طرز تهیه آش انار تبریزی به روش مجلسی و سنتی برای شب یلدا

طرز تهیه آش انار تبریزی به روش مجلسی و سنتی برای شب یلدا


13 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش انار تبریزی

آش انار تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش انار ایرانی است. آش انار تبریز یکی از غذاهای مهم شب یلدا در استان آذربایجان شرقی هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش انار تبریزی یا آش انار آذری را به همراه نکات تهیه، پخت و تزیین آن به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آش انار تبریزی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
سبزی آش ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج نیم دانه ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب انار تازه ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۱ قاشق چای‌خوری
پیاز ۶ عدد متوسط
نعناع خشک ۵ قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
دانه انار به مقدار دلخواه برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش انار تبریزی: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آش انار تبریزی

مراحل طرز تهیه آش انار تبریزی

آش انار آذری با مواد ساده‌ای که دارد، یک گزینه عالی برای دورهمی‌ها و حتی شام سبک است. بسیاری از آذری‌زبان‌ها، آش انار را به عنوان یک غذای ساده برای شب یلدا، تهیه و سرو می‌کنند. برای درست کردن این آش خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش انار را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش انار تبریزی، لپه‌ها را پاک کنید و در یک ظرف بریزید. روی لپه‌ها را با مقداری آب بپوشانید و از شب قبل یا حداقل ۲ ساعت پیش از شروع آشپزی، آن‌ها را بخیسانید. در این مدت چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. برنج را هم از نیم ساعت قبل با مقداری آب بخیسانید. سبزی آش را هم تمیز کرده، بشویید و آبکش کنید. سپس آنها را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

انواع حبوبات مثل لپه و سبزی آش منجمد را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را آماده کنید

در این مرحله، بعد از اینکه لپه‌ها خیسانده شدند، آنها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. روی لپه‌ها مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا زمانی که لپه‌ها کاملا بپزند. سپس آنها را کنار بگذارید. یک پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید پیازها، سبک و طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری + دستور سس مخصوص چیمیچوری

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد، روغن سرخ کردنی و گوشت چرخ کرده را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: سبزی آش را اضافه کنید

بعد از اینکه گوشت برای چند دقیقه تفت خورد، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید تا گوشت طعم بگیرد. در این مدت، حرارت را کم کنید و برای ۱۰ دقیقه اجازه دهید گوشت با ادویه‌ها بپزد و بوی زهم آن گرفته شود. سپس سبزی آش را اضافه کنید. کمی سبزی آش را با گوشت چرخ کرده، تفت دهید.

برای خرید نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می‌توانید به روش‌های متنوع خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: حبوبات و برنج را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش انار آذری برای شب یلدا، لپه پخته شده را به آش اضافه کنید. سپس برنج خیسانده شده را آبکش کرده و به مواد آش بیفزایید. به اندازه نصف لیوان آب به آش اضافه کرده و صبر کنید به مدت ۱۵ دقیقه مواد آش کمی نرم‌تر شوند.

انواع برنج ایرانی از جمله برنج نیم دانه را به روش‌های خرید تلفنی،‌ حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: آب انار و رب انار را اضافه کنید

بعد از نرم شدن سبزیجات و برنج، آب انار را به همراه ۱ قاشق رب انار (طرز تهیه رب انار) به آش اضافه کنید. حرارت را بالا ببرید تا آب انار شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. به مدت ۲ ساعت صبر کنید تا آش جا بیفتد و قوام پیدا کند.

انواع آبمیوه از جمله آب انار و رب انار را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله ششم: پیاز داغ و نعناع داغ درست کنید

پیازهای باقی‌مانده را پوست بگیرید و خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را روی حرارت متوسط مدام تفت دهید تا سرخ شوند. در آخر می‌توانید کمی زردچوبه هم اضافه کنید تا طلایی‌تر شوند. سپس پیازها را بیرون بیاورید و نعناع خشک را اضافه کنید و با روغن چند ثانیه تفت دهید. نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ) و پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) را برای تزیین کنار بگذارید.

سبزی خشک نعناع و پیاز داغ منجمد را به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: آش انار آذری را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش انار تبریز، بعد از اینکه آش به قوام کافی رسید، طعم آن را بچشید و مزه‌ها را اندازه کنید. در صورت دلخواه از چاشنی‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید. بعد از آماده شدن آش، آن را در ظرف مناسب سرو بریزید و روی آن را با پیاز داغ، نعناع داغ و دانه‌های انار، تزیین و سرو کنید. نوش جان!

حتما بخوانید  طرز تهیه 12 ماسک صورت با ماست + 10 فواید ماسک ماست

نکات طرز تهیه آش انار آذری

نکات طرز تهیه آش انار آذری

  • اگر می‌خواهید زمان پخت حبوبات کاهش پیدا کند، حتما آنها را از قبل به مدت حداقل ۲ تا حداکثر ۸ ساعت، حبوبات را بخیسانید و بعد در زودپز آنها را بپزید. استفاده از کنسرو حبوبات هم می‌تواند زمان پخت آش را کوتاه‌تر کند.
  • به جای سرخ کردن و تفت دادن گوشت چرخ کرده، می‌توانید گوشت قلقلی درست کنید و در آخرین مراحل پخت، به آش اضافه کنید. اگر از گوشت قلقلی استفاده می‌کنید، بعد از ریختن آنها داخل آش، زیاد آش را هم نزنید تا گوشت‌های قلقلی وا نروند.
  • به هیچ عنوان، قبل از پختن لپه (یا دیگر حبوبات)، آب انار را اضافه نکنید. این کار باعث دیرتر پختن حبوبات می‌شود.
  • بهتر است از برنج نیم‌دانه ایرانی برای استفاده در طرز تهیه آش انار استفاده کنید. به جای برنج، می‌توانید بلغور گندم یا بلغور جو هم استفاده کنید. این مواد باعث قوام‌بخشی و غلظت آش می‌شوند.
  • در صورت استفاده از بلغور گندم یا جو، حتما از قبل آنها را پاک کرده و در مقداری آب بخیسانید. سپس آبکش کرده و در آش به کار ببرید.
  • برای قوام پیدا کردن آش انار در آخرین مرحله پخت و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری یا چای‌خوری آرد گندم یا نخودچی را با مقداری آب سرد حل کرده و به مایه آش اضافه کنید.
  • روی آش انار تبریزی را در هنگام سرو، با مواد دلخواه مثل دانه‌های انار، پیاز داغ، سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ)، نعناع داغ و حتی کشک هم می‌توانید تزیین کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش انار تبریز

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش انار تبریز

چه کار کنیم که آش انار تبریزی خوشرنگ شود؟

برای خوشرنگ شدن آش انار چند راهکار ساده وجود دارد که با رعایت آنها، رنگ آش تیره نمی‌شود:

۱- زیاد از رب انار استفاده نکنید و به جای آن، آب انار بیشتری در آش به کار ببرید.

۲- سبزی آش را یا تفت ندهید یا در صورت تفت دادن، زیاد سرخ نکنید.

۳- مقداری عصاره یا پودر لبو به آش اضافه کنید.

۴- در هنگام پخت آش انار، بعد از اضافه کردن سبزی، دیگر درب قابلمه را کامل نگذارید و به صورت نیمه‌باز قرار دهید.

از چه حبوباتی در آش انار تبریزی استفاده می‌شود؟

به طور متداول، در آش انار تبریزی، فقط از لپه استفاده می‌شود. ولی شما می‌توانید به دلخواه خود حبوبات دیگر مثل عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود و … هم استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک