طرز تهیه مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی به ۲ روش مرحله به مرحله

طرز تهیه مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی به ۲ روش مرحله به مرحله


9 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مسقطی کارامل

طرز تهیه مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی به 2 روش مرحله به مرحله

مسقطی یک دسر شیرین و فوق العاده خوشمزه است که امروزه خیلی از افراد آن را در خانه آماده می کنند. شما می توانید انواع مسقطی را با طعم های مختلف درست کنید و آن را به عنوان دسری اصیل و لذیذ بر سر سفره های افطار و دورهمی های خانوادگیتان بگذارید. مسقطی کاراملی یا همان حلوا بحرینی یکی از جذاب ترین طعم های مسقطی است که می توانید آن را هم به صورت تکه ای و هم قالبی تهیه کنید. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با ۲ روش طرز تهیه مسقطی کارامل به عنوان یک دسر عربی آشنا شوید. فیلم آموزش طرز تهیه مسقطی کارامل را هم تماشا کنید.

 

 

 

طرز تهیه مسقطی کارامل اصیل

 

طرز تهیه مسقطی کارامل اصیل

 

 

مواد لازم برای ۱۰ نفر

 

نشاسته: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

آب: ۶ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۳/۵ لیوان فرانسوی دسته دار

گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

زعفران: به مقدار لازم

پودر هل: ۱ قاشق چای خوری

کره: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

مغز گردوی خرد شده: به مقدار لازم

پودر پسته و بادام: به مقدار لازم

پودر نارگیل: ۱ قاشق غذای خوری (برای تزئین)

 

 

فیلم آموزش طرز تهیه مسقطی کارامل را تماش کنید: 

 

 

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ حل کردن نشاسته در آب

 

حل کردن نشاسته در آب

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مسقطی کارامل باید نشاسته را در آب حل کنید. برای این کار باید ۱ لیوان نشاسته را به ۶ لیوان  آب سرد حل کنید و خوب هم بزنید. توجه داشته باشید که برای حل کردن نشاسته حتماً باید از آب سرد استفاده کنید. بعد از حل کردن نشاسته در آب آن را کنار بگذارید و به سراغ مرحله بعدی بروید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه بامیه با طعم قنادی «

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله دوم؛ درست کردن کارامل با شکر

 

در این مرحله از طرز تهیه مسقطی کارامل باید ۳ و نیم لیوان شکر را در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا به آرامی آب شود. زمانی که شکر بدون اضافه کردن هیچ ماده دیگری به آرامی روی حرارت ذوب شود، تبدیل به کارامل می شود و رنگ آن به صورت کرم کاراملی درمی آید. به یاد داشته باشید که برای درست کردن کارامل با شکر حتماً باید از یک قابلمه نچسب استفاده کنید. بعد از اینکه شکر شروع به جوشیدن کرد باید آن را به سرعت با یک قاشق چوبی هم بزنید تا شکر ته نگیرد و نسوزد. به طور معمول درست کردن کارامل حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. پس از آن شکر به غلظت مناسبی می رسد و رنگی کاراملی روشن پیدا می کند.

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن نشاسته با کارامل

 

حتما بخوانید  طرز تهیه فته بادمجان؛ پیش غذایی خوشمزه و باستانی از سرزمین مصر و شام

بعد از درست کردن کارامل در این مرحله از طرز تهیه حلوا بحرینی باید مخلوط آب و شکر را به کارامل اضافه کنید. سپس این مخلوط را مدام هم بزنید تا نشاسته و شکر کاملاً با هم ترکیب شوند. مراقب باشید بعد از اضافه کردن نشاسته معمولاً شکر زود سفت می شود. پس مواد را سریع هم بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه ترکیب شکر و نشاسته حالتی یک دست به خود می گیرد.

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سایر مواد به مسقطی کارامل

 

اضافه کردن سایر مواد به مسقطی کارامل

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه حلوا بحرینی یا مسقطی کاراملی باید ۱ لیوان گلاب را به همراه مقداری زعفران آب شده به ترکیب نشاسته و شکر اضافه کنید. ۱ قاشق چای خوری هل را نیز برای معطر شدن مسقطی به آن بی افزارید و مواد را خوب هم بزنید. نصف لیوان کره را به مسقطی اضافه کنید و زمانی که کره به طور کامل آب شد، مغز گردوی خرد شده را همراه با کمی خلال پسته یا بادام به مسقطی اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید.

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه زولبیا به روش بازاری « 

 

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن دسر مسقطی کاراملی

 

دسر مسقطی کاراملی

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوا بحرینی باید حرارت را کمی زیاد کنید و مسقطی را برای ۳ دقیقه مدام هم بزنید تا حالتی ژلاتینی به خود بگیرد. بعد از این که مسقطی به غلظت مناسب رسید، آن را داخل قالب یا ظرف مناسب بریزید. برای اینکه مسقطی راحت تر از قالب جدا شود، بهتر است که اطراف قالب را به وسیله مقداری کمی روغن چرب کنید.

 

 

مرحله ششم، سرو کردن دسر مسقطی کاراملی

 

سرو کردن دسر مسقطی کاراملی

 

بعد از اینکه دسر مسقطی کاراملی شما آماده شد، در این مرحله از طرز تهیه حلوا بحرینی باید آن را به آرامی از داخل قالب جدا کنید و برگردانید. می توانید مسقطی ها را در یک قالب مستطیلی بزرگ تر درست کنید و بعد از برگرداندن دسر آن را به اندازه های کوچک برش دهید تا راحت تر خورده شود. سپس روی مسقطی را با خلال پسته، بادام، پودر نارگیل یا گردو تزئین کنید و در ظرف مناسب بچینید.

 

 

طرز تهیه دسر مسقطی کاراملی قالبی

 

طرز تهیه دسر مسقطی کاراملی قالبی

 

مواد لازم

 

شیر: ۵ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

نشاسته گل: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

کره: ۴۰ گرم

گلاب: یک قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ آماده کردن کارامل

 

برای درست کردن کارامل باید درست مثل طرز تهیه حلوا عمانی یا بحرینی شکر را داخل یک قابلمه نچسب بریزید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی ذوب شود. بعد از مدتی که شکر شروع به جوشیدن کرد شروع به هم زدن آن کنید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که رنگ شکر آب شده کاراملی روشن شد، شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن کارامل و شیر

 

در دومین مرحله از طرز تهیه دسر مسقطی کارامل قالبی باید شیر را در یک قابلمه بریزید. سپس آن را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس کاراملی را که با شکر درست کرده اید را کم کم داخل شیر داغ بریزید. زمانی که کارامل را به شیر اضافه می کنید، کمی سفت می شود. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. کارامل و شیر را هم بزنید تا کارامل کاملاً در شیر حل شود.

حتما بخوانید  بهترین روش های برجسته کردن گونه بدون جراحی

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن نشاسته با آب

 

در این مرحله از طرز تهیه دسر مسقطی کاراملی قالبی باید درست مثل طرز تهیه حلوا عمانی نشاسته را داخل ظرفی بریزید و مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. سپس نشاسته و آب را به خوبی با هم حل کنید. همان طور که گفته شد برای حل کردن نشاسته تنها باید از آب سرد اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه دسر عربی لگیمات

 

 

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن همه مواد مسقطی

 

ترکیب کردن همه مواد مسقطی

 

بعد از این که نشاسته را در آب سرد حل کردید و کارامل و شیر را با هم ترکیب کردید، نشاسته را نیز به این ترکیب اضافه می کنید. همه مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا غلظت دسر مسقطی کارامل قالبی شما همانند فرنی شود. در نهایت یک قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. بعد از اینکه گلاب به طور کامل با مسقطی مخلوط شد، شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن دسر مسقطی قالبی

 

در این مرحله از درست کردن دسر مسقطی کارامل قالبی باید مواد را از یک صافی عبور دهید تا اگر گلوله ای در آن ایجاد شده از دسر خارج شود. سپس یک قالب ژله یا دسر مناسب انتخاب کنید. داخل قالب را چرب کنید و مواد را داخل قالب بریزید. سپس مسقطی را داخل قالب بریزید. اجازه دهید مسقطی برای ۴ ساعت در یخچال بماند تا کاملاً سفت شود. سپس آن را به آرامی از داخل قالب جدا کنید. حالا روی دسر را با مقداری خلال پسته و بادام و گل محمدی تزئین کنید.

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه مسقطی کارامل

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه مسقطی کارامل

 

  • برای درست کردن مسقطی کاراملی به یاد داشته باشید که حرارت دادن شکر بیش از اندازه مورد نیاز موجب تلخ شدن مزه آن می شود. بنابراین سعی کنید آن را به اندازه حرارت دهید و با حرارت ملایم مدام شکر را هم بزنید تا ته نگیرد.

 

  • می توانید دسر مسقطی کاراملی را بدون مغز و خلال پسته و بادام نیز تهیه کنید. سپس در انتها می توانید از این مغزها برای تزئین دسر استفاده نمایید. اما به طور کلی درست کردن این دسر با مغزهای بیشتر موجب لذیذتر شدن و مقوی شدن آن می شود.

 

  • طرز تهیه حلوا بحرینی، مسقطی کارامل و حلوا عمانی و عربی به یک شکل است و این دسر به نام های مختلفی شناخته می شود.

 

  • در طرز تهیه انواع مسقطی می توانید به جای کره از روغن نباتی نیز استفاده کنید.

 

  • می توانید در طرز تهیه انواع مسقطی مقداری پودر زنجبیل در کنار پودر هل و گلاب به آن اضافه کنید. این کار عطر بی نظیری به دسر مسقطی کاراملی می دهد.

 

  • برای خارج کردن دسر مسقطی کارامل قالبی به کمک یک چاقوی تیز کناره های دسر را جدا کنید. سپس دسر به راحتی روی ظرف مورد نظر برمی گردد. اگر دوست دارید دسر شما سفت تر شود، باید اجازه دهید کمی بیشتر روی حرارت قرار بگیرد و غلیظ تر شود.

 

  • می توانید دسر مسقطی کارامل قالبی را در قالب های کوچک تک نفره بریزید و برای هر نفر یک دسر جداگانه درست کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه فرنی ساده و قالبی «

 

 

کالابرگ الکترونیک