۲ طرز تهیه آش چغندر و اسفناج خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا

۲ طرز تهیه آش چغندر و اسفناج خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا


11 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه آش چغندر و اسفناج خوشمزه و مجلسی برای شب یلدا

آش چغندر و اسفناج یکی از آش‌های مخصوص شب یلدا است که هم با چغندر سفید و هم با چغندر قرمز (لبو) می‌توانید آن را تهیه کنید. اگر می‌خواهید این غذا و پیش غذای خوشمزه با لبو مناسب گیاهخواران باشد، نیازی به استفاده از انواع گوشت قرمز یا مرغ ندارید، در غیر این صورت می‌توانید گوشت قلقلی، مرغ ریش ریش، گوشت چرخ کرده و … را هم در تهیه آش لبو و اسفناج به کار ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه آش چغندر و اسفناج با چغندر سفید و چغندر قرمز به صورت مرحله به مرحله را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آش چغندر و اسفناج مخصوص یلدا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
اسفناج و شوید تازه ۵۰۰ گرم
عدس نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
چغندر سفید ۱ عدد متوسط
آرد گندم نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو یا سرکه ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ و نعناع داغ به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
تمر هندی یا قره قروت به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش چغندر و اسفناج: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه آش چغندر مخصوص یلدا

مراحل طرز تهیه آش چغندر مخصوص یلدا

آش چغندر و اسفناج به عنوان یک آش اصیل یلدایی، بیشتر به عنوان پیش‌غذا به کار می‌رود. در این روش پخت آش مخصوص یلدا از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل زمان پخت آن زیاد نیست و کافی است مواد کاملا روی حرارت بپزند و به غلظت و طعم دلخواه برسند تا آماده سرو شوند. مراحل تهیه این آش خوشمزه را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد آش را آماده کنید

در اولین مرحله، برای درست کردن آش چغندر و اسفناج مخصوص شب یلدا، حبوبات را در ظرف‌های جداگانه به مدت ۲ الی ۳ ساعت قبل از پخت بخیسانید. شوید و اسفناج را بشویید و وقتی آب اضافی خود را از دست دادند، آنها را درشت خرد کنید. پوست چغندر را بگیرید و به شکل مکعب‌های حدود ۲ سانتی‌متری خرد کنید.

مرحله دوم: عدس، لپه و چغندر را بپزید

در یک قابلمه تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این‌که آب جوش آمد، چغندرهای خرد شده، عدس و لپه را به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل عدس و لپه را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی پیاز و گوجه فرنگی ساده و خوشمزه به چند روش

مرحله سوم: سبزی‌های خرد شده را بپزید

بعد از ۱۵ دقیقه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. سبزی‌های خرد شده را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید. حدود ۲۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا سبزی‌ها و حبوبات بپزند. در این فاصله، آرد را با کمی آب حل کرده و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. برای این‌که بوی خامی آرد در آش حس نشود، می‌توانید آرد را جداگانه در یک کمی تابه تفت دهید و سپس آن را در مقداری آب حل کنید.

آرد و انواع ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: چاشنی آش را اندازه کنید

محلول آرد و آب را به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید. وقتی غلظت آش بیشتر شد، ۲ قاشق سرکه یا آبلیمو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. در صورت دلخواه مقداری قره‌ قروت یا تمر هندی را به آش اضافه کنید تا آش، طعم ترش بگیرد.

برای خرید تمر هندی، سرکه و آبلیمو می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: آش را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش چغندر و اسفناج، نمک، زردچوبه و فلفل آش را بچشید و در صورتی که اندازه بودند، شعله گاز را خاموش کنید. به صورت جداگانه پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی) و نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ مجلسی) درست کنید. آش یلدایی را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با نعنا داغ و پیاز سرخ شده، تزیین و سرو کنید.

می‌توانید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و نعناع خشک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه آش چغندر قرمز و اسفناج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
چغندر قرمز (لبو) ۵۰۰ گرم
اسفناج ۲۰۰ گرم
بادمجان ۲ عدد متوسط
لوبیا قرمز نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا چیتی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ایرانی نیم دانه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار یا بیشتر
سبزی آش (تره، گشنیز و جعفری) ۵۰۰ گرم خرد شده
ترخون، مرزه و شنبلیله خشک ۲ قاشق غذاخوری در مجموع
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش اسفناج و چغندر قرمز: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آش اسفناج و لبو

آش لبو و اسفناج، یکی از آش‌های خوشرنگ و خوشمزه پاییزی و زمستانی است که به خاطر خواص لبو و خواص اسفناج فواید زیادی هم برای سلامتی و پیشگیری از سرماخوردگی دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه این آش مقوی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: حبوبات را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن آش چغندر و اسفناج، حبوبات را از شب قبل یا حداقل ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی در ظرف‌های جداگانه خیس کنید. برنج را هم از ۳۰ دقیقه قبل در آب نمک بخیسانید. سپس لوبیاهای قرمز و چیتی و نخود را آبکش کرده و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید. بعد از گذشت ۱ ساعت از پخت نخود و لوبیا، عدس را هم آبکش و اضافه کنید. اجازه دهید همه حبوبات با هم بپزند.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه کیک و کاپ کیک کره بادام زمینی در فر و بدون فر

مرحله دوم: بقیه مواد آش را آماده کنید

بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مقداری نمک روی آنها بپاشید. ۳۰ دقیقه بعد،‌ وقتی تلخی آنها گرفته شد، بادمجان‌ها را آبکش کنید و وقتی خشک شدند، آنها را با مقداری روغن سرخ کنید. اسفناج‌ها و سبزی آش را بشویید و خرد کنید. چغندر قرمز را هم بشویید، پوست آن را بگیرید و به صورت مکعب‌های ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید.

مرحله سوم: سبزی‌ها، برنج، چغندر و بادمجان را بپزید

در یک قابلمه، برنج را با مقداری آب، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک بپزید. بعد از ۳۰ دقیقه، سبزی آش، اسفناج خرد شده و چغندرها را به قابلمه اضافه کنید. بادمجان‌هایی را هم که سرخ کرده‌اید، به مواد قابلمه بیفزایید. به مدت ۳۰ دقیقه دیگر، اجازه دهید سبزیجات با برنج بپزند. در این مدت درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.

برای خرید انواع برنج ایرانی و سبزی آش منجمد می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: حبوبات آش را اضافه کنید

در این مرحله، بعد از پختن حبوبات آش یعنی نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و عدس، آنها را آبکش کرده و به قابلمه سبزیجات و چغندر اضافه کنید. اگر آب آش کم شده است، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. مواد را مدام هم بزنید و ترخون، مرزه، شنبلیله و نعناع خشک را به سایر مواد آش اضافه کنید.

مرحله پنجم: آش لبو و اسفناج را سرو کنید

در آخرین مرحله، کشک را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید کاملا مواد به خورد آش بروند. نمک، فلفل و ادویه‌های آش چغندر و اسفناج را اندازه کنید. وقتی غلظت آش به اندازه دلخواهتان رسید، حرارت را قطع کرده و آش را در ظرف مناسب سرو بریزید. روی آش را با پیاز داغ یا سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) و نعناع داغ تزیین و آش را به صورت گرم سرو کنید.

کشک و سیر داغ را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

نکات طرز تهیه آش چغندر و اسفناج برای شب یلدا

نکات طرز تهیه آش چغندر و اسفناج برای شب یلدا

  • در طرز تهیه این آش یلدایی با اسفناج و چغندر، می‌توانید از عدس و لپه کنسرو یا از قبل پخته شده استفاده کنید تا زمان زیادی برای پختن آش نیاز نباشد. انواع کنسرو حبوبات را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.
  • برای اینکه رنگ آش چغندر و اسفناج تیره نشود، در هنگام پخت، حرارت را روی حالت خیلی ملایم، تنظیم و درب قابلمه را نیمه‌باز بگذارید.

فوت و فن های خوشمزه شدن آش چغندر و اسفناج

چرا آش اسفناج و چغندر به شیرینی می‌زند؟

چرا طعم آش اسفناج و چغندر به شیرینی می‌زند؟

اسفناج و چغندر هر دو طعم مایل به شیرین، به غذا می‌دهند. اگر نمی‌خواهید طعم آش شیرین باشد، از چاشنی‌هایی مثل آب نارنج، آبغوره، آبلیمو، تمر هندی و … استفاده کنید. البته به کار بردن کشک هم طعم شیرین این سبزیجات را می‌گیرد.

چکار کنیم رنگ آش اسفناج و چغندر تیره نشود؟

برای اینکه رنگ آش چغندر و اسفناج تیره نشود، در هنگام پخت، حرارت را روی حالت خیلی ملایم، تنظیم و درب قابلمه را نیمه‌باز بگذارید.

چرا آش چغندر و اسفناج لزج می‌شود؟

بهتر است از برگ چغندر در آش چغندر و اسفناج استفاده نکنید. چون اسفناج به تنهایی، در صورتی که زیاد و با برگ چغندر همراه باشد، باعث لزج شدن مایه آش می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک