طرز تهیه خوراک ماش به ۳ روش با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه خوراک ماش به ۳ روش با گوشت و بدون گوشت


8 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک ماش

ماش یکی از حبوبات خوشمزه و مفیدی است که علاوه بر استفاده در انواع سوپ و آش، می توان با آن غذاهای مفید و لذیذی تهیه کرد. این بنشن کوچک و پرخاصیت، سرشار از مواد مغذی گیاهی، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. همچنین در پایین آوردن کلسترول خون بالا بسیار مفید عمل می کند. خوراک ماش یک غذای سحری مقوی و سبک برای ماه رمضان هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه خوراک ماش را به ۳ روش مختلف و مرحله به مرحله به شما یاد می دهیم.

 

روش استفاده و نگهداری از ماش

 

روش استفاده و نگهداری از ماش

 

  • برای طرز تهیه خوراک ماش یا یه کار بردن ماش در هر غذایی، آن را از شب قبل در آب خیس و تا زمان شروع به پخت، چند بار آب آن را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم زودتر بپزد.

 

  • نمک را در مراحل پایان پخت خوراک ماش، به آن اضافه کنید تا موجب دیر پختن آن نشود.

 

  • به خاطر این که ماش خیلی زود حشره می زند، اگر می خواهید آن را به مدت طولانی نگه دارید، بعد از خرید، آن را پاک و ناخالصی ها را جدا کنید. سپس ماش ها را به مدت ۴ تا ۷ روز در فریزر قرار دهید. بعد از این مدت می توانید ماش را در ظرف دربسته و بیرون از خارج یخچال نگه دارید. می توان ماش را به مدت ۶ ماه در محیطی دور از نور خورشید، تاریک و خنک نگهداری کرد.

 

 

طرز تهیه خوراک ماش با سیب زمینی

 

طرز تهیه خوراک ماش با سیب زمینی

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

 

ماش: ۱ و ½ لیوان دسته دار فرانسوی

بلغور: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد

سیب زمینی: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

عصاره مرغ یا گوشت: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک، فلفل: به میزان لازم

روغن و زرچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: ماش را خیس کنید و بلغور را بشویید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک ماش، ماش را از قبل بشویید و در مقداری آب به مدت حداقل ۸ ساعت یا از شب قبل خیس کنید. در این مدت هم چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. قبل از شروع به پختن خوراک ماش، بلغور گندم را بشویید و آب آن را دور بریزید.

 

 

مرحله دوم: ماش و بلغور را با آب و عصاره گوشت بپزید

 

ماش و بلغور گندم را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. روی ماش و بلغور گندم آب و عصاره مرغ یا گوشت بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب بجوشد سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. به مدت ۱ ساعت ماش و بلغور باید با شعله آرام بپزند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ته چین فیروزکوهی به روش رستورانی با دستور محلی

 

 

مرحله سوم: پیاز را با ادویه ها و رب گوجه سرخ کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه خوراک ماش، پوست پیاز را بگیرید و آن را به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه، کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا وقتی که سبک و طلایی شود. زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. رب را به پیاز و ادویه ها بیفزایید تا رنگ باز کند و طعم خامی آن گرفته شود.

 

 

مرحله چهارم: ماش و گندم را با پیاز بپزید

 

بعد از این که ماش و بلغور گندم پخت و آب آن غلیظ شد، به مواد داخل تابه اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا یکدست شود. سیب زمینی را در آخرین مرحله از طرز تهیه خوراک ماش پوست بگیرید و به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. آن را در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید و روی آن را کمی فلفل و نمک بپاشید. وقتی خوراک ماش شما پخت و به غلظت و طعم دلخواه رسید، آن را در طرف مناسب، سرو و روی آن را با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خوراک لوبیا گرم با قارچ و بدون قارچ «

 

 

طرز تهیه خوراک ماش مخصوص وگان ها

 

خوراک ماش مخصوص وگان ها

 

مواد لازم

 

 

ماش: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۱ عدد

هویج: ۲ عدد

روغن نارگیل: ۱ قاشق غذاخوری

شیر نارگیل: ۱ و ½ لیوان دسته دار فرانسوی

سیر: ۳ حبه متوسط

استاک یا آب سبزیجات: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر زیره: ۱ قاشق چای خوری

پودر زنجبیل: ½ قاشق چای خوری

گشنیز خرد و ساطوری شده: ۱ قاشق غذاخوری

لیمو ترش: ۱ عدد

فلفل دلمه ای یا هالوپینو: ۱ عدد

نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: مواد لازم برای طرز تهیه خوراک ماش را آماده کنید

 

در اولین قدم، ماش ها را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید و آب آن را چند بار دور بریزید. هویج را بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. پیاز را هم خرد کنید. اگر می خواهید خوراک عدس در نهایت طعم تند داشته باشد، فلفل هالوپینو استفاده کنید. در غیر این صورت آن را با فلفل دلمه ای جایگزین کنید. دانه های فلفل را خارج و آن را خرد کنید.

 

 

مرحله دوم: مواد را با روغن نارگیل تفت دهید

 

یک قابلمه با سایز مناسب را روی حرارت قرار دهید و روغن نارگیل را در آن بریزید تا گرم شود. پیاز و هویج خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید. سیر را له کنید و به همراه پودر زیره، پودر زنجبیل، فلفل هالوپینو یا دلمه ای، به قابلمه اضافه کنید. مواد را به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید.

 

 

مرحله سوم: شیر نارگیل و استاک سبزیجات را اضافه کنید

 

ماش را از آبکش کنید و همراه با آب سبزیجات و شیر نارگیل به قابلمه اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا مواد شروع به جوشیدن کنند. سپس حرارت را پایین کم کنید. نمک را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا مواد نرم شوند و بپزند. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کافی است. وقی همه مواد کاملا پختند و غلیظ شد، خوراک ماش را در ظرف سرو بریزید و روی آن را لیمو بچکانید. خوراکتان را با گشنیز خرد شده تزیین و آن را به صورت گرم سرو کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز پخت برنج ایرانی طارم به صورت کته و آبکش با تمام نکات

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه عدسی غلیظ و لعابدار به روش رستورانی «

 

 

طرز تهیه خوراک ماش ماشک (غذای سنتی قم)

 

خوراک ماش ماشک (غذای سنتی قم)

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴ ساعت

مواد لازم برای ۵ نفر

 

ماش: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

هویج یا زردک: ۲ عدد متوسط

پیاز: ۲ عدد متوسط

گوشت گوسفند یا گوساله: ۲۰۰ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: گوشت را با پیاز و ادویه ها بپزید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک ماش ماشک قمی، ماش را از قبل در مقداری آب، خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. گوشت را خرد کنید. پیاز را هم به صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه پیاز را به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت را به آن اضافه کنید.

بعد از این که رنگ گوشت تغییر کرد، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و روی مواد داخل قابلمه را به اندازه ۳ لیوان آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد.

 

 

مرحله دوم: ماش و هویج را اضافه کنید

 

وقتی گوشت کاملا پخت و نرم شد، ماش را که از قبل خیس کرده بودید از آب بکشید و به قابلمه اضافه کنید. پوست هویج را بگیرید و به صورت حلقه حلقه برش بزنید. هویج را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. نمک را در این مرحله از طرز تهیه خوراک ماش ماشک اضافه کنید. صبر کنید تا گوشت، ماش و هویج کاملا با هم بپزند.

 

 

مرحله سوم: همه مواد را بکوبید

 

اجازه دهید آب خوراک ماش ماشک کاملا غلیظ و به قول معروف تنگ آب شود. وقتی همه مواد پختند، حرارت را متوقف کنید و اجازه دهید غذا کمی از دما بیفتد. سپس آن را با گوشت کوب بکوبید. ماش ماشک را در ظرف مناسب همراه با نان و سبزی خوردن سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماش پلو با گوشت و بدون گوشت مرحله به مرحله

 

 

خوردن ماش برای چه کسانی مفید است؟

 

ماش منبع غنی از فیبر، آنتی اکسیدان و مواد مغذی گیاهی است که شاید بین دیگر حبوبات محبوبیت کمتری داشته باشد. اما خواص موجود در ماش، اعجاب انگیز است. این بنشن کوچک، به جوان سازی پوست کمک می کند و حتی می تواند مثل یک لایه بردار عمل کند. حتی خوردن ماش برای رشد و تقویت موها، مفید است و گردش خون در پوست و اکسیژن رسانی به موها را افزایش می دهد. در کنار خواص ماش برای سلامتی و زیبایی پوست و مو، این بنشن برای سلامتی بدن هم خواص زیادی دارد و به کسانی که با بیماری های گوارشی مواجهند کمک زیادی می کند. بهبود حرکات روده، درمان یبوست، هضم راحت تر غذا یکی از فواید مصرف ماش به حساب می آید.

همچنین به مادران توصیه می شود که ماش را در برنامه غذایی کودکان خود قرار دهند. چون مقادیر بالای مس و آهن، کم خونی کودکان را کاهش می دهد و از ابتلا به یبوست و اسهال جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آن، برای رشد و سلامت نوزادان و کودکان مفید است. در زنان باردار هم مصرف ماش، علاوه بر افزایش انرژی، خطر زایمان زودرس و نقص لوله های عصبی جنین را در دوران بارداری کاهش می دهد. افزوده شدن میزان گلبول های قرمز هم از دیگر فواید مصرف ماش برای زنان باردار است.

 

 

کالابرگ الکترونیک