت زیر تابه را کم کنید و به اندازه ۲ تا ۳ قاشق از این محلول را در تابه بریزید. موزها را هم بزنید تا این محلول به خورد آنها برود. ۲ تا ۳ دقیقه دیگر موزها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آنها تغییر کند و طلایی شود.

حتما بخوانید  بررسی 13 خواص و فواید درمانی زردچوبه

زردچوبه و نمک را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: موزها را خشک کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس موز، وقتی موزها سرخ و آماده شدند، آنها را در یک آبکش بریزید یا با ملاقه از داخل تابه جمع کنید. سپس موزها را روی دستمال کاغذی بریزید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. وقتی که چیپس‌های موز از دما افتادند، آنها را سرو کنید یا در ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک و درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه چیپس موز در مایکروفر

طرز تهیه چیپس موز در مایکروفر

برای درست کردن چیپس موز در مایکروفر باید موزها را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌های باریک برش بزنید. سپس آنها را با مزه‌ها و چاشنی‌های دلخواه طعم‌دار کنید. حالا سه پایه کوتاه را داخل دستگاه مایکروفر یا سولاردام قرار دهید. موزها را در سینی با فاصله بچینید و سینی را در دستگاه بگذارید.

برای مدت ۲۰ دقیقه موزها را در مایکروفر با دمای ۱۱۰ درجه بگذارید تا چیپس‌ها، آماده و خشک شوند. بعد سینی را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن موزها، آنها را از سینی جدا کنید. در این روش، چیپس‌های موز در کمترین زمان ممکن آماده می‌شوند.

طرز تهیه موز خشک شده در فر

طرز تهیه موز خشک شده در فر

برای طرز تهیه موز خشک در فر، موزها را برش بزنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. موزهای برش زده را روی کاغذ روغنی با فاصله بچینید. با برس، روی موزها مقداری آبلیمو یا شهد (ترکیب آب و شکری که غلیظ شده) بزنید. سپس سینی را در فر بگذارید. دمای فر را روی ۱۰۰ درجه تنظیم کنید. حدود ۴ ساعت طول می‌کشد تا موزها در فر خشک شوند.

در این مدت، چند بار آنها را زیر و رو کنید. درب فر را هم نیمه باز بگذارید تا هوای داخل فر مرطوب نشود و هوای مرطوب داخل فر، با هوای خشک بیرون، جایگزین شود. بعد از خشک شدن موزها، آنها را از فر بیرون بیاورید. موز خشک در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

روش خشک کردن موز در دستگاه میوه خشک کن

طرز تهیه موز خشک در دستگاه میوه خشک کن

دستگاه خشک کن یک وسیله کاربردی برای درست کردن انواع چیپس میوه مثل چیپس موز، خشک کردن کیوی یا چیپس توت فرنگی است. برای خشک کردن موز در دستگاه میوه خشک کن، موزها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. دو طرف موزها را با برس آشپزی، مقداری آبلیمو بمالید. موزهای حلقه شده را در سینی دستگاه میوه خشک کن بچینید.

دمای دستگاه را روی ۵۱ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و چند ساعت زمان بدهید تا میوه‌ها خشک شوند. بسته به ضخامت موزها، زمان خشک شدن آنها متغیر خواهد بود. بعد از اینکه موزها خشک شدند، آنها را از دستگاه بیرون بیاورید و برای چند روز در یک بانکه شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و درب آن را باز بگذارید. در آخر بعد از ۳ یا ۵ روز، درب بطری را ببندید و در جای خشک و خنک، موزها را نگهداری کنید.

روش خشک کردن موز در هواپز

روش خشک کردن موز در هواپز

خشک کردن میوه در سرخ کن بدون روغن یا ایرفرایر هم در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. در روش خشک کردن موز در هواپز، موزها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و روی آن را آبلیمو یا شربت یا چاشنی‌های دلخواه بزنید. کف دستگاه هواپز را کاغذ نسوز هواپز بگذارید و موزها را در آن بچینید. درب هواپز را ببندید و دما را روی ۱۰۰ درجه تنظیم کنید.

حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد که موزها در هواپز خشک شوند. در این مدت، چند بار موزها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های موز خشک شوند. اگر درجه را کمتر کنید، موزها دیرتر خشک می‌شوند. همچنین میزان ضخامت موزها بر روی زمان خشک شدن آن تاثیر می‌گذارد. هر چه ضخامت موزها کمتر باشد، زودتر رطوبت خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند.

روش خشک کردن موز در آفتاب

روش خشک کردن موز در آفتاب

یکی از روش های طبیعی برای خشک کردن موز، کمک گرفتن از حرارت خورشید است. در این روش، مانند روش اول یعنی خشک کردن موز روی بخاری یا شوفاژ، موزها را حلقه‌ای یا ورقه‌ای خرد کنید و کف یک سینی روحی یا پلاستیکی بچینید. موزها را در هوای آزاد بگذارید. بهتر است روی موزها یک توری نخی بیندازید.

هر چند ساعت یک بار موزها را زیر و رو کنید. بسته به شدت تابش نور خورشید و ضخامت موزها، زمان خشک شدن آنها متفاوت خواهد بود و ممکن است بین ۱ تا ۳ روز طول بکشد تا میوه‌ها خشک شوند. بعد از خشک شدن موزها، آنها را از سینی برداشته و در یک بانکه شیشه‌ای درب‌دار و در جای خشک و خنک نگه دارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر سینه مرغ دروغین ترکیه ای با دو رنگ سفید و شکلاتی

خشک کردن موز در توستر

خشک کردن موز در توستر

برای خشک کردن موز در توستر برقی، موزها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. کف سینی را کاغذ روغنی بیندازید. موزهای حلقه‌ حلقه شده را کف سینی توستر بچینید و روی آنها با یک برس آشپزی یک لایه آبلیمو یا شهد بمالید. سپس سینی را در توستر بگذارید. دمای توستر را روی ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد تا موزها خشک شوند. در این مدت چند بار موزها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن، خشک شود. سپس موزها را از توستر بیرون بیاورید و از سینی جدا کنید. میوه خشک موز را در بانکه شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

شما می‌توانید انواع خشکبار را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه چیپس موز (موز خشک)

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس موز

  • برای تهیه چیپس موز، از موزهای سالم و سفت استفاده کنید. موزهایی که زیادی رسیده‌اند، موقع خرد کردن، له می‌شوند. همچنین معمولا به خاطر این‌که مقدار آب آنها بیشتر است، دیرتر خشک می‌شوند.
  • برش‌ها یا لایه‌های موز را هم اندازه ببرید تا در زمان خشک شدن، همه با هم خشک شوند و یکدست باشند. برای این که موزها را به طور یکدست حلقه حلقه کنید، می‌توانید از دستگاه‌های خردکن یا رنده‌های مخصوص استفاده کنید. در این صورت، هم سرعت کار بیشتر می‌شود و هم برش‌های موز به یک اندازه خواهد بود.
  • برای خشک کردن چیپس‌ موز در سینی آلومینیومی یا سینی فر، به جای چرب کردن کف سینی بهتر است از کاغذ روغنی استفاده کنید. در این صورت موزها بعد از خشک شدن به کف سینی نمی‌چسبند و جدا کردن آنها، آسان‌تر است.
  • برای طرز تهیه چیپس موز در فر یا سولاردام، دمای فر یا دستگاه را زیاد بالا نبرید. این کار باعث می‌شود موزها، آب بیندازند و نرم شوند.
  • در هر روشی که چیپس‌های موز را خشک می‌کنید، هر از گاهی چیپس‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن هم خشک شود.

طعم‌های مختلف برای تهیه چیپس موز

طعم‌های مختلف برای تهیه چیپس موز

برای درست کردن چیپس موز، می‌توانید قبل از خشک کردن موزها، لایه‌ها یا برش‌های موز را با چاشنی‌ها یا ادویه‌های مختلف طعم‌دار کنید. لازم نیست حتما چیپس‌‌ موز طعم شیرین داشته باشد، طعم‌های متفاوت را می‌توانید تجربه کنید.

  • چیپس ساده و بدون افزودنی: در این روش برش‌های موز بدون اضافه کردن هیچ چاشنی خشک می‌شوند و طعم ملایم و طبیعی موز را دارند.
  • چیپس موز با نمک و فلفل: روی هر دو طرف چیپس‌های موز، قبل از خشک شدن، نمک و فلفل سیاه بپاشید و بعد آنها را خشک کنید.
  • چیپس موز با پودر کاری: برای تهیه چیپس موز کاری شده، پودر کاری، پودر سیر، پودر پیاز و نمک را روی برش‌های موز بپاشید و بعد آنها را خشک کنید.
  • چیپس موز لیمو چیلی: معمولا بچه‌ها به این طعم روی خوش نشان می‌دهند. روی برش‌های موز، آبلیمو ترش، پودر چیلی، پودر سیر و پودر پیاز بریزید و سپس آنها را خشک کنید.
  • چیپس موز تند: برای طعم دادن به چیپس موز، کمی پودر پاپریکا دودی و فلفل سیاه را روی موزها بپاشید و آنها را خشک کنید.
  • چیپس موز عسلی: با یک فرچه روی موزها را یک لایه عسل یا شیره انگور یا شیره خرما بمالید و آنها را خشک کنید. این چیپس به ‌خاطر طعم شیرین‌تری که دارد، برای سرو به همراه چای مناسب‌تر است.
  • چیپس موز را هم می‌توانید مثل چیپس لبو و چیپس خرمالو به عنوان یک میان وعده مصرف کنید و هم آن را با شیر یا چای سرو کنید.

شما می‌توانید نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، عسل، شیره انگور، شیره خرما، ادویه کاری و پودر سیر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن چیپس موز

چطوری موز خشک کنیم که سیاه نشه؟

برای جلوگیری از سیاه شدن رنگ چیپس موز، اگر با یک فرچه با برس روی برش‌های موز مقداری آبلیمو بمالید، رنگ آنها تغییر نمی‌کند. در ضمن آبلیمو تاثیری بر طعم چیپس‌ها ندارد. می‌توانید از کمی جوهر لیمو هم استفاده کنید.

علت سیاه شدن موز خشک چیست؟

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

موز جزو میوه‌هایی است که سرشار از آهن و پتاسیم است. زمانی که روی گوشت موز، برش ایجاد کنید، آهن با اکسیژن هوا واکنش نشان می‌دهند و اکسید می‌شود. اکسید شدن آهن موز، موجب سیاه شدن آن می‌شود.

زمان ماندگاری چیپس موز چقدر است؟

چیپس یا ورقه‌های موز خشک شده را می‌توانید به مدت ۳ هفته در کابینت یا جای خشک و خنک نگهداری کنید. اما اگر آنها را در ظرف در بسته و در یخچال بگذارید، زمان ماندگاریشان بالاتر می‌رود.

چه کار کنیم که چیپس‌های موز در ظرف به هم نچسبند؟

برای جلوگیری از چسبیدن برش‌های موز، بین چیپس‌ها را یک لایه کاغذ روغنی قرار دهید و بعد آنها را در ظرف‌ بریزید.

 

منبع: thebellyrulesthemind

کالابرگ الکترونیک