طرز تهیه ۱۰ دسر عربی خوشمزه + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۱۰ دسر عربی خوشمزه + فیلم آموزش تهیه


14 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع دسرهای عربی

انواع دسرهای عربی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین دسرهای دنیا هستند که معمولاً با مواد اولیه مخصوص و تشریفاتی ویژه آماده می‌شود. دسرهای عربی معمولاً بسیار شیرین و مجلل هستند و از همین رو در میان انواع دسر گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمان محسوب می‌شوند. اما خوشمزه‌ترین دسرهای عربی کدام دسرها هستند و چطور آماده می‌شوند؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه چند مدل دسر عربی آشنا شوید و فیلم آموزش تهیه آن‌ها را تماشا کنید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه انواع دسرهای عربی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

لیست دسرهای عربی محبوب

معمولا دسرهای عربی را به شیرین بودنِ زیاد می‌شناسند. اما با این وجود نه تنها در میان ایرانی‌ها، بلکه در میان مردم جهان، انواع دسر عربی، جزو دسرهای محبوب به حساب می‌آید. لیست متنوعی از دسر عربی ساده و مجلسی وجود دارند که حتی اگر جزو افرادی هستید که طعم‌های ملایم را برای دسر می‌پسندید، می‌توانید از میان آنها، یک یا چند گزینه را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی برخی از مشهورترین دسرهای عربی می‌پردازیم.

۱- لگیمات

 

لگیمات دسر عربی

 

«لُگیمات» یا به قول عرب‌ها «لُقیمات» و «لیقمات» یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای عربی و از دسرهای مخصوص استان‌های جنوبی ایران مثل بوشهر و هرمزگان است. این دسر بیشتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات و کویت و کشورهای مصر و هندوستان طبخ می‌شود و طعمی شبیه به شیرینی بامیه دارد.

این دسر قدیمی قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد و به «لقمه قاضی» نیز مشهور است. در واقع لگیمات یک نوع شیرینی خانگی و بازاری است که به خاطر بافت لطیف و شیرینی ملایمش بیشتر با چای و قهوه یا بستنی سرو می‌شود. دستور پخت لگیمات با ماست و طرز تهیه لگیمات با تخم مرغ بیشتر مرسوم است. برای خواندن طریقه درست کردن دسر عربی لگیمات می‌توانید به مقاله طرز تهیه لگیمات مراجعه کنید.

برای تهیه لگیمات عربی به موادی مثل شکر، ماست، تخم مرغ، نشاسته ذرت و روغن مایع نیاز دارید که می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

۲- شعریه یا باقلوا عربی

 

دسر عربی شعریه یا باقلوا عربی

 

دسر عربی «شعریه» یک دسر عربی مجلسی است که پاکستانی‌ها هم در درست کردن آن تبحر خاصی دارند و یکی از مشهورترین دسرهای خوشمزه خاورمیانه‌ای است. این دسر عربی بدون ژلاتین که با رشته‌های شعریه درست می‌شود، معمولاً به صورت باقلوا، حلوا و حتی کیک طبخ می‌شود و در کنار چای و قهوه یک دسر لذیذ و خوشمزه است.

برای تهیه این دسر عربی ساده و خوشمزه باید از شیر عسلی، رشته شعریه، شیر، گلاب، گردو، زعفران، هل و کره استفاده کنید. این دسر عربی با شیر معروف و خوشمزه مخصوص مهمانی‌ها است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برای خواندن طریقه درست کردن دسر عربی شعریه می‌توانید به مقاله طرز تهیه دسر عربی شعریه مراجعه کنید.

برای تهیه این دسر به موادی مثل شیر طعم‌دار، شیر، گلاب، مغز گردو، زعفران، هل و کره نیاز دارید که آن‌ها را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۳- شیرینی قطایف عربی

 

شیرینی قطایف عربی

 

«قطایف» یا کاتایف (عربی: قطایف، [qɑ’tˤɑ: jɪf]) یک دسر عربی است که معمولاً در ماه رمضان و برای وعده افطار سرو می‌شود. قطایف مثل شیرینی قطاب ما ایرانی‌ها، نوعی پیراشکی شیرین پر از خامه و آجیل است که می‌توان آن را مثل یک «پنکیک تا شده» توصیف کرد. این شیرینی به طور سنتی توسط فروشندگان خیابانی و همچنین به صورت خانگی در شام و مصر تهیه می‌شد.

این شیرینی عربی لذیذ معمولاً در شکل سنتی خود، با «پنیر آکاوی» پر می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی قطایف عربی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی قطایف مراجعه کنید.

در طرز تهیه قطایف، از موادی مثل آرد سفید، جوش شیرین، خامه و آبلیمو استفاده می‌شود که همه این مواد را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۴- مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی

 

مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی

 

«مسقطی» یک دسر شیرین و فوق‌العاده خوشمزه است که امروزه خیلی از افراد آن را در خانه آماده می‌کنند. طرز تهیه دسر عربی ساده «مسقطی کارامل» یا «حلوا بحرینی» بسیار راحت است. مسقطی کاراملی یا همان حلوا بحرینی یکی از جذاب‌ترین طعم‌های مسقطی است که می‌توانید آن را هم به صورت تکه‌ای و هم قالبی تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شور غوره خانگی به 3 روش + فوت و فن شور غوره

این دسر عربی بدون ژلاتین آماده می‌شود، اما حالت ژلاتینی و طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد. برای خواندن طریقه درست کردن مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی می‌توانید به مقاله طرز تهیه مسقطی کارامل مراجعه کنید.

 

۵- کنافه یا کنوفه

 

طرز تهیه دسر عربی کنافه با فیلم آموزشی

 

«کنافه» به عربی و «کونفی» یا «کونفه» به ترکی یک دسر خوشمزه با رشته شعریه است که علیرغم ریشه عربی‌ و لبنانی‌اش بیشتر در کشور ترکیه و از زمان امپراطوری عثمانی برای سلاطین و پادشاهان آن دوره تهیه و سرو می‌شده است.

در کشورهای عربی و ترکیه دسر عربی و مجلسی کنافه را در مراسم مذهبی مثل ماه رمضان و سایر ایام سال همراه سرشیر یا بستنی سنتی، تکه‌های موز و یک استکان شیر یا قهوه ترک، چای و قهوه عربی میل می‌کنند. برای خواندن فوت و فن ها و طرز تهیه کنافه روی لینک مطلب کلیک کنید.

در طرز تهیه کنافه از موادی مثل پنیر لبنه و پنیر پیتزا و … استفاده می‌شود. این مواد را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

ویدئو آموزش طرز تهیه کنافه را تماشا کنید:

۶- عیش السریا

 

دسر عیش السریا

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

دسر عیش السریا یکی از خوشمزه‌ترین انواع دسرهای عربی است که شما می‌توانید به راحتی آن را در خانه آماده کنید. در ادامه می‌توانید با روش تهیه این دسر عربی مجلسی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه دسر عیش السریا

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نان تست ۱/۲ بسته
شیر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه ۱ بسته
گلاب ۳ قاشق چای‌خوری
نشاسته ۵ قاشق غذاخوری
خلال پسته به مقدار لازم
شیره طلایی یا شیره کارامل به مقدار لازم

 

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر عربی خوشمزه «عیش السریا» باید دور نان تست‌ها را با چاقو جدا کنید. سپس نان‌ها را به صورت مربعی خرد کنید. مقداری کره داخل ماهیتابه بریزید و قطعات نان را در کره تفت دهید تا برشته شوند. سپس نان‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با پشت چنگال له کنید.

شیر و شکر را ترکیب کنید و ۱ لیوان از آن را جدا نمایید. سپس نشاسته را در آن حل کنید و کنار بگذارید. باقی مانده شکر و شیر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس محلول شیر و نشاسته را اضافه کنید و خوب هم بزنید. زمانی که ترکیب شما کمی غلیظ شد، خامه و گلاب را اضافه کنید و برای ۵ دقیقه هم بزنید.

مواد را از روی حرارت بردارید. در طرز تهیه دسر عربی ساده و خوشمزه عیش السریا باید ابتدا یک لایه نان تست له شده، مقداری شیره طلایی و سپس مواد فرنی مانندی که آماده کردید را داخل ظرف بریزید. در انتها روی دسر مقداری پودر یا خلال پسته بریزید.

انواع نان تست را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۷- حلاوت الجبن یا شیرینی پنیری

 

حلاوت الجبن یا شیرینی پنیری عربی

 

«حلاوت الجبن» از انواع دسرهای عربی است که معمولاً در ماه رمضان آماده می‌شود و باید به صورت سرد سرو شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه دسر عربی خوشمزه حلاوت الجبن آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه دسر عربی مخملی حلاوت الجبن

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید سمولینا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر موزارلا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ قاشق چای‌خوری
شکر ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم برای تهیه شربت دسر حلاوت الجبن

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ قاشق چای‌خوری
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه «حلاوت الجبن» باید مایه خامه‌ای شیرینی را آماده کنید. برای این کار آرد، شکر، نشاسته و شیر را ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس ترکیب را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا غلیظ شود. گلاب را اضافه کنید و مواد را هم بزنید و بعد از روی حرارت بردارید.

برای درست کردن خمیر دسر باید آب و شکر را روی حرارت قرار دهید و زمانی که به جوش آمد، آرد را اضافه کنید. سپس پنیر موزارلا و گلاب را اضافه کنید و ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا پخته شود. حالا اجازه دهید خمیر سرد شود و بعد آن را بین لایه پلاستیک قرار دهید و با وردنه پهن کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر پاناکوتا با دنت | یک دسر ساده و خوشمزه

خامه را روی خمیر پخش کنید و به آرامی خمیر را رول کنید. سپس آن را برش بزنید. در نهایت نیز دسر را داخل شربت قرار دهید و با پودر پسته تزیین کنید. برای درست کردن شربت نیز باید شکر و آب را روی حرارت قرار دهید و بعد آبلیمو و گلاب را اضافه کنید و اجازه دهید شربت غلیظ شود.

مواد به کار رفته در طرز تهیه دسر حلاوت الجبن، مثل پنیر موزارلا را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

۸- دسر عربی با موز

 

دسر عربی با موز

 

دسر مغزدار عربی با موز یکی دیگر از انواع دسرهای عربی است که طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن این دسر خوشمزه عربی آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه دسر عربی با موز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر کارامل آماده ۱ بسته
پودر ژلاتین ۱ قاشق غذاخوری
بیسکویت پتی بور ۱ بسته
پودر نسکافه یا کاکائو ۱ قاشق مرباخوری
خامه ۲ قاشق غذاخوری
موز ۱ عدد
پودر ژله ۱ بسته با طعم دلخواه

 

طرز تهیه

برای درست کردن این دسر عربی با ژلاتین باید ابتدا پودر کارامل را با دو لیوان شیر مخلوط کنید. سپس روی حرارت قرار دهید و بعد از به جوش آمدن زیر آن را خاموش کنید. کارامل را با نصف مقدار بیسکویت داخل غذاساز بریزید و مخلوط کنید. سپس خامه و پودر نسکافه را اضافه کنید و در نهایت مواد ژلاتینی را نیز با آب حل کنید و به سایر مواد اضافه کنید.

قالب را چرب کنید و سپس نصف مواد را داخل آن بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه موز و گردوی خرد شده را روی دسر قرار دهید و بقیه دسر را داخل قالب بریزید. و سپس دسر را برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. در نهایت یک بسته ژله را آماده کنید و داخل قالب بریزید و اجازه دهید کاملاً سفت شود. در آخر قالب را برگردانید و دسر عربی را با تکه‌های موز و شکلات تزیین کنید.

پودر دسر کارامل، انواع پودر ژله، بیسکویت، پودر نسکافه و دیگر مواد به کار رفته در طرز تهیه این دسر خوشمزه عربی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

۹- دسر ام علی

 

دسر ام علی عربی

 

«ام علی» یکی دیگر از لذیذترین انواع دسر عربی است که در اکثر کشورهای عربی به خصوص امارات و بیشتر برای افطار و جشن‌های مختلف آماده می‌شود. شما می‌توانید این دسر خوشمزه را با خمیر هزارلا یا کروسان تهیه کنید. به کار رفتن انواع مغزها مثل بادام، گردو و پودر پسته در کنار کشمش و نارگیل طعم فوق‌العاده‌ای به طعم دسر می‌بخشد.

اگر برای تهیه این دسر عربی از خمیر آماده استفاده کنید، درست کردن آن به کمتر از ۱ ساعت زمان نیاز دارد. دسر ام علی در کنار طعم لذیذی که دارد بسیار مقوی است. پیشنهاد می‌شود این دسر عربی را در ماه رمضان و برای افطار آماده کنید. برای مشاهده مراحل طرز تهیه دسر ام علی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۰- حلوا دهین نجف

 

طرز تهیه حلوا دهین نجف

 

در خیابان‌ها و گذرگاه‌هایی که به حرم امام‌ علی (ع) منتهی می‌شود، مغازه‌ها و شیرینی‌فروشی‌هایی را می‌بینید که نوعی شیرینی با نام «دهین» می‌فروشند. این شیرینی در بین عراقی‌ها بسیار محبوب است و نوع اصلی آن را با نام «دهین ابوعلی» می‌شناسند.

دلیل این نام‌گذاری این است که فردی به نام «ابوعلی»، بهترین دهین‌های عراقی را می‌پخته است و حالا که از دنیا رفته است، خیلی‌ها خودشان را شاگرد او معرفی می‌کنند و ادعا می‌کنند طرز تهیه حلوا دهین را با همان دستور پخت، بلدند و می‌پزند.

حلوا دهین به خاطر مواد به کار رفته در آن و طبع بسیار گرمی که دارد، همچنین قند و چربی بالا، توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت و چربی خون، از خوردن آن بپرهیزند یا تعادل را رعایت کنند.

حلوا دهین خوشمزه را می‌توانید با مغز گردو، بادام، پودر نارگیل یا ترکیبی از آن‌ها درست کنید. همچنین از روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی می‌توانید در طرز تهیه حلوا دهین عراقی، به جای کره استفاده کنید. طرز تهیه روغن حیوانی را بلد هستید؟ در این صورت طعم این حلوا هم قوی‌تر خواهد شد. روغن حیوانی را می‎توانید از افق کوروش هم به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی هم خریداری کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه حلوا دهین نجف روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

خوشمزه‌ترین دسر عربی با شیر و نشاسته چیست؟

عیش السریا یکی از خوشمزه‌ترین انواع دسرهای عربی است که با شیر و نشاسته آماده می‌شود.

انواع دسر عربی بدون ژلاتین کدامند؟

کنافه، شعریه و لگیمات از انواع دسر عربی بدون ژلاتین هستند.

 

کالابرگ الکترونیک