طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز با طعم قنادی

طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز با طعم قنادی


24 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز با طعم قنادی

آیا می‌توان بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز درست کرد؟ بامیه یکی از شیرینی‌های مرسوم ماه رمضان است که درست کردن آن در خانه، اصلا کار سختی نیست و خیلی از افرادی که به آشپزی علاقه دارند، تجربه درست کردن آن را دارند. اما اگر برای اولین بار، زولبیا بامیه خانگی درست می‌کنید، شاید وسایل مورد نیاز برای تهیه بامیه بازاری را در خانه نداشته باشید. نگران نباشید، با وسایل ساده هم می‌توانید بامیه درست کنید. کافی است این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش را دنبال کنید تا طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و گلوکز را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه بامیه خانگی بدون قیف

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سمولینا (ایرمیک) ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ قاشق غذاخوری
نمک نوک قاشق چای‌خوری
کره ۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد کوچک
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت بار بدون گلوکز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت بامیه بدون قیف: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره

مراحل طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و گلوکز

برای درست کردن بامیه بدون قیف و ماسوره، می‌توانید از بطری‌های آب استفاده کنید. روش شکل دادن به بطری و درست کردن خمیر و شربت بار بامیه را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: شهد بامیه را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه کردن شربت بار یا شهد بامیه بدون گلوکز، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۱ لیوان آب را در آن بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های شکر در آب جوش حل شوند. تا جای ممکن محلول را هم نزنید، نهایتا در صورت لزوم، ظرف را تکان دهید یا از قاشق چوبی استفاده کنید تا شربت بار شکرک نزند.

در صورت دلخواه، می‌توانید شکر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو لوبیا سبز تبریزی مجلسی با پنیر پیتزا

مرحله دوم: بقیه مواد شربت بار را اضافه کنید

بعد از حل شدن شکر، گلاب، زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و حرارت را روی حالت ملایم، تنظیم کنید تا مواد، با هم بجوشند و قوام پیدا کنند. وقتی غلظت شربت به اندازه عسل روان درآمد، شعله را خاموش کنید و شهد را کنار بگذارید. معمولا باید ۱۵ دقیقه شهد بجوشد تا آماده شود. صبر کنید تا شربت در دمای محیط خنک شود.

در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو، زعفران و گلاب را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: مواد خمیر بامیه را آماده کنید

برای درست کردن خمیر بامیه، مرحله داغ زدن خمیر را باید انجام دهید تا خمیر طعم خام ندهد و مغز پخت شود. برای این کار، ابتدا آرد سفید قنادی و آرد سمولینا را دو بار الک کنید و کنار بگذارید. در یک قابلمه، ۱ لیوان آب بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید. سپس نمک، شکر و کره را در آن بریزید و صبر کنید تا کره ذوب شود. کناره‌های ظرف که حباب بزنند، به مرور شکر و نمک هم حل می‌شوند.

شما می‌توانید آرد سفید، کره و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: آرد الک شده را اضافه کنید

 وقتی آب در دیواره‌های ظرف شروع به حباب زدن کرد، حرارت را کم کنید و کل آرد را یک‌باره در آب بریزید و سریع با قاشق، شروع به هم زدن کنید تا آرد و آب با هم مخلوط شوند. حدود ۵ دقیقه به صورت مداوم، خمیر را در قابلمه هم بزنید و باز و بسته کنید تا خمیر جمع شود و طعم خام ندهد یا به اصطلاح داغ زده شود.

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

بعد از اینکه خمیر آماده شد، از روی شعله بردارید و کنار بگذارید. صبر کنید تا خمیر سرد شود و کاملا از دما بیفتد. سپس تخم مرغ‌ها را جداگانه در یک کاسه بشکنید و با چنگال یا همزن بزنید. وقتی از سرد شدن خمیر مطمئن شدید، تخم مرغ‌ها را به خمیر اضافه کنید و خمیر را دوباره هم بزنید تا تخم مرغ‌ها به خورد خمیر بروند.

خمیر را با همزن هم بزنید و اگر شل بود، کمی آرد و اگر سفت بود، ۱ تخم مرغ کوچک یا یک زرده را اضافه کنید. خمیر باید حالت چسبناک داشته باشد و از لحاظ غلظت، نه خیلی روان و نه خیلی سفت باشد.

برای خرید تخم مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: بطری را برای شکل دادن بامیه آماده کنید

قیف بامیه را آماده کنید

برای آماده کردن قیف، درب یک بطری آب کوچک را باز کنید. یک قیچی یا چاقو را روی حرارت شعله گاز بگیرید تا داغ شود. سپس شکل یک + بزنید. دو خط مورب دیگر هم بزنید. روی این خط‌ها یک ستاره ۶ پر یا ۸ پر دربیاورید. خمیر را در بطری بریزید. درب بطری را ببندید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوای عربی با شیر خشک + علت کشدار شدن حلوا

مرحله هفتم: روغن را گرم کنید

روش سرخ کردن بامیه ها

سپس یک تابه کوچک را روی حرارت قرار دهید و به اندازه ۲ بند انگشت از کف ظرف را روغن مایع سرخ کردنی بریزید. قبل از اینکه روغن داغ شود، وقتی هنوز ولرم است، حرارت را کم کنید و بطری را فشار دهید تا خمیر از درب بطری بیرون بیاید و شکل ستاره‌ای و دندانه‌دار بگیرد.

به اندازه ۳ تا ۴ سانتی‌متر از خمیر که بیرون آمد، با قیچی که لبه‌های آن را چرب کرده‌اید، خمیر را قطع کنید. به همین شکل، خمیرها را در تابه بریزید ولی زیاد تابه را پر نکنید، چون بامیه‌ها بعد از سرخ شدن، پف می‌کنند.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هشتم: بامیه‌ها را در شربت بار بریزید

بامیه‌ها را در شربت بار بریزید

بامیه‌ها که کمی طلایی شدند، می‌توانید به آرامی آنها را زیر و رو کنید تا همه جای بامیه‌ها سرخ و طلایی شود. هر بامیه که سرخ شد، بلافاصله آن را در شربت بیندازید. شربت باید در دمای محیط ولرم شده باشد. بامیه‌ها را ۱ تا ۲ دقیقه در شربت بگذارید و بعد در یک آبکش یا صافی قرار دهید تا شربت اضافی آنها خارج شود. همه بامیه‌ها را به همین صورت به شربت آغشته کنید.

مرحله نهم: بامیه‌ها را سرو کنید

وقتی همه بامیه‌ها آماده شدند و شهد اضافه خود را از دست دادند، آنها را با پودر پسته یا مواد دلخواه، تزیین کنید و در ظرف سرو بچینید. بامیه خانگی بدون قیف و گلوکز شما آماده است. نوش جان!

نکات طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره

نکات طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره

  • استفاده از آرد سمولنیا یا آرد ایرمیک، باعث نرم و تردتر شدن بافت بامیه می‌شود. اگر این آردها را در دسترس ندارید، می‌توانید از دستور تهیه بامیه، حذف کنید
  • استفاده از گلوکز در شربت بار یامیه، باعث شفاف و براق شدن بامیه‌ها می‌شود ولی روی طعم آنها، هیچ تاثیری ندارد. پس می‌توانید آن را حذف کنید.
  • به جای یک قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه، می‌توانید به اندازه نوک قاشق چای‌خوری جوهر لیمو به شربت بار اضافه کنید. این کار برای جلوگیری از شکرک زدن بامیه‌ و شربت آن است.
  • برای اینکه شربت بار بامیه شکرک نزند، از هم زدن آن با قاشق فلزی، اکیدا خودداری کنید. مواد فلزی قاشق با مواد شربت، واکنش نشان می‌دهند و روند شکرک زدن شربت بار را سرعت می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه به روش بازاری با فیلم آموزشی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بامیه بدون قیف

آیا بامیه را می‌توان با روغن جامد سرخ کرد؟

بهتر است با روغن جامد، بامیه‌ها را سرخ نکنید چون بامیه‌ها سفت می‌شوند و به خوبی پف نمی‌کنند. از روغن مایع برای سرخ کردن زولبیا و بامیه استفاده کنید.

چه کار کنیم که بامیه خانگی پف کند؟

برای پف کردن بامیه، می‌توانید کمی بیکینگ پودر یا جوش شیرین به خمیر بامیه اضافه کنید. البته اضافه کردن تخم مرغ به تنهایی، باعث پف کردن بامیه‌ها می‌شود.

کالابرگ الکترونیک