۲۰ خواص درمانی خربزه تلخ و عوارض آن + روش های استفاده

۲۰ خواص درمانی خربزه تلخ و عوارض آن + روش های استفاده


10 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 خواص درمانی خربزه تلخ و عوارض آن + روش های استفاده

آیا تا به حال چیزی در مورد خواص درمانی خربزه تلخ شنیده‌اید؟ اصلاً می‌دانید روش استفاده از خربزه تلخ چگونه است و چه کاربردهایی دارد؟ خربزه تلخ یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی است که بیشتر از ۳۰۰ سال است که برای درمان بیماری‌ها در طب سنتی چین، ژاپن و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خاصیت درمانی خربزه تلخ یا «کارلا» آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص خربزه تلخ پاسخ خواهیم داد.

 

 

خربزه تلخ یا کارلا چیست؟

 

خربزه تلخ یا کارلا چیست؟

 

خربزه تلخ یک گیاه متعلق به خانواده کدوئیان است که شباهت زیادی به کدو سبز، کدو تنبل و خیار دارد. این میوه بیشتر در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود و شکل‌های مختلفی دارد. گونه چینی خربزه تلخ معمولاً بلندتر است و رنگ آن سبز کم رنگ است و روی پوستش برآمدگی‌هایی وجود دارد. نوع هندی آن باریک با انتهای نوک تیز است و دندانه‌های ریزتری روی پوست میوه وجود دارد.

این میوه معمولاً به صورت نرسیده برداشت می‌شود، زیرا در صورت رسیدن طعم آن به شدت تلخ و غیر قابل استفاده می‌شود. بیشترین خواص خربزه تلخ در گوشت آن نهفته است. درست است که این میوه طعمی تند و مزه‌ای تلخ دارد ولی خواص آن مثل خواص خربزه آنقدر زیاد است که اگر بدانید با همین طعم تلخ آن را در رژیم غذایی خودتان جای می‌دهید.

 

ارزش غذایی خربزه تلخ

 

ارزش غذایی خربزه تلخ

 

خربزه تلخ حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این گیاه از قدیم بیشتر به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت و آن چنان مغذی و مفید است که می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف کمک کند. خربزه تلخ سرشار از ویتامین B، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین C است. از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در خربزه تلخ می‌توان به پتاسیم، کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، آهن و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.

هر ۹۴ گرم یا هر d; لیوان از این میوه ۲۰ کالری دارد و مقدار فیبر موجود در آن می‌تواند ۸ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین کند. خاصیت درمانی خربزه تلخ یا کارلا بسیار زیاد است و در بسیاری از فرهنگ‌ها از این میوه به عنوان دارو استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص درمانی خربزه تلخ آشنا شوید.

 

۱- کاهش قند خون

 

خواص خربزه تلخ برای کاهش قند خون

 

یکی از مهم‌ترین خواص درمانی خربزه تلخ کاهش قند خون است. بسیاری از مردم بومی دنیا برای کنترل دیابت و کاهش قند خون از خربزه تلخ استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی‌گرم خربزه تلخ می‌تواند به کنترل قند خون کمک زیادی کند و موجب افزایش ترشح هورمون انسولین در بدن شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون

 

۲- درمان سرطان

 

از دیگر خواص دارویی خربزه تلخ می‌توان به درمان سرطان اشاره کرد. ترکیبات و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خربزه تلخ موجب از بین رفتن سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود و در درمان این بیماری بسیار مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره خربزه تلخ می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطان معده، روده و ریه کمک کند و گسترش سلول‌های سرطان سینه را مسدود نماید.

حتما بخوانید  بهترین مواد غذایی پایین آورنده فشار خون بالا کدامند؟

 

۳- کاهش سطح کلسترول

 

کاهش سطح کلسترول از خواص خربزه تلخ

 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کلسترول خونتان بالا است، باید بدانید که مصرف خربزه تلخ می‌تواند برای شما مفید باشد. مصرف خربزه تلخ می‌تواند به طور قابل توجهی میزان کلسترول بد خون یعنی LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد. هر چند که این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما به هر حال شواهد حاکی از این است که مصرف این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند.

 

۴- کاهش وزن

 

خربزه تلخ یک میوه عالی برای کاهش وزن است. این میوه کالری پایین و فیبر فراوانی دارد. فیبر موجود در خربزه تلخ موجب می‌شود تا بعد از مصرف آن برای مدت زمان بیشتری احساس گرسنگی نکنید. از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خربزه تلخ می‌تواند به افزایش چربی سوزی و متابولیسم نیز کمک زیادی کند. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف روزانه یک عدد کپسول ۴/۸ گرمی عصاره خربزه تلخ می‌تواند به مقدار قابل توجهی چربی‌های شکمی را کاهش دهد.

 

۵- تصفیه خون

 

خربزه تلخ می‌تواند خون شما را تصفیه کند. این میوه دارای خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی قوی است و با تصفیه خون هم به سلامت بدن و هم به سلامت پوست کمک زیادی می‌کند. افرادی که به اختلالات پوستی مبتلا مثل اگزما و بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، می‌توانند با مصرف این میوه علائم بیماری را درمان کنند.

 

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

خربزه تلخ آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. مصرف این میوه می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌های مختلف دفاع کند و از حملات قلبی، آسیب به کلیه و نارسایی کبد نیز جلوگیری کند.

 

۷- درمان مشکلات تنفسی

 

درمان مشکلات تنفسی از خواص خربزه تلخ

 

از دیگر خواص درمانی خربزه تلخ می‌توان به درمان مشکلات تنفسی اشاره کرد. افرادی که به بیماری‌هایی نظیر آسم، سرماخوردگی و سرفه مبتلا هستند می‌توانند با مصرف خربزه تلخ این مشکلات را درمان کنند. برای این می‌توانید برگ‌های کوبیده شده این گیاه را نیز همراه با عسل میل کنید.

 

۸- درمان عفونت‌های قارچی

 

یکی دیگر از خواص دارویی خربزه تلخ رفع عفونت‌های قارچی است. خربزه تلخ دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است و می‌تواند به دفع سموم بدن کمک کند. مصرف خربزه تلخ سموم موجود در خون را از بین می‌برد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

 

۹- درمان هموروئید

 

هموروئید یا بواسیر یک بیماری رایج و آزار‌دهنده است که می‌تواند زندگی روزانه فرد را مختل کند. خربزه تلخ خواص ضد التهابی دارد و از این راه به کاهش علائم و جلوگیری از هموروئید کمک زیادی می‌کند. استفاده از ریشه گیاه خربزه تلخ به صورت ضماد روی ناحیه آسیب دیده نیز می‌تواند به کاهش التهاب و درد و خونریزی در این افراد کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات ملون برای زنان باردار و زیبایی جنین

 

۱۰- جلوگیری از بیماری‌های چشمی

 

جلوگیری از بیماری‌های چشمی از خواص خربزه تلخ

 

خربزه تلخ یک ترکیب بی‌نظیر برای تقویت بینایی و جلوگیری از بیماری‌های چشمی است. مصرف خربزه تلخ می‌تواند به درمان آب مروارید کمک کند و ابتلا به بیماری‌های چشمی را به تعویق بیندازد. این میوه سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است و برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است.

حتما بخوانید  ۲ طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت دمی و آبکش

 

۱۱- جلوگیری از یبوست

 

یکی از کاربردهای دارویی خربزه تلخ استفاده از آن برای درمان یبوست است. خربزه تلخ فیبر فراوانی دارد و از همین رو مصرف آن موجب تسهیل هضم و همچنین درمان یبوست می‌شود. افرادی که به یبوست مبتلا هستند باید از مقدار فیبر بیشتری در طول روز استفاده کنند.

 

۱۲- سلامت قلب

 

خربزه تلخ دارای خواص بی‌نظیری برای سلامت بدن است. این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند. ویتامین K موجود در خربزه تلخ جلوی لخته شدن خون را می‌گیرد و از همین رو برای سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

 

۱۳- درمان افسردگی

 

درمان افسردگی از خواص خربزه تلخ

 

شاید برایتان جالب باشد اما یکی از مزایای خربزه تلخ درمان اختلالات روحی و روانی است. این میوه ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دارد که مصرف آن می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک زیادی کند.

 

۱۴- جلوگیری از پیر شدن پوست

 

از دیگر خواص درمانی خربزه تلخ می‌توان به جلوگیری از پیر شدن پوست اشاره کرد. خربزه تلخ سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و از همین رو مصرف آن می‌تواند روند پیری پوست و سلول‌های بدن را کندتر کند. مصرف خربزه تلخ موجب افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود و ظاهری زیباتر و بدون چروک به پوست شما می‌بخشد.

 

۱۵- کاهش فشار خون

 

امروزه بسیاری از افراد برای کاهش فشار خون و برخورداری از مزایای خربزه تلخ از قرص خربزه تلخ استفاده می‌کنند. این میوه سرشار از پتاسیم است و از همین رو مصرف آن موجب خنثی‌سازی اثر سدیم می‌شود و در تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مؤثر است.

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید طالبی برای سلامت بدن

 

روش استفاده از خربزه تلخ

 

روش استفاده از خربزه تلخ

 

خربزه تلخ طعم تندی دارد و از همین رو برای مزه‌دار کردن غذاها مفید است. بسیاری افراد این میوه را به صورت خام، پخته و یا حتی سرخ شده استفاده می‌کنند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های مصرف خربزه تلخ آشنا شوید.

 

  • ترکیب کردن آب خربزه تلخ با میوه‌ها و سبزیجات دیگر
  • سرخ کردن خربزه تلخ در روغن
  • تفت دادن خربزه تلخ همراه با گوجه فرنگی، سیر و پیاز و تخم مرغ
  • اضافه کردن پوره خربزه تلخ به سس
  • ترکیب کردن خربزه تلخ با انواع غذاهای گوشتی

 

عوارض و مضرات خربزه تلخ

 

عوارض و مضرات خربزه تلخ

 

خربزه تلخ اگر به اندازه و در حد اعتدال مصرف شود، بسیار مفید است. مصرف این میوه یا مکمل آن ممکن است در برخی افراد سبب بروز مشکلاتی شود. برخی افراد بعد از خوردن خربزه تلخ دچار اسهال، استفراغ و معده درد می‌شوند.

مصرف خربزه تلخ به هیچ عنوان برای خانم‌های باردار مناسب نیست. افراد دیابتی نباید به صورت خودسرانه از این میوه استفاده کنند. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف این میوه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

 

خواص خربزه تلخ برای افراد دیابتی چیست؟

 

اگر در مورد خواص گیاه کارلا یا خربزه تلخ برای درمان دیابت شنیده‌اید، باید بدانید که مصرف این گیاه می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند و موجب افزایش تولید انسولین در بدن شود.

 

مهم‌ترین خواص دارویی خربزه تلخ چیست؟

 

خربزه تلخ برای درمان دیابت، تنظیم فشار خون، درمان سرطان، کاهش وزن، کاهش کلسترول، سلامت قلب، سلامت چشم‌ها، تصفیه خون و درمان هموروئید بسیار مفید است.

 

منابع: healthline، lybrate

 

کالابرگ الکترونیک