عوارض خوردن هسته زردآلو | مرگ یا درمان سرطان؟

عوارض خوردن هسته زردآلو | مرگ یا درمان سرطان؟


24 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض خوردن هسته زردآلو | مرگ یا درمان سرطان؟

عوارض خوردن هسته زردآلو چیست؟ بسیاری افراد بعد از خوردن زردآلو، هسته آن را هم می‌شکنند و مغزش را می‌خورند. اما همیشه بحث بر سر اینکه هسته زردآلو خوردنی است یا نه، یا خوردن هسته این میوه ضرر دارد یا مفید است، چالش برانگیز بوده است. حتی می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که هسته زردآلو را مثل هسته بادام می‌فروشند. البته فواید و عوارض خوردن هسته زردآلو زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که زنان باردار یا کودکان آن را مصرف کنند. در این مقاله از سرویس سلامت به عوارض خوردن هسته زردآلو برای زنان باردار و کودکان می‌پردازیم. همچنین به این سوالات که آیا واقعا هسته زردآلو خوردنی است یا نه،‌ آیا می‌توان از مغز زردآلو برای لاغری و درمان سرطان کمک گرفت و در کل خوردن چه مقدار از هسته زردآلو بی‌خطر است، پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

عوارض خوردن هسته زردآلو بر سلامتی

 

عوارض خوردن هسته زردآلو بر سلامتی

 

شاید اسم «آمیگدالین» برای شما آشنا باشد. این ماده در هسته زردآلو به وفور یافت می‌شود. اگر غذاهایی بخورید که حاوی «گلیکوئید سیانوژن» باشند، این ماده با آنزیم‌های بدن واکنش می‌دهند و باعث ایجاد یک ماده سمی دیگر به نام «لاتریل» خواهد شد.

خطرناک بودن این ماده تا جایی است که در برخی کشورها از جمله آمریکا، مصرف این «آمیگدالین» به خاطر اثرات سوء آن بر سلامتی و ایجاد مسمومیت از سال‌ها پیش، ممنوع است. فقط گاهی اوقات ردپای آن در داروهای مکمل دیده می‌شود.

 

عوارض خفیف خوردن هسته زردآلو

 

آمیگدالین در بدن مثل سیانور عمل می‌کند و طبیعتا مسمومیت با آن عواقب زیادی دارد. در موارد ملایم مسمومیت با آمیگدالین موجود در هسته زردآلو، اختلال‌های سلامتی به صورت عارضه سردرد، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه آشکار می‌شود.

 

عوارض شدید خوردن هسته زردآلو

 

در مواردی که مسمومیت شدیدتر با خوردن هسته زردآلو ایجاد می‌شود، علائم نگران کننده بیشتری قابل مشاهده است. در مسمومیت‌های شدید سیانیدی، عوارض خطرناکی مثل کاهش سطح هوشیاری، کبود شدن پوست، ناخن و لب‌ها به خاطر پایین آمدن میزان اکسیژن خون، افتادگی پلک و کم شدن فشار خون دیده می‌شود.

مسمومیت به خاطر عوارض خوردن هسته زردآلو، همچنین موجب آسیب به اعصاب بدن می‌شود. مثلا آسیب عصبی و به وجود آمدن مشکل در راه رفتن می‌تواند از علائم دیگر مسمومیت سیانیدی باشد. از طرفی با خوردن هسته زردآلو در حجم و اندازه زیاد، احتمال آسیب به کبد نیز بالا می‌رود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو

 

آیا خوردن هسته زردآلو منجر به مرگ می‌شود؟

 

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکالوپ مرغ و قارچ و اسفناج به 2 روش با نکات پخت

آیا خوردن هسته زردآلو منجر به مرگ می‌شود؟

 

بر اساس نظریه موسسه MSKCC، مسمومیت شدید سیانیدی می‌تواند منجر به کما و در نهایت مرگ نیز بشود. مصرف هسته زردآلو و ویتامین C، به طور همزمان مقدار سیانید آزادشده در بدن را افزایش می‌دهد که بنا بر گفته جامعه سرطان آمریکا، اثرات سمی آن را چند برابر می‌کند.

البته تاکنون مواردی از مرگ به دلیل خوردن هسته زردآلو مشاهده نشده است ولی در برخی موارد، دیده شده است که برخی افراد از هسته زردآلو برای درمان بیماری‌هایی مثل بیماری پروستات کمک گرفته‌اند و به مرور سیانید در خون آن‌ها افزایش پیدا کرده است. همین موضوع زنگ خطر را هم به صدا درآورده است.

 

هسته زردآلو را با چه مواد غذایی نخوریم؟

 

در کل خوردن هسته زردآلو با میوه‌هایی که محتوای بالای ویتامین ث دارند، همچنین همراه با سبزیجاتی مثل هویج، کرفس و جوانه گندم، می‌تواند آن را به یک بمب ساعتی تبدیل کند. چون در این صورت، آمیگدالین به میزان زیادی آزاد می‌شود و سبب ایجاد مسمومیت در فرد خواهد شد. البته اگر در خوردن هسته زردآلو زیاده‌روی کنید.

علاوه بر این بعد از خوردن زردآلو باید از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. مصرف زردآلو بعد از غذا‌های سنگینی مثل قورمه سبزی، آبگوشت، جگر، کله پاچه و انواع خورشت گوشت غلیظ، ساختار گوارشی را مختل می‌کند و به دل درد و نفخ معده منجر خواهد شد.

 

ممنوعیت مصرف هسته زردآلو و تاثیر آن بر سرطان

 

ممنوعیت مصرف هسته زردآلو و تاثیر آن بر سرطان

 

برخی افراد ادعا می‌کنند که ماده شیمیایی موجود در هسته زردآلو به نام «آمیگدالین» می‌تواند سرطان را درمان کند. این ماده شیمیایی نیز به شکل کمی تغییر یافته به نام «لاتریل» به بازار عرضه می‌شود. لاتریل عموما به عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان تبلیغ می‌شود، اما هیچ مدرکی دال بر اثربخشی آن وجود ندارد.

با وجود انجام دهه‌ها تحقیق، که قدمت آن به دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لاتریل بتواند تومورها را در حیوانات درمان کند، وجود ندارد. آزمایش‌های بالینی بر روی انسان هم هیچ نتیجه امیدوارکننده‌ای را نشان نداده است.

طرفداران ادعای درمان با لاتریل بر این باورند که سرطان یک کمبود ویتامین است. از طرفی لاتریل که گاهی به عنوان ویتامین B17 شناخته می‌شود، به رفع این کمبود کمک می‌کند. با این حال، لاتریل در دسته ویتامین‌ها قرار نمی‌گیرد و برای سلامتی هم ضروری نیست.

همچنین آنها ادعا می‌کنند که لاتریل، سیانید را در بدن آزاد می‌کند و در نتیجه سلول‌های سرطانی را می‌کشد، در حالی که سلول‌های طبیعی آسیبی نمی‌بینند. درست است که لاتریل می‌تواند در بدن به سیانید تبدیل شود، اما این درست نیست که سلول‌های طبیعی آسیبی نبینند.

در واقع، موارد متعددی از مسمومیت با سیانید و حتی مرگ در ارتباط با درمان لاتریل وجود داشته است. متأسفانه مصرف لاتریل یا خوردن هسته زردآلو در مقادیر زیاد، نه تنها در درمان سرطان بی‌اثر است، بلکه می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. تا جایی که فروش هسته زردآلو خام از دسامبر ۲۰۱۵ در استرالیا و نیوزلند ممنوع شد.

 

عوارض خوردن هسته زردآلو در بارداری

 

برای زنان باردار، پرهیزهای غذایی بیش از افراد عادی است. هسته زردآلو جزو موارد مشکوکی است که توصیه می‌شود زنان باردار با احتیاط بیشتری آن را بخورند. به خاطر وجود آمیگدالین در هسته زردآلو، مصرف زیاد آن می‌تواند هم به سلامت مادر و هم به جنین آسیب برساند. این مشکلات می‌تواند شامل اختلال در دستگاه تنفسی، فلج یا حتی کما و مرگ شود. البته این عوارض خوردن هسته زردآلو به صورت شدید است.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

 

عوارض خوردن هسته زردآلو برای کودکان

 

عوارض خوردن هسته زردآلو برای کودکان

 

در مورد کودکان، عوارض خوردن هسته زردآلو مانند دیگر گروه‌های حساس، بیشتر است. متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که تا جای ممکن به کودکان در سنین پایین، مغز هسته زردآلو ندهید. چون به خاطر تشکیل موادی شبیه به سم سیانور در بدن، احتمال مسمومیت شدید در آن‌ها زیادتر است.

 

خوردن هسته زردآلو برای لاغری مفید است؟

 

بر اساس پژوهش‌ها، در هسته زردآلو مقادیری از فیبر و پروتئین وجود دارد که به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند. به همین خاطر برخی افراد از آن به عنوان یک ماده غذایی که به کاهش وزن کمک می‌کند، می‌شناسند. ولی نباید فراموش کنید که عوارض خوردن هسته زردآلو، بیش از فواید آن برای سلامتی است.

هر چند خوردن مغز هسته زردآلو به مقدار کم توصیه می‌شود و حتی بلامانع است ولی اگر به عنوان یک خوراکی که می‌تواند شما را لاغر کند، به آن نگاه کنید،‌ سخت در اشتباهید. چون احتمال مسمومیت با هسته زردآلو بسیار بالاتر است و خوردن آن در حد کم هم نمی‌تواند تاثیر چندانی در کاهش وزن و لاغر داشته باشد.

 

خوردن چه مقدار از هسته زردآلو بدون خطر است؟

 

در خون کسانی که به خوردن هسته زردآلو علاقه دارند، سیانید بیشتری به وجود می‌آید. این سم، اگر کمتر از ۲/۵ میلی‌گرم در لیتر باشد، کشنده نیست ولی اگر به هر دلیلی هسته زردآلو را به صورت مداوم مصرف کنید، میزان آن بالاتر می‌رود و احتمال مسمومیت هم بیشتر خواهد شد.

به همین خاطر توصیه می‌شود، بیش از ۷ یا ۸ عدد هسته زردآلو نخورید. البته اگر خوردن این هسته را به صورت مداوم (مثلا برای درمان برخی بیماری‌ها مثل سرطان) در رژیم غذایی‌تان قرار ندهید، احتمال مسمومیت با هسته زردآلو، کاهش می‌یابد.

 

روغن هسته زردآلو و کاربرد آن

 

 روغن هسته زردآلو و کاربرد آن

 

اگرچه باید در خوردن هسته زردآلو احتیاط کنید ولی روغن هسته زردآلو در زمینه‌های آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد. معمولا از روغن هسته زردآلو برای اضافه کردن به شوینده‌های صورت، صابون و اسکراب‌ها استفاده می‌شود. خواص روغن هسته زردآلو، مشابه خواص روغن بادام است و برای زیبایی پوست و مو به کار می‌رود. همچنین به عنوان یک روغن ماساژ برای درمان ورم مفاصل به کار می‌رود.

 

سوالات متداول

 

آیا هسته زردآلو برای درمان سرطان مفید است؟

 

نه تنها در مورد تاثیر مثبت هسته زردآلو بر بیماری سرطان شواهدی وجود ندارد، بلکه ممکن است خوردن آن به سلامتی آسیب برساند و موجب مسمومیت در صورت استفاده بلند مدت شود.

 

خوردن چند عدد مغز هسته زردآلو خطرناک نیست؟

 

توصیه می‌شود که اگر بزرگسالان بین ۵ تا ۸ عدد هسته زردآلو بخورند برای سلامتی‌شان مضر نیست. البته مصرف هسته زردآلو برای کودکان خطرات بیشتری دارد.

 

 

منبع: cancer.org

 

کالابرگ الکترونیک