طرز تهیه سس آلفردو به ۲ روش رستورانی

طرز تهیه سس آلفردو به ۲ روش رستورانی


30 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سس آلفردو

سس آلفردو یکی از انواع سس غذا خوشمزه و محبوب در سراسر دنیا است که به خاطر استفاده در پاستا آلفردو شهرت پیدا کرده است. سس آلفردو جزو انواع سس محبوب برای پاستا با مرغ و گوشت است. این سس بافت بسیار نرمی دارد و به صورت گرم روی پاستای آماده شده استفاده می‌شود. طرز تهیه سس آلفردو در خانه کار بسیار راحت و بی ‌دردسری است و با مواد ساده‌ای هم تهیه می‌شود. برای درست کردن این سس ایتالیایی هم به زمان زیادی نیاز ندارید. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه سس آلفردو به ۲ روش با خامه و سس آلفردو با شیر و آرد می‌پردازیم. همچنین فوت و فن‌ها و نکات کلیدی تهیه آن را هم به شما خواهیم گفت. اما پیش از هر چیز بهتر است کمی بیشتر درباره سس آلفردو بدانید.

 

درباره سس آلفردو بیشتر بدانید

 

درباره سس آلفردو بیشتر بدانید

 

سس آلفردو یک سس سفید خوشمزه اصالتا ایتالیایی است که نوع کلاسیک آن، یک سس خامه‌ای ساده با بافت ظریف و سفید است و معمولا روی رشته‌های ماکارونی یا پاستا قرار می‌گیرد. این سس از کره، نوعی خامه و پنیر پارمزان تهیه می‌شود. اضافه کردن چاشنی‌ها و پنیر خامه‌ای یا خامه سنگین به عنوان غلیظ کننده عالی هم می‌تواند طعم آن را قوی‌تر و خوشمزه‌تر کند.

 

این سس در هر ۱۰۰ گرم، حدود ۵۳۵ کالری، انرژی و ۳۶ گرم، چربی دارد. به همین خاطر هم جزو گزینه‌هایی است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. چون سرشار از چربی‌‌های اشباع شده، کالری و سدیم بالا است که بیش از نیاز مصرف روزانه هستند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ مصرف زیاد این سس، خطر ابتلا به بیماری‌ عروق کرونر قلب و سکته ایسکمیک مغزی را افزایش خواهد داد.

 

 

طرز تهیه سس آلفردو با خامه و جعفری

 

طرز تهیه سس آلفردو با خامه و جعفری

 

مواد لازم برای تهیه سس آلفردو با خامه و جعفری

 

• خامه صبحانه یا خامه سنگین: ۴ قاشق غذاخوری
• جعفری تازه: ۲ قاشق غذاخوری (خرد شده)
• پنیر پارمزان: ۳ قاشق غذاخوری
• کره: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی یا ۳۰ گرم
• سیر: ۱ حبه درشت یا ۱ قاشق مرباخوری (رنده شده)

 

 

مراحل طرز تهیه سس آلفردو با خامه و جعفری

 

برای درست کردن سس آلفردو، باید مواد را از قبل آماده کنید و در دمای محیط قرار بدهید. سپس به صورت مرحله به مرحله مواد را باید روی حرارت قرار دهید و با هم مخلوط کنید. در نهایت باید یک محلول رقیق داشته باشید. برای تهیه سس آلفردو به حدود ۵ دقیقه زمان برای آماده سازی و ۱۵ دقیقه زمان برای پخت نیاز دارید. این سس را در ۳۰ دقیقه می‌توانید تهیه کنید. این میزان سس برای ۵۰۰ گرم پاستا آلفردو کافی است.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری در فر و قابلمه با تصاویر مرحله ای

 

 

مرحله اول: کره را ذوب کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سس آلفردو، کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. مراقب باشد کره نسوزد، چون خیلی زود بر اثر حرارت ممکن است قهوه‌ای شود یا بسوزد.

 

 

مرحله دوم: خامه را به کره ذوب شده اضافه کنید

 

سپس خامه را به کره ذوب شده اضافه کنید. حرارت باید روی حالت بسیار ملایم تنظیم شده باشد. خامه و کره را به خوبی به هم بزنید تا مخلوط شوند. نباید مخلوط گلوله گلوله باشند. بعد از یکدست شدن مخلوط و قبل از این که مواد داخل تابه شروع به جوشیدن کنند، پنیر پارمزان را اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: پنیر پارمزان را به مایه سس آلفردو اضافه کنید

 

پنیر پارمزان را اگر به صورت قالبی خریداری کرده‌اید، رنده کنید. اگر هم به صورت پودر و رنده‌ شده دارید، بلافاصله به مخلوط اضافه کنید. به هم زدن مواد ادامه بدهید و مواد سس را با هم مخلوط کنید تا ته نگیرد و یکدست شود. پنیر باید کاملا ذوب و باز شود.

 

 

مرحله چهارم: جعفری و سیر خرد شده را اضافه کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در آخرین مرحله از طرز تهیه سس آلفردو، جعفری خرد و ساطوری شده و سیر رنده شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و هم بزنید. باید در نهایت مخلوط‌تان کاملا یکدست باشد. سس آلفردو را بچشید تا نمک آن به اندازه باشد. احتمالا نیازی به افزودن نمک نداشته باشید ولی در صورت کم‌نمک بودن می‌توانید کمی نمک یا حتی فلفل سیاه هم اضافه کنید. سپس حرارت را خاموش و سس آلفردو را برای روی غذا سرو کنید.

 

 

طرز تهیه سس آلفردو با شیر بدون خامه

 

طرز تهیه سس آلفردو با شیر بدون خامه

 

مواد لازم برای تهیه سس آلفردو با شیر بدون خامه

 

• شیر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
• کره: ۳ قاشق غذاخوری
• آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
• سیر رنده شده: ۲ حبه
• پنیر پارمزان: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه سس آلفردو با شیر بدون خامه

 

برای درست کردن سس آلفردو با شیر و بدون خامه، باید آرد، کره و سیر را در تابه تفت دهید، سپس پنیر و شیر را به آن اضافه کنید. وقتی مخلوط یکدست شد، آن را از روی حرارت بردارید. طرز تهیه سس آلفردو با شیر به حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای آماده سازی و تهیه نیاز دارد.

 

 

مرحله اول: کره و سیر را در تابه تفت دهید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سس آلفردو با شیر، کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود. سیر را رنده کنید و با کره کاملا تفت دهید تا عطر آن خارج شود و به رنگ طلایی دربیاید ولی مراقب باشید نسوزد.

حتما بخوانید  24 خواص روغن کنجد و عوارض آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

 

 

مرحله دوم: آرد و شیر را اضافه کنید و تفت دهید

 

آرد را با سیر و کره کمی تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. نیازی نیست حتما تغییر رنگ بدهد. سپس شیر را به آرامی اضافه کنید و مدام مواد مایه سس آلفردو را به هم بزنید تا گلوله نشوند. وقتی آرد و شیر کاملا با هم یکدست شدند، پنیر پارمزان را اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: پنیر، نمک و فلفل را به مایه سس آلفردو اضافه کنید

 

پنیر رنده شده پارمزان باید به خوبی در شیر حل و یکدست شود. در آخر وقتی همه مواد با هم مخلوط شدند، آن را بچشید و به میزان لازم نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. سپس حرارت را خاموش کنید. بد نیست بدانید که این سس آلفردو با شیر، به اندازه سس آلفردو با خامه غلظت و چربی ندارد و رژیمی‌تر است.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه سس آلفردو

 

فوت و فن‌های طرز تهیه سس آلفردو

 

*در طرز تهیه سس آلفردو، اگر می‌خواهید خامه را حذف کنید تا رژیمی و در عین حال غلیظ باشد، باید آرد را به شیر اضافه کنید. استفاده از آرد، بافت سس را بسیار سنگین می‌کند. در این صورت آرد و شیر باید در طول مراحل تهیه، به خوبی هم زده شوند تا آرد ته نگیرد. چون آرد خیلی زود ته‌‌نشین و سفت می‌شود.

 

*در صورتی که می‌خواهید به جای خامه از آرد در طرز تهیه سس آلفردو استفاده کنید، قبل از به کار بردن آن در مایه سس، بهتر است کمی آن را در تابه تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. بعد از آن شیر را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا از حالت گلوله گلوله‌ای خارج شود. وقتی مایه سس آلفردو به غلظت دسر فرنی رسید، پنیر را اضافه کنید.

 

*اگر سس شما حاوی گلوله‌های آرد بود، در انتها می‌توانید آن را از صافی رد کنید.

 

*استفاده از سیر تازه، به جای پودر سیر بهتر است. سیر را قبل از استفاده در سس آلفردو می‌توانید به صورت جداگانه با کره یا روغن زیتون تفت دهید تا طعم خام آن، گرفته و عطر سیر خارج شود.

 

*در طرز تهیه سس آلفردو، می‌توانید روغن زیتون را با کره جایگزین کنید.

 

*بعد از درست کردن سس و خاموش کردن حرارت، سس غلظت بیشتری پیدا می‌کند و خودش را می‌گیرد.

 

*سس آلفردو را باید به صورت گرم به غذا اضافه کنید. پس بهتر است این سس را به صورت تازه مصرف کنید.

 

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که سس آلفردو رژیمی داشته باشیم؟

 

برای طرز تهیه سس آلفردو رژیمی از دستور تهیه سس آلفردو با شیر و آرد استفاده کنید. این سس سنگین است ولی غلظت سس آلفردو با خامه را نخواهد داشت.

 

سس آلفردو را چطور غلیظ کنیم؟

 

برای درست کردن سس آلفردو غلیظ باید از خامه سنگین یا خامه صبحانه در طرز تهیه سس آلفردو استفاده کنید. این سس چربی و کالری بیشتری دارد و در عین حال هم غلیظ‌تر است.

 

 

منبع: allrecipes

کالابرگ الکترونیک