طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی قرمز و خوشرنگ در ۳۰ دقیقه

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی قرمز و خوشرنگ در ۳۰ دقیقه


9 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی قرمز و خوشرنگ در ۳۰ دقیقه

مارمالاد توت فرنگی یکی از خوشمزه‌ترین انواع مارمالاد میوه است. شما با استفاده از مارمالاد توت فرنگی می‌توانید هم برای صبحانه و میان وعده برای بچه‌ها و خودتان لقمه‌های خوشمزه درست کنید و هم انواع و اقسام کیک‌ها، شیرینی‌ها و دسرها را با این مارمالاد قرمز خوشرنگ تزیین کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه مارمالاد با توت فرنگی را به شما آموزش می‌دهیم و سایر روش‌های مختلف درست کردن مارمالاد توت فرنگی را به عنوان یک دسر خوشمزه با توت فرنگی هم به شما توضیح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مارمالاد توت فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
توت فرنگی ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
ورق ژلاتین ۲ عدد

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی توت فرنگی‌ها: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت و آب انداختن توت فرنگی‌ها: ۲۴ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت مارمالاد توت فرنگی: ۳۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

مراحل طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

مراحل طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی شفاف و خوشرنگ با ورقه ژلاتین را دنبال کنید.

مرحله اول: توت فرنگی‌ها را آماده کنید

ابتدا، توت فرنگی‌ها را در کاسه بزرگی بریزید و در مقدار زیادی آب خنک غوطه‌ور کنید. اجازه بدهید برای مدت چند دقیقه در آب خنک باقی بمانند. در این فاصله، به آرامی و با کمک دست آن‌ها را زیر و رو کرده و سطح‌شان را شست‌وشو دهید. سپس، میوه‌ها را در آبکش بریزید.

این کار را چند بار تکرار کنید تا کاملا پاکیزه شده و همه آلودگی‌های احتمالی از روی آن‌ها تمیز شوند. روش‌های صحیح شستن توت فرنگی را بلد هستید؟ مدتی صبر کنید تا آب اضافی آن کاملا تخلیه شود. حالا، کلاهک و بخش‌های زده و له شده توت فرنگی‌ها را با کمک چاقو جدا کنید و به ابعاد دلخواه برش دهید.

در صورت تمایل، در این مرحله به‌جای خرد کردن می‌توانید توت فرنگی‌ها را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید و پوره کنید. با این روش، زمان کمتری برای درست کردن مارمالاد صرف می‌شود و نتیجه کار هم کاملا یکدست خواهد بود.

مرحله دوم: شکر را اضافه کنید

حالا، توت فرنگی‌های خرد شده یا پوره شده را به‌صورت لایه لایه در قابلمه مناسبی بریزید. روی هر یک از لایه‌های توت فرنگی را با مقداری از شکر بپوشانید. سپس، لایه بعدی توت فرنگی را اضافه کرده و این روند را تکرار کنید تا شکر و توت فرنگی‌ها تمام شوند. لایه آخر باید شکر باشد.

مرحله سوم: شکر و توت فرنگی را استراحت دهید

حالا، درب قابلمه را ببندید و آن را به مدت یک شبانه روز در یخچال قرار دهید. با انجام این کار، مثل روش درست کردن مربای توت فرنگی، توت فرنگی کاملا آب می‌اندازد. بنابراین، در هنگام پخت دیگر نیازی نیست به این ترکیب آب اضافه کنید. به این ترتیب، مارمالاد شما رنگ و طعم دلپذیرتری خواهد داشت. خوب است بدانید، این روش در واقع همان طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی رزا منتظمی است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس ماست برای سالاد و غذا به 3 روش بدون مایونز

در صورت تمایل برای خرید شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: ترکیب توت فرنگی و شکر را روی شعله قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی باید قابلمه را از یخچال خارج کنید و روی شعله ملایم قرار دهید. پس از چند دقیقه، مواد داخل در قابلمه شروع به جوشیدن می‌کنند. این‌جاست که باید یک ملاقه، کفگیر یا ابزار مناسب دیگری را بردارید و کف ایجاد شده بر سطح قابلمه را جدا کنید. لازم است این کار را هر چند دقیقه یک‌بار تکرار کنید. در غیر این‌صورت، رنگ مارمالاد توت فرنگی کدر می‌شود.

مرحله پنجم: ورق ژلاتین را آماده کنید

برای آماده‌سازی ورق ژلاتین، لازم است آن را در ظرف مناسبی قرار دهید و روی آن را با آب سرد بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا کاملا نرم و قابل استفاده شود.

برای خرید ژلاتین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: ژلاتین را اضافه کنید

وقتی ترکیب توت فرنگی و شکر قوام آمد، نوبت به اضافه کردن ورق ژلاتین می‌رسد. ژلاتین‌های نرم شده را از آب خارج کنید و داخل قابلمه در حال جوش بریزید. این ترکیب را حدود ۳ تا ۴ دقیقه و تا جایی هم بزنید که همه مواد کاملا با هم مخلوط و یک‌پارچه شوند. در نهایت، شعله را خاموش کنید.

برای آن‌که مارمالاد خوش‌رنگ‌تری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم درب قابلمه را نبندید و آن را در مکان مناسبی قرار دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله آخر: مارمالاد توت فرنگی را در ظروف مناسبی بریزید

حالا که طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی را یاد گرفتید و همه مراحل را با دقت پشت سر گذاشتید، وقت آن است که این خوراکی خوشمزه با توت فرنگی را در ظروف مناسبی نگهداری کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم از بطری‌های شیشه‌ای یا بانکه استفاده کنید.

پیش از هر چیز، لازم است از تمیز بودن و خشک بودن بانکه یا بطری مطمئن شوید. در غیر این‌صورت، مارمالاد خوش آب‌ و رنگی که با زحمت درست کرده‌اید خیلی زود کپک می‌زند. در نهایت، درب ظروف را با دقت ببندید تا هوا واردشان نشود. مارمالاد توت فرنگی را در یخچال نگهداری کنید.

دستور تهیه مارمالاد توت فرنگی به روش‌های دیگر

برای درست کردن مارمالاد توت فرنگی به روش‌های دیگر بدون ورق ژلاتین ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

روش تهیه مارمالاد با پودر ژله

طرز تهیه مارمالاد با پودر ژله

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی با پودر ژله درست مشابه همان چیزی است که در بالا گفتیم. با این تفاوت که به‌جای ورق ژلاتین باید از پودر ژله آماده استفاده کنید. به دلیل وجود شکر افزوده در بسته‌های ژله پیشنهاد می‌کنیم در این روش میزان شکر مارمالاد را مقداری کاهش دهید. در غیر این‌صورت، ممکن است بعدا مارمالاد شکرک بزند. یادتان باشد، طعم ژله باید با نوع میوه به‌کار رفته در مارمالاد مطابقت داشته باشد پس از پودر ژله توت فرنگی استفاده کنید.

برای خرید پودر ژله و ژلاتین می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی بدون ژلاتین که به آن طرز تهیه مارمالاد برای شیرینی مربایی هم می‌گویند درست مانند مراحل بالاست. اما همان‌طور که از اسمش پیداست، برای درست کردن این نوع مارمالاد لازم نیست از ورق یا پودر ژلاتین استفاده کنید.

در عوض پیشنهاد می‌کنیم در هنگام پخت، یک قاشق غذاخوری آبلیمو یا یک چهارم قاشق چای‌خوری جوهر لیمو به قابلمه اضافه کنید و بقیه مراحل را مثل روش گفته شده در بالا دنبال کنید.

حتما بخوانید  پخت لبو در فر با تصاویر مرحله ای + نکات خوشرنگ شدن لبو تنوری

برای خرید آبلیمو می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه مارمالاد توت فرنگی با نشاسته ذرت

طرز تهیه مارمالاد با نشاسته ذرت

درست کردن مارمالاد توت فرنگی با نشاسته ذرت هم امکان‌پذیر است. برای درست کردن این مارمالاد کافی است یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را جایگزین ژلاتین کنید. سپس، مراحل بالا را دنبال کنید. با این تفاوت که در هنگام پخت باید نشاسته ذرت را به‌همراه یک قاشق غذاخوری آبلیمو یا یک چهارم قاشق چای‌خوری جوهر لیمو به قابلمه اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و پس از چند دقیقه شعله را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: خواص توت فرنگی برای سلامت بدن و مضرات احتمالی آن

نکات مهم در طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

  • به‌جای ورق ژلاتین می‌توانید از پودر ژلاتین استفاده کنید. در این صورت، به ازای هر کیلوگرم توت فرنگی لازم است یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین مصرف کنید.
  • اگر از پودر ژلاتین استفاده می‌کنید ابتدا باید آن را داخل یک قابلمه کوچک بریزید. به ازای یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین، دو قاشق آب ولرم به قابلمه اضافه کنید. سپس، این ترکیب را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور قرار دهید تا مایع یک‌دست و شفافی ایجاد شود. در نهایت، می‌توانید این مایع را به مارمالاد در حال جوش اضافه کنید.
  • در هنگام درست کردن مارمالاد توت فرنگی ژلاتین‌دار لازم نیست آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه کنید.
  • برای درست کردن این خوراکی خوشمزه با توت فرنگی، پیشنهاد می‌کنیم از توت فرنگی محلی استفاده کنید تا طعم، رنگ و عطر بهتری پیدا کند.
  • بسته به ذائقه، در دقایق آخر پخت می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر وانیل به قابلمه اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید پوره توت فرنگی را از صافی رد کنید تا کاملا یک‌دست شود. برای آسان شدن، بهتر است این کار را درست بعد از پوره کردن توت فرنگی و قبل از پخت انجام دهید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید میزان شکر را به ۸۰۰ گرم تغییر دهید تا شیرینی مارمالاد کمتر شود.
  • در هنگام پخت مارمالاد حتما شعله را ملایم نگهدارید. در غیر این‌صورت، رنگ‌ مارمالاد تیره می‌شود.
  • برای درست کردن مارمالاد حتما از میوه رسیده و تازه استفاده کنید تا طعم و عطر بهتری پیدا کند.
  • برای نگهداری مارمالاد هرگز از ظروف خیس یا نم‌دار استفاده نکنید. در غیر این‌صورت، ترکیبات داخل شیشه خیلی زود کپک می‌زنند.
  • توجه داشته باشید، غلظت مارمالاد بعد از خنک شدن افزایش می‌یابد. بنابراین، آن را برای مدت طولانی روی شعله قرار ندهید. در غیر این‌صورت، شکرک می‌زند.
  • بهترین ظرف برای درست کردن انواع مربا و مارمالاد براق و خوشرنگ دیگ مسی یا روحی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت توت فرنگی غلیظ و خوشمزه

فوت فن‌های طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

فوت فن‌های طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

چرا پس از مدتی مارمالاد توت فرنگی تغییر رنگ می‌دهد و کدر می‌شود؟

اگر مارمالاد را در مکان گرمی نگهدارید یا آن را دوباره بجوشانید، رنگش تغییر می‌کند و کدر می‌شود.

چرا مارمالاد توت فرنگی شیره می‌اندازد و اجزای آن از یکدیگر جدا می‌شوند؟

اگر در هنگام پخت انواع مارمالاد از جمله مارمالاد توت فرنگی از میوه‌های کال و نارس استفاده کنید یا اگر مارمالاد را زودتر از زمان تعیین شده از روی شعله بردارید ممکن است اجزای آن از یکدیگر جدا شود. در این‌صورت، اصطلاحا می‌گویند «مارمالاد شیره انداخته است». همچنین، اگر ترکیبات پخته شده را در حالی که هنوز گرم هستند داخل بانکه بریزید ممکن است این اتفاق روی دهد.

چرا مارمالاد شکرک می‌زند؟

اگر مقدار شکر مصرفی بیش‌تر از اندازه تعیین شده باشد و همچنین، در صورتی که مارمالاد بیش از زمان مقرر روی حرارت باقی بماند، شکرک می‌زند.

 

کالابرگ الکترونیک