طرز تهیه ۳ دسر کرم کارامل ساده و شکلاتی در روز جهانی کارامل

طرز تهیه ۳ دسر کرم کارامل ساده و شکلاتی در روز جهانی کارامل


14 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۳ دسر کرم کارامل ساده و شکلاتی در روز جهانی کارامل

حتما شما هم کارامل را به عنوان یک شیرینی یا دسر جذاب برای مهمانی و تولد یا دسر شب یلدا چشیده اید. این خوشمزه جذاب، به عنوان یکی از بهترین طعم دهنده ها در انواع شیرینی ها، دسرها، آب نبات ها و … شناخته می شود و به تنهایی هم طرفداران خاص خودش را دارد. شاید جالب باشد بدانید که این شیرینی در همه جای دنیا محبوب است تا جایی که دوستداران کارامل یک روز در سال را به «روز جهانی کارامل» اختصاص داده اند و آن را جشن می گیرند. پنجم آوریل سال ۲۰۲۰ در تقویم میلادی و ۱۶ فروردین سال ۱۴۰۰ شمسی، روز جهانی کارامل نام گذاری شده است. در این مطلب از مجله کوروش در روز جهانی کارامل، به تاریخچه کارامل و طرز تهیه ۳ دسر کارامل ساده و شکلاتی پرداخته ایم.

روز جهانی کارامل و تاریخچه مختصر آن

 

روز جهانی کارامل و تاریخچه مختصر آن 

 

واژه انگلیسی کارامل در اصل از واژه کارامل (caramel) که در زبان فرانسوی وجود داشته، گرفته شده است. هر چند گفته می شود که آمریکایی ها این چاشنی خوشمزه را در سال های ۱۶۰۰ میلادی درست کردند ولی این کارامل امروزی پرطرفدار و دوست داشتنی، محصول قرن هجدهم است. این شیرینی محبوب به سرعت در همان سال ها راه خود را به بازار و مغازه ها باز کرد و حسابی هم محبوب شد.

 

در ضمن Milton Hershey را در اصل اولین تاجری می دانند که شرکت کارامل لنکسر Lancaster Caramel را بنیان گذاری کرد. کارامل معمولا با کره‌، شکر قهوه ای و سفید‌، شیر یا خامه و وانیل درست می شود. همچنین از آن می توانید به عنوان شیرینی، روکش بستنی‌، آب نبات یا به تنهایی لذت ببرید. پودینگ‌، پاپ کورن‌، دسر و قهوه با طعم کارامل را هم به راحتی در بازار می توان پیدا کرد.

 

برای روز جهانی کارامل‌، فرصت را از دست ندهید و از آب نبات های کاراملی مورد علاقه خود لذت ببرید یا این که یک دسر کارامل خانگی درست کنید.

 

 

چطور برای انواع شیرینی کرمفیل درست کنیم

 

 

در مورد کارامل و تهیه آن بیشتر بدانید

 

در مورد کارامل و تهیه آن بیشتر بدانید

 

در اصل کارامل یک ماده خوراکی به حساب می آید که در بسیاری از میوه ها و هنگام پختن مواد غذایی، به شیوه طبیعی به دست‌ می آید. حتما می دانید که این مایع، طیف رنگی زرد کمرنگ تا قهوه ای تیره را نیز شامل می شود. در واقع کارامل از فرآیند کاملا کاراملیزاسیون حاصل می شود.

 

در این فرایند فقط باید شکر را تا دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد (۳۴۰ درجه فارنهایت) افزایش داد. در این دما، شکر یا همان قند تجزیه می شود و رنگ طلایی با عطر و طعم فوق العاده خواهد گرفت. اما انواع مختلفی از کارامل وجود دارند.

 

 

انواع مختلف کارامل در بازار

 

  • برای درست کردن کارامل، دو راه وجود دارد. یکی این که شکر را کاراملی کنیم و بعد خامه‌، کره و وانیل را اضافه کنیم که طعم دهنده های فوق العاده ای محسوب می شوند.

 

  • مدل دیگر این است که مواد را با هم مخلوط و شیر را به مواد اضافه کنیم و حرارت دهیم. این نوع کارامل به «کارامل شیر» معروف است.

 

  • همچنین انواع مختلفی از کارامل های خشک هم در بازار وجود دارند که در نوشابه های گازدار و حتی برای درست کردن نان های فانتری استفاده می شوند.

 

 

موارد استفاده از کارامل در تولیدات دیگر

 

درست است که ما معمولا کارامل را به عنوان یک شیرینی می شناسیم، ولی بد نیست بدانید که موارد گوناگون کارامل در ساخت و تولید انواع مختلف نوشیدنی های انرژی زا، ماء الشعیر، نوشابه، تهیه و تولید سرکه، انواع سس، کیک، نان و نان شیرینی و فرآورده های گوشتی استفاده می شوند.

 

 

دستور پخت چیزکیک کاراملی

 

 

طرز تهیه دسر کارامل ساده (کرم کارامل)

 

طرز تهیه دسر کارامل ساده (کرم کارامل)

 

به این دسر، کرم کارامل می گویند و روش آسانی هم برای تهیه آن وجود دارد که با مواد ساده و در دسترس، به راحتی آن را می توانید در منزل درست کنید.

 

مواد لازم

 

تخم مرغ: ۵ عدد

شکر: ۲۲۰ گرم

شیر: ۱/۲ لیتر

وانیل: ۱/۲ قاشق مرباخوری

 

 

طرز تهیه

 

چطور دسر کاراملی ساده درست کنیم؟

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کارامل، یک ظرف مثل شیرجوش را روی حرارت قرار دهید و ۷۰ گرم شکر را به همراه ۲ یا ۳ قاشق آب در آن بریزید تا شکر در آب حل شود. حرارت باید پایین باشد و مدام به هم بزنید تا رنگ طلایی به خود بگیرد. ۱/۲ لیوان دسته دار آب (ترجیحا جوش) به آن اضافه کنید و وقتی جوش آمد، اجازه دهید که شربت غلظت پیدا کند. سپس حرارت را قطع کنید و این شربت را در کناری بگذارید.

 

 

مرحله دوم

 

شکری را که باقی مانده است، به همراه شیر در یک ظرف ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از این که شیر و شکر جوشیدند، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مواد خنک شوند. (می توانید مقدار شکر را به دلخواهتان کم کنید.) تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و وانیل را طی چند مرحله اضافه و با هم مخلوط کنید.

 

 

مرحله سوم

 

تخم مرغ ها را خوب به هم بزنید تا بوی زهم آن ها از بین برود. حتی می توانید از مقداری پودر دارچین، پودر هل و پوست لیمو هم در طرز تهیه دسر کارامل استفاده کنید تا تخم مرغ ها بو ندهند. تخم مرغ ها را به مخلوط شیر و شکر سرد شده، اضافه کنید. مواد را به هم بزنید.

شیر را به آرامی به تخم مرغ ها اضافه کنید و همزمان با سرعت به هم بزنید تا مزه تخم مرغ، غالب نشود. می توانید به جای شیر از خامه یا ترکیب هر دو استفاده کنید.

 

 

مرحله چهارم

 

فر را روشن و روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۰درجه سانتیگراد قرار دهید. مخلوط به دست آمده در مرحله سوم را به شربتی در مرحله اول درست کرده اید، اضافه کنید. مواد کرم کارامل را می توانید در یک قالب بزرگ یا چند قالب کوچک قرار دهید.

بهتر است قالبتان عمق زیادی نداشته باشد. قالب یا قالب ها را در فر قرار دهید. ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا قوام و غلظت پیدا کند.

 

 

مرحله پنجم

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه دسر کارامل، ظرف را از فر بیرون بیاورید و بعد از اینکه کاملا خنک شد، آن را در یخچال قرار دهید. غلظت کارامل خنک شده باید به اندازه عسل باشد. وقتی خواستید کرم کارامل را سرو کنید، ظرف را در دیس برگردانید تا شکل خود را به صورت قالبی حفظ کند.

 

 

 

طرز تهیه دسر کرم کارامل شکلاتی یخچالی با خامه و نشاسته (بدون فر)

 

طرز تهیه دسر کرم کارامل شکلاتی یخچالی با خامه و نشاسته (بدون فر)

 

مواد لازم

 

تخم مرغ: ۱ عدد

شیر: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

شکلات (ترجیحا تلخ): ۸۰ گرم

نشاسته: ۴ قاشق سوپ خوری

خامه صبحانه: ۱ پاکت ۲۰۰ گرمی

وانیل: کمی

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه دسر کارامل شکلاتی با خامه

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کارامل شکلاتی، شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا وقتی که کاملا یکدست و ذوب شود. شکر باید تغییر رنگ بدهد ولی حواستان باشد که نسوزد.

خامه صبحانه را روی شکر ذوب شده بریزید. شکر دوباره سفت می شود. در این حالت شما به هم زدن مواد ادامه بدهید تا دوباره شکر ذوب و حل شود.

 

 

طرز تهیه خامه فرم گرفته با خامه صبحانه

 

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف جدا، نشاسته و تخم مرغ را با شیر حل کنید و به ظرف شکر و خامه کاراملی شده اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را دوباره بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مخلوط، به قوام و غلظت مناسب برسد.

وانیل را اضافه کنید و هم بزنید. اگر می خواهید کل مخلوطتان را به کارامل شکلاتی تبدیل کنید، در همین مرحله، شکلات تلخ را به کل مواد اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات حل شود و مخلوط صاف و یکدستی پدید آید.

 

 

مرحله سوم

 

بهتر است نصف مخلوط را در یک ظرف دیگر بریزید و نصف دیگر را با شکلات مخلوط کنید. بعد دسر کارامل شکلاتی را در لیوان یا کاسه سرو بریزید. روی آن را کارامل ساده بریزید تا دورنگ شود. می توانید روی لیوان ها را با شکلات رنده شده یا تکه های میوه هم تزیین کنید.

 

 

دسر سیب با سس کارامل

 

 

طرز تهیه دسر کارامل با بیسکوییت پتی بور و پودر آماده کارامل

 

طرز تهیه دسر کارامل با بیسکوییت پتی بور و پودر آماده کارامل

 

مواد لازم

 

خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم

شکر: ۳ قاشق غذاخوری

پودر کرم کارامل: ۱ بسته

بیسکوییت پتی پور: ۱ بسته

شیر: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر کاکائو: ۱ قاشق چای خوری

وانیل: ۱/۸ قاشق چای خوری

پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

در طرز تهیه دسر کارامل می توانید از پودر آماده کارامل استفاده کنید. معمولا پودر کرم کارامل را که در بسته بندی های ۷۰ گرمی در بازار به فروش می رسد، می توانید به راحتی تهیه کنید. این پودر را در شیر و شکر مخلوط کنید و به هم بزنید تا کاملا حل شود. پودر ژلاتین را با ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی آب یا شیر ولرم مخلوط کنید و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا حل شود.

 

مرحله دوم

 

شیر را از روی حرارت بردارید و بیسکوییت را با شیر مخلوط کنید. وانیل را اضافه کنید. بعد از اینکه بیسکوییت در شیر نرم شد، آن را به شکل پوره در آورید. با میکسر یا گوشتکوب، مواد را مخلوط کنید.

 

خامه و پودر کاکائو را اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا یکدست شوند. ژلاتین حل شده را اضافه کنید. مواد به دست آمده را در قالب بریزید و به مدت ۵ ساعت در یخچال نگه دارید. سپس دسر را از یخچال، خارج و روی آن را با مواد مختلف تزیین کنید.

 

 

دستور پخت بیسکویت لیدی فینگر

 

منبع: dayoftheyear

کالابرگ الکترونیک