طرز تهیه نان فطیر آستارا (فطیر حلوایی) نرم و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه نان فطیر آستارا (فطیر حلوایی) نرم و خوشمزه مرحله به مرحله


30 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فطیر آستارا

نان فطیر آستارا یکی از انواع نان مغزدار است و همان‌طور که از اسم آن مشخص است، اصالت آن به شمال کشور برمی‌‌گردد. داخل نان فطیر شمالی، با یک مدل حلوای خوشمزه پر می‌شود. این نان، بافت نرمی دارد و برای صبحانه، عصرانه و میان وعده، با چای یا قهوه بسیار دلچسب است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه نان فطیر آستارا در فر و ماهیتابه و نکات پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نان فطیر (۱۰ تا ۱۲عدد فطیر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد (مخصوص نان بربری) ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق غذاخوری
زردچوبه نوک قاشق چای‌خوری
شیر ولرم یا ماست ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب گرم یا ولرم نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم برای حلوای داخل نان فطیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای رومال نان فطیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق چای‌خوری
کنجد به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان فطیر حلوایی آستارا: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه نان فطیر با حلوا یا فطیر حلوایی

مراحل طرز تهیه نان فطیر با حلوا

برای درست کردن این نان خوشمزه حلوایی یا مغزدار باید هر قسمت از نان فطیر را جداگانه آماده کنید و نان فطیر را به شکل دلخواه، فرم دهید و بپزید. هر چند شکل اصلی نان فطیر شبیه پیراشکی است ولی می‌توانید به صورت دایره‌ای و طرح‌دار هم آن را تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه نان فطیر آستارایی را دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر مایه و دیگر مواد نان را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن خمیر نان فطیر، باید خمیر مایه را به عمل بیاورید. برای این کار، یک لیوان آب گرم (جوش نباشد)، شکر و خمیر مایه را در کاسه بریزید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. سپس روی ظرف را بپوشانید و ۵ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید و روی سطح آن، کف تشکیل شود. ۶ لیوان آرد را هم ۳ بار الک کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش خوشمزه خانگی با طعم بازاری

شکر و آرد را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: آرد و خمیر مایه را با هم مخلوط کنید

در یک کاسه، ۵ لیوان از آرد الک شده را بریزید و خمیر مایه که عمل آمد، آن را به آرد اضافه کنید. روغن مایع، نمک و شیر ولرم یا ماست و زردچوبه را اضافه کنید. خمیر را ورز بدهید تا جمع شود. تخم مرغ‌ها را جداگانه در یک کاسه بشکنید و هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند. مایه تخم مرغی را به خمیر بیفزایید و ورز دهید تا خمیری درست شود که به دست نچسبد.

انواع روغن مایع، نمک، شیر، ماست، تخم مرغ و زردچوبه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: خمیر نان را استراحت دهید

اگر خمیر هنوز رقیق است، از ۱ لیوان آردی که کنار گذاشته‌اید، به تدریج به خمیر اضافه کنید و هر بار با دست ورز دهید تا خودش را بگیرد. ممکن است تمام آرد مصرف نشود. خمیر که درست شد، روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه، با خمیر عمل کند و حجم آن ۲ برابر شود.

مرحله چهارم: حلوا میانی نان فطیر را آماده کنید

در فاصله‌ای که خمیر نان فطیر در حال آماده شدن است، حلوای وسط فطیر را درست کنید. برای طرز تهیه حلوای نان فطیر آستارا، ۱ لیوان آرد را الک کنید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و آرد را در آن تفت دهید. حدود ۱۰ دقیقه آرد را روی حرارت ملایم تفت دهید و کنار بگذارید تا کمی سرد شود. سپس دوباره آرد تفت داده شده را الک کنید تا نرم شود. چون این مایه برای وسط فطیر استفاده می‌شود، باید بافت خیلی لطیفی داشته باشد.

مرحله پنجم: مواد حلوا را مخلوط کنید

دوباره آرد الک شده را در تابه بریزید و زردچوبه، شکر و روغن مایع را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه دیگر مواد حلوا را تفت دهید تا شکر کاملا حل شود و غلظت مواد، شبیه حلوا شود. بعد شعله را خاموش کنید و حلوا را کنار بگذارید تا از دما بیفتد.

مرحله ششم: خمیر فطیر را چانه کنید

در این مرحله، بعد از حجم گرفتن خمیر و سرد شدن حلوای وسط آن، پوشش روی ظرف خمیر و دوباره کمی آن را ورز دهید تا هوای اضافی آن خارج شود. روی یک سطح را آردپاشی کنید. مقداری از خمیر را بردارید و چانه کنید. این مقدار خمیر، حدود ۱۰ تا ۱۲ نان فطیر می‌دهد. چانه‌ها را درست کنید و روی سطح آردپاشی شده بگذارید.

مرحله هفتم: مایه میانی را وسط خمیر نان بگذارید

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سراغ چانه‌های خمیر بروید و با وردنه یکی یکی آنها را باز کنید. ضخامت خمیر نان فطیر، باید به نیم سانتی‌متر برسد. سپس از مایه میانی یا حلوا، با قاشق یک طرف خمیر بریزید و سمت دیگر خمیر را روی آن برگردانید تا شبیه پیراشکی شود. دو طرف خمیرها را با نوک انگشتان به هم بچسبانید تا مواد خارج نشوند. همه نان‌ها را به همین شکل آماده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 12 ماسک صورت با ماست + 10 فواید ماسک ماست

مرحله هفتم: نان‌ فطیر آستارایی را فرم دهید

همه نان‌های فطیر را به شکل دلخواه فرم دهید و روی آنها را هم با چنگال سوراخ سوراخ کنید یا طرح دلخواه بزنید. کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و خمیر‌های نان فطیر را به ترتیب در آن بچینید.

مرحله هشتم: نان‌های فطیر را رومال کنید

برای مواد رومال، در یک کاسه، یک زرده تخم مرغ را با زعفران دم کرده هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. سپس با برس آشپزی، از مایه رومال، روی نان‌ها بمالید. اگر دوست داشتید، می‌توانید سیاه‌دانه، تخم خرفه یا کنجد هم روی فطیرها بپاشید. همه فطیرها را که رومال کردید، سینی را در فر بگذارید و درب آن را ببندید.

زعفران دم کرده و کنجد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله نهم: نان‌های فطیر آستارا را بپزید

حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا فطیرها در فر بپزند و روی آنها رنگ طلایی بگیرد. سپس درب فر را باز کنید و سینی را بیرون بیاورید. وقتی فطیرها از دما افتادند، آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف سرو بگذارید. نان فطیر را با چای یا قهوه به صورت گرم یا سرد، سرو کنید.

روش تهیه فطیر آستارا در قابلمه یا ماهیتابه

طرز تهیه فطیر در قابلمه یا ماهیتابه

اگر به فر دسترسی ندارید، یک تابه یا قابلمه را روی حرارت بگذارید تا داغ شود. کف آن را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید. فطیرها را بعد از آماده کردن، در تابه‌ یا قابلمه گرم شده، بگذارید. حرارت را خیلی کم کنید و زیر تابه یا قابلمه را شعله پخش‌کن بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه صبر کنید تا فطیر مغزدار بپزد. بهتر است به جای قابلمه از تابه دو طرفه استفاده کنید تا حرارت از آن خارج شود.

نکات مهم در طرز تهیه نان فطیر آستارا

فوت و فن های خوشمزه شدن فطیر آستارا

  • اگر می‌خواهید شکل فطیر، دایره‌ای شود، یک چانه خمیر را باز کنید و روی آن حلوا بریزید. بعد یک چانه خمیر باز شده دیگر، روی حلوا بگذارید. سپس دور تا دور خمیر را با دست به هم بچسبانید تا باز نشود. در این صورت چانه‌ها را کوچک‌تر بگیرید.
  • می‌توانید فطیرها را در اندازه دلخواه قالب بزنید و کوچک‌تر درست کنید.
  • برای نگهداری از فطیر، آن را در دستمال نخی بپیچید و در یخچال بگذارید تا بیات نشود. یا فطیرها را در فریزر بگذارید و برای هر بار استفاده، بعد از یخ‌زدایی آن را گرم کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان فطیر آستارا

فطیر آستارا چه فرقی با دیگر فطیرها دارد؟

فطیر آستارا چه فرقی با دیگر فطیرها دارد؟

داخل فطیر آستارا یا فطیر حلوایی با نوعی حلوا که با آرد، شکر، روغن و زردچوبه درست می‌شود، پر شده و بعد پخته می‌شود.

آرد نان فطیر چیست؟

نان فطیر آستارا با آرد بربری یا آرد خبازی درست می‌شود ولی اگر به این آرد دسترسی ندارید، می‌توانید از آرد گندم ساده هم استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک