۳ طرز تهیه دسر کرم کارامل ساده و شکلاتی | تاریخچه و انواع کارامل

۳ طرز تهیه دسر کرم کارامل ساده و شکلاتی | تاریخچه و انواع کارامل


20 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا پنهان

حتما شما هم طعم کارامل را در ترکیب انواع شیرینی و دسر چشیده‌اید. این خوشمزه جذاب، به عنوان یکی از بهترین طعم دهنده‌ها در انواع شیرینی‌ها، دسرها، آب نبات‌ها و … شناخته می‌شود و به تنهایی هم طرفداران خاص خودش را دارد. شاید جالب باشد بدانید که این طعم‌دهنده در همه جای دنیا محبوب است تا جایی که دوستداران کارامل یک روز در سال را به «روز جهانی کارامل» اختصاص داده‌اند و آن را جشن می‌گیرند. پنجم آوریل هر سال در تقویم میلادی (۱۶ فروردین)، روز جهانی کارامل نام‌گذاری شده است. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش به مناسبت همین روز، به بررسی تاریخچه کارامل و آموزش طرز تهیه چند مدل دسر کارامل ساده و شکلاتی پرداخته‌ایم که جزو دسرهای محبوب شب یلدا و سایر مناسبت‌ها هم هستند.

 

مواد لازم برای تهیه دسر کرم کارامل ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۳ عدد
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
عصاره وانیل نصف قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دسر کرم کارامل ساده: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کرم کارامل ساده با شیر

چطور دسر کاراملی ساده درست کنیم؟

به این دسر، کرم کارامل می‌گویند و روش آسانی هم برای تهیه آن وجود دارد که با مواد ساده و در دسترس، به راحتی آن را می‌توانید در منزل درست کنید. برای آموزش جزییات این دسر ساده با شیر و تخم مرغ مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: شکر را ذوب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کارامل، یک ظرف مثل شیرجوش را روی حرارت قرار دهید و نصف شکر را به همراه ۲ یا ۳ قاشق آب در آن بریزید تا شکر در آب حل شود. حرارت باید پایین باشد و مدام به هم بزنید تا رنگ طلایی به خود بگیرد. نصف لیوان دسته‌دار آب (ترجیحا جوش) به آن اضافه کنید و وقتی جوش آمد، اجازه دهید که شربت غلظت پیدا کند. سپس حرارت را قطع کنید و این شربت را کنار بگذارید.

شکر را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: شیر و شکر را بجوشانید

شکری را که باقی مانده است، به همراه شیر در یک ظرف ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از این‌که شیر و شکر جوشیدند، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مواد خنک شوند. (می‌توانید مقدار شکر را به دلخواهتان کم کنید.) تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و عصاره وانیل را طی چند مرحله اضافه و با هم مخلوط کنید.

برای خرید شیر و تخم مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را به شیر اضافه کنید

تخم مرغ ها را خوب به هم بزنید تا بوی زهم آن ها از بین برود. تخم مرغ‌ها را به مخلوط شیر و شکر سرد شده، اضافه کنید. مواد را به هم بزنید. مخلوط شکر و شیر را به آرامی به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و همزمان با سرعت به هم بزنید تا مزه تخم مرغ، غالب نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمه جوش یا ماست جوش سبزواری به 2 روش

مرحله چهارم: کارامل را بپزید

فر را روشن و روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. مخلوط به دست آمده در مرحله سوم را به شربتی در مرحله اول درست کرده‌اید، اضافه کنید. مایه کرم کارامل را می‌توانید در یک قالب بزرگ یا چند قالب کوچک بریزید. بهتر است قالبتان عمق زیادی نداشته باشد. قالب یا قالب‌ها را در فر قرار دهید. ۴۰ دقیقه صبر کنید تا کارامل کاملا قوام و غلظت پیدا کند.

مرحله پنجم: کرم کارامل را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دسر کارامل کرمی، ظرف را از فر بیرون بیاورید و بعد از اینکه کاملا خنک شد، آن را در یخچال قرار دهید. غلظت کارامل خنک شده باید به اندازه عسل باشد. وقتی خواستید کرم کارامل را سرو کنید، قالب را در دیس برگردانید تا دسر کارامل شکل خود را به صورت قالبی حفظ کند.

مواد لازم برای تهیه کرم کارامل شکلاتی بدون فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکلات (ترجیحا تلخ) ۸۰ گرم
نشاسته ۴ قاشق سوپ‌خوری
خامه صبحانه ۱ پاکت ۲۰۰ گرمی
عصاره وانیل نوک قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کرم کارامل شکلاتی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه دسر کارامل یخچالی با خامه و نشاسته (بدون فر)

طرز تهیه دسر کارامل شکلاتی با خامه

در این روش، مواد به ترتیب اضافه و حرارت داده می‌شوند. در نهایت می‌توانید برای اینکه کارامل خودش را بگیرد، آن را در یخچال بگذارید یا اینکه به محض آماده شدن، سرو کنید. برای طرز تهیه دسر کرم کارامل یخچالی به روش زیر عمل کنید.

مرحله اول: شکر را حرارت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کارامل شکلاتی، شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا وقتی که کاملا یکدست و ذوب شود. شکر باید تغییر رنگ بدهد ولی حواستان باشد که نسوزد. خامه صبحانه را روی شکر ذوب شده بریزید؛ شکر دوباره سفت می‌شود. در این حالت شما به هم زدن مواد ادامه بدهید تا دوباره شکر ذوب و حل شود.

مرحله دوم: همه مواد دسر را با هم ترکیب کنید

در یک ظرف جدا، نشاسته و تخم مرغ را با شیر حل کنید و به ظرف شکر و خامه کاراملی شده اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را دوباره بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مخلوط، به قوام و غلظت مناسب برسد. عصاره وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید. اگر می خواهید کل مخلوطتان را به کارامل شکلاتی تبدیل کنید، در همین مرحله، شکلات تلخ را به کل مواد اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات حل شود و مخلوط صاف و یکدستی به دست بیاید.

در صورت تمایل می‌توانید نشاسته و شکلات تلخ را از فروشگا‌ه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: کرم کارامل شکلاتی را سرو کنید

دسر کارامل شکلاتی را در لیوان‌های تک نفره یا کاسه سرو بریزید. می توانید روی دسر را با شکلات رنده شده یا تکه‌های میوه هم تزیین کنید. بهتر است دسر را چند ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد و بعد آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: دسر سیب با سس کارامل

مواد لازم برای تهیه دسر کارامل با بیسکویت و پودر آماده کارامل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خامه صبحانه ۲۰۰ گرم
شکر ۳ قاشق غذاخوری
پودر دسر کارامل آماده ۱ بسته
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیسکویت پتی بور ۱ بسته
پودر کاکائو ۱ قاشق چای‌خوری
عصاره وانیل نوک قاشق چای‌خوری
پودر ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای سرو دسر کرم کارامل با پودر آماده: ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه دسر کارامل با پودر آماده و بیسکویت پتی بور

طرز تهیه دسر کارامل با بیسکوییت پتی بور و پودر آماده کارامل

طرز تهیه دسر کارامل با پودر آماده دسر کارامل، یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تهیه کارامل است و استفاده ار بیسکویت می‌توانید طعم آن را بسیار خوشمزه‌تر کند. در ادامه مراحل طرز تهیه دسر کارامل آماده با بیسکویت را دنبال کنید.

مرحله اول: پودر دسر کارامل و شیر را مخلوط کنید

در طرز تهیه این مدل دسر کارامل با بیسکویت می‌توانید از پودر آماده کارامل استفاده کنید. معمولا پودر دسر کارامل را که در بسته بندی‌های ۷۰ گرمی از برندهای مختلف در بازار به فروش می‌رسد، می‌توانید به راحتی تهیه کنید. این پودر را در شیر و شکر مخلوط کنید و به هم بزنید تا کاملا حل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن سیب زمینی با سس بشامل به 2 روش

مرحله دوم: پودر ژلاتین را بن ماری کنید

پودر ژلاتین را هم با ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب یا شیر ولرم مخلوط کنید و روی حرارت غیرمستقیم بخار کتری یا سماور قرار دهید تا به روش بن ماری حل شود.

پودر دسر کارامل و پودر ژلاتین را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد دسر کارامل را اضافه کنید

شیر را از روی حرارت بردارید و بیسکوییت را با شیر مخلوط کنید. عصاره وانیل را هم اضافه کنید. بعد از اینکه بیسکویت در شیر نرم شد، آن را به شکل پوره در آورید. با میکسر یا گوشتکوب، مواد را مخلوط کنید. خامه و پودر کاکائو را هم اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا یکدست شوند.

سپس ژلاتین حل شده را اضافه کنید. مایه به دست آمده را در قالب مورد نظرتان بریزید و به مدت ۵ ساعت در یخچال نگه دارید. سپس دسر کارامل بیسکویت را از یخچال، خارج و روی آن را با مواد مختلف تزیین و سرو کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

شما می‌توانید بیسکویت پتی بور و پودر کاکائو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش تهیه کنید.

روز جهانی کارامل و تاریخچه مختصر آن

روز جهانی کارامل و تاریخچه مختصر آن 

واژه انگلیسی کارامل در اصل از واژه کارامل (caramel) که در زبان فرانسوی وجود داشته، گرفته شده است. هر چند گفته می‌شود که آمریکایی‌ها این چاشنی خوشمزه را در سال‌های ۱۶۰۰ میلادی درست کردند ولی این کارامل امروزی پرطرفدار و دوست داشتنی، محصول قرن هجدهم است. این شیرینی محبوب به سرعت در همان سال‌ها راه خود را به بازار و مغازه‌ها باز کرد و حسابی هم محبوب شد.

در ضمن فردی به نام «Milton Hershey» را در اصل اولین تاجری می‌دانند که شرکت کارامل لنکسر (Lancaster Caramel) را بنیان‌گذاری کرد. طعم دهنده کارامل معمولا با کره‌، شکر قهوه‌ای و سفید‌، شیر یا خامه و وانیل درست می‌شود. همچنین از آن می‌توانید به عنوان شیرینی، روکش بستنی‌، آبنبات یا به تنهایی لذت ببرید.

پودینگ‌، پاپ کورن‌، دسر و قهوه با طعم کارامل را هم به راحتی در بازار می‌توان پیدا کرد. برای روز جهانی کارامل‌، فرصت را از دست ندهید و از طعم انواع تنقلات کاراملی مورد علاقه خود لذت ببرید یا این که یک دسر کارامل خانگی درست کنید.

بیشتر بخوانید: چطور برای انواع شیرینی کرمفیل درست کنیم

در مورد کارامل و تهیه آن بیشتر بدانید

در مورد کارامل و تهیه آن بیشتر بدانید

در اصل کارامل یک ماده خوراکی به حساب می‌آید که هنگام پختن مواد غذایی و برخی میوه‌ها، به شیوه طبیعی به دست‌ می‌آید. حتما می‌دانید که این مایع، طیف رنگی زرد کمرنگ تا قهوه‌ای تیره را نیز شامل می‌شود. در واقع کارامل از فرآیند کاملا کاراملیزاسیون حاصل می‌شود. در این فرایند فقط باید شکر را تا دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد (۳۴۰ درجه فارنهایت) حرارت داد. در این دما، شکر یا همان قند تجزیه می‌شود و رنگ طلایی با عطر و طعم فوق‌العاده خواهد گرفت.

سوالات متداول درباره کارامل

طرز تهیه دسر کرم کارامل شکلاتی یخچالی با خامه و نشاسته (بدون فر)

انواع مختلف کارامل در بازار کدامند؟

  • برای درست کردن کارامل، دو راه وجود دارد. یکی این که شکر را کاراملی کنیم و بعد خامه‌، کره و وانیل را اضافه کنیم که طعم دهنده‌های فوق العاده‌ای برای کارامل محسوب می‌شوند.
  • مدل دیگر این است که مواد تهیه کارامل را با هم مخلوط و شیر را به مواد اضافه کنیم و حرارت دهیم. این نوع کارامل به «کارامل شیر» معروف است.
  • همچنین انواع مختلفی از کارامل‌های خشک هم در بازار وجود دارند که در تولید نوشابه‌های گازدار و حتی برای درست کردن نان‌های فانتری استفاده می‌شوند.

موارد استفاده از کارامل چیست؟

درست است که ما معمولا کارامل را به عنوان یک شیرینی می‌شناسیم، ولی موارد گوناگون کارامل در ساخت و تولید انواع مختلف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ماء‌الشعیر، نوشابه، تهیه و تولید سرکه، انواع سس، کیک، نان و نان شیرینی و فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شوند.

 

منبع: dayoftheyear

کالابرگ الکترونیک