طرز تهیه باقالی خشکاویج (باقلا وابیج) با دستور اصلی گیلانی

طرز تهیه باقالی خشکاویج (باقلا وابیج) با دستور اصلی گیلانی


18 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه باقالی خشکاویج

باقالی خشکاویج یا خشکابیج یکی از غذاهای محلی استان گیلان است. همانطور که از نام این غذای محلی گیلانی بدون گوشت پیداست ماده اولیه و اصلی آن باقالی است. باقالی خشکاویج که با نام باقلا وابیج یا خوراک شوید باقالی نیز شناخته می‌شود، معمولاً در فصل بهار هنگام رویش باقالی‌های محلی پخت می‌شود. ترکیبات این غذا بسیار شبیه باقالی قاتق است با این تفاوت که بدون آب سرو می‌شود. خشکابیج علاون بر غذای شام و ناهار یک افطاری ساده و کم هزینه برای ماه رمضان هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه باقالی خشکاویج و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه باقالی خشکاویج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
باقالی خشک، باقالی سبز یا باقالی محلی ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
شوید تازه و ریز خرد شده یا شوید خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (نصف لیوان فرانسوی شوید خشک)
کره ۵۰ گرم
سیر تازه یا پودر سیر ۴ حبه متوسط (۱ قاشق مرباخوری سرخالی پودر سیر)
تخم مرغ ۴ عدد
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه و نمک به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی ۳ قاشق غذاخوری سرخالی
آب جوش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نان یا برنج برای سرو خوراک

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت باقالی وابیج: ۱۵ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم باقالی خشکاویج: حدود ۳۴۰  کیلوکالری

مراحل طرز تهیه باقالی خشکاویج (باقلا وابیج)

مراحل طرز تهیه باقالی خشکاویج

استفاده از تخم مرغ باعث شده تا باقلا وابیج مثل باقالا قاتق رشتی یک وعده مغذی و کامل باشد. استفاده از سیر و شوید تازه نیز به طعم و عطر بهتر باقالی خشکاویج کمک می‌کند. شما می‌توانید به دلخواه این غذا را همراه با نان یا برنج میل کنید. در ادامه مراحل طرز پخت باقلا وابیج را دنبال کنید.

مرحله اول: باقالی‌ها را پوست بگیرید

برای تهیه خوراک شوید باقالی بهتر است از باقالی تازه استفاده کنید. باقالی تازه دو لایه پوست دارد. لایه اصلی را باز کرده و دانه‌های باقلا را بیرون بیاورید. حالا هر دانه را به صورت جداگانه پوست بگیرید. برای راحتی کار در همان ابتدا برش عمودی روی باقالی بزنید تا پوست آن راحت‌تر جدا شود.

اگر به باقالی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از باقالی خشک استفاده کنید. استفاده از باقالی تازه باعث می‌شود تا بافت و طعم غذای شما بهتر شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه تاس کباب با گوشت یا مرغ + فیلم آموزش تهیه

در صورت تمایل می‌توانید باقالا خشک را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله دوم: باقالی‌ها را بپزید

پس از بیرون آوردن پوست باقلا آنها را باب سرد به آرامی بشویید. در یک قابلمه سه لیوان آب بریزید و بگذارید آب جوش بیاید. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید باقالی‌های شسته شده را به قابلمه اضافه کنید. حدود ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای پخت باقالی لازم است. پس از آن باقالی‌ها را داخل آبکش بریزید.

مقداری آب ولرم روی باقالی‌ها بریزید تا کاملاً شسته و تمیز شوند. اگر از باقلای خشک استفاده می‌کنید، کافیست ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار باقلای خشک را پاک کرده و حدود ۲ ساعت بگذارید تا در آب خوب خیس بخورد. پس از آن باقلاها را بپزید. باقلای خشک ممکن است به زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشد.

مرحله سوم: سیر را رنده کرده و در کره تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه باقالی خشکاویج، یک تابه برداشته و روغن و کره را همزمان به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه دهید، کره کاملاً ذوب شود. حالا سیر رنده شده را به کره اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا عطر سیر کاملاً خارج شده و باقلا وابیج عطر و بوی بهتری پیدا کند.

نباید سیر را زیاد تفت داد، زیرا این کار باعث می‌شود تا سیر بسوزد و تلخ شود. حدود ۱ تا ۲ دقیقه سیر را تفت دهید. در صورت عدم دسترسی به سیر تازه می‌توانید یک قاشق مرباخوری سرخالی پودر سیر به کره اضافه کنید.

شما می‌توانید پودر سیر، کره و روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله چهارم: باقالی‌ها و شوید را تفت دهید

در یک ظرف دیگر باقالی پوست کنده شده و شوید تازه خرد شده را همراه با کمی زردچوبه خوب تفت دهید. در این مرحله نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. اگر دسترسی به شوید تازه ندارید می‌توانید از شوید خشک شده به اندازه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار استفاده کنید.

در صورت تمایل برای خرید زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و شوید خشک می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله پنجم: آب جوش را به مواد باقلا وابیج اضافه کنید

در طرز تهیه باقالی خشکاویج، می‌توان برای پخت بهتر مواد آب به آن اضافه کرد. حتماً از آب جوشیده شده استفاده کنید. اضافه کردن آب جوش دلخواه است. اگر از آب استفاده نمی‌کنید، لازم نیست مواد را خیلی تفت دهید.

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه باقالی خشکابیج باید تخم مرغ‌ها را به مواد اضافه کرد. شما می‌توانید تخم مرغ‌ها را جداگانه هم زده و سپس روی مواد بریزید یا بدون هم زدن زرده و سفیده، آنها را به باقالی وابیج خود اضافه نمایید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خاگینه خرما ساده و رولتی به سبک سنتی زنجانی

برای تهیه تخم‌ مرغ تازه می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خرید خود را انجام دهید.

مرحله ششم: باقالی خشکاویج را بپزید

در مرحله آخر از پخت خوراک شوید باقالی، پس از اضافه کردن تخم مرغ، حرارت را کم کرده و درب ظرف را بگذارید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه غذای شما آماده است. شما می‌توانید باقالی خشکاویج را همراه با نان یا برنج کته یا چلو سرو کنید.

اگر تصمیم دارید که این غذا را به عنوان خورشت در کنار برنج کته یا آبکش سرو کنید باید هنگام پخت باقلا وابیج، مقدار بیشتری آب اضافه کنید. در مقابل اگر این غذا را به عنوان خوراک و با نان میل می‌کنید، باید در دستور تهیه باقالی خشکاویج آب را حذف کنید.

شما می‌توانید انواع نان و برنج را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

نکات مهم در طرز تهیه باقلا وابیج (خشکاویج)

نکات اضافی برای پخت باقلا وابیج

رعایت نکات زیر در طرز تهیه باقالی خشکاویج، کمک می‌کنند تا خوراک شوید باقالی با طعم اصیل و خوشمزه داشته باشید:

  • اگر از باقلا تازه استفاده می‌کنید، نباید زمان پخت طولانی باشد، زیرا این باعث له شدن باقلاها و از بین رفتن بافت آنها در خوراک می‌شود.
  • هنگام تفت دادن سیر از کره و روغن همزمان استفاده کنید و شعله را کم نگه دارید. کره سریع می‌سوزد. ترکیب آن با روغن باعث می‌شود تا از سوختن سریع کره جلوگیری شود.
  • اگر دوست ندارید که زرده تخم مرغ خیلی سفت شود، درب قابلمه یا تابه را نبندید. در این صورت پس از آنکه سفیده تخم مرغ سفت شد، زیر گاز را خاموش کنید تا زرده شل باقی بماند.
  • در تهیه این غذای گیلانی بهتر است از مواد و سبزیجات تازه استفاده شود تا طعم اصلی غذا حفظ شود.
  • اگر از پودر سیر استفاده می‌کنید زمان تفت کره و سیر باید کمتر از یک دقیقه باشد تا پودر سیر تفت داده شده، طعم تلخ پیدا نکند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خوراک شوید باقالی (باقالی خشکاویج)

طرز تهیه باقالی خشکاویج بدون تخم مرغ امکان‌پذیر است؟

اگر از ترکیب تخم مرغ با مواد باقلا وابیج احساس خوشایندی ندارید، می‌توانید تخم مرغ را به صورت جداگانه نیمرو کرده و سپس آن را روی خوراک باقالی خشکاویج خود قرار دهید.

چرا خوراک باقلا وابیج خشک می‌شود؟

تفت دادن زیاد مواد و عدم استفاده از آب جوش هنگام پخت باعث می‌شود تا خوراک شوید باقالی شما خشک شود. برای جلوگیری از این مورد بهتر است مواد را کمی تفت داده یا در صورت لزوم آب جوش به مواد اضافه کنید.

چرا خوراک شوید باقالی طعم تلخی دارد؟

استفاده زیاد از شوید یا سرخ کردن زیاد سیر یا پودر سیر در کره و روغن و سوختن آن باعث می‌شود تا باقالی خشکاویج تلخ شود.

 

کالابرگ الکترونیک