طرز تهیه آش کشک تبریزی (گوردآش) به روش سنتی برای شب یلدا

طرز تهیه آش کشک تبریزی (گوردآش) به روش سنتی برای شب یلدا


11 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش کشک تبریزی (گوردآش) به روش سنتی برای شب یلدا

آش کشک تبریزی یا «گوردآش» یکی از خاص‌ترین و لذیذترین انواع آش در استان آذربایجان شرقی به خصوص برای شب یلدا است که مردم تبریز علاقه زیادی به آن دارند. برای تهیه این آش کشک خوشمزه به عنوان یکی از آش‌های مخصوص شب یلدا از ترکیب سبزیجات مختلف، حبوبات و کشک استفاده می‌شود و به همین دلیل این غذا بسیار مقوی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه آش کشک تبریزی اصل و همه فوت و فن‌های درست کردن آن آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه آش کشک تبریز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بلغور گندم نیم پخته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج نیم دانه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی پخته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود آبگوشتی پخته ۱ لیوان فرنسوی دسته‌دار
عدس ۲ لیوان فرانسوی دسته‌‌دار
پیاز بزرگ ۴ عدد بزرگ
کلم برگ نصف یک عدد
هویج ۳ عدد
سبزی آش به مقدار لازم
پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ به مقدار لازم
کشک به مقدار لازم
آب قلم ۴ یا ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت آش کیک تبریزی: ۱۲۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم آش کشک تبریز: حدود ۲۵۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آش کشک تبریزی

مراحل طرز تهیه آش کشک تبریزی

آش کشک تبریزی طعم فوق‌العاده لذیذی دارد و مزه آن با همه آش کشک‌هایی که تا به حال خورده‌اید، متفاوت است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش کشک تبریزی آشنا شوید. برای تسریع در کار نخود و لوبیا آش را از روز قبل بخیسانید و بپزید.

مرحله اول؛ پیاز را در روغن تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش کشک تبریزی باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش کشک را در آن بار بگذارید بریزید و سپس پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک شوند.

شما می‌توانید پیاز داغ منجمد و روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ بلغور گندم، عدس و برنج را نیم پز کنید

در این مرحله باید بلغور گندم، عدس و برنج را به صورت جداگانه در به مدت ۱ ساعت آب بخیسانید و بعد آن‌ها را در قابلمه بریزید و نیم‌پز کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید مقدار کمی آب به حبوبات اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت دارچین مجلسی به ۲ روش ساده و وانیلی

در صورت تمایل می‌توانید بلغور گندم، عدس و برنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم، آب قلم را به قابلمه اضافه کنید

بعد از این که مواد نیم‌پز شدند، باید آب قلم را به قابلمه اضافه کنید. مقدار آب قلمی که در این آش استفاده می‌شود، اختیاری است، اما هر چقدر از آب قلم بیشتری استفاده کنید آش شما لذیذتر می‌شود.

مرحله چهارم؛ کلم و هویج را به آش کشک تبریز اضافه کنید

کلم و هویج را به آش کشک تبریز اضافه کنید

بعد از اضافه کردن آب قلم به قابلمه باید صبر کنید تا آش شروع به جوشیدن کند، سپس کلم و هویج را خرد کنید و به آش اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ سبزی خرد شده را به آش کشک اضافه کنید

حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد سبزی آش را خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. ترکیب سبزی آش کشک همان ترکیب سبزی آش رشته است. برای این مقدار آش از این ترکیب سبزی استفاده کنید: ۵۰ گرم اسفناج،۵۰ گرم تره،۴۰ گرم جعفری،۴۰ گرم شوید و ۲۰ گرم گشنیز.

می‌توانید سبزی آش منجمد را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ حبوبات پخته شده را اضافه کنید

بعد از این که سبزی را اضافه کردید، حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید و در ادامه برنج، نخود و لوبیا پخته شده را اضافه کنید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در آش بریزید.

برای تهیه برنج، نخود، لوبیا نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هفتم؛ آش کشک را سرو کنید

حدود نیم ساعت صبر کنید و در این مدت آش را مدام هم بزنید تا حسابی جا بیفتد و آماده شود. در این مدت سیر داغ و پیاز داغ (با ۲ عدد پیاز باقی مانده) و نعنا داغ درست کنید. در نهایت آش را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آش از کشک فراوان، سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ)، نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ) و پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) زیاد استفاده کنید.

برای تهیه کشک، سیر داغ و سبزی نعنا خشک می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش کشک تبریز

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش کشک تبریز

  • در طرز تهیه آش کشک تبریز می‌توانید از مقداری رشته آشی خرد شده نیز استفاده کنید. برای تهیه رشته آشی به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برای تهیه آش کشک آذربایجان باید از سبزی‌هایی مثل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و در صورت تمایل مقداری برگ چغندر استفاده کنید. اضافه کردن مقداری ترخون و ریحان سبز نیز عطر خوبی به این آش می‌بخشد.
  • قبل از اینکه حبوبات را برای تهیه آش کشک تبریز بپزید، حتما آن‌ها را حدود ۱ روز در آب بخیسانید تا نفخ آن‌ها از بین برود. برای این که حبوبات زود پخته شوند، بهتر است از آب جوشیده برای پخت آن‌ها استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آش کشک تبریزی می‌توانید نیمی از کشک را در آش بریزید و نیمی از آن را بعد از پخت روی آش بریزید.
  • اگر از طعم کشک در آش خوشتان نمی‌آید می‌توانید این آش را با ماست نیز درست کنید. برای این کار باید ماست را خوب هم بزنید و بعد از این که آش کمی خنک شد، مقداری ماست روی آن بریزید. برای تهیه ماست به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اضافه کردن آب قلم به آش کشک تبریزی طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد، اما اگر به آب قلم دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری عصاره گوشت (طرز تهیه انواع استاک) در این آش استفاده کنید. برای تهیه عصاره گوشت به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از طریق فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برای این که بوی خامی زردچوبه گرفته شود، بهتر است زردچوبه را در روغن تفت دهید و بعد به آش اضافه کنید.
  • به منظور افزایش غلظت آش کشک تبریزی می‌توانید به جای رشته آش از مقداری رشته سوپی استفاده کنید. می‌توانید رشته سوپی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • غلظت آش کشک تبریزی کاملا سلیقه‌ای است. می‌توانید این آش را کاملا غلیظ یا کمی رقیق‌تر آماده کنید.
  • اگر آش کشک شما بعد از جوشیدن بیش از حد سفت و غلیظ شد، می‌توانید مقداری آب جوش به آن استفاده کنید. سپس آش را برای چند دقیقه دیگر بجوشانید تا جا بیفتد و آماده شود.
  • در صورتی که برای تهیه آش کشک تبریزی از رشته آش استفاده می‌کنید، بهتر است مقدار برنج آش را کم کنید و از مقداری رشته استفاده کنید یا رشته را به مقدار کم به آش اضافه کنید تا آش بیش از حد غلیظ نشود.
  • می‌توانید کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ را در ظرف جداگانه بریزید و در کنار ظرف آش قرار دهید تا هر فرد به اندازه‌ای که دوست دارد از این چاشنی‌ها در آش خود بریزد.
حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی مرحله به مرحله

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش کشک تبریزی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش کشک تبریزی

در طرز تهیه آش یلدا در تبریز از چه سبزی‌هایی استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه آش کشک مجلسی تبریز باید از سبزی‌هایی مثل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، شوید و در صورت دلخواه مقداری برگ چغندر استفاده کنید. اضافه کردن مقداری ترخون و ریحان سبز نیز عطر خوبی به این آش می‌بخشد.

آیا می‌توان به جای کشک در آش کشک تبریز از ماست استفاده کرد؟

اگر از طعم کشک در آش خوشتان نمی‌آید می‌توانید این آش را با ماست نیز درست کنید. برای این کار باید ماست را خوب هم بزنید و بعد از این که آش کمی خنک شد، مقداری ماست روی آن بریزید.

مهم‌ترین راز خوشمزه شدن آش کشک تبریزی چیست؟

برای خوشمزه شدن آش کشک تبریزی باید از مقداری آب قلم، آب گوشت یا عصاره گوشت استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک