طرز تهیه آش کدو حلوایی مجلسی به ۲ روش گیلانی و اصفهانی

طرز تهیه آش کدو حلوایی مجلسی به ۲ روش گیلانی و اصفهانی


15 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش کدو حلوایی

آش کدو حلوایی جزو خوشمزه‌ترین غذاها با کدو حلوایی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ۲ مدل آش کدو حلوایی برای درمان سرماخوردگی را به شما آموزش خواهیم داد. شما هم می‌توانید به راحتی هر یک از این انواع آش کدو حلوایی را تهیه و از خواص و فواید کدو حلوایی برای سلامت بدن بهره ببرید.

 

 

طرز تهیه آش کدو حلوایی گیلانی

 

آش کدو حلوایی گیلانی

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت آش کدو حلوایی: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه آش کدو گیلانی

 

• کدو حلوایی: ۵۰۰ گرم
• برنج نیم‌دانه: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گردوی پودر شده: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر زنجبیل: نوک قاشق چای‌خوری
• فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
• نمک: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه آش کدو حلوایی برای سرماخوردگی

 

شمالی‌ها معمولا آش کدو حلوایی را با طعم ملس درست می‌کنند. افزودن شکر و کمی نمک به آش کدو، مزه متفاوتی به آن می‌دهد. البته اگر طعم ملس با ذائقه شما همخوانی ندارد، می‌توانید آن را حذف کرده و به جای آن فقط از نمک و چاشنی‌هایی مثل آبلیمو استفاده کنید. روش تهیه آش کدو حلوایی گیلانی را می‌توانید در ادامه بخوانید.

 

مرحله اول: کدو حلوایی را آبپز کنید

 

در اولین قدم از طرز تهیه آش کدو حلوایی، کدو‌ را بشویید و آن را خرد کنید. هسته کدو حلوایی را جدا کنید و با پوست در یک قابلمه بریزید. داخل قابلمه را تا حدی که روی کدوها را بپوشاند، آب بریزید. اجازه دهید کدوها روی حرارت بپزند تا کاملا نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید.

 

مرحله دوم: برنج را بپزید

 

در حین پخت کدوها، در یک قابلمه دیگر، برنج نیم‌دانه شمالی را با نمک بریزید و به قدری که روی آن را به اندازه ۲ بند انگشت آب بپوشاند، آب سرد بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید برنج مانند شله زرد و با همان غلظت بپزد و دانه‌ها نرم شوند.

حتما بخوانید  ۱۴ روش سریع درمان تاول پا در اثر پیاده روی + پیشگیری و کاهش درد

 

مرحله سوم: کدوها را پوره کنید

 

بعد از پختن و نرم شدن کدو حلوایی، اجازه دهید کدوهای پخته شده از دما بیفتند و سرد شوند. سپس با یک قاشق، کدوها را از پوست جدا کرده و در یک کاسه بریزید. با گوشتکوب کدوها را له و پوره کنید. برنج شفته و نرم شده را به همراه پوره‌های کدو حلوایی در یک قابلمه بریزید.

 

مرحله چهارم: همه مواد آش کدو حلوایی را با هم بپزید

 

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شکر، گردوی پوره شده و زنجبیل را به قابلمه اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و صبر کنید ۵ دقیقه بماند تا طعم آن یکدست شود. بعد آن را بچشید و به اندازه دلخواه چاشنی و نمک و شکر را اندازه کنید. سپس آن را سرو کنید.

 

طرز تهیه آش کدو حلوایی اصفهانی

 

آش کدو حلوایی اصفهانی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش کدو حلوایی اصفهانی: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای آش کدو اصفهانی

 

• کدو حلوایی: ۵۰۰ گرم
• نخود: ۵۰ گرم
• لوبیا چیتی: ۵۰ گرم
• ماش: ۵۰ گرم
• لوبیا سفید: ۵۰ گرم
• بلغور گندم: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سبزی آش: ۱ کیلوگرم
• پیاز: ۳ عدد
• نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
• دارچین و نعناع داغ: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه آش کدو حلوایی ساده با کشک

 

برای درست کردن آش کدو حلوایی اصفهانی، باید حبوبات را جداگانه بخیسانید و آبکش کنید. سپس آنها را بپزید. کدو حلوایی‌ها را هم بعد از شستن، پوست گرفتن و خرد کردن، با پیاز داغ تفت دهید. همه حبوبات پخته شده، بلغور و کدو حلوایی‌ها را با هم مخلوط کرده و آنها را بپزید.

چاشنی و ادویه‌ها را هم اضافه کنید. این آش را بعد از پخت و یکدست شدن، با پیاز داغ و کشک مایع می‌توانید تزیین و سرو کنید. برای مشاهده مراحل تهیه این آش مناسب برای آنفولانزا، مراحل زیر را انجام دهید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله اول: کدوها را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آش کدو حلوایی اصفهان، بلغور گندم و دیگر حبوبات را به صورت جداگانه، در آب به مدت ۲ ساعت بخیسانید. کدو حلوایی را بشویید و از وسط نصف کنید. تخمه‌های کدو را جدا کنید. پوست کدوها را بگیرید و در قطعات کوچک خرد کنید. هر چه قطعات کدوها ریزتر باشند، زودتر می‌پزند.

 

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

 

پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پیازها را در تابه بریزید و کمی روغن به آنها بیفزایید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید پیازها سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه، فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود.

 

مرحله سوم: کدو حلوایی را بپزید

 

در این مرحله، کدو حلوایی‌های خرد شده را در تابه بریزید و با پیاز کمی تفت دهید. به صورت جداگانه، حبوبات را آبکش کنید و آنها را بپزید. در یک قابلمه نیز بلغور گندم را با کمی آب بپزید. بعد از اینکه آب جوش آمد و بلغورها نیم‌پز شدند، حبوباتی را که پخته بودید، به آن بیفزایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست

 

مرحله چهارم: همه مواد را با هم ترکیب کنید

 

وقتی همه حبوبات پختند، کدو حلوایی، سبزی آش و نمک را اضافه کنید. اجازه دهید همه مواد بپزند و طعم یکدستی داشته باشند. در آخر و بعد از جا افتادن آش کدو حلوایی، روی آش را با پیاز داغ تزیین و آن را سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش کدو حلوایی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش کدو حلوایی

 

*برای درست کردن آش کدو حلوایی، حبوبات را از قبل بخیسانید و آبکش کنید. این کار هم باعث گرفتن نفخ حبوبات می‌شود و هم زودتر می‌پزند.

*در صورتی که در هنگام پخت بلغور، کف روی آن را بگیرید، طعم خامی بلغور از بین می‌رود.

*اگر کدو حلوایی‌ها را قبل از اضافه کردن به آش با کمی روغن سرخ کنید، شکل و شمایل خود را در آش حفظ می‌کند. در غیر این صورت، می‌توانید کدوها را آبپز و پوره کنید.

*برای طرز تهیه آش کدو حلوایی با کشک، بعد از آماده شدن آش، روی آن را با کشک تزیین کنید. یا داخل آش را کمی کشک بریزید. در این صورت بهتر است به آش کدو، شکر اضافه نکنید. کشک، پیاز داغ و سیر داغ، موادی هستند که برای تزیین روی آش کدو حلوایی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

*برای اینکه آش کدو حلوایی مقوی‌تر شود، می‌توانید به آن عصاره مغز قلم اضافه کنید.

* افزودن انواع گوشت به دستور پخت آش کدو حلوایی چندان متداول نیست ولی شما می‌توانید از سینه مرغ یا بوقلمون پخته و ریش ریش شده در این آش استفاده کنید.

*طعم این آش، اگر به آن شکر یا شیرین کننده‌ خاصی اضافه نکنید، شبیه آش شله قلمکار است و شیرینی ندارد. ولی اگر می‌خواهید طعم آن به ملسی بزند، می‌توانید به اندازه دلخواه، به آن شکر بیفزایید.

*برای اضافه کردن حبوبات به آش کدو حلوایی، دستتان باز است که از انواع حبوبات مختلف در آن استفاده کنید. لپه، ماش، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، عدس و … را می‌توانید قبل از اضافه کردن به آش به صورت پخته یا نیم‌پز به آش بیفزایید. حتی در برخی دستورالعمل‌ها از باقالی هم استفاده می‌شود.

*طرز تهیه آش کدو حلوایی یزدی هم مثل آش کدو حلوایی اصفهانی با حبوبات است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ کدو حلوایی با فیلم

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که کدو حلوایی در آش له نشود

چه کار کنیم که کدو حلوایی در آش له نشود؟

 

برای جلوگیری از وا رفتن کدوها در آش، قبل از اضافه کردن کدو حلوایی به آش، آنها را کمی با روغن یا کره تفت دهید. لازم نیست حتما کدوها سرخ و طلایی شوند. همین که کمی تغییر رنگ بدهند کافی است. سپس آنها را به آش اضافه کنید.

 

آش کدو حلوایی برای چی خوبه؟

 

آش کدو حلوایی یکی از پیش‌ غذاها یا غذاهای سبک برای شام است. این آش به خاطر خواص زیادی که دارد، برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک