۲ طرز تهیه آش کارده شیرازی با سبزی تازه و خشک و طعمی لذیذ

۲ طرز تهیه آش کارده شیرازی با سبزی تازه و خشک و طعمی لذیذ


10 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش کارده شیرازی

آش کارده یکی از غذاهای شب یلدا، جزو  آش های شب یلدا و افطاری ماه رمضان در شیراز به خصوص در شهرهایی مثل کازرون و همچنین در استان کهکیلویه و بویر احمد است. اگر به شیراز سفر کرده باشید، احتمالا طعم آش کارده را به عنوان یک غذای خیابانی هم تست کرده‌اید. برای شیرازی‌ها، آش کارده مثل آش سبزی شیرازی و آش رشته در دسته آش‌های محبوب و متداول قرار می‌گیرد. اما خیلی‌ها آش کارده را خودشان در خانه، به عنوان یک پیش غذا یا غذای سبک محلی هم درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه آش کارده و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آش کارده شیرازی با ماست و جو پرک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی کارده ۱ کیلوگرم
آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست ترش یا دوغ بدون گاز و ترش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جو پرک نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شنبلیله خشک ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد متوسط
روغن یا کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش کارده: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه آش کارده با ماست به روش اصیل

مراحل طرز تهیه آش کارده با ماست به روش اصیل

آش کارده یکی از آش‌های اصیل در استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج) و شهرهای حاشیه زاگرس است که با سبزی مخصوص درست می‌شود. این آش بدون حبوبات و بدون گوشت را به عنوان آش شب یلدا یا پیش غذا در مهمانی‌ها می‌توانید درست کنید. در ادامه می‌توانید مراحل تهیه آش کارده را به روش اصیل بختیاری و شیرازی دنبال کنید.

مرحله اول: سبزی کارده را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش کارده شیرازی، اگر سبزی کارده را به صورت خشک استفاده می‌کنید، سبزی کارده خشک را در یک ظرف بریزید و روی آن را آب بریزید تا آن را بپوشاند. ۲ تا ۳ ساعت سبزی را بخیسانید. سپس سبزی‌ را آبکش کرده و در یک ظرف دیگر بریزید. آبی که سبزی‌ها را در آن خیس کرده‌اید، کنار بگذارید.

مرحله دوم: آرد و سبزی را بکوبید

در این مرحله آرد را به سبزی کارده اضافه کنید. با گوشتکوب، سبزی و آرد را بکوبید تا کاملا له شود و آرد به خورد سبزی‌ها برود. سپس آبی را که از خیساندن سبزی‌ها به دست آمده‌ است، به مخلوط سبزی و آرد اضافه کنید و هم بزنید. این مخلوط را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید.

حتما بخوانید  2 روش کاشت سبزه در پوست تخم مرغ با خاک و بدون خاک

برای خرید آرد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: ماست را اضافه کنید

قابلمه را باید تا ۳/۴ حجم آن آب کرده و بعد از جوش آمدن، شعله گاز را کم کنید. حدود ۱۵ دقیقه بعد، ماست یا دوغ ترش بدون گاز را به آش اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ماست نبرد و خراب نشود. سپس درب قابلمه را بگذارید و ۳ ساعت صبر کنید تا سبزی کارده بپزد و نرم شود.

انواع ماست و دوغ بدون گاز را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد آش کارده را آماده کنید

در این مرحله، جو پرک را بشویید و به قابلمه آش اضافه کنید. مواد را هم بزنید و در این فاصله بقیه مواد را آماده کنید. پیاز را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. می‌توانید پیاز را رنده هم بکنید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیاز را اضافه کنید و هم بزنید تا سبک و طلایی شود. سپس شنبلیله خشک، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید تا همه مواد با هم تفت بخورند.

انواع سبزی خشک، پیاز داغ منجمد، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه، روغن، کره و جو پرک را به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: آش کارده را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش کارده شیرازی، مخلوط داخل تابه را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. اگر غلظت آش کارده، کم است، می‌توانید کمی آرد با آب ولرم مخلوط کرده و به قابلمه اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید و ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا آش کاملا جا بیفتد و بپزد. در این مدت، آش کارده را هر چند دقیقه یک بار هم بزنید. در صورت دلخواه، مقداری نمک اضافه کنید. وقتی آش جا افتاد، شعله را خاموش کرده و آن را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه آش کارده با آبغوره بدون ماست و دوغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی کارده تازه یا خشک ۱ کیلوگرم
آبغوره ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج نیم دانه ایرانی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد متوسط
آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شنبلیله خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
کره و روغن به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش کارده با برنج و آبغوره: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه آش کارده با کارده تازه یا خشک

مراحل طرز تهیه آش کارده با آبغوره

این مدل آش کارده را می‌توانید با کارده تازه یا فریز شده هم درست کنید. در این روش از آبغوره به جای ماست استفاده می‌شود و طعم ترش‌تری دارد. برای درست کردن آش کارده با آبغوره و سبزی تازه، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه دمنوش انار خوشمزه و خوشرنگ + خواص دمنوش انار

مرحله اول: سبزی کارده را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش کارده با آبغوره و کارده تازه، سبزی‌های کارده را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، آنها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. آرد را به سبزی‌ها اضافه کنید و سبزی و آرد را با هم بکوبید. کوبیدن را تا حدی ادامه دهید که سبزی‌ها له شوند. سپس آبغوره را اضافه کنید. به مدت ۲۴ ساعت، روی ظرف را بپوشانید و سبزی‌های آغشته شده به آبغوره را در دمای محیط بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید آبغوره را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: سبزی کارده را بپزید

سبزی کارده را بعد از استراحت کردن، در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. روی آش مقداری آب بریزید و به مدت ۲ ساعت روی حرارت ملایم بپزید. سپس برنج نیم‌دانه را بشویید و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۱ ساعت صبر کنید تا برنج‌ها هم کاملا نرم شوند.

انواع برنج ایرانی از جمله برنج نیم دانه را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: آش کارده را سرو کنید

در آخرین مرحله، پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید. پیاز را در تابه با مقداری روغن و زردچوبه سرخ کنید. سپس شنبلیله خشک را اضافه کنید و تفت دهید. حرارت را قطع کنید و این مواد داخل تابه را به قابلمه حاوی آش کارده اضافه کنید. ۱۵ دقیقه دیگر آش را روی حرارت هم بزنید تا کاملا جا بیفتد. به اندازه دلخواه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

وقتی آش کارده به قوام و طعم دلخواهتان رسید، شعله را خاموش کرده و آش را سرو کنید.

نکات طرز تهیه آش کارده شیراز

نکات طرز تهیه آش کارده شیراز

  • سبزی کارده تازه، دارای برگ‌های تیز و برنده است. به همین خاطر باید حتما خوب کوبیده شود تا باعث زخم شدن زبان و گلو نشود.
  • اگر استفاده از آبغوره به تنهایی برای شما ترشی زیادی دارد، می‌توانید مقدار ماست و آبغوره را به یک اندازه در نظر بگیرید و آش کارده با ماست و آبغوره درست کنید. یا به روش اول و بدون آبغوره آش خود را درست کنید.
  • اگر از شنبلیله تازه استفاده می‌کنید، میزان آن را دو برابر سبزی خشک شنبلیله در نظر بگیرید.
  • طرز تهیه آش کارده کازرونی هم مشابه روش پخت آش کارده شیرازی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش کارده شیرازی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش کارده شیرازی

چطور طعم آش کارده را ترش‌تر درست کنیم؟

هر چقدر آش کارده بیشتر روی حرارت ملایم بپزد، طعم بهتر و جا افتاده‌تری پیدا می‌کند. در این صورت، سبزی کارده هم ترشی خود را پس می‌دهد و آش ترش‌تر می‌شود.

آش کارده غذای کدام شهر است؟

آش کارده یکی از آش‌های اصیل در استان فارس از جمله کازرون، استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج و شهرهای حاشیه زاگرس است که با سبزی مخصوصی به نام «کارده» درست می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک